Inte värt att returnera defekt produkt?

Permalänk

Inte värt att returnera defekt produkt?

Hej

Är så att jag köpte ett Qpad qh-90 för 4 månader sedan på Dustin och nu är det så att micken bara sådär har börjat spraka, vilket både mina kompisar och jag kan bekräfta. När jag rör på huvudet så sprakar det och även ibland när jag inte rör det och då tänkte jag returnera produkten för att se om jag kan få ett nytt headset.

Men är så att jag inte vet om detta är mitt fel eller tillverknings fel, för i returärendet så stod det att om de kommer fram till att det är mitt fel så måste jag betala 250 kr + eventuell moms och det är jag inte så sugen på samt att jag inte vet hur jag skulle haft sönder det aldrig tappat headsetet i golvet har nån gång tappat det på bordet från typ 10-15 cm och de tycker jag det borde hålla för, men sammanfattnings viss så undrar jag om det är värt att returnera det då det istället kan bli ytterligare utgifter för mig samt att riskera 250 kr+ för att för att kanske få ett nytt ex av ett headset som kostade mig knappt 600 kr under REA känns sådär. Sry för wall of text men svårt att formulera mig.

MVH Mattias

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MattEDattE: Brusande mic är det vanligaste problemet på QH-90 och HyperX Cloud headset:en.

Inga konstigheter. När mitt HyperX Cloud fick en sprakande mic så behövde jag inte ens skicka in det till dustin.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

4 månader gammal produkt = Bevisbördan ligger på företaget som sålt produkten. Vet du med dig själv att du inte tappat/stampat/kastat de i ett badkar fullt med vatten/etc så skulle jag lämna in dom om jag vore du. Efter 6-månaders period från inköp så ligger bevisbördan på dig, att bevisa att det är ett ursprungsfel.

Permalänk
Medlem

Bara skicka in, du kommer till 99% få ett nytt utan problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av anon226320:

4 månader gammal produkt = Bevisbördan ligger på företaget som sålt produkten. Vet du med dig själv att du inte tappat/stampat/kastat de i ett badkar fullt med vatten/etc så skulle jag lämna in dom om jag vore du. Efter 6-månaders period från inköp så ligger bevisbördan på dig, att bevisa att det är ett ursprungsfel.

Såg nu dock att det inte var 4 månader sedan, det var 6 månader och 10 dagar sedan

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Dvs finns det inte någon yttre skada som indikerar att du tex tappad det så är det mycket osannolikt att dom kan bestrida det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MattEDattE:

Såg nu dock att det inte var 4 månader sedan, det var 6 månader och 10 dagar sedan

Kolla upp webbsidan där du köpt den eller ring dom iaf.
Vissa butiker brukar även ta det hela som att sker någon defekt inom garanti-tiden så anses det även vara ursprungsfel.
Du kan även googla på ditt problem, samla in 10-20 länkar som tar upp samma problem du har och använda det som underlag för bevisning. Funkar jättebra det också.

Permalänk
Medlem

Är det inte 1 år som är normal garantitid?

Permalänk

Tack för svaren allihopa ska tänka över detta samt inspektera headsetet noggrant

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Är det inte 1 år som är normal garantitid?

Normalt, ja. Inte alla butiker (tyvärr) som har som policy att betrakta det som ursprungsfel under hela garanti-perioden.

Edit: Jag har blandat ihop garanti med reklamation. Ber om ursäkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Garanti

Citat:

Förutom eventuell garanti och försäkring gäller enligt konsumentköplagen i Sverige reklamationsrätten i tre år, om kunden hävdar att varan varit felaktig sedan tillverkningen, och hör av sig inom rimlig tid (typiskt 2 månader) efter att felet har upptäckts. De första 6 månaderna ligger bevisbördan hos säljaren om säljaren hävdar att köparen inte följt skötselråd eller själv skadat varan; därefter ligger bevisbördan hos kunden.

Permalänk
Medlem

Köp sennheiser istället.. har aldrig haft problem med dem när det gäller garantiärenden inom 2år man har den (2 år gäller dock oftast lite dyrare produkter om jag minns rätt)

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Skrivet av Raymond:

Köp sennheiser istället.. har aldrig haft problem med dem när det gäller garantiärenden inom 2år man har den (2 år gäller dock oftast lite dyrare produkter om jag minns rätt)

Skulle gärna bytta till något annat hoppas att man kan välja att ta tillgodo kvitto istället för samma headset då jag själv inte tycker att qpad qh-90 varit speciellt imponerande, sen är Sennheiser lite dyrare med.

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Har lite samma problem med mitt HyperX Cloud 2, micen brusar i csgo. Är det bara att lämna in eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

4 månader gammal produkt = Bevisbördan ligger på företaget som sålt produkten. Vet du med dig själv att du inte tappat/stampat/kastat de i ett badkar fullt med vatten/etc så skulle jag lämna in dom om jag vore du. Efter 6-månaders period från inköp så ligger bevisbördan på dig, att bevisa att det är ett ursprungsfel.

Stämmer med 6-månadersregeln, QPAD lämnar däremot 2 års garanti på QH-90 (och är toktrevliga att ha att göra med när man kontaktar dem direkt)

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4