Permalänk

Ctrl "fastnar" (ej fysiskt)

Hej, för ett par månader sedan hade jag problem typ ett dygn med att ctrl-knappen typ "fastnade", inte rent fysiskt då men varje knapptryckning agerade såsom om ctrl hade varit intryckt. Reboot av datorn löste problemet tillfälligt för att det skulle komma tillbaka efter ett par minuter. Felet försvann av sig själv (efter windowsuppdateringar samma kväll tror jag), testade med annat tangentbord men samma fel. Men det försvann alltså efter att windowsuppdateringarna gjorts (win 7)

Nu har jag ny HD med win 10, sprillans nytt tangentbord och felet kom tillbaka idag.. Har såklart gått igenom och genomfört alla uppdateringar då man kunde tänka sig att det skulle vara samma lösning då det är samma fel men icke.. allt genomfört och felet återkommer likt förbannat.

Så det som kan uteslutas är ju tangentbordet i sig eftersom ett annat ger samma fel. Måste ju vara mjukvarurelaterat. Googlat en hel del men med enbart svar som "stäng av sticky-keys" etc vilket ej är aktiverat.

EDIT: Verkar bara som att det uppstår när jag har något spel igång.. funkar utan problem så länge jag inte drar igång något, men drar jag på cs:go /dota 2 eller dylikt så börjar det efter ett par minuter..

Någon med några idéer?

Permalänk
Medlem

Låter som du har dragit igång microsofts sticky keys? Trycker man snabbt på typ ctrl 5 gånger (tror jag det är) så fastnar den. Kan det stämma med hur det har blivit för dig? Du stänger av det under hjälpmedel på kontrollpanelen.

Permalänk

@Gurk:

Som jag skrev i inlägget så har jag dubbelkollat detta då jag känner igen det fenomenet men icke.. tack för svaret dock.

Permalänk
Medlem

Det ända som kvarstår är väl egentligen hårdvara? Du har bytt OS, å tangentbord. Konstigt att det är i spelen dock, Steam inställning? låter ju dock helt otroligt att det skulle vara det. En USB port på datorn som är knepig?, Nä du slut på idéer

Permalänk
Medlem

Ja, eller så är de helt enkelt så att en tangent jävlas. Vilket tangentