Documents-foldern, helt värdelöst?

Permalänk
Medlem

Documents-foldern, helt värdelöst?

Under första 20 åren som Windowsanvändare har jag aldrig använt Documents-mappen. Har alltid skapat en egen mapp som jag har allt random i.

Tills de sista åren, då latheten tog över, då Documents "alltid är där" ett klick bort, och förvalt 90% av fallen.
Men nu när jag går in i den för att leta efter en mapp jag vet jag har där i, inser jag att jag gjort rätt de första 20 åren. Foldern är ju helt värdelös.

Fylld med 90% mappar som program och spel har skapat, trots att de är installerade någon helt annanstans, oftast inte ens på samma hårddisk. Vad är det i dessa? Gissningsvis random skit.
Installations-mappen kan användas för att lagra programmets filer i, %appdata% kan användas för att lagra programmets filer i de gånger de for some reason inte vill spara det i progam-mappen.
Men nej, istället använder de Documents som någon jävla system-folder.

100% exakta motsatsen, 180 vinkelgrader från, vad en mapp som Documents är meningen att vara. Exakt bara och endast användarskapade dokument, noll systemfiler.

Nu har jag skapat en _Documents inne i Documents och flyttat alla dokument dit. Rimligt...

Året är 2025. Documentsfoldern är 20-30 år gammal. Fungerar inte. Det är en skräpfolder på första parkett, med förvald folder i nästan alla program, och snabbknapp i filutforskarna.

Är det dags för Microsoft att dumpa Documents?
(För att inte tala om videos, images, music, 3D-objects, som inte en enda individ någonsin använt, som bara är där för tvinga en att installera tredjeparts-program för att ta bort, i de fallen man har adminrättigheter, annars är de bara där för att ta plats och vara i vägen.)

Brasklapp så kör jag Windows 10, kanske redan borttaget i 11.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var menat som rage-bait eller om dy genuint inte tror någon sparar musik, bilder eller dokument på sin dator i de mapparna?

Tillomed 3D objects har jag filer i, men håller med om att det är en väldigt nischad mapp som kanske inte bör bara standard på alla installationer.

Permalänk
Rekordmedlem

Svårt att förstå riktigt vad du menar.
Den här datorn > Dokument är ingen vanlig mapp utan ett bibliotek.
Bibliotek visar innehållet i de mappar som kopplats till det
C:\Users\användarnamn\Documents är däremot den mapp många program har som förvald plats att spara filer i och den mappen är normalt sett också länkad till dokumentbiblioteket.
På dig låter det som om du även har länkat in några andra mappar som du egentligen inte tycker borde finnas i dokumentbiblioteket.

Men tomma bibliotek och mappar tar inte upp särskilt mycket utrymme på lagringsenheten utan det handlar om ett fåtal byte typ för att lagra deras namn och adress på lagringsenheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Vet inte om det var menat som rage-bait eller om dy genuint inte tror någon sparar musik, bilder eller dokument på sin dator i de mapparna?

Tillomed 3D objects har jag filer i, men håller med om att det är en väldigt nischad mapp som kanske inte bör bara standard på alla installationer.

Nu handlade det väl om specifikt Documents och med problemställningen att den missbrukas av så många applikationer som av en eller anledning inte klarar av att lägga sina filer under AppData att man faktiskt drar sig för att använda Documents till något vettigt själv när det bara dumpas all möjlig smörja i katalogen som inte har något med dokument att göra.

Dvs, problemet är inte på något sätt att folk inte vill använda katalogen och att den därför inte behövs, problemet är att den är mer eller mindre förstörd ur ett användarperspektiv för att applikationsutvecklare inte klarar att lägga sina applikationsfiler på rätt plats.

Och det känns ju inte som något som realistiskt går att vända (massor av applikationer är ju redan som de är och kommer aldrig ändras), så jag förstås TS tanke, man får börja om med Documents2 och hoppas att applikationsutvecklarna ger fan i denna.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

C:\Users\användarnamn\Documents är däremot den mapp många program har som förvald plats att spara filer i och den mappen är normalt sett också länkad till dokumentbiblioteket.
På dig låter det som om du även har länkat in några andra mappar som du egentligen inte tycker borde finnas i dokumentbiblioteket.

Jag tycker det är väldigt tydligt att det TS klagar på är att en massa applikationer automatiskt dumpar ut en massa applikationsdata som inte är dokument i C:\Users\användarnamn\Documents

Grejer som rimligen borde ligga under AppData.

Så mycket junk att man drar sig för att använda C:\Users\användarnamn\Documents till dokument, det håller jag med om. Det känns som blivit alla applikationers plats att härja på, och man får låta dem göra det för det finns inget alternativ. Men det blir då inte en plats där man vill lägga sina egna dokument.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förstår vad du menar, och ibland blir det rörigt.
Microsoft borde skapa en specifik mapp för Applikationer och Spel under användarprofilen.

Så länge den ligger under användarprofilen så borde den backas upp av Onedrive, så den borde inte ligga utanför.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nu handlade det väl om specifikt Documents och med problemställningen att den missbrukas av så många applikationer som av en eller anledning inte klarar av att lägga sina filer under AppData att man faktiskt drar sig för att använda Documents till något vettigt själv när det bara dumpas all möjlig smörja i katalogen som inte har något med dokument att göra.

Dvs, problemet är inte på något sätt att folk inte vill använda katalogen och att den därför inte behövs, problemet är att den är mer eller mindre förstörd ur ett användarperspektiv för att applikationsutvecklare inte klarar att lägga sina applikationsfiler på rätt plats.

Och det känns ju inte som något som realistiskt går att vända (massor av applikationer är ju redan som de är och kommer aldrig ändras), så jag förstås TS tanke, man får börja om med Documents2 och hoppas att applikationsutvecklarna ger fan i denna.

Skrivet av evil penguin:

Jag tycker det är väldigt tydligt att det TS klagar på är att en massa applikationer automatiskt dumpar ut en massa applikationsdata som inte är dokument i C:\Users\användarnamn\Documents

Grejer som rimligen borde ligga under AppData.

Så mycket junk att man drar sig för att använda C:\Users\användarnamn\Documents till dokument, det håller jag med om. Det känns som blivit alla applikationers plats att härja på, och man får låta dem göra det för det finns inget alternativ. Men det blir då inte en plats där man vill lägga sina egna dokument.

fördelen med att spels och programs sparfiler/config/osv sparas i document mappen är att den är flyttbar så den går att flytta till en annan disk om man inte vill ha den på C:.

Appdata vad jag vet är inte flyttbar iaf inte på ett officiellt sätt utan alla program/system/spelfiler som är där i måste ligga på C: och ta upp utrymme.

men jag håller med ovan borde införas en mapp ämnad för applikationsfiler som är flyttbar till valfri lagringsenhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Använde documents mappen i ca 3-5 mån när jag skaffade första burken med win98 (INTE SecondEdition då det inte hade kommit än).
Och har sedan dess inte använt skiten alls förutom dom gånger man råkat klicka ok för fort när man sparat nåt och när vissa prg (som jag förträngt namnen på) helt enkelt vägrat att spara nånting till nån annan plats än documents

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Håller helt och hållet med, jag har skapat min egen mapp för allt sånt istället.
Men man kan ju lägga till egna saker i utforskarens mapplista, så att "Documents är ett klick bort" är ju ingen unik fördel, så även om detta stör mig som princip så går det väldigt enkelt att gå runt det:

1) Skapa en egen mapp med valfritt namn
2) Högerklicka den och ta "Pin to Quick Access"
3) Använd denna istället för Documents för dina dokument

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS