Permalänk
Medlem

4ox - butik att lita på?

Tjena!

Har noterat att en butik vid namn 4ox börjat konkurrera på en del hårdvara enligt Prisjakt. De har rätt vågade priser men enligt hemsidan så finns butiken och företaget i Lettland.
Fram tills någon dag sedan så hade de inte köpt in sig på Prisjakt men nu finns de även på Prisjakt med klickbara länkar.

Är det en kameraexperten eller är det en seriös konkurrent (om än utomlands)?

Någon erfarenhet? Vad säger ni?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Svårt att googla på, hittar ingenting :/

Ser ju tbh inte ut som en jätte seriös hemsida..

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig hört talas om sidan. Sen så är svenskan under kritik på sidan.

Ptja du kan ju betala med Klarna enligt sidan iaf, tex faktura. Sen kan du ju betala med Visa/Mastercard iaf. I fallet med faktura så betalar du ju inget i förskott. Och du kan alltid bestrida en faktura om inga varor kommer. Betalar du med Visa/Mastercard så kan du alltid reklamera köpet hos din bank och få pengarna tillbaka.

Min första tanke efter att surfat in på sidan och sett dess knackiga engelska och hur dåligt köpvillkoren är uppradade, så skulle inte jag personligen handla från dom iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Tjena!

Har noterat att en butik vid namn 4ox börjat konkurrera på en del hårdvara enligt Prisjakt. De har rätt vågade priser men enligt hemsidan så finns butiken och företaget i Lettland.
Fram tills någon dag sedan så hade de inte köpt in sig på Prisjakt men nu finns de även på Prisjakt med klickbara länkar.

Är det en kameraexperten eller är det en seriös konkurrent (om än utomlands)?

Någon erfarenhet? Vad säger ni?

Verkar inte som Visa, Mastercard eller Klarna står för dem verifieringarna som är på 4ox's hemsida... hittar ingenting om det på internet i deras databaser över anslutna nätbutiker?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@xtQ: Företaget gör egentligen alla fel som skumraskbutiker brukar göra.

Felaktig information om ångerrätt, taskig stavning. Tveksamma formuleringar som mer eller mindre kommer från någon annan butik, och sedan körts genom google-translate.

Jag hade sagt rakt av undvik.

Söker man på den gatan företaget uppger hittar man ett företag som heter Overstock.
Verkar vara registrerat 2004 (inte 2015 som hemsidan uppger) Verkar även syssla med arkitektur och inte försäljning av datordelar.
Länk.

Kan vara värt att detta är taget från en icke-fullständig Google-translate av en kyrillisk site. Ska man behöva gå så långt för att verifiera trovärdigheten hos ett företag...?

Saknar "Säker E-Handel" som de flesta vettiga företag använder.

Verkar ha registrerats 17 juni 2015 för moms så det stämmer.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Från deras hemsida;
"Overstock LTD grundades år 2015 i Lettland. Vår målsättning är att bästa erbjudanden för våra kunder och en hög nivå av kundservice.
Vi motivera sitt namn – "det trångt lager"!"

Plus det som @davidthedoom nämner.
Jag skulle ju aldrig köpa något därifrån..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

ser väldigt seriöst ut

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Skrivet av fisken92:

ser väldigt seriöst ut

*hopes for sarcasm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

*hopes for sarcasm*

haha jo tack

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Hedersmedlem

Lagersaldona förefaller vara ren bluff. Samtliga nätagg i lager från Corsair, EVGA eller BeQuiet! som jag tittade på har ett lagersaldo på 3. Hur trovärdigt är det (speciellt hos en butik som sägs handla med överlager)? Om man hittar på sina lagersaldon hur ser det ut i övrigt?

Glöm inte deras slogan: "Vi behöver dig, eftersom det för oss att varje kund är viktig! :)"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

http://www.4ox.eu/terms

Seriöst...

Men nej, handla inte därifrån.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vad har Prisjakt för process när de godkänner nya aktörer på deras sajt? Någon form av koll bör väl finnas på plats?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Vad har Prisjakt för process när de godkänner nya aktörer på deras sajt? Någon form av koll bör väl finnas på plats?

Gissningsvis är den inte manuell och därmed är det lätt hänt att fulingar slinker förbi.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Klarna

@xtQ: Hej!

Vi ställer höga krav på alla företag vi samarbetar med och skulle en vara inte överensstämma med produktbeskrivningen finns vi där som hjälp. Ett tips är att välja faktura, då behöver du inte betala förrän du har fått produkten.

Skulle du ha fler frågor når du mig på hello@klarna.se.

Mvh, Elin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Gissningsvis är den inte manuell och därmed är det lätt hänt att fulingar slinker förbi.

PJ granskar manuellt och är ganska så hårda. Då det är dom som förmedlar kund och ÅF. Skulle inte se särkilt bra ut om PJ hade massa scammers med lägsta pris hela tiden. Dom förlitar sig en del på betalmetoder som paypal och klarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Lagersaldona förefaller vara ren bluff. Samtliga nätagg i lager från Corsair, EVGA eller BeQuiet! som jag tittade på har ett lagersaldo på 3. Hur trovärdigt är det (speciellt hos en butik som sägs handla med överlager)? Om man hittar på sina lagersaldon hur ser det ut i övrigt?

Inte bara nätagg utan alla processorer och grafikkort jag tittade på också utom en där det lagersaldot sa 2.

Vilken seriös sida hade använt en bild på en använd processor som produktbild?
http://www.4ox.eu/index.php?route=product/product&path=62_77&...

Förutom alla anledningar som redan har diskuterats i tråden har de ju dessutom väldigt höga priser jämfört med alla riktiga sidor här i Sverige. Jag hade aldrig köpt något därifrån och ser verkligen inga anledningar till att man ens ska överväga att göra det.

Permalänk
Inaktiv

Lite synd det här, att butiken får så dåliga betyg innan någon har köpt därifrån. Ser intressant ut pga sortimentet av bl.a. chassin som man inte ser alltför ofta i svenska butiker. Vill dock inte vara den första som köper därifrån, utan någon annan får pröva om isen håller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Lite synd det här, att butiken får så dåliga betyg innan någon har köpt därifrån. Ser intressant ut pga sortimentet av bl.a. chassin som man inte ser alltför ofta i svenska butiker. Vill dock inte vara den första som köper därifrån, utan någon annan får pröva om isen håller

Varför är det synd? Om man inte är trovärdig eller anstränger sig för att vara det, så får man räkna med mycket kritiska ögon.

Hur vet du att sortimentet ens finns och kan levereras? Lagersaldona är ju en del som är mycket suspekt.

*Ett inlägg raderat i enlighet med §1.6 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte dra iväg min beställning så fort jag fått pengar från den här killen som mailade mig från Nigeria.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem

Av ren princip skulle jag inte ens försöka handla från en sida som har reklamvideos med ljud som autostartar (och startar på nytt efter några sekunder om man stoppar dom).

Sen har nog övriga redan poängterat allt viktigt, skulle också spontant säga undvik (sök på just företag och lettland här swec så finns det rätt mycket trådar om liknande företag).

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Varför är det synd? Om man inte är trovärdig eller anstränger sig för att vara det, så får man räkna med mycket kritiska ögon.

Hur vet du att sortimentet ens finns och kan levereras? Lagersaldona är ju en del som är mycket suspekt.

*Ett inlägg raderat i enlighet med §1.6 i reglerna*

Visst får man räkna med kritisk feedback, men synd är det att den haglar innan någon har köpt något därifrån. Hur *vet* du att sortimentet på t.ex. Inet stämmer? Det gör du inte utan det är en blandning av erfarenhet att dom har korrekt information och att dom har presterat som utlovat, dvs skickat varan du har beställt. Nu har vi ju inget av detta för denna butik.

Är dom en blivande seriös aktör, så kanske jag beställer, förutsatt att dom lever upp till det. Men som jag också skrev; Jag är med kritisk och tänker inte vara deras första kund från SweC, så tolka mig inte som att jag går i god för dom. Jag föreslår att man först skjuter dom i sank när dom faktiskt gjort något fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

!!! Varorna som säljs åt kampanjpriser eller på rabatt kan ej återlämnas eller ersättas på något annat sätt.

http://www.4ox.eu/terms

även om sidan var seriös hade jag undvikit den direkt när jag läst det där. hur kan man nekas ångerrätt för att priset är nedsatt?
nu vet jag inte hur reglerna gäller med utlandsbutiker, men hade de varit ett svenskt företag så hade dom brutit emot lagen där iaf. eftersom varje distansköp har 14 dagars ångerrätt i sverige.

Citat:

VIKTIGT:

! Säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp innan du köper en vara.

!! Ångerfristen börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträdaavtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande avångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

enligt denna så följer dom distansköpslagen, dock så följer dom den inte till punkt och pricko. utan där det passar.

Citat:

Om köparen vill annullera en beställning eller något av de beställda produkterna efter att ordern bekräftas eller transporteras och en förskottsbetalning gjorts förbehåller sig 4ox.eu rätten att skicka köparen en faktura med alla kostnader som görs för beställningen. Detta inkluderar frakt-och administrationskostnader, och totalt kommer att uppgå till 21% av den ursprungliga fakturan, med minst 300 SEK.

så köper man alltså något för 200kr och avbeställer ordern får man betala 310kr totalt för de. köper du för 12000kr får du betala 2500kr för att bara ångra ditt köp

pga den otroligt dåliga köpvilkorssidan med konstiga typsnitt överallt och är kopierad från andra sidor (märks där dom skrivit själv, eftersom de saknas åäö där) så hade jag aldrig handlat där

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm vad är det för ngt som är billigt på denna sida? Allt jag hunnit kika på hittills är väldigt dyrt, vissa gånger mer än 1000 kr över vad de kostar från mer etablerade ställen (som kanske inte alltid är billigast de heller). Finns det ens några klipp från denna sida som gör att man skulle vilja köpa ngt (om vi åsidosätter om de är seriösa eller inte)?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av toptre:

PJ granskar manuellt och är ganska så hårda. Då det är dom som förmedlar kund och ÅF. Skulle inte se särkilt bra ut om PJ hade massa scammers med lägsta pris hela tiden. Dom förlitar sig en del på betalmetoder som paypal och klarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Man lär sig något nytt varje dag Konstigare då att någon person har låtit den butiken slinka igenom.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jeg har nettopp bestilt disse delene til min nye hackintosh derfra (MED faktura seff)
ORDRENR: 500
så de er tydeligvis nyetablerte

Får håpe varene kommer xD
MERK: Ingen av delene var på lager, men prøver alikavel

Fractal Design Core 1000 USB 3.0 FD-CA-CORE-1000-USB3-BL 1 382kr 382kr
Corsair power supply CS550M 550W modular 80 PLUS Gold CP-9020076-EU 1 975kr 975kr
Crucial 16GB (2x8GB) DDR3 Ballistix Tactical UDIMM, DDR3L-1600, PC3-12800 BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU 1 845kr 845kr
Intel Core i5-6600K Box, 3.5GHz/6MB, BX80662I56600K BX80662I56600K 1 2 584kr 2 584kr
Gigabyte GA-Z170M-D3H DDR3, Z170, DualDDR3-, SATAe, HDMI, DVI, D-Sub, mAT GA-Z170M-D3H DDR3 1 1 105kr 1 105kr
EVGA GeForce GTX 950 Superclocked, 2GB GDDR5 (128 Bit), HDMI, DVI, 3xDP 02G-P4-2951-KR 1 1 871kr 1 871kr
Samsung SSD 850 EVO 250GB 2.5" SATAIII 6Gb/s, Sequential Read Speed: Up t MZ-75E250B/EU 1 1 035kr 1 035kr

Permalänk
Medlem

Välkommen till Sweclockers @blekkulf

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av blekkulf:

Jeg har nettopp bestilt disse delene

Visst kan man beställa från suspekta företag om de erbjuder faktura och man är beredd att lägga ner tid och energi när det skiter sig, men priserna på komponenterna du beställt är högre hos 4ox än vad de är hos etablerade butiker i Sverige på samtliga de fyra av dina listade varor som jag kikade på.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Nyregistrerad kille med ett inlägg... det är "gammelräven" som chansar. Förmodligen får han sina varor samt en hel kartong lakkupiippus (istället för pingvinstänger)

Permalänk
Medlem

Kan ju tilläggas att sidan är med 99% bara översatt med google translate, skattsatsen som de använder är Lettisk standard (21%) och inte Svensk standard (25%), om ett företag säljer mot kunder i ett EU land är det upp till dem att ta rätt skatt och de säger ju uttryckligen att de riktar sig mot svenska kunder på svenska.
Vidare som många nämnt är det mycket udda saker på sidan allmänt och även om de kan ha en avbokningskostnad i det fall att varan gått iväg så kan de inte bryta mot svensk lag när de säljer till svensk kund, det är sätet av kund och inte företag som avgör reglerna.

Adressen i Sverige de visar finns inga företag som säljer teknik eller liknande, det finns två bolag på den adressen, det ena är ett torghandelsbolag i konkurs, det andra ägt av samma person är ett handelsbolag utan F-skatt sedel skeptiskt till att något av de är kopplat till detta.

Du kan beställa på faktura från dem möjligen men risken är att du får bråka ett tag för att bli av med den sedan

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Såg av en händelse att Prisjakt tagit bort dem som "kund" eller betalande återförsäljare. Det kan så klart vara så att de själva slutat betala för tjänsten men de betalade åtminstone för en månad cirka?

Jag skulle iaf avstå från att handla från butiken tills att ovanstående klaras upp. Priserna verkar lockande på vissa varor men risken är rätt stor att man inte får grejerna.

Vet inte hur vi ska tolka att Klarna visar sig i tråden heller. Det säger väl egentligen inget om företaget men så klart positivt att Klarna säger sig vilja finnas där för kunden.

Visa signatur