Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

@Xerial Ingen ide att diskutera med Huzzbutt, har haft dispyter med han förr. En vänster liberalist som inte accepterar inte andras åsikter samt så gör det ont i ögonen att läsa hans flosker.

Du @Xerial har bra synsätt, inge PK och saklig. Jag stöttar dig! Mvh

När argumenten tryter.

PK är förövrigt ett intressant begrepp, det slog igenom i början av 90-talet som en faktisk akademisk idé. Ganska snabbt visade dock sig vara så att begreppet och medföljande teori föll kort och begreppet slutade sin existens som förklaringsmodell och tog fäste i dåtidens Amerikanska höger som God-Ton argument (Härskarteknik.).

Eftersom PK-medias eller den politiska korrektheten aldrig kunna beläggas eller systematiseras.
PK eller politisk korrekt är för att inte säga exakt så snarlikt en konspirationsteori. Detta bemöts på vanligt konspiratoriskt maner med att PK media mörkar PK medias existens.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt: tro det eller ej, men hedersbrott och hederskultur har en märklig tendens att samexistera. Du hänvisar till sju mord, för de har du läst om i media, jag talar om ett mörkertal som är mycket mycket större och kan både hänvisa till statistik och personliga erfarenheter för att styrka det. Återigen, du hade chansen att få lära dig något annat än det som står i DN, men du sumpade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

@Huzzbutt: tro det eller ej, men hedersbrott och hederskultur har en märklig tendens att samexistera. Du hänvisar till sju mord, för de har du läst om i media, jag talar om ett mörkertal som är mycket mycket större och kan både hänvisa till statistik och personliga erfarenheter för att styrka det. Återigen, du hade chansen att få lära dig något annat än det som står i DN, men du sumpade den.

Nja Hederskultur och Hedersbrott kan samexistera, i majoritetskulturer så är det snarare regeln att Hederskulturen formaliseras och blir lag, vilket innebär att den personliga hedern upphör vara orsak till agerandet då hederns efterlevnad blir en del av statsutövningen. Detta ser vi exempelvis i de gamla landskapslagarna.
Åt andra hållet så kan man se som man gör i dagens rättsskipning hur individer anför heder som orsak till deras agerande men att de inte kan förklara detta ur ett kulturellt sammanhang. Då talar vi förstås mer om en semiotisk frågeställning. Detta är den huvudsakliga kritiken mot begreppet som kommer från vänsterns håll, att fenomenet inte kan separeras från sitt narrativ.

Vad det gäller GADF och den rapport du återkommande har hänvisat till, en rapport från Ungdomsstyrelsen utgiven 2008 så är språket som används för att beskriva ett helt annat än det du söker använda och enligt samma rapport så rör det sig om 8500 inalles som befinner sig i "riskzonen". Diskussionen om hedersvåld och hedersvåld har varit närvarande en längre period, något jag lyfte upp med min hänvisning till DN. Om något så har den diskussionen kommit på sidan av till förmån för mer om man ska uttrycka det enkelt: virriga påståenden om kultur. Att sedan kultur i sig är ett tveksamt begrepp är förstås centralt i hela diskussionen.

Om vi då backar lite till dina tidigare utsagor där du söker likställa Mellanöstern,Centralasien och Afrikas Horn som en kulturell sfär i vilken sekulära statsbildningar återfinns så blir det hela lite krystat. Vi kan se på den källan du länkar till och ställa samma fråga som Kimtjik ställde, vid vilken förekomst blir det en kulturell fråga? En prevalens av 8500-70000 i en population på 500 000?

