Hur skiftar ni mellan hörlurar och högtalare?

Permalänk
Medlem

Stereon är kopplad till baksidan av datorn med 3,5 mm anslutning,
Hörlurarna till den andra ljudutgången som är på framsidan.
Sedan växlar jag mellan dem med CTRL+Q tack vare programmet SoundSwitch.
https://github.com/Belphemur/SoundSwitch

Permalänk
Medlem

Jag kör optiskt till en Xonar STU.

Permalänk
Medlem

Jag körde i många år med såna där billiga switchar eller med att koppla i och ur hörlurarna. Ingen av lösningarna fungerade i mer än några månader innan något började glappa. Nu har jag istället en USB-DAC så att hörlurarna sitter i hela tiden, och väljer utgång med pavucontrol (Linux-program). Då kan jag ställa in volym och utgång individuellt för varje program, och slipper kabelslitage.

Permalänk
Medlem

Går jättebra att sätta in en keymap för att ändra, på min bärbara Lenovo har jag en ctrl-fn-F1 som gör att jag byter ljudutgång om jag ska flytta från headset till högtalarna.

Permalänk
Lego Master

USB-lurar dagligen och 3.5mm-anslutna högtalare när jag ska visa nåt för nån annan.

Håller på att undersöka möjlighet att återställa en vintage Pioneer-förstärkare från 70-talet, och isåfall kommer jag köra rubbet genom den och bara stänga av högtalarna för det mesta. Tappar förvisso 7.1-funktionen i lurarna, men skitsamma. Bättre tryck är bättre tryck.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Inte läst hela tråden så tipset kanske dykt upp redan men jag byter med två snuttar kod som jag lagt på skrivbordet
Högtalare.vbs
set ws = CreateObject("Wscript.Shell")
ws.run("control.exe mmsys.cpl")
WScript.Sleep 100
ws.AppActivate "Sound"
WScript.Sleep 100
ws.sendkeys("{DOWN 4}")
WScript.Sleep 100
ws.sendkeys("{TAB 1}")
WScript.Sleep 100
ws.sendkeys("{ENTER}")
WScript.Sleep 100
ws.sendkeys("%{F4}")

En för varje output du vill skifta mellan. Inte snyggaste lösningen men jag tycker den fyller sin funktion för mig

Permalänk
Medlem

Jag kör med Hifime's sabre dac 2: http://hifimediy.com/DACs/ready-made-dacs/usb-dac2
Pumpar ut ljud analogt i vanlig rca samtidigt med hörlurarna i slipper att pilla med något.
DAC'n och ampen låter i stort sätt precis som populära O2dac/amp men har något svagare amp än o2.

Leker med båda här

Permalänk
Medlem

Kör med ett ljudkort, USB Xonar U7, bara att trycka på volymratten för att växla. Eller så växlar den själv om du drar ur hörlurarna.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Högtalarna kopplade på baksidan av burken och hörlurar kopplar jag in på fronten när jag ska använda dem, då switchar den själv mellan högtalare och lurar
Enklare än så går nog inte att få.

Har ett ASUS Xonar DG i burken som sköter ljudet.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag gör nog på det sämsta sättet.
Har hörlurarna inkopplade till moderkortets I/O kontakter och högtalarna inkopplade till FP. När jag ska köra med lurar så kopplar jag loss FP sladden. Bökigt men har inget alternativ just idag :/

Skrivet av BergEr:

Använder nästan aldrig högtalare pga lägenhet, men byter här.

Pga lägenhet? Lyhört eller vad?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Stereon är kopplad till baksidan av datorn med 3,5 mm anslutning,
Hörlurarna till den andra ljudutgången som är på framsidan.
Sedan växlar jag mellan dem med CTRL+Q tack vare programmet SoundSwitch.
https://github.com/Belphemur/SoundSwitch

Exakt den här proceduren använder jag också. Kan inte bli enklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag slår ett slag för SoundSwitch!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Nej din soundswitch kommer inte flaska ljudet. Sålänge det bara är en brytare som växlar mellan två olika linor så kommer det inte påverka negativt. Ungefär lika stor skillnad som mellan två olika högtalarkablar, alltså obefintlig.

Det betyder ju dock inte att det är en fancy och rolig lösning. Samma sak med högtalarkablar, man vill inte ha allt för billiga heller, även om det rent ljudmässigt är obefintliga skillnader. Så jag håller med om att det inte är en lösning som jag skulle rekommendera att använda dagligen.

Kan bekräfta att just den bubben bara "whitchar" mellan ingångarna. har själv ägt ett flertal och skruvat isär en för att kolla hur de är byggda.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Pga lägenhet? Lyhört eller vad?

Finns ingen lägenhet som inte är det vad jag vet.
Det är ganska bra här, har bara hört en granne på två år och det är bara när de har fest. Men jag vet att om jag slår på högtalarna på en ok nivå (typ matcha vad man får genom hörlurarna) så hörs det tydligt i minst två till lägenheter.

Så använder ej högtalare av respekt för mina grannar. Finns de som saknar det, men de blir vräkta ganska snabbt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har standardingången för lurarna som även mina tv-högtalare är kopplade till via en splitter då ljudet i HDMI:n strular. Sen har jag högtalarsystemet till datorn kopplat via phonokontakterna på ljudkortet. Jag skiftar mellan de två via kontrollprogrammet till Ljudkortet.

Jag har ett Xonar Essence STX II, Corsair SP-2500, Logitech Z-5500 fast med Dynavoice M-65or och en annan center iställer för logitechs till Teven. Hörlurar är ett par Beyedynamic Dt770 pro med modmic och Project headbox hörlursförstärkare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Använder mig av Soundswitch. Litet program som jag ändrar output på med 2 klick.

Bör noteras att jag har båda högtalare och hörlurar i samtidigt. USB drivet

Dagens hjälte!

Permalänk
Medlem

Varför ljud hub kan du inte front panel jack och i moderkortet bara. En hub känns mer rimligt man har mer än 2

Permalänk
Medlem

Använder sällan hörlurar då jag får huvudvärk snabbt av att ha något som spänner runt öronen, men i de fall jag använder hörlurar så pluggar jag helt enkelt in dem i min förstärkare, har den strax ovanför och vänster om min "main" skärm så behöver bara lyfta lite på vänstearmen

Permalänk
Medlem

@Vintervilan: Jag har en exakt likadan media hub som jag haft i säkert 10-15 år, I löv it!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cazcade:

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur stor skillnad det är. Ljud är ju väldigt subjektivt. Jag har samma hörlurar som du. Jag uppfattade skillnad mellan det interna och Asus Xonar Essence kortet. Men det har nog med att den har en bra separat hörlursförstärkare där man kan ställa in "gain" (impedansen) som ger lite mer tryck i lurarna. PC 360 har ju en impedans på 50. Inte väldigt högt men ditt interna kanske ger ut lite för lite kräm.

Jag märket framförallt skillnad på ljudet i mina aktiva högtalare. Det var mest därför jag köpte det. Jag (som du) ville ha en smidig lösning där jag kunde växla mellan högtalare och headset samt få lite mera kräm och bättre ljud.

Jag måste ha microphone boost checkboxen "checkad" för att mikrofonen ska vakna. Sen ställer jag däremot ner känsligheten till ca 75%. Inget brus alls. Jag gissar att det är för att du maxar boosten som du får brus dock. Så var det för mig innan på det interna kortet med andra lurar.

Kolla om det inte dyker upp ett begagnat Xonar Essence kort eller liknande. Eller lägg upp en "köpes annons". Det är många som har liknande kort och kanske kan tänka sig att sälja det och uppgradera.

PS. Ser nu i efterhand att Asus DG/DGX ger möjlighet att ställa in "headphone Amp gain mode". Det ger nog lite mer "oumph" och bättre ljud i dina lurar. Kortet kanske även hjälper med ditt mic brus. Som sagt PC360 kan låta bra i micken.

Jodå, skulle säga att ett xonar STX hade varit ett smart val - tror man kan hitta det begagnat för cirka 500 då vissa byter upp sig till STX 2 som har kommit ut

Permalänk
Medlem

Har ett Asus Xonar U7 vid min stationära där jag bara trycker på volymknappen. Fungerar jättesmidigt!

Men oftast så använder jag laptopen och där har jag den kopplad till en Harman/Kardon Onyx Studio via blåtand.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Xonar Essence STX och kör det här programmet EssenceToggle
Sen är det bara att trycka "ctrl + alt + S" så byter man imellan hörlurar/högtalre.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Om du har Realtek I moderkortet ville jag rekommendera dig att splitta front och back I inställningar I programet, då kan du själv switcha mellan dem tex ha Skype I headsettet och musik I högtalarna.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

Permalänk
Medlem

Jag byter väldigt ofta mellan 2 olika hörlurar och även skärm-setup. Så jag la genvägar till .bat-filer som kombinerar skärmprofiler från Ultramon och nircmd för att ändra ljud/mic-enheter.

Så om jag tex klickar på TV-ikonen så byter jag från 2 skärmar till TV och byter ljudenhet till hemmabio-recievern

Permalänk

Har använt mig utav chevolume ett tag och det fungerar prima! CS i lurarna och musik i högtalarna går även snabbt att byta utgång osv. USB headset och 3.5högtalare.

Permalänk
Medlem

Kör med ett externt ljudkort (scarlett 2i2) som har separata volymkontrollerför lurar och högtalare. riktigt skönt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kabeln till stereon är ansluten baktill... och hörlurssladden är ansluten i frontuttaget. Växlar sedan med hjälp av ASUS mjukvara eller den inbyggda i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns ingen lägenhet som inte är det vad jag vet.
Det är ganska bra här, har bara hört en granne på två år och det är bara när de har fest. Men jag vet att om jag slår på högtalarna på en ok nivå (typ matcha vad man får genom hörlurarna) så hörs det tydligt i minst två till lägenheter.

Så använder ej högtalare av respekt för mina grannar. Finns de som saknar det, men de blir vräkta ganska snabbt

Det är sant men de kan vara lyhörda olika mycket. Sen vet jag ju inte hur högt du kör via lurarna, kanske värsta boom boom och då förstår jag att ingen granne hade klarat av maxvolym på surroundsystemet Men det är iaf inte så illa att du inte ens kan ha på TV ljudet eller kolla på film utan att ta fram hörlurarna?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har kört samma hub som dig i flera år, aldrig haft några problem, glappar det så köper man en ny för en hundring xD Tror inte ljudkvallen får lida?