Permalänk

980 ti dator

Tänkt bygga en ny dator med 980 ti och i-5 skylake

Hade tänkt att ha kvar mitt gamla nätagg som ligger på 650W.

Funderar även på att behålla lådan cooler master haf dock så är usbportarna famtill trasiga, går det att fixa?

Tänkte även behålla ssd och hårddisk från min gamla dator.

budget ca 15-17 tusen

Permalänk
Avstängd

Köper en dyr dator, har kvar gamla nätdelen som kan döda hela den nya datorn...

Hur gammal nätdel pratar vi om?!

Nätdelar är viktiga..köp helst med Guldstämpel, de är inte alls dyra idag.

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk

@Blindtarmen: Det är ett tx650 corsair från 2011

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9098002/2016-01-30

Iom du hade ssd och hårddisk. Kan uppgradera så du får mer ram dock är inte processorn K märkt därav priset. här är inkluderat nät agg

Med K modell på cpu samt 116gb ram

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9098017/2016-01-30

Permalänk

@spicy_mama: Allright men räcker det med 8bg ram eller ska man sattsa på 16?

Permalänk

Inget spel kräver mer än 8gb inte ens det. Ska du ha mer för du renderar mm så borde du oavsett ha en i7

Inkluderade en CPU kylare i paketet btw

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felixarvid:

@Blindtarmen: Det är ett tx650 corsair från 2011

Köp nytt...lägg 1000:- på en modern PSU med guldstämpel..slipper du ångra dig sen när 12V linan ryker och tar med sig ditt 980ti.

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk

Dock uppgraderingspaketet är inte K dvs inte överklockningsbar. Vet inte hur "insatt" du är men för priset så är det ett riktigt kap.

Permalänk
Medlem

kör på agget. har det fungerat hittills så kommer det fungera sen oxå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Permalänk

@DST: Inte haft något problem med det hitills

Permalänk
Skrivet av felixarvid:

@DST: Inte haft något problem med det hitills

Upp till dig trots allt är nätagget 5 år gammalt

Permalänk
Medlem

varför så dyrt moderkort? blir tokig på er swecare som väljer mobos som inte erbjuder något bättre över de billigare... max 1500kr för z chipset om det inte följer med nån hux flux för hörlurar eller nått speciellt.. sluta köpa dyrt skit

@spicy_mama: problemet e att han har större chans att få ett kasst agg när han köper ett nytt än att han kör med det som funkar utan problem nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 980ti och 600w. Räcker alldeles utmärkt. Dock skulle jag inte börja överklocka i första taget.
Med det sagt så har jag köpt ett nytt för precis det syftet.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av DST:

varför så dyrt moderkort? blir tokig på er swecare som väljer mobos som inte erbjuder något bättre över de billigare... max 1500kr för z chipset om det inte följer med nån hux flux för hörlurar eller nått speciellt.. sluta köpa dyrt skit

@spicy_mama: problemet e att han har större chans att få ett kasst agg när han köper ett nytt än att han kör med det som funkar utan problem nu.

Håller inte med på modekorts-fronten alls, bra modekort kommer bli och vara mer kompartibla med framtida processorer. Bättre spännings kontroll, bättre ljud om man inte kör ett ljudkort mm dock 3k+ modekort är att ta i

Edit: Upp till han med nätagget jag kasserar nätagg som är äldre än några år vid nya dator byggen. Dessutom garanti på nya produkter

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Blindtarmen:

Köp nytt...lägg 1000:- på en modern PSU med guldstämpel..slipper du ångra dig sen när 12V linan ryker och tar med sig ditt 980ti.