Den sortens resonemang bygger inte på ett sunt förankrat förarbete, den sortens resonemang bygger på akademisk lättja. Det är lätt att säga "Kulturella orsaker", Det är lätt att peka på lösa siffror med tvetydiga påståenden och säga "prevalens". Men ingetdera hör hemma i den rationella diskussionen. Om vi som du vill, konstaterar att det är ett "kulturellt" fenomen så betyder det att vi accepterar en förekomst på 1.5 % - 15 % som representativ för en grupp. Jag menar att det inte är så, jag menar därtill att du använder dig av begreppen på ett osunt sätt.
Det är om något är symptomatiskt för dagens diskussioner och samhälle. Vare sig det rör sig om Trump eller Blekingen

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Det fortsätter gå bra för Trump vilket är kul!
Skulle liva upp politiken lite genom att få in någon som inte är en del av etablissemanget

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Trump är en idiot men folk är trötta på floskler och köpta politiker som vänder kappan mot vinden.
Bara för att vara dryg och köra upp fingret i etablissemanget hade jag också röstat på Trumpen alla dagar i veckan.
Plus att snubben är guld, en mix mellan Bush och Kim Jong-un.

Permalänk
Hedersmedlem

@lolight

Jag har nog skrivit för mycket redan... Ett boktips i ämnet Syrien är dock "The Struggle for Power in Syria: Politics and Society under Asad and the Ba'th Party" av Nikolaos van Dam. En bok nästan fri från åsikter, närmast tråkig och torftig saklig, men samtidigt en förträfflig genomgång av hur komplex maktkampen i Syrien varit.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ramlösa:

Plus att snubben är guld, en mix mellan Bush och Kim Jong-un.

Låter ju som en stabil grabb att ha som herre på täppan strax väster om Atlanten. Men vi i resten av världen har inte mycket att säga till om, vi får helt enkelt låta jänkarna köra sitt race och sen får vi se vad för skit det blir av det. Och hoppas att det inte går rent åt helvete.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Trump vann i natt även i Nevada och har nu vunnit de 3 av 4 stater.
Lite förvånande är han populärast för hispanics och högutbildade i Nevada och detta kan jag bara tolka som ett trendbrott.

Med dessa resultaten inne handlar det inte om han kommer bli kandidat eller inte, utan om han kommer bli president eller inte.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Bernie Sanders är en fristående kandidat och det är helt möjligt för Bloomberg att vara det också. Att Trump vinner nomineringen och blir republikanernas presidentkandidat betyder inte att han blir det Republikanska etablissemangets presidentkandidat, han har nog bränt för många broar för att kunna bli det. Högljudda populister kan lätt få väljare men de har svårt att få politiskt kapital för att genomdriva sin politik, Obama har haft svårt att få stöd i Kongressen men Trump hade sannolikt inte haft det lättare då Republikanerna inte är särskilt glada i honom.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Trump vann i natt även i Nevada och har nu vunnit de 3 av 4 stater.
Lite förvånande är han populärast för hispanics och högutbildade i Nevada och detta kan jag bara tolka som ett trendbrott.

Med dessa resultaten inne handlar det inte om han kommer bli kandidat eller inte, utan om han kommer bli president eller inte.

Populärast av de republikanska kandidaterna. 8% av de som deltog i republikanernas omröstning var latinos, 19% av de som deltog i demokraternas.

Men visst är chansen/risken stor att han blir republikanernas kandidat. Dock tror jag att hans chanser på att faktiskt bli president fortfarande är ytterst små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Populärast av de republikanska kandidaterna. 8% av de som deltog i republikanernas omröstning var latinos, 19% av de som deltog i demokraternas.

Men visst är chansen/risken stor att han blir republikanernas kandidat. Dock tror jag att hans chanser på att faktiskt bli president fortfarande är ytterst små.

Det är väl självklart eftersom det är primaryn vi är inne i nu...

Varför skulle det vara en risk om han är demokratiskt vald, är du för diktatur?

Jag ser det som positivt att ha fått in både Sanders och Trump eftersom de båda står utanför etablissemanget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Bernie Sanders är en fristående kandidat och det är helt möjligt för Bloomberg att vara det också. Att Trump vinner nomineringen och blir republikanernas presidentkandidat betyder inte att han blir det Republikanska etablissemangets presidentkandidat, han har nog bränt för många broar för att kunna bli det. Högljudda populister kan lätt få väljare men de har svårt att få politiskt kapital för att genomdriva sin politik, Obama har haft svårt att få stöd i Kongressen men Trump hade sannolikt inte haft det lättare då Republikanerna inte är särskilt glada i honom.

Håller med om att det finns en chans att de inte väljer Trump nu även om han vinner.
Detta skulle innebära radikala förändringar hos republikanerna, kanske skulle det till och med skapas en ny stark avknoppad rörelse.

Hur som helst har vi mycket spännande tider framöver, både Sanders och Trump rör om i grytan och det känns som det kanske mest uppmärksammade valet någonsin!

Tycker det är extremt kul att allmänheten börjat få upp ögonen för politiken och även att människor vågar rösta på kandidater som har lite andra åsikter och vågar säga vad de tycker. Det blir mycket annorlunda debatter och ett ett helt nytt medieklimat.

Nu laddar vi om inför Super Tuesday 1a Mars
Kan knappt bärga mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Redan sagt i tråden ett antal gånger. Men oavsett hur korkad Trump verkar så är han ju någonting annorlunda. Amerikanerna må vara outbildade och har kanske en ännu mer naiv och felaktigt grandios självbild av sitt eget land än svenskar. Men de känner iaf på sig att landet inte går i rätt riktning vad gäller ekonomi, internationell ställning, inblandning i en massa krig på ställen de skiter fullständigt mm.

Definitionen av galenskap är ju att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.

Amerikanarna må som sagt vara outbildade och insnöade men de vill definitivt prova någonting radikalt annorlunda nu efter så länge av samma etablissemang. De vill att nästa president inte ska vara ännu en politiska broiler/teleprompter-produkt utrustad med ormtunga men utan kontakt med Joe Sixpack. De är inte tillräckligt galna att vilja ha mer av samma som inte fungerat tidigare.

För övrigt anser jag att samma sak behövs i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om vi som du vill, konstaterar att det är ett "kulturellt" fenomen så betyder det att vi accepterar en förekomst på 1.5 % - 15 % som representativ för en grupp. Jag menar att det inte är så, jag menar därtill att du använder dig av begreppen på ett osunt sätt.
Det är om något är symptomatiskt för dagens diskussioner och samhälle. Vare sig det rör sig om Trump eller Blekingen

Öh what?

Jag tycker du gör ett slippery-slope argument. Man kan säga att hedersvåld/brott är ett kulturellt fenomen utan att för den del implicera att det utövas av en majoritet av (eller är representativ för) gruppen, vilket är vad du verkar vara rädd för.

Vilken förekomstfrekvens skall ett fenomen upp i inom en kultur innan det kan kallas för just ett kulturellt fenomen då? varför måste det vara "representativt för gruppen" för att kallas detta?

Är surströmming ett fenomen av svensk kultur? hur många äter den? volvo? hur många kör volvo? osv... Måste det vara representativt för gruppen finns det inte mkt kvar utom melodifestivalen som kan kvalificera in som del av kulturen .

Men:
Jag kan dock hålla med om att det ändå finns en poäng att vara extra tydlig med att det inte är representativt för gruppen om det nu inte är det, speciellt i sånna här frågor. Helst skippar man helt sånna oklara begrepp och talar endast med fasta siffror. Det är dock inte "fel" bregrepp att använda, bara otydligt/dåligt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

För att gå on topic:
Han borde inte ha en chans, i en seriös och faktabaserad värld, men exempelvis en titt på Europas politiker idag, och hur lätt människor blir velseledda så är ju allt, tyvärr, möjligt.
Hitta på en konspiration, peka ut någon minoritet, gärna mörkhudad, skyll på "politisk korrekthet" = profit. Ljug gång på gång, bli påkommen, oroa dig inte, dina väljare skiter i vilket! Tvärtom, det ökar dina chanser. Sinnesjuk värld, fan tom Putin framstår som ett bättre val.

Republikanerna "motbevisar" klimatproblemen med en snöboll:
https://www.youtube.com/watch?v=3E0a_60PMR8

Som bonus kommenterar Obama det hela:
https://youtu.be/E_r-M14WKJU?t=3m50s

Otroligt, vi vet och kan så mycket men fortsätter att heja fram politiker som Trump med flera.
Får aids bara av att läsa kommentarer i tråden. Är ni så okunniga och dumma? (klarar ni inte av att bli kallade dumma har ni ingen rätt att gnälla på "PK"

Vissa borde, helt klart inte få rösta. Låt vetenskapen leda mänskligheten, övriga idioter leder bara till folkmord, misär och ytterligare krig. Det loja i det hela är att Trumps följare själva sitter sig i skiten. En stark jämförelse, men precis som kommunisterna gjorde i Sovjet, och nazisterna i Tyskland. (disclamer för den som brister i sin läsförståelse, jag kallar inte Trump för varken nazist eller kommunist) Att predika den här hetsen gör även att man får en massa folk emot sig. Undrar om någon någonsin ens tänker tanken. Man förstör sin egen "värld" samtidigt som man predikar hat mot andra. Det blir ingen lösning, det blir bara värre.

Kunskapsfientlighet och misstro mot vetenskapen är det nya 2016 och framåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Låt vetenskapen leda mänskligheten, övriga idioter leder bara till folkmord, misär och ytterligare krig... En stark jämförelse, men precis som kommunisterna gjorde i Sovjet, och nazisterna i Tyskland... Kunskapsfientlighet och misstro mot vetenskapen är det nya 2016 och framåt.

Det finns ingen garanti för att något blir bättre bara för vetenskap sätt som ledstjärna. Du väljer ett par exempel på motsatsen, då några av huvudargumenten (särskilt för nazismen) grundade sig på av många fortfarande ertagna vetenskapliga slutsatser. Inom specifika områden är det naturligtvis en fördel om beslut har en vetenskaplig grund.

Permalänk
Inaktiv

Detta sammanfattar valet ganska bra

"2016: a choice between Donald Trump and Goldman Sachs." - Edward Snowden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

För att gå on topic:
Han borde inte ha en chans, i en seriös och faktabaserad värld, men exempelvis en titt på Europas politiker idag, och hur lätt människor blir velseledda så är ju allt, tyvärr, möjligt.
Hitta på en konspiration, peka ut någon minoritet, gärna mörkhudad, skyll på "politisk korrekthet" = profit. Ljug gång på gång, bli påkommen, oroa dig inte, dina väljare skiter i vilket! Tvärtom, det ökar dina chanser. Sinnesjuk värld, fan tom Putin framstår som ett bättre val.

Republikanerna "motbevisar" klimatproblemen med en snöboll:
https://www.youtube.com/watch?v=3E0a_60PMR8

Som bonus kommenterar Obama det hela:
https://youtu.be/E_r-M14WKJU?t=3m50s

Otroligt, vi vet och kan så mycket men fortsätter att heja fram politiker som Trump med flera.
Får aids bara av att läsa kommentarer i tråden. Är ni så okunniga och dumma? (klarar ni inte av att bli kallade dumma har ni ingen rätt att gnälla på "PK"

Vissa borde, helt klart inte få rösta. Låt vetenskapen leda mänskligheten, övriga idioter leder bara till folkmord, misär och ytterligare krig. Det loja i det hela är att Trumps följare själva sitter sig i skiten. En stark jämförelse, men precis som kommunisterna gjorde i Sovjet, och nazisterna i Tyskland. (disclamer för den som brister i sin läsförståelse, jag kallar inte Trump för varken nazist eller kommunist) Att predika den här hetsen gör även att man får en massa folk emot sig. Undrar om någon någonsin ens tänker tanken. Man förstör sin egen "värld" samtidigt som man predikar hat mot andra. Det blir ingen lösning, det blir bara värre.

Kunskapsfientlighet och misstro mot vetenskapen är det nya 2016 och framåt.

Någonting jag "får aids av" är hycklare.

Du använder samma angrepp som Trump när du kallar hans sympatisörer för dumma och okunniga för att de röstar på honom. Därmed sjunker du precis lika lågt själv och blir den värsta sortens hycklare.

Vidare anser du att vissa inte borde få rösta för att de har fel åsikter? Hur tänker du ens.. Flytta till en diktatur så blir din önskan uppfylld (och vi blir glada för varje diktaturälskare som lämnar oss).

Dessutom, varför skulle Hillary eller någon annan "låta vetenskapen leda mänskligheten" mer än vad Trump skulle göra? Vad betyder det ens?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Någonting jag "får aids av" är hycklare.

Du använder samma angrepp som Trump när du kallar hans sympatisörer för dumma och okunniga för att de röstar på honom. Därmed sjunker du precis lika lågt själv och blir den värsta sortens hycklare.

Vidare anser du att vissa inte borde få rösta för att de har fel åsikter? Hur tänker du ens.. Flytta till en diktatur så blir din önskan uppfylld (och vi blir glada för varje diktaturälskare som lämnar oss).

Dessutom, varför skulle Hillary eller någon annan "låta vetenskapen leda mänskligheten" mer än vad Trump skulle göra? Vad betyder det ens?

Säger väl allt gällande ämnet vetenskap när växthuseffekten förnekas?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Vet inte om detta blivit postat tidigare men John Oliver gjorde precis ett ganska roligt reportage om drumpf. Tyckte trump var ganska intressant tidigare men förstår nu vilken galning han och folket som röstar på honom är..

Länk till John Olivers video: https://www.youtube.com/watch?v=DnpO_RTSNmQ

Permalänk
Inaktiv

Vinner Trump går Conan's dröm i uppfylleslse "Pleeeas God let him be president, It would make my job soo easy." https://www.youtube.com/watch?v=UtJAjtdcMoU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Säger väl allt gällande ämnet vetenskap när växthuseffekten förnekas?

Vad gjorde Hillarys man Bill Clinton 1993-2001 för att minska växthuseffektens påverkan på vårt klimat?
Ingenting.

Vad har hänt under Obamas period?
Väldigt mycket snack men lite verkstad. Trots en ekonomisk kris lyckades han inte sänka oljeförbrukningen mer än marginellt.

https://www.eia.gov/cfapps/ipdbproject/iedindex3.cfm?tid=5&pi...

Jag förstår att man tröttnat på tomma löften. Tror att många bara vill ha förändring, Trump är långt ifrån det bästa valet men han vore den största förändringen då han står längst ifrån etablissemanget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@flukke:

Vilket kvalificerat dösnack.

Så bara för att andra enligt dig inte gjort tillräckligt så är det bästa valet nu någon som går emot 99% av vetenskapen? Ungefär lika dumt som att rättfärdiga ett fel med ett annat.

http://www.politifact.com/personalities/donald-trump/

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

@flukke:

Vilket kvalificerat dösnack.

Så bara för att andra enligt dig inte gjort tillräckligt så är det bästa valet nu någon som går emot 99% av vetenskapen? Ungefär lika dumt som att rättfärdiga ett fel med ett annat.

http://www.politifact.com/personalities/donald-trump/

Du länkar på riktigt till en hemsida som ägs av Tampa Bay Times, detta ger mindre trovärdighet än Wikipedia..

EIA är ett erkänt bra institut med kanske de mest exakta siffrorna inom energi som finns att tillgå.

Du kommer inte ifrån det faktum att oljeanvändningen har gått upp sen Hillarys man satt vid posten. Trots att de tror på globala uppvärmningen verkar de inte bry sig ett skit om den.

Alltså tomma löften som vanligt. Och om jag får gissa så har stora delar av folket tröttnat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag förstår att man tröttnat på tomma löften. Tror att många bara vill ha förändring, Trump är långt ifrån det bästa valet men han vore den största förändringen då han står längst ifrån etablissemanget.

*hostBernieSandershost*

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

*hostBernieSandershost*

Har du ens följt valet?
http://www.nytimes.com/interactive/2016/us/elections/primary-...

Hillary krossar Bernie just nu och få tror att Sanders har något att sätta emot
http://edition.cnn.com/2016/02/29/politics/trump-clinton-domi...

Dock hoppades jag på Bernie från början. Hillary känns som tråkig gammal skåpmat :/

Inom 36 timmar vet vi hur det blev!
Har tagit ledigt från jobbet och ser fram mot det som fan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Har du ens följt valet?
http://www.nytimes.com/interactive/2016/us/elections/primary-...

Hillary krossar Bernie just nu och få tror att Sanders har något att sätta emot
http://edition.cnn.com/2016/02/29/politics/trump-clinton-domi...

Dock hoppades jag på Bernie från början. Hillary känns som tråkig gammal skåpmat :/

Inom 36 timmar vet vi hur det blev!
Har tagit ledigt från jobbet och ser fram mot det som fan

Jag hoppas fortfarande på Bernie, men ska jag vara realist så tror jag inte han har en chans. Dessvärre tror jag att Trump faktiskt har en större chans än Bernie Sanders (även om jag innerligt hoppas att Trump inte kommer vidare).

Däremot blir jag förvånad över hur långt Bernie kommit med sin vänsterpolitik. Man får ju liksom betänka att det är inte mer än drygt 60 år sen som häxjakten på kommunister i USA trummade in i det amerikanska folket att kommunister och socialister i stort sett var detsamma som en korsning mellan satan själv och pedofiler. Att Bernie kommit så långt som han gjort säger kanske en del om hur illa det är ställt för vissa delar av befolkningen i USA.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag hoppas fortfarande på Bernie, men ska jag vara realist så tror jag inte han har en chans. Dessvärre tror jag att Trump faktiskt har en större chans än Bernie Sanders (även om jag innerligt hoppas att Trump inte kommer vidare).

Däremot blir jag förvånad över hur långt Bernie kommit med sin vänsterpolitik. Man får ju liksom betänka att det är inte mer än drygt 60 år sen som häxjakten på kommunister i USA trummade in i det amerikanska folket att kommunister och socialister i stort sett var detsamma som en korsning mellan satan själv och pedofiler. Att Bernie kommit så långt som han gjort säger kanske en del om hur illa det är ställt för vissa delar av befolkningen i USA.

Jag tror att Bernie fundamentalt påverkat den amerikanska politiken genom att få med så många högutbildade i sin vänsterpolitk. De friska vänstervindarna som blossat upp kommer att fortsätta trots att han själv förmodligen gjort sitt.

Det roligaste med detta valet är att vi har både Bernie och Trump som båda har visat att man kan komma in från olika sidor som en outsider och vinna folkets förtroende, trots att dom är så totalt olika.

~26 timmar kvar till de fösta siffrorna börjar trilla in och jag sitter redan preppad och redo
Utan att ens gilla Trump speciellt mycket håller jag på honom mest för hans unika debattstil och att han varit uträknad av så många.
Hillary känns väl förutsägbar för mig så hennes politik lockar mig inte alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det Edward Snowden säger stämmer väl in på verkligheten för många

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden utan bara senaste sidan här och jag har inte heller följt valet eller Trump speciellt noga.

Men jag tycker det är oroväckande att läsa inlägg där folk tycker och tänker att bara för att något rör om i grytan och "leder till förändringar" så är det automatiskt bra. Hur mycket har det inte rörts om i grytan i arabvärlden senaste årtiondena och hur har det slutat? Inte så bra va? Hur mycket förändringar blev det i Tyskland senare halvan av 30-talet? Folket valde fram en man som lovade stora förändringar och framgång åt Tyskland. Förändringar blev det verkligen, men inte speciellt bra sådana.

Att röra om i grytan och få förändringar är inte alltid så bra som det låter. Saker kan förändras åt det sämre hållet om man rör om för mycket eller inte tillräckligt försiktigt. Detta gäller både USA som i Sverige. Därför vill jag varna er och be er tänka till en gång extra innan ni förespråkar Trump eller SD.

Ni vill ha förändring, ni är missnöjda med dagens situation. Eran röst är otroligt viktig och värdefull och släng den inte på den som lovar mest guld och gröna skogar åt folket. Ifrågasätt deras påståenden. Inte bara Socialdemokraterna, Moderaterna, Vänsterpartiet och alla andra partier utan även SD. Vad är det för politik partierna egentligen för? Läs mellan raderna. Kolla upp vad det är för personer som sitter högt upp inom partiet. Skulle du vilja att dom personerna styr ditt land? Styr över dina barns skolor, över dina sjukhus, osv?

Avslutningsvis så vill jag citera Olof Palme: "Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."

Tänk igenom vad dom där orden egentligen betyder.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare