Oracle överger insticksmodulen för Java

Permalänk
Melding Plague

Oracle överger insticksmodulen för Java

Den moderna webben har sprungit ifatt Java. Nu meddelar Oracle att de avser lägga ned utvecklingen av insticksmodulen för webbläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alla jublar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

hur ska minecraft fungera då?!?!

Körs minecraft i webläsare?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Springer in... Äntligen! Spring ut...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Hoppas nu bara att alla kräkframkallande VPN-lösningar som kräver Java-plugin försvinner så snart det bara går.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

hur ska minecraft fungera då?!?!

Du kanske var ironisk, men det här rör enbart Java-pluginen till webbläsare, inte Java runtime som kan köra program (t.ex. Minecraft) lokalt på datorn.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare

Givet prestanda i dagens JavaScript-motorer och finesserna i HTML5: varför skulle man idag behöva plugins får något som t.ex. JavaApples i dagens webbläsare?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Oh vad skönt... får hoppas vi på jobb kan vara på bollen och tvinga ut skiten så snabbt det bara går...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du kanske var ironisk, men det här rör enbart Java-pluginen till webbläsare, inte Java runtime som kan köra program (t.ex. Minecraft) lokalt på datorn.

Nepp, trodde de skulle lägga ner all java utveckling men till webbläsarna är det ganska utdaterat nu när HTML5 finns överallt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet prestanda i dagens JavaScript-motorer och finesserna i HTML5: varför skulle man idag behöva plugins får något som t.ex. JavaApples i dagens webbläsare?

Det är ju lite det som är poängen: man behöver det inte längre då det finns bättre och snabbare tekniker. Därför tas det bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

vad bra, då får vi vänta väl vänta 800 år på att modulen försvinner från nätet tillsammans med flash

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta betyder att de faktiskt kommer lägga ner lite kärlek till Java Web Start nu... Är nog det mest bugg dränkta i hela Oracles JRE...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tjusigt! HTML5 för alla!

Permalänk
Avstängd

Chrome övergav NPAPI och introducerade istället Pepper.
Firefox fasar nu ut NPAPI men har inte anammat Pepper.

Oracle skulle kunna bidrag med kod för Pepper stöd till Firefox.
För att sedan porta sin insticksmodul från NPAPI till Pepper så den kan köras på både Firefox och Chrome.
Vet inte hur det fungerar med Internet Explorer, den kanske inte har stöd för NPAPI, bara ActiveX som dom nu fasar ut med Edge.

Det var väl ändå på tiden och lika bra ändå.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Java, flash, och andra tramsiga ad-hoc plugin behövs ju inte nu när vi har HTML5. Ju förr de slänger ut dessa satans plugin desto bättre!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Bästa pris på Zoegas Blue Java 0,5kg (hela bönor)"

Jo jag tackar jag!

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Mycket bra, och på tiden på ett sätt. Men samtidigt lite synd om alla lite äldre men fortfarande välfungerande Web-appar som använder java-applets.
På jobbet har vi två, där modernare alternativ är snordyra.

Undrar vad den långsiktiga ersättaren blir? Jag har sett många utvecklare börja försöka överge Java Applets, så jag undrar om de går tillbaka till Java Web Start.
HTML5 och JS är ju en bra lösning för enklare saker, men för mer komplexa så duger de inte. De kan exempelvis inte starta lokala program med information från hemsidan, för bättre editering än vad som går i en webbläsare.
Silverlight fungerar bra i Windows, men saknar helt officiellt stöd i andra operativsystem, vilket gör att det inte går att använda för mer än små begränsade tjänster där man vet från början att alla som använder den kommer att göra det från en Windows-dator för all framtid.
Jag har sett vissa utvecklare sluta med java applets och istället utvecklat sitt eget NPAPI-plugin, men det verkar ha varit mycket jobb, och det fungerade inte särskilt bra sist jag testade.
I dagsläget finns inget bra alternativ för att ersätta java applets fullt ut, som jag sett i alla fall.

