Hjälp med att få mic att fungera!

Permalänk

Hjälp med att få mic att fungera!

Hejsan jag har försökt att få min mic att fungera när man kopplar in den i baken av chassit (i moderkortet) men har inte fått det att fungera. Min (output) ljud fungerar när man kopplar in den där bak men inte min mic (incput) och jag vet inte vad som problemet är. Jag har uppdaterade drivrutiner.

ASUSTeK COMPUTER INC. Z87-C (SOCKET 1150)

detta ovan är moderkortet jag använder och jag skulle behöva ha hjälp med att få min mic att fungera /desperat snubbe
btw jag använder windows 10 atm
innan har jag använt micuttaget som sitter i chassit som man kopplar till moderkortet men den fungerar inte nu så vill försöka få det moderkortet har att erbjuda att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludakrishy:

Hejsan jag har försökt att få min mic att fungera när man kopplar in den i baken av chassit (i moderkortet) men har inte fått det att fungera. Min (output) ljud fungerar när man kopplar in den där bak men inte min mic (incput) och jag vet inte vad som problemet är. Jag har uppdaterade drivrutiner.

ASUSTeK COMPUTER INC. Z87-C (SOCKET 1150)

detta ovan är moderkortet jag använder och jag skulle behöva ha hjälp med att få min mic att fungera /desperat snubbe
btw jag använder windows 10 atm
innan har jag använt micuttaget som sitter i chassit som man kopplar till moderkortet men den fungerar inte nu så vill försöka få det moderkortet har att erbjuda att fungera

Du har ändrat till rätt inspelningsenhet va?

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk

@Kindh: jag har gått in i ljud och sett till så att dem är inkopplade på dem där inställningarna, jag har även kollat om micen fungerar med hjälp av "lyssna på min enhet" funktionen för att se ifall jag hör mig själv men gör det ej

Permalänk

@Kindh: är det så du menar eller ? annars upplys mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludakrishy:

@Kindh: jag har gått in i ljud och sett till så att dem är inkopplade på dem där inställningarna, jag har även kollat om micen fungerar med hjälp av "lyssna på min enhet" funktionen för att se ifall jag hör mig själv men gör det ej

Skrivet av ludakrishy:

@Kindh: är det så du menar eller ? annars upplys mig

Vet inte riktigt hur du menar nu men om du högerklickar på högtalaren och väljer inspelningsenheter och ser till så den rätta är satt som standard.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD

Permalänk

@Kindh:
exakt när jag sätter i min mic sladd där bak i ena så blir det då att mikrofon är är ansluten och den är då som standard. Om jag byter plats på micen där bak till en annan (som också är in input) så blir det en som heter "linjeingång som är ansluten och den är då som standard.

(se bilderna nedan!)

https://gyazo.com/753eb4260d4f7e4144b669a2342f3c68

https://gyazo.com/9fa9cbb074446716cd1745c484ba9f4b

när jag försöker prata så får den inte in något ljud (har testat med olika headsets så vet att det inte är något headset problem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludakrishy:

@Kindh:
exakt när jag sätter i min mic sladd där bak i ena så blir det då att mikrofon är är ansluten och den är då som standard. Om jag byter plats på micen där bak till en annan (som också är in input) så blir det en som heter "linjeingång som är ansluten och den är då som standard.

(se bilderna nedan!)

https://gyazo.com/753eb4260d4f7e4144b669a2342f3c68

https://gyazo.com/9fa9cbb074446716cd1745c484ba9f4b

när jag försöker prata så får den inte in något ljud (har testat med olika headsets så vet att det inte är något headset problem)

Okej hur ser det ut i realtek programmet då?
Du skulle kunna testa och installera av realtek drivern och se ifall det funkar när du låter windows söka efter en drivrutin själv.

Visa signatur

Permalänk

tack för din hjälp

@Kindh:
https://gyazo.com/4acc80cc0d4779b5a1569367e091a95c
skickar en bild på hur min kontrollpanel ser ut i "avinstallera program" för jag antar att det är där jag ska ta bort den där realtek drivrutinen men jag undrar vilken jag ska avinstallera. De står realtek drivrutiner längst ner i högra hörnet men det är för ethernet så vill bara vara på säkra sidan ifall du har lust att säga vad jag ska göra. Uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludakrishy:

@Kindh:
https://gyazo.com/4acc80cc0d4779b5a1569367e091a95c
skickar en bild på hur min kontrollpanel ser ut i "avinstallera program" för jag antar att det är där jag ska ta bort den där realtek drivrutinen men jag undrar vilken jag ska avinstallera. De står realtek drivrutiner längst ner i högra hörnet men det är för ethernet så vill bara vara på säkra sidan ifall du har lust att säga vad jag ska göra. Uppskattas

Ne den för ethernet är till nätverkskortet så låt den vara men om du går in i enhetshanteraren tar dig till ljud video och spelenheter högerklickar på den som borde heta något i stil med Realtek High Defenition Audio väljer avinstallera. Sen tar du och trycker på Sök efter maskinvaruförändring då borde den komma upp som en okänd enhet så installerar du drivrutiner därifrån. Borde stå något i stil med hitta drivrutiner eller något sånt när du högerklickar på den.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ludakrishy:

Det är den High Defenition Audio Device.

Visa signatur

Permalänk

@Kindh:
det som hände efter jag hade avinstallerat var att när jag tryckte på "sök efter maskinvaruförändringar" så kom den upp direkt och så står det en liten ruta att den installerar "mikrofon high audio advice" vilket gick på 1 sekund, sen var det inget mer med det.
https://gyazo.com/7ee2d43e388de6d8c5f93d88b68ba7f2 denna är det jag gjorde så på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludakrishy:

@Kindh:
det som hände efter jag hade avinstallerat var att när jag tryckte på "sök efter maskinvaruförändringar" så kom den upp direkt och så står det en liten ruta att den installerar "mikrofon high audio advice" vilket gick på 1 sekund, sen var det inget mer med det.
https://gyazo.com/7ee2d43e388de6d8c5f93d88b68ba7f2 denna är det jag gjorde så på!

Du skulle gjort det på den under HD Webcam C270

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ludakrishy: Hur gick det sen?

Visa signatur

Permalänk

@Kindh: alltså jag har lagt undan det för jag tyckte det blev för drygt och har då istället snackat med kompisar på paddan. idag köpte jag dock en extern USB sticka (ljudkort) och mic funkar fortfarande inte även fast jag nu får ljud via USB stickan. Nu är jag riktigt trött på skiten. har installerat alla drivrutiner man fick med (på cdn) och det står att alla är installerade så nu är jag faktiskt clueless om vad som är problemet!

Permalänk
Medlem

@ludakrishy: det var riktigt skumt :S då har jag nog ingen aning vad mer det kan vara.

Visa signatur

Permalänk

@Kindh: Ok, ja det är väldigt skumt har tagit vidare detta till windows 10 Forum då det kanske kan vara nåt windows 10 problem men känns väldigt skumt.

Permalänk
Medlem

Fungerar micen i en annan dator?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad är det för mic? Har själv haft problem med en mic som vägrade fungera tills jag drog upp "volymen" och mic boost till max med mitt moderkorts mic ingång. Har du testat maxa allt och se om du får något ljud?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070