Hur tvångsstarta en låst hp EliteOne från skiva med windows 7

Permalänk
Medlem

Hur tvångsstarta en låst hp EliteOne från skiva med windows 7

Har fått en hp-dator som stått offentligt! kommer ingenvart i den och behöver tömma den. Har googlat men inget fungerar! Hur gör man?
Mvh//sasseboy

Permalänk
Medlem

skruva ur disken o sätt den i en annan dator för o tömma den skulle jag göra o sedan formatera den o installera från scrach

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauge:

skruva ur disken o sätt den i en annan dator för o tömma den skulle jag göra o sedan formatera den o installera från scrach

Det låter ju extremt avancerat för en amatör:-(

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hur den är låst, om det bara är via biospassword så borde det räcka med en cmosreset vilket kan vara nog så bökigt på en del laptops men är den låst via en tpmmodul så är det endast rätt nyckel som kan låsa upp den.
Kommer du in i bios på en överhuvudtaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur den är låst, om det bara är via biospassword så borde det räcka med en cmosreset vilket kan vara nog så bökigt på en del laptops men är den låst via en tpmmodul så är det endast rätt nyckel som kan låsa upp den.
Kommer du in i bios på en överhuvudtaget ?

Tack! Nej, kommer ingen vart faktiskt.

Permalänk
Medlem

Alternativt köp en HDD-kabinett och stoppa in den i om du inte vill trycka in den i en annan dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sasseboy:

Tack! Nej, kommer ingen vart faktiskt.

Om du inte kommer in i bios är det ointressant att hålla på med disken i den, du får söka reda på hur man resettar bios och hoppas att den inte har tpm aktivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det inget commando man kan trycka, som på en mac jag höll på med en gång i tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte kommer in i bios är det ointressant att hålla på med disken i den, du får söka reda på hur man resettar bios och hoppas att den inte har tpm aktivt.

kan man se om tpm är aktivt nånstans?

Permalänk

Intressant problem men eftersom det kan vara stöldgods vill jag inte hjälpa till.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Intressant problem men eftersom det kan vara stöldgods vill jag inte hjälpa till.

Haha okej! att det inte är det hjälper väl inte att jag säger. Jag har ett jobb som gör att det med jämna mellanrum byts ut datorer där jag jobbar. Har tidigare fått 11 IMac som jag tömt och gett till vänner.:-)

Permalänk
Medlem

Hittade en video om hur man tar bort passwordet! det verkar fungera:-) hur får jag den nu att starta från min installationsskiva?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sasseboy:

Hittade en video om hur man tar bort passwordet! det verkar fungera:-) hur får jag den nu att starta från min installationsskiva?

Du ställer om i bios, ladda ned manualen och läs den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ställer om i bios, ladda ned manualen och läs den

Ska pröva det! den verkar inte ens läsa skivan som det är nu? helt tyst...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sasseboy:

Ska pröva det! den verkar inte ens läsa skivan som det är nu? helt tyst...

Kan va så , du måste välja i bios att den ska försöka boota från dvdn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan va så , du måste välja i bios att den ska försöka boota från dvdn.

Hur kommer jag in i bio?

Permalänk
Medlem

Har inte jobbat med EliteOne men har en del erfarenhet från Elite och EliteDesk serien så det här funka i ditt fall också. Eftersom den stått offentligt kan hårddisken vara krypterad och då kan kan det vara lite klurigt att skriva över innehållet, så du kan prova göra en rensning av disken från Bios i första skedet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Har inte jobbat med EliteOne men har en del erfarenhet från Elite och EliteDesk serien så det här funka i ditt fall också. Eftersom den stått offentligt kan hårddisken vara krypterad och då kan kan det vara lite klurigt att skriva över innehållet, så du kan prova göra en rensning av disken från Bios i första skedet.

Hur gör man då? en guide vore nice för en novis:-)

Permalänk
Medlem

Tack!:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasseboy:

Nu har det löst sig:-) tack.