Jag kommer nog spara installationsfiler till Firefox ett tag framöver tills en bra lösning kommit, för säkerhets skull. För jag misstänker att företaget jag jobbar åt inte gladeligen kommer vilja punga ut med miljoner för att byta ut ett gammalt open-source-system som är gratis och fungerar bra. Det gäller en väldigt nischad marknad, så jag tror inte det systemet kommer utvecklas vidare.
Så att webbläsarna kommer att sluta stödja java applets, är lite sorgligt är det ändå tycker jag. Men det blir nog bra i längden när alla utvecklare till slut tvingas överge java applets. Men det kan bli en dyr övergång för en hel del företag framöver, som nu har java applets som det enda vettiga alternativet.

Permalänk
Snusfri

Mycket bra då en enhetlig standard för webläsare behövs.

Har inte använt Java-plugin eller Adobe Flash på väldigt länge och de flesta sidor jag besöker som kört Java/Flash har bytt till HTML5.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Chrome övergav NPAPI och introducerade istället Pepper.
Firefox fasar nu ut NPAPI men har inte anammat Pepper.

Oracle skulle kunna bidrag med kod för Pepper stöd till Firefox.
För att sedan porta sin insticksmodul från NPAPI till Pepper så den kan köras på både Firefox och Chrome.
Vet inte hur det fungerar med Internet Explorer, den kanske inte har stöd för NPAPI, bara ActiveX som dom nu fasar ut med Edge.

Det var väl ändå på tiden och lika bra ändå.

Nu handlade det inte om att webbläsarna inte hade stöd för pluginformatet utan att man ska lägga ner pluginen helt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Fick denna av en vän för nån dag sedan... kan ni lista ut svaret? (utan att söka på internet)

Måste oavsett älska ironin i hur de har skrivit frågan...

Permalänk
Medlem

Hoppas bara dom som använder Java byter snabbt nu då. Tyvärr en del som fortfarande använder skiten och då kunde man inte använda det med Chrome när dom slutade med stödet.

Permalänk
Medlem

Frågan är, när slutar de släppa buggfixar för de befintliga pluggarna? I dagsläget uppdateras väl både 7an och 8an kontinuerligt för att ta hand om nya exploits och att byta från Java till andra lösningar i företagslösningar är inget som görs i en handvändning. Man kan ju tycka vad man vill om skiten men det blir svettigt för IT-avdelningarna som tvingas förvalta gamla system.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Fick denna av en vän för nån dag sedan... kan ni lista ut svaret? (utan att söka på internet)

http://i.imgur.com/K6xQ7k7.jpg

Måste oavsett älska ironin i hur de har skrivit frågan...

Antar att de photoshoppat ut kinesiska och ersätt det me javascript? :p. För inte fan är det javascript iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Rest in pieces.

In och njut av detta innan det är för sent http://epc.buffalo.edu/authors/hennessey/data/jabber/index.ht...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vad bra, då får vi vänta väl vänta 800 år på att modulen försvinner från nätet tillsammans med flash

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Fick denna av en vän för nån dag sedan... kan ni lista ut svaret? (utan att söka på internet)

http://i.imgur.com/K6xQ7k7.jpg

Måste oavsett älska ironin i hur de har skrivit frågan...

Men, hur skall man kunna svara på den frågan. Definitionen av 'populär' är ju knappast absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men, hur skall man kunna svara på den frågan. Definitionen av 'populär' är ju knappast absolut.

Det är ju det som gör den så knäpp

Om man anser det vara mest använda så är det inte Engelska, Spanska, Franska iaf.
Om man anser det vara mest omtyckta så är det definitivt inte Javascript

Permalänk

Alla jublar över den kommande nedläggningen Java och Flash, men för nostalgiker som mej så är detta inte helt positivt.
Jag använder ibland både Java och Flash när jag vill resa tebax i tiden till ljusare år i livet.
Exempel? Här har ni:
http://jakesbootycalls.blogspot.se/
Spelen där är väl kanske PG18 men konceptet var ju skoj, att gå in i rollen av en stekare, skoja runt och göra världen osäker

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!