Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Ser trångt ut men du verkar ha bra temperaturer.

Tittar du på första bilden så går bägge korten bara i 595Mhz på Core clock. På andra bilden så går dom i rätt hastighet.

Lite trångt är de ja. Men temperaturerna är bra som sagt.

Det står fel. Det är afterburner som blir lite knäppt när ja stänger på och av sli. Måste typ starta om det för de ska visa rätt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 6700k @ 4.6 ghz | Corsair H100i V2 | Asus Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance 3200MHz 16gb | ASUS GeForce RTX 2080 8GB ROG STRIX GAMING OC| 2x Samsung 850 Pro 256gb | Samsung 850 Pro 512gb | Samsung 860 EVO 500gb |Acer XB271HU | EVGA SuperNova G2 750w

origin/steam: goffemannen

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Storage Jar:

@Dinoman: Den blev fantastisk. Lysande, tyst och torr. Så här nöjd över en dator har jag aldrig varit förut.

Håller på att jaga en lämplig OC nu.
Fick nyss en krash i tomb raider efter ca en timmes spel. Men vilken grafik! Man kommer ju ingenstans när man ska stanna och titta sig runt och beundras över hur snyggt det är hela tiden.

Hade ganska skaplig coilwhine på nya grafikkortet i början men det gav med sig och hörs knappt nu.

Tempen mellan cpu och gpu har jämnat ut sig och ligger ganska nära varandra. Antar att det var nån liten bubbla som fastnat.

Upptäckte att man kan slå på lyset på evga-loggan på sli-bryggan också så den lyser nu blått och fint

Och orsaken till läckan jag hade var att en o-ring hade trillat bort från sli-terminalen/bryggan.

Gött mos. Har du inga bilder?

Skrivet av goffemannen:

Lite trångt är de ja. Men temperaturerna är bra som sagt.

Det står fel. Det är afterburner som blir lite knäppt när ja stänger på och av sli. Måste typ starta om det för de ska visa rätt.

Synd, jag trodde jag var något på spåren där men hade du fått igång skalningen nu? BF4 ska väl ha ett bra SLI-stöd sedan länge?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tog knappt några bilder under själva bygget den här gången och det är inte lätt att få bra bilder med UV på. Men håll till godo.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Storage Jar:

Tog knappt några bilder under själva bygget den här gången och det är inte lätt att få bra bilder med UV på. Men håll till godo.

Mycket smakfullt! 5/7!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Synd, jag trodde jag var något på spåren där men hade du fått igång skalningen nu? BF4 ska väl ha ett bra SLI-stöd sedan länge?

Ja trodde det också. Tycker det är konstigt att det går så mycket upp och ner. Vrider jag upp resolution scale så jobbar grafikkorten mer men blir fortfarande ostabil fps.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 6700k @ 4.6 ghz | Corsair H100i V2 | Asus Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance 3200MHz 16gb | ASUS GeForce RTX 2080 8GB ROG STRIX GAMING OC| 2x Samsung 850 Pro 256gb | Samsung 850 Pro 512gb | Samsung 860 EVO 500gb |Acer XB271HU | EVGA SuperNova G2 750w

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av goffemannen:

Ja trodde det också. Tycker det är konstigt att det går så mycket upp och ner. Vrider jag upp resolution scale så jobbar grafikkorten mer men blir fortfarande ostabil fps.

Det borde betyda att din CPU inte orkar med vilket inte känns troligt med tanke vad du sitter på men beteendet säger ju att CPUn inte hänger med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Det borde betyda att din CPU inte orkar med vilket inte känns troligt med tanke vad du sitter på men beteendet säger ju att CPUn inte hänger med.

Kollar man på hur mkt cpun jobbar så är det långt ifrån fullt. Brukar ligga på strax över 50% som mest i BF4.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av goffemannen:

Kollar man på hur mkt cpun jobbar så är det långt ifrån fullt. Brukar ligga på strax över 50% som mest i BF4.

Detta måste ju jämföras med andras upplevelser som generellt verkar vara positiva i BF4. Det kan ju handla om driver overhead alltså korvstoppning för CPU:n.

Detta syns tydligt främst med Fury X i Crossfire. En i7 4790K klarar inte av att mata bägge grafikkorten med instruktioner för att nå sin fulla potential. Jag har tittat på lite videos av Digital Foundries och dom talar om detta fenomenet och dom tror att det har att göra med s.k. driver overhead. Detta behöver alltså inte betyda att CPU:n visar 100% aktivitet. När dom byter till en sexkärnig så får dom bättre prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Detta måste ju jämföras med andras upplevelser som generellt verkar vara positiva i BF4. Det kan ju handla om driver overhead alltså korvstoppning för CPU:n.

Detta syns tydligt främst med Fury X i Crossfire. En i7 4790K klarar inte av att mata bägge grafikkorten med instruktioner för att nå sin fulla potential. Jag har tittat på lite videos av Digital Foundries och dom talar om detta fenomenet och dom tror att det har att göra med s.k. driver overhead. Detta behöver alltså inte betyda att CPU:n visar 100% aktivitet. När dom byter till en sexkärnig så får dom bättre prestanda.

Jag har ju en 6 core cpu redan. Och det borde väl inte bli mkt mer arbete för cpun bara för ja kör med två kort på samma grafikinställningar som med ett?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av goffemannen:

Jag har ju en 6 core cpu redan. Och det borde väl inte bli mkt mer arbete för cpun bara för ja kör med två kort på samma grafikinställningar som med ett?

Ja just det det har du. Njae det beror på spel just, och drivrutiner. CPU:n ger ju instruktioner till GPU:n. Ska inte påstå att jag kan detta särskilt bra men jag vet bara att så kan vara fallet i vissa spel. Just i BF4 är det nog dock något annat. GTA V är ett sådant lir som kan nå CPU bottleneck i höga upplösningar och multikort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@P-son78:

Och vad förlorar du på detta? Det är väl jättebra att man kan testa och returnera om man inte är nöjd? Ofta kan man göra ett klipp på ett nytt grafikkort exempelvis som någon har returnerat.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag installerat mina EVGA Hybrid Coolers

Benchade Firestrike Ultra för ett par dagar sedan (oklockade kort samt processor) och fick ett score på 7329 och nu efter installationen åker poängen upp till 7742. Betyder att värmen ställde till problem tidigare?

Datorn låter lite mer i idle än tidigare men själva satan vilken skillnad i ljud i load! Supernöjd hittills. Här ska klockas

P.S Jävla utmaning att få in två såna där i ett S340, men det gick det med

7742
7329

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon193054:

Nu har jag installerat mina EVGA Hybrid Coolers

Benchade Firestrike Ultra för ett par dagar sedan (oklockade kort samt processor) och fick ett score på 7329 och nu efter installationen åker poängen upp till 7742. Betyder att värmen ställde till problem tidigare?

Datorn låter lite mer i idle än tidigare men själva satan vilken skillnad i ljud i load! Supernöjd hittills. Här ska klockas

P.S Jävla utmaning att få in två såna där i ett S340, men det gick det med

7742
7329

Pictures or it didn't happen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Pictures or it didn't happen.

Funkar inte länkarna?

Klockade lite nu snabbt (nybörjare) men fick upp dem en del till utan märka av någon instabilitet.

Här kommer även den länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Funkar inte länkarna?

Klockade lite nu snabbt (nybörjare) men fick upp dem en del till utan märka av någon instabilitet.

Kom igen nu. Better than 99% of all results ska du ha

Vad får du för score i vanliga firestrike?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Kom igen nu. Better than 99% of all results ska du ha

Vad får du för score i vanliga firestrike?

Hehe

Better than 99%

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon193054:

Funkar inte länkarna?

Bilder på bygget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är overall nöjd med mina två kort. Alla spel fungerar inte jättebra i SLI men det hade jag väntat mig innan. Verkar ha ungefär samma performance som andra.

Men just Witcher 3 är lite märkligt för mig.
Är det någon här som har Witcher 3 och dubbla 980ti?
Vad får ni i Novigrad, på fiskmarknaden och på torget där de bränner folk?

Rent generellt i Witcher 3 har jag runt 80 - 100 FPS, 1440p, allt maxat förutom hairworks som är på typ medium, men i just de områdena jag nämnde ovan så är det som att det andra kortet inte gör någonting alls. Jag har ca' 60-65 FPS om jag står i områdena och tittar mot människor.
Konstigt tycker jag.
Jag har iof moddat min .ini fil och gått "beyond ultra" på flera saker. Ska testa med orginalet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruf0ns:

@P-son78:

Och vad förlorar du på detta? Det är väl jättebra att man kan testa och returnera om man inte är nöjd? Ofta kan man göra ett klipp på ett nytt grafikkort exempelvis som någon har returnerat.

Jag säger inte att JAG förlorar på det utan butikerna. Vi kräver att dom ska vara billigast på allt sedan "testar" man massa saker som dom måste sälja till rabatterade priser vilket i sin tur gör att affärerna går tungt. Se hur många IT relaterade butiker som har det svårt och måste konka eller sälja till konkurrenter. Vi kommer snart stå med enbart EN butik och DÅ kommer vi förlora på det när det inte finns någon konkurrens!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ozbaab:

Jag är overall nöjd med mina två kort. Alla spel fungerar inte jättebra i SLI men det hade jag väntat mig innan. Verkar ha ungefär samma performance som andra.

Men just Witcher 3 är lite märkligt för mig.
Är det någon här som har Witcher 3 och dubbla 980ti?
Vad får ni i Novigrad, på fiskmarknaden och på torget där de bränner folk?

Rent generellt i Witcher 3 har jag runt 80 - 100 FPS, 1440p, allt maxat förutom hairworks som är på typ medium, men i just de områdena jag nämnde ovan så är det som att det andra kortet inte gör någonting alls. Jag har ca' 60-65 FPS om jag står i områdena och tittar mot människor.
Konstigt tycker jag.
Jag har iof moddat min .ini fil och gått "beyond ultra" på flera saker. Ska testa med orginalet också.

Just detta pratar dom om i Youtube-kanalen Digital Foundry. Det är CPU-bottleneck. Har man en 5960K så får man bättre prestanda i SLI och CF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Just detta pratar dom om i Youtube-kanalen Digital Foundry. Det är CPU-bottleneck. Har man en 5960K så får man bättre prestanda i SLI och CF.

Tack
Tittade på några DF videos och mycket riktigt nämner de CPU bottlenecks i spel som tex GTA V. Blir intressant att testa flerkärnig CPU!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Bilder på bygget!

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ordna

Har ändrat om lite sen sist då jag tyckte att fläktarna var lite väl högljudda. Ersatte dem med 2st Noctua NF-S12 som blåser in i chassit. Har ett S340 där jag satt ljuddämpningsmaterial i taket så har därmed täckt över fläkten där.

Kör dem på 75% så ganska låg ljudnivå. Temperaturerna har åkt upp till 70-72 grader på respektive kort i 99-100% load. Men det kan jag leva med, nu är datorn åtminstone tyst

Permalänk
Inaktiv

Hade jag vetat cirka priset för Pascal så hade det varit lättare att avgöra. Funderar lite som så att köpa en EVGA Hybrid till som blåser ut värmen eller sälja den jag har och köpa 2x1080 eller vad flaggskeppsmodellen heter. Men det skulle inte hända förrän en bra hybridlösning kommer ut med goda recensioner.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon193054:

Ska ordna

Har ändrat om lite sen sist då jag tyckte att fläktarna var lite väl högljudda. Ersatte dem med 2st Noctua NF-S12 som blåser in i chassit. Har ett S340 där jag satt ljuddämpningsmaterial i taket så har därmed täckt över fläkten där.

Kör dem på 75% så ganska låg ljudnivå. Temperaturerna har åkt upp till 70-72 grader på respektive kort i 99-100% load. Men det kan jag leva med, nu är datorn åtminstone tyst

Shit. Det är bra mycket varmare än vad mitt blir. Mitt ligger på ~50 grader vid full load, men det sitter i ett Phanteks Enthoo Pro och det är ju knappast tyst.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Hade jag vetat cirka priset för Pascal så hade det varit lättare att avgöra. Funderar lite som så att köpa en EVGA Hybrid till som blåser ut värmen eller sälja den jag har och köpa 2x1080 eller vad flaggskeppsmodellen heter. Men det skulle inte hända förrän en bra hybridlösning kommer ut med goda recensioner.

Med tanke på att det precis kommit information om att Pascal kommer till bärbara datorer till sommaren så är jag rätt skeptiskt till att flaggskeppet kommer ens efter sommaren. Det lutar nog åt hösten/vinter.

Polaris lär komma tidigare dock, det mesta tyder på det. Dock verkar AMD ha gett sig in Perf/Watt så jag tror att det snarare kommer komma strömsnålare kort som presterar snarlikt med dagens topp.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Med tanke på att det precis kommit information om att Pascal kommer till bärbara datorer till sommaren så är jag rätt skeptiskt till att flaggskeppet kommer ens efter sommaren. Det lutar nog åt hösten/vinter.

Polaris lär komma tidigare dock, det mesta tyder på det. Dock verkar AMD ha gett sig in Perf/Watt så jag tror att det snarare kommer komma strömsnålare kort som presterar snarlikt med dagens topp.

Har varit trogen det gröna laget ett tag och har alltid fungerat utmärkt, så kommer nog fortsätta på den melodin. Tvivlar dock på att flaggskeppsmodellen blir särskilt billig. Tur man har tid att spara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Shit. Det är bra mycket varmare än vad mitt blir. Mitt ligger på ~50 grader vid full load, men det sitter i ett Phanteks Enthoo Pro och det är ju knappast tyst.

Hehe, jo mina låg runt 50 också när jag körde stockfläktar men jag störde mig något djävulskt på ljudnivån. Köpte ju dem för att slippa referensdammsugaren Vid 70 grader hör jag fläktarna lite men låter betydligt mindre. Jobbigt att man inte kan ha byta fläktprofil i Open Hardware Monitor. Någon som har tips på andra mjukvaror som är bättre?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har varit trogen det gröna laget ett tag och har alltid fungerat utmärkt, så kommer nog fortsätta på den melodin. Tvivlar dock på att flaggskeppsmodellen blir särskilt billig. Tur man har tid att spara

Ja det är ju din förlust.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon193054:

Hehe, jo mina låg runt 50 också när jag körde stockfläktar men jag störde mig något djävulskt på ljudnivån. Köpte ju dem för att slippa referensdammsugaren Vid 70 grader hör jag fläktarna lite men låter betydligt mindre. Jobbigt att man inte kan ha byta fläktprofil i Open Hardware Monitor. Någon som har tips på andra mjukvaror som är bättre?

Mina går i 22% alltid och hörs inte alls. Det måste vara något galet med dina inställningar där?

Testa EVGA Precision.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Mina går i 22% alltid och hörs inte alls. Det måste vara något galet med dina inställningar där?

Testa EVGA Precision.

Fast det går väl inte styra fläktarna alls om du inte har dem inkopplade till moderkortet?
De som står på 22% är väl bara utblåset från referenskylaren? Jag kan styra dem via Open Hardware Monitor men för Hybridkylningen så tror jag den bara kyler ram osv.