Asus RT-AC68U med otroligt låga hastigheter

Permalänk

Asus RT-AC68U med otroligt låga hastigheter

Fick ikväll hem en RT-AC68U som jag köpt efter länge sneglat på olika routrar. Har dock ett litet problem i att de hastigheter jag når på 2.4GHz är otroligt låga: uppmätt med hjälp av bredbandskollen får jag maximalt 20 mbit åt båda hållen och försöker jag överföra filer lokalt över FTP kan jag nå max 2000 kB/s. Detta har testats på två enheter som båda stödjer 802.11n. Testade 5GHz och fick lite märkligare resultat, lyckades mäta strax under 100 mbit/s uppåt mha bredbandskollen (vilket är vad min ISP ger), men knappt 15 mbit/s neråt.

Har testat ändra control channel i routern men detta har inte gjort någon skillnad. QoS är avstängt. Alla andra inställningar i routern är fabriksinställningar, firmwaret uppdaterat till senaste. Inga problem alls på den trådade hastigheten.

Någon som vet vad som skulle kunna vara fel samt hur man kan åtgärda det?

Permalänk

Kan ha upptäck felet på egen hand då jag laddade hem en app som analyserar närliggande wifi-nätverks signalstyrka samt använda kanaler. Verkar helt enkelt vara så att jag befinner mig i ett område som är _väldigt_ noisy, se nedanstående bild.

Tråkigt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Currybullen:

Kan ha upptäck felet på egen hand då jag laddade hem en app som analyserar närliggande wifi-nätverks signalstyrka samt använda kanaler. Verkar helt enkelt vara så att jag befinner mig i ett område som är _väldigt_ noisy, se nedanstående bild.

http://i.imgur.com/C2Gnsj5.png

Tråkigt!

Det är därför man alltid bör använda fast förbindelse om det går. Men om du byter till 5GHz och jobbar lite med kanalvalet blir det nog bättre om du måste köra trådlöst tex på telefoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, blir 5GHz på de enheter som stödjer det För 2.4GHz ska man tydligen ligga på kanal 1, 6 eller 11 samt ta den av dessa som överlappar minst med andra SSIDs, blev således 11 för mig.

Permalänk
Skrivet av Currybullen:

http://i.imgur.com/C2Gnsj5.png

Tråkigt!

Finns betydligt mycket värre exempel. Det där är ju ett standard 3-4vån lgh-hus bara rakt upp och ner. 2.4Ghz går inte använda nuförtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RapeOnBackyard:

Finns betydligt mycket värre exempel. Det där är ju ett standard 3-4vån lgh-hus bara rakt upp och ner. 2.4Ghz går inte använda nuförtiden

Min mikrovågsugn fungerar utmärkt, den störs inte det minsta av nån klen wifisändare i närheten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Min mikrovågsugn fungerar utmärkt, den störs inte det minsta av nån klen wifisändare i närheten

5Ghz-micro confirmed