Documents-foldern, helt värdelöst?
Under första 20 åren som Windowsanvändare har jag aldrig använt Documents-mappen. Har alltid skapat en egen mapp som jag har allt random i.
Tills de sista åren, då latheten tog över, då Documents "alltid är där" ett klick bort, och förvalt 90% av fallen.
Men nu när jag går in i den för att leta efter en mapp jag vet jag har där i, inser jag att jag gjort rätt de första 20 åren. Foldern är ju helt värdelös.
Fylld med 90% mappar som program och spel har skapat, trots att de är installerade någon helt annanstans, oftast inte ens på samma hårddisk. Vad är det i dessa? Gissningsvis random skit.
Installations-mappen kan användas för att lagra programmets filer i, %appdata% kan användas för att lagra programmets filer i de gånger de for some reason inte vill spara det i progam-mappen.
Men nej, istället använder de Documents som någon jävla system-folder.
100% exakta motsatsen, 180 vinkelgrader från, vad en mapp som Documents är meningen att vara. Exakt bara och endast användarskapade dokument, noll systemfiler.
Nu har jag skapat en _Documents inne i Documents och flyttat alla dokument dit. Rimligt...
Året är 2025. Documentsfoldern är 20-30 år gammal. Fungerar inte. Det är en skräpfolder på första parkett, med förvald folder i nästan alla program, och snabbknapp i filutforskarna.
Är det dags för Microsoft att dumpa Documents?
(För att inte tala om videos, images, music, 3D-objects, som inte en enda individ någonsin använt, som bara är där för tvinga en att installera tredjeparts-program för att ta bort, i de fallen man har adminrättigheter, annars är de bara där för att ta plats och vara i vägen.)
Brasklapp så kör jag Windows 10, kanske redan borttaget i 11.