AMD standardiserar externa grafikkort över Intel Thunderbolt 3

Permalänk
Medlem

Ser detta som nästa steg i mitt datorbyggande. Men lär ta ngt år innan en tillverkare förstår att det behövs en riktigt liten låda med en bredsida med Vesafäste och den andra sidan med plats för typ 2 st Noctua fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollemj:

De har inte en lika fancy presentation men än så länge är det iaf stöd för det i deras drivrutiner sedan Januari
http://www.sweclockers.com/nyhet/21670-nvidia-slapper-drivrutin-for-tomb-raider-the-division-och-externa-grafikkort

Ja men det är väl standarden som är nyheten här. När senast släppte Nvidia en öppen standard? Allt de gör är exklusivt för dem. AMDs verkar ju även mer robust då den är plug and play. Det är väl bara för Nvidia att haka på AMDs standard nu. Om de kan svälja stoltheten att göra det.

Nvidia är värre än Apple.

Det är såklart deras frihet att göra som de vill. Jag tror på marknadsekonomi. Men Nvidia kommer inte få en spänn från mig med deras nuvarande affärsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur ska nu apple sätta käppar i hjulet för detta? Helt plötsligt kommer dyrare modeller bli inaktuella. Meen, de hittar nog något sätt som sagt...

Det blir inte apple som sätter käppar i hjulet... Externa kortlösningar blir illa kvickt insamlade under paraplyt "Enhet speciellt ämnad för privatkopiering". O_o

Helskotta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Tack AMD!!!
Beslutet att gå via konkurrentens teknik Thunder Bolt, istället för att bojkotta, anser jag som extremt sportsligt. Ett annat exempel var när AMD körde ett grafikdemo på en dator med Intel processor, vid något press-event.

Håller med, kudos till AMD. Detta kommer jag helt klart att ha i åtanke för framtida bärbart inköp.

Permalänk
Medlem

ingen spel visas upp
complete and utter nonsense

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Håller med, kudos till AMD. Detta kommer jag helt klart att ha i åtanke för framtida bärbart inköp.

Kommer detta funka med XPS 15?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Kommer detta funka med XPS 15?

Kraven var rätt specifika enligt artikeln. Så sannolikt nej på befintlig modell, men inte alls otänkbart på framtida versioner från Dell.

Citat:

Xconnect Technology beskrivs som en öppen standard och kan implementeras av alla intressenter. Det räcker dock inte med att en dator har Thunderbolt 3, utan det krävs också hårdvarustöd för tillägget external graphics standard (eGFX), som i sin tur behöver implementation i BIOS/UEFI. Andra krav är Windows 10 och en aktiv (inte passiv) Thunderbolt-kabel.

Permalänk
Medlem

Låter ju grymt om man har behovet, hoppas bara att de satsar på att kyla "lådorna" ordentligt (tyst). Om man tänker sig att man bygger in ett kort i 980 klass i en så tight låda som möjligt blir den ändå rätt stor, sen ska någon kylning dit också....undrar hur stor en sådan här lösning får bli innan den blir avskräckande stor...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur ska nu apple sätta käppar i hjulet för detta? Helt plötsligt kommer dyrare modeller bli inaktuella. Meen, de hittar nog något sätt som sagt...

Förstår inte riktigt ditt påstående. Apple är väl nästan det enda företaget som betalat intel för licensen till just Thunderbolt.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Jag blev mycket imponerad av uppriktigheten i videon. Visst finns inslag av amerikansk presentation-mumbojumbo men i det stora hela förvånandsvärt down-to-earth.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Problemet med Razer Blade Stealth är väl att processorn kommer flaska en hel del(Dual core på 15 W TDP/6500U). Ska man spela på laptop skärmen så har den 63ms responstid. Lite mycket ramar också.

Däremot så gillar jag verkligen konceptet med externa grafikkort, händer ju inte så mycket på processor fronten. I alla fall på desktop sidan, där man fortfarande skulle klara sig finfint med en 2500k för spel och när släpptes den? 2011?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

måste man lira på extern skärm är ju frågan då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johandea:

Varför måste man ha en laptop?
Jag föreställer mig en Surface 3-liknande surfplatta som blir spelmaskin när man är hemma

Med tiden så kanske det händer också, ser dock inte prestandan i dessa surfplattor just nu - som är bra nog för att spela tunga spel med t ex ett GTX 980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kraven var rätt specifika enligt artikeln. Så sannolikt nej på befintlig modell, men inte alls otänkbart på framtida versioner från Dell.

Q: "I’m afraid of buying a Thunderbolt 3 device only to discover after some time that I can’t plug in an external GPU because it’s missing something.

A: "Only specific GPUs will work with specific PCs that have been designed to support eGPU capability and pass Thunderbolt 3 certification. Without Thunderbolt certification for eGPU capability, the system behavior can be unpredictable.

Q: "Are the new Dell XPS machines certified? "

A: "Yes, the new Dell XPS machines are Thunderbolt 3 certified. More information about capabilities are available from Dell: Dell XPS 15 laptop, Dell XPS 13 laptop, and Dell XPS 12 2-in-1 laptop."

https://thunderbolttechnology.net/blog/you-tweeted-we-listene...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur ska nu apple sätta käppar i hjulet för detta? Helt plötsligt kommer dyrare modeller bli inaktuella. Meen, de hittar nog något sätt som sagt...

Genom att inte släppa drivrutiner för det förmodligen.

Skrivet av Pimmp:

Förstår inte riktigt ditt påstående. Apple är väl nästan det enda företaget som betalat intel för licensen till just Thunderbolt.

Bland de enda också som är väldigt sega med att implementera OpenGL i deras drivrutiner, inte tal om att skita i standarder och gå egen väg (Metal).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Undrar om vi kommer få se nya skärmar med eGFX inbyggt med plats för grafikkort i nano storlek.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Lär ju inte bli någon ny bärbar dator innan detta är spikat och utbudet ökat. Förhoppningsvis kommer det finnas lite att välja mellan kring jul, i.e. 9 månader bort.

Permalänk
Medlem

@hakro807: Bara funderar på SLI, borde inte 2 thunderbolt 3 kunna ge effekten, inget som påverkar den bärbara ändå, då Nätaggretaget lika gärna kan va 600 watt eller mer.

Permalänk
Medlem

Först: Ja! Äntligen!

"Kräver Windows 10." Nehepp...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta är en intressant lösning, dock så hade jag hellre sett massiva optimeringar för mjukvara på laptops samt mer prestanda per watt. Typ 4 kärnig Intel i7 (eller något) och r9 nano utan att det blir bilbatteri för att få 15h surftid och 5h spelande.

#framtiden när allt man har är en 7mm platta (9-17 tum beroende på modell) och man lånar extra beräkningskraft vid behov, samt har en 15h batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Kommer detta funka med XPS 15?

Skickades från m.sweclockers.com

Från AMDs sida:

System requirements for AMD XConnect™:

​Radeon™ Software 16.2.2 driver (or later)
1x Thunderbolt™ 3 port
40Gbps Thunderbolt™ 3 cable
Windows® 10 build 10586 (or later)
BIOS support for external graphics over Thunderbolt™ 3 (check with system vendor for details)
Certified Thunderbolt™ 3 graphics enclosure configured with supported Radeon™ R9 Series GPU
Thunderbolt™ firmware (NVM) v.16

Bör vara upp till om Dell väljer att uppdatera BIOS för att stöda eGPU via Xconnect om jag inte missat något. Hårdvarumässigt verkar det ju endast krävas TB3-port och aktiv TB3-kabel (utöver dockningsstation + eGPU såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Bör vara upp till om Dell väljer att uppdatera BIOS för att stöda eGPU via Xconnect om jag inte missat något. Hårdvarumässigt verkar det ju endast krävas TB3-port och aktiv TB3-kabel (utöver dockningsstation + eGPU såklart).

Ah, så det fungerar med bara BIOS-stöd. Från artikeln på Swec fick jag uppfattningen att det var mer än så.

"utan det krävs också hårdvarustöd för tillägget external graphics standard (eGFX), som i sin tur behöver implementation i BIOS/UEFI."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ah, så det fungerar med bara BIOS-stöd. Från artikeln på Swec fick jag uppfattningen att det var mer än så.

"utan det krävs också hårdvarustöd för tillägget external graphics standard (eGFX), som i sin tur behöver implementation i BIOS/UEFI."

Är så jag uppfattat det, men någon får gärna rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Förstår inte riktigt ditt påstående. Apple är väl nästan det enda företaget som betalat intel för licensen till just Thunderbolt.

Apple är duktiga på att betalt för sina högt speccade modeller. I de lägre segmenten finns inte möjlighet att byta ut grafikkort. Du behöver alltså köpa en relativt dyr, låt säga iMac för att ens få möjligheten att betala mer för ett bättre grafikkort. Med extern grafikkort skulle du i princip kunna köpa en billig iMac med exempelvis full hd upplösning och kunna spela med ett externt grafikkort. Apple har dessutom gjort så att du endast ges möjlighet att byta ut grafikkorten i deras iMac modeller där upplösningen är såpass hög att grafikkorten ändå knappt kan användas till spel. Detta för att inte kannibalisera på försäljningen av MacPro. Förstår du hur jag tänker?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Scious:

Problemet med Razer Blade Stealth är väl att processorn kommer flaska en hel del(Dual core på 15 W TDP/6500U). Ska man spela på laptop skärmen så har den 63ms responstid. Lite mycket ramar också.

Däremot så gillar jag verkligen konceptet med externa grafikkort, händer ju inte så mycket på processor fronten. I alla fall på desktop sidan, där man fortfarande skulle klara sig finfint med en 2500k för spel och när släpptes den? 2011?

Jag kan intyga att man klara sig fint på en 2500k, jag börjar märka lite nu i the division att den få kämpa lite men kan fortfarande spela på maxade inställningar och får ca 45-50 fps average med min setup. Jag kommer inte skaffa en ny cpu detta året heller

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fast då får man ändå bära på en extra låda om man ska game:a, + en extraskärm.....

Då har du nog missförståt konceptet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Håller med

Skrivet av lastninja:

Tack AMD!!!
Beslutet att gå via konkurrentens teknik Thunder Bolt, istället för att bojkotta, anser jag som extremt sportsligt. Ett annat exempel var när AMD körde ett grafikdemo på en dator med Intel processor, vid något press-event.
Det är beslut som dessa, där ett samarbete kan uppnås som ger mig en oerhörd respekt för AMD precis just nu. Det visar på extremt mycket goodwill från AMD, och jag kommer ha det i åtanke när Zen släpps.

Det är vad som händer om man har öppna standarder, se bara till vulkan som föddes ur AMDs mantle teknoligi. Hoppas bara de kan få ihop det ekonomiskt, känner ändå att AMD har en bra tid framöver, vilket är första gången på länge. Med saker som att de nya APIerna gynnar dem, helt nya arkitekturer på GPU och CPU sidan, Freesync som börjar bli bra standard och nu Xconect. Ska bli spännande

Permalänk
Medlem

Med stor risk för att verka korkad, men ska man bära med sig en låda till sin tunna laptop, istället för ta sin gaminglaptop som är tyngre? vad är vitsen med detta förutom att du kanske med dig ett bättre grafikkort till den tunnare laptopen?

Visa signatur

Dator| Intel 2600K@ 4,5 Ghz | ASUS P8P67 EVO B3 | Sapphire HD 7970 3GB | 4tb Raid | 8gb 1600mhz | Samsung Blackrose 24" | BenQ 24" LED XL2420T

Permalänk
Medlem

@huxfluxx: Du tar med den datorn du behöver eller kan, en 15tum ultrabook, eller en 15 tum speldator. Ska du spela seriöst, typ lan eller liknande tar du även med en skärm. Eller så nöjer du dig med en 17 tum speldator, funkar bra för många spel.

Jag skulle säga att det här riktar sig til dem som har en rörlig livsstil eller som föredrar bekvämligheten med en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Undrar om vi kommer få se nya skärmar med eGFX inbyggt med plats för grafikkort i nano storlek.

VESA-fäste funkar ju annars bra.