Microsoft bygger in Ubuntu i Windows 10

Permalänk
Avstängd

ÄNTLIGEN är det enda att säga om detta...
Kan inte förklara hur mkt man saknar en Linux-konsol, frågan är om ALLA Linux-kommandon kommer vara tillgängliga och om alla program såsom nano m.m kommer fungera fullt ut?

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem

Ersättare till gamla Microsoft POSIX subsystem från tidigare Windows (NT, 2000)? Det som ersattes av SFU/SUA och Interix helt i och med XP. De går alltså tillbaka till rötterna. Detta har funnits i NT-kärnan tidigare. Det är inget revolutionerande. Det är intressant att de kan köra Ubuntus ELFs däremot. Det är förmodligen inte mycket mer än det var förr i och med att de inte siktar på att kunna köra en komplett user-land inklusive grafiska program och knappast siktar på att man kan blanda POSIX och Win32. Cygwin har fortfarande nytta alltså. MSYS/MinGW64 lika så. Eller vad säger du @Yoshman?

Hur som blir intressant att läsa mer om när det lanseras.

Permalänk
Inaktiv

Mycket goda nyheter.

Permalänk

Gillar att ha make inbyggt, så störande att behöva hålla på med externa kompilatorer i Windows miljö, frågan är om de byggs för Windows eller Linux miljö i sådant fall och om man kan kompilera .net applikationer och liknande

Permalänk
Medlem

Är denna nyheten från typ Nya Zeeland? (+10 timmar)

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Är denna nyheten från typ Nya Zeeland? (+10 timmar)

Var också tvungen att kolla klockan först om den hade passerat midnatt nånstans i världen först

Permalänk
Medlem

Vad bra. Kan de göra tvärtom också vore jag väldigt nöjd.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@zeagan: Nyheten kommer från Build i San Francisco, som ligger cirka 9 timmar efter Sverige

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr hultin:

Gillar att ha make inbyggt, så störande att behöva hålla på med externa kompilatorer i Windows miljö, frågan är om de byggs för Windows eller Linux miljö i sådant fall och om man kan kompilera .net applikationer och liknande

De har redan demat allt det igår på Build, bland annat använt gcc för att bygga linux program i Windows. ( https://channel9.msdn.com/Events/Build/2016/P488 )

När det gäller 'bygga' .net så byggs inte någon platformsspecifik i .net, Om du har byggt något som mono samt Microsofts implementation stödjer fullt ut så kan du köra filerna på oavsett plattform. Själv här på jobbet bygger vi i Visual studio men en produkt körs helt och hållet under Linux men byggs inte där, inte är filerna specifikt för linux heller och funkar lika bra under Windows.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Kan någon sammanfatta? Innebär detta att vi har ett Ubuntu i konsolformat inbyggt eller ej? Om inte, vad skiljer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Alling: Det ger tillgång till userspace ja, men det måste också implementera en del av kernelspace i Windows-biblioteken för att uppnå full kompatiblitet. Microsoft har som sagt inte gått in i särskilt stor detalj om exakt hur det här är implementerat, när de väl gör det skriver vi en uppföljande nyhet om det. När vi vet hur det är strukturerat kan vi också förklara userspace vs kernelspace, just nu skulle det bara förlänga artikeln utan att konkret klargöra hur Microsofts implementation förhåller sig till de båda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att det inte skulle gå att köra grafiskt är väl inte helt sant? X11 servrar för windows finns ju redan och att få det att lira med detta tordes vara en ganska enkel manöver.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Alling: Det ger tillgång till userspace ja, men det måste också implementera en del av kernelspace i Windows-biblioteken för att uppnå full kompatiblitet. Microsoft har som sagt inte gått in i särskilt stor detalj om exakt hur det här är implementerat, när de väl gör det skriver vi en uppföljande nyhet om det. När vi vet hur det är strukturerat kan vi också förklara userspace vs kernelspace, just nu skulle det bara förlänga artikeln utan att konkret klargöra hur Microsofts implementation förhåller sig till de båda.

Jag tycker att de har gått in ganska mycket på detaljer?

Här:
https://channel9.msdn.com/Events/Build/2016/C906

Och här:
https://channel9.msdn.com/Events/Build/2016/P488

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@L'ombra: Det innebär att Linux-applikationer och verktyg kommer att kunna köras direkt ovanpå Windows eftersom Microsoft bygger in stöd för Ubuntus Linuxdistribution direkt i Windows. Du kommer alltså inte kunna köra ett Ubuntu ovanpå Windows, som artikeln beskriver, utan det handlar om att tillgängliggöra applikationer och verktyg för utvecklare som vill kunna utveckla för båda plattformarna samtidigt. Inget för konsumenten som vill köra både Ubuntu och Windows på samma dator alltså, åtminstone inte som Microsoft beskriver det nu.

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Alling: Där ser man, i videodemonstrationerna som @MugiMugi och @strejf länkar till nämner Microsofts representanter faktiskt att det enbart är user mode som återskapats i Windows, Canonical bistår med Ubuntu-avbilder som inte inkluderar kernelspace. Ska klargöra detta i nyheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, blir det en smidig integration så varför inte, typ lika enkelt som att dra igång powershell.
Men annars ser jag inte riktigt vitsen, Cygwin och HyperV finns ju redan som borde kunna lösa problemet ändå.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Är det för att din SSD är 240 grambit som det står i din signatur?

Skämt åsido; det finns många privatpersoner som kommer ha nytta av detta så jag ser ingen anledning att begränsa det till enterprise förutom pengar.

Ditt inlägg gör mig mycket intresserad måste jag säga.
Varför oroar du dig över platsen som Windows tar?
(Jag skämtar inte så svara gärna seriöst för jag är nyfiken).

för att alla mina maskiner har inte mycket ssd space. plus att jag vill inte att majoriteten av min ssd tas upp av ett system. vill kunna ha program och något spel på de också.
min flickväns dator har tex bara en 60gb ssd. och när jag använde den så var det inte ovanligt att jag behövde ta bort saker en gång i veckan för att allt windows sparar tar upp sån plats.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Först pakethanterare och sen detta, snart får ni 4 virituella skrivbord också.. Allt är "nyuppfunnet" av ms..

virtuella skrivbord kom men w10 iofs. Saknar däremot |

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

för att alla mina maskiner har inte mycket ssd space. plus att jag vill inte att majoriteten av min ssd tas upp av ett system. vill kunna ha program och något spel på de också.
min flickväns dator har tex bara en 60gb ssd. och när jag använde den så var det inte ovanligt att jag behövde ta bort saker en gång i veckan för att allt windows sparar tar upp sån plats.

Du envisas med dina grambit du.

Det är helt enkelt en kostnadsfråga för dig alltså, I get it!
De flesta komponenterna i Windows kan man inaktivera för att spara utrymme så jag antar att det kommer gå att göra med denna biten också, man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sant, jag skriptar inte längre. Jag ska nog bara vara tyst.
Finns gamla minnen från make install bla bla bla på potato 2.4
Kan däremot inte linux.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Undrar vad RMS tycker om att man inkluderar delar av GNU i Windows...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är jag också intresserad av att höra..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Ersättare till gamla Microsoft POSIX subsystem från tidigare Windows (NT, 2000)? Det som ersattes av SFU/SUA och Interix helt i och med XP. De går alltså tillbaka till rötterna. Detta har funnits i NT-kärnan tidigare. Det är inget revolutionerande. Det är intressant att de kan köra Ubuntus ELFs däremot. Det är förmodligen inte mycket mer än det var förr i och med att de inte siktar på att kunna köra en komplett user-land inklusive grafiska program och knappast siktar på att man kan blanda POSIX och Win32. Cygwin har fortfarande nytta alltså. MSYS/MinGW64 lika så. Eller vad säger du @Yoshman?

Hur som blir intressant att läsa mer om när det lanseras.

Det är inte en direkt ersättare för SFU/SUA, vad man gör nu tar det hela betydligt lägre mot att vara en "riktig" Linux. Vet inte hur mycket detta går att förenkla, men ska försöka göra det så enkelt att alla som förstår grunderna i programmering och OS-design ser skillnaden.

Låt oss studera ett anrop till open(), ett anrop som i Linux implementeras av ett standardbibliotek vid namn glibc. Hela denna diskussion förutsätter också att vi kör på en x86_64 CPU (namn på register och exakt vad som sparas i vilket register skiljer sig mellan olika CPU arkitekturer och även mellan 32-bit och 64-bit). Det enda glibc i praktiken gör är att anropa Linux-kärnans systemanrop nummer 2 som i kärnan hanteras av sys_open() men det behöver user-land överhuvudtaget inte veta, enda den måste känna till är att första argumentet för ett systemanrop ska ligga i CPU register rdi, andra argumentet ska ligga i register rsi och numret på det systemanrop man vill göra ska ligga i rax.

Viktigt att notera kring systemanrop och något som fundamental skiljer dem från "vanliga" funktionsanrop är att man inte behöver (man kan inte heller) specificera en minnesadress dit man vill hoppa. Systemanrop är en hård barriär mot OS-kärnan där effekten av att anrop systemanropet helt dikteras av OS-kärnan.

Ta nu ett program som anropar open(), detta är skillnaden mellan hur Cygwin, SFU/SUA resp. vad man nu lagt in i Win10

• med Cygwin har man POSIX kompatibilitet på källkodsnivå, d.v.s. anropet open() implementeras i cygwin1.dll som i sin tur kommer paketera om argumenten och anropa Win32 funktionen OpenFile(). OpenFile() är i sin tur implementerad Kernel32.dll och där kommer ett systemanrop till NT-kärnan ske (kan inte namnet/numret så där rakt av men är inte viktigt). Formatet på binären är samma som alla Windows-program, d.v.s. COFF

• med SFU/SUA implementera detta lager själv symbolen open(), så vi har fortfarande endast kompatibilitet på källkodsnivå då binären gör att anrop till adressen där open() ligger. I detta fall kommer man direkt göra ett systemanrop till NT-kärnan från open() (eventuellt samma systemanrop som OpenFile() gör), så jämfört med Cygwin har man kapat ett steg. Binärer måste ha COFF format

• vad man nu gör i Win10 är att Windows-kärnan exporterar (alla?) systemanrop Linux har, vilket faktiskt inte är så många Linux har runt 300 systemanrop (Windows kärnan har tusentals systemanrop, så lite lurigare att göra det omvända...). Nu när open() anropas så hamnar man i glibc, glibc gör vad det alltid gör på x86_64 i detta läge och så länge som systemanrop nummer 2 gör det som förväntas kvittar det om kärnan är Linux, FreeBSD (som också har ett liknande stöd) eller Windows. I detta läge är det samma binär. Kompatibiliteten är nu på binärnivå, inte bara på källkodsnivå, d.v.s. man kör med ELF i stället för COFF.

Notera dock att detta är inte explicit något Microsoft sagt, men förutsatt att man inte ljuger/överförenklat något i sina presentationer är detta sättet man rimligen måste ha gjort det på.

Linux + QEMU har ett ganska coolt sätt att utnyttja detta med systemanrop. Är möjligt att bygga t.ex. 32-bit ARM binärer, sedan kör man igång dessa m.h.a. av QEMU på sin x86_64 maskin. Alla systemanrop fångas av QEMU och argumenten översätts till vad x86_64 förväntar sig, slutresultatet blir alltså att man kör 32-bit ARM binärer där alla anrop mot OSet hanteras av den existerande kärnan vilket leder till att prestanda blir helt OK och man får ett trevligt sätt att debugga applikationer som i slutändan kanske ska köras på någon rikligt simpel enhet.

Skrivet av loevet:

@Alling: Där ser man, i videodemonstrationerna som @MugiMugi och @strejf länkar till nämner Microsofts representanter faktiskt att det enbart är user mode som återskapats i Windows, Canonical bistår med Ubuntu-avbilder som inte inkluderar kernelspace. Ska klargöra detta i nyheten.

Exakt, det handlar om att man verkligen kör Ubuntu user-space ovanpå Windows-kärnan. Det handlar inte om någon form av emulering eller liknande, i userland är all kod man kör i denna Ubuntu-avbild samma som den man kör i "vanliga" Ubuntu. Systemgränsen dras vid systemanrop och hela poängen med systemanrop är att skapa ett API mellan user-land och kernel som totalt dikteras av kärnan. Om systemanropen fungerar på samma sätt som med en Linux-kärnan finns det helt enkelt ingen skillnad för userland om kärnan råkar vara Linux eller Windows.

Kort och gott: man kör verkligen "riktiga" Ubuntu, apt-get install emacs installerar samma binärer direkt från Ubuntus vanliga x86_64 repo som man får till sin x86_64 Ubuntu installation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det var som f*n

Permalänk
Medlem

programvaror som 'parted' skulle vara fint : )

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Djhg2000:

Skrivet av krft:

Det är jag också intresserad av att höra..

Detta har stöts och blötts redan och är ett totalt icke-problem i detta fall. Vad man sagt är att systemanropen inte innefattar GPLs "derived work", d.v.s. saker som befinner sig på olika sidor om systemanropsbarriären är även separerade ur GPLs synvinkel. Man diskuterade detta en hel del kring Android då Android kör en Linux-kärnan som är GPLv2 medan man har ett specialdesignat userland där t.ex. libc (Bionic) har BSD-licens i Android medan det är LGPL (glibc) i typiska Linux-distron.

Google har med detta säkerställt att man inte bryter mot GPL i Android trots att man har proprietära delar i userland. I Win10 fallet har man en proprietär kärna och ett separat userland som uppfyller samma krav som "vanliga" Ubuntu.

Enda potentiella fallgropen är om Oracle lyckas vinna mot Google och själva API-definitionen kan anses vara skyddade. I det läget ligger Microsoft lite pyrt till då man implementerar Linux systemanrop. Men låt oss bedja att Oracle förlorar så det visslar om det i denna andra runda mellan GOOG och ORCL (handlar om att Google använder delar av Javas API i Android, rätten har redan fastslagit att Google inte snott något från Oracles JRE). Vinner Oracle detta kan vi som jobbar i branschen packa ihop och fundera på vad man ska göra härnäst...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Låter väl som en idé men...

...är det verkligen OK att bygga in open source tekniker i proprietära mjukvaror bara sådär?
Man får hoppas att MS vädrat sina jurister och advokater en aning kring denna implementering.
Bara för att det är open-source är det ju inte licensfritt, sedan är ju Bash inte någon Ubuntu specifik grunka heller.
Värt att påminna om är att open-source inte är synonymt med "Gratis" som många verkar tro i liknande sammanhang.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Man undrar vad Richard Stallman tycker om detta...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daniel86:

Först pakethanterare och sen detta, snart får ni 4 virituella skrivbord också.. Allt är "nyuppfunnet" av ms..

Microsoft hade stöd för det redan i Windows XP men det var inte integrerat i OSet. De erbjöd det som ett gratis program som fanns att ladda hem från Microsoft. I Windows 10 blev det sedan integrerat i operativsystemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24