Är hans nätaggregat defekt? Det låter så på din kommentar. Eller du kanske sitter inne på Corsairs felstatistik och vill dela med dig av den till oss andra så kanske vi också kan förstå var din åsikt kommer ifrån för jag förstår mig inte på den.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@spicy_mama Vadå bra? förstår inte hur ni resonerar? tror ni att ett moderkort för 1300-1500 består av sämre ytkomponenter än de för 2k+ ?

nej, alla verkar köra fina japanska "high grade" komponenter, det enda som verkar skilja är om det e nån extra funktion som ljudkort med förstärkning för hörlurar eller block på vrm. sen e det samma skit. å alla stödjer ju samma sockel å måste klara av intels krav. Det e ju inte amd vi pratar om, ett billigt mobo ska lixom klarara av en high end cpu från intel lika bra som ett dyrt.

ett moderkort för desktop intel cpu med xfire å slistöd ska ligga på max 1500kr. inte en krona mer. gå över till x99 i så fall.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Funderar även på en ny skärm, vad ska man satsa på "2k" eller 1080? Med g-sync eller utan g-sync?

Spelar olika typer av spel men fps spelar jag bara casual.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

@spicy_mama Vadå bra? förstår inte hur ni resonerar? tror ni att ett moderkort för 1300-1500 består av sämre ytkomponenter än de för 2k+ ?

nej, alla verkar köra fina japanska "high grade" komponenter, det enda som verkar skilja är om det e nån extra funktion som ljudkort med förstärkning för hörlurar eller block på vrm. sen e det samma skit. å alla stödjer ju samma sockel å måste klara av intels krav. Det e ju inte amd vi pratar om, ett billigt mobo ska lixom klarara av en high end cpu från intel lika bra som ett dyrt.

ett moderkort för desktop intel cpu med xfire å slistöd ska ligga på max 1500kr. inte en krona mer. gå över till x99 i så fall.

Gick inte att gilla samma post 2 gånger så ville kommentera att detta stämmer helt och hållet.

Permalänk

@DST: vilket moderkort rekomenderar du?
Helst med ddr4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Är hans nätaggregat defekt? Det låter så på din kommentar. Eller du kanske sitter inne på Corsairs felstatistik och vill dela med dig av den till oss andra så kanske vi också kan förstå var din åsikt kommer ifrån för jag förstår mig inte på den.

Nätdelar tappar effekt med åren..

Man ska inte vara dumsnål med så här dyra saker...vad gör extra 1000:-?

Mitt gamla Corsair sa upp sig efter 4år, 3V linan var nere på 2,6V osv..slängde möget innan den tog med sig min PC i fallet..

aja TS får göra som den vill..

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spicy_mama:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9098002/2016-01-30

Iom du hade ssd och hårddisk. Kan uppgradera så du får mer ram dock är inte processorn K märkt därav priset. här är inkluderat nät agg

Med K modell på cpu samt 116gb ram

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9098017/2016-01-30

Om han inte behöver CD-läsare så hade jag valt Define S chassit istället. Mindre skit i vägen för ventilationen då.

Skrivet av felixarvid:

@spicy_mama: Allright men räcker det med 8bg ram eller ska man sattsa på 16?

Det finns spel idag som går över 8GB. Space engineers är ett av dem. 8GB räcker för det mesta men jag hade inte nöjt mig med det. Annars kan du ju köpa 8GB på en eller två stickor, och sen lägga till mer om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@spicy_mama Vadå bra? förstår inte hur ni resonerar? tror ni att ett moderkort för 1300-1500 består av sämre ytkomponenter än de för 2k+ ?

nej, alla verkar köra fina japanska "high grade" komponenter, det enda som verkar skilja är om det e nån extra funktion som ljudkort med förstärkning för hörlurar eller block på vrm. sen e det samma skit. å alla stödjer ju samma sockel å måste klara av intels krav. Det e ju inte amd vi pratar om, ett billigt mobo ska lixom klarara av en high end cpu från intel lika bra som ett dyrt.

ett moderkort för desktop intel cpu med xfire å slistöd ska ligga på max 1500kr. inte en krona mer. gå över till x99 i så fall.

Skillnaden på moderkortet är väll att spänningsregulatorerna är bättre kylda och i vissa fall även är fler, det skapar en jämnare elektrisk belastning på moderkortet och kan därmed leverera stadigare strömmarna till bla processorn, vilken är bra vid överklockning bland annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

ska du köra med flera grafikkort i framtiden? om inte det billigaste z170 vilket vara http://www.inet.se/produkt/1900034/gigabyte-z170-gaming-k3#/s... har usb 3.1(dock ej type c) och m2 med nvme.

annars så verkar moderkorten med sli stöd, nvme och iaf en usb 3.1 type c kontakt kosta 1489 spänn. typ denna http://www.inet.se/produkt/1902954/gigabyte-z170-xp-sli#/spec...
sen finns ju msi krait gaming för 1499
asus e lite dyrare http://www.inet.se/produkt/1902869/asus-z170-e#/specs för att få en "gaming brandad" så kostar det rätt mycket mer.. gått upp i pris verkar det som, undra varför

@PV52, mm visst. men det brukar inte vara något som påverkar överklockningen nämnvärt. standard intel specs duger å blir över. oftast är det inga skillnader att tala om, om ens några alls. gäller snarare att få ett bra chipp som klockar väl än hur ett Z moderkort är konstruerat.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@PV52, mm visst. men det brukar inte vara något som påverkar överklockningen nämnvärt. standard intel specs duger å blir över. oftast är det inga skillnader att tala om, om ens några alls. gäller snarare att få ett bra chipp som klockar väl än hur ett Z moderkort är konstruerat.

Även lite spelar stor roll för många här på forumet, sen är det väll inte bara att man kan komma högre med en jämn och fin spänning, utan det håller längre också, chip av olika slag gillar ju inte direkt när det går upp och ner konstant i spänning.

Men som sagt det är ju upp till var och en vad man vill satsa på, men det känns som alla lägger mer krut på något som någon annan inte förstår anledningen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

men alltså, visst det e upp till var och en. men sådan stor skillnad är det inte. Standard spec duger mer än väl, kolla ex på grafikkort. ett ref gtx 980ti kommer ofta lika högt upp som ett kort frånb evga/msi/asus m.m. det handlar mer om du har fått ett bra överklockvänligt chipp eller ej. det e inte så att spänningregulatorn på moderkorten eller graffet är underdesignade utan håller hög standar ananrs hade de inte fått lov att tillverkas. Sitter själv på ett vanligt asrock mobo å det funkar minst lika bra som ett dyrare asus med en finare vrms.

sitter man på ett billigare z170 moderkort så kommer cpun garanterat att klocka lika bra som med det dyrare moderkortet.

intemoderkort e ju så hårt spec:ade att det e bara funktionerna som skiljer dem åt.

självklart hade jag tagit det moderkoret som sitter i swecs vinterdator men det har gått upp till 1700spän fårn ca 1500.. inte värt längre. det e trots allt bara ett moderkort som ska sitta där. och inga moderkort nu förtiden är några dåliga skräpkort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

@spicy_mama Vadå bra? förstår inte hur ni resonerar? tror ni att ett moderkort för 1300-1500 består av sämre ytkomponenter än de för 2k+ ?

nej, alla verkar köra fina japanska "high grade" komponenter, det enda som verkar skilja är om det e nån extra funktion som ljudkort med förstärkning för hörlurar eller block på vrm. sen e det samma skit. å alla stödjer ju samma sockel å måste klara av intels krav. Det e ju inte amd vi pratar om, ett billigt mobo ska lixom klarara av en high end cpu från intel lika bra som ett dyrt.

ett moderkort för desktop intel cpu med xfire å slistöd ska ligga på max 1500kr. inte en krona mer. gå över till x99 i så fall.

Hmm undra varför sweclockers redaktion har den utnämnd i sin vinterdator... Skillnaden är inte enorm men det är heller inte ett 2k modekort.

Permalänk
Medlem

kostade 1500kr då verkar som att man kan få den för ca 1500 om man kollar på prisjakt. å tack vare swec så lär priset gått upp i kända stora butikskedjor.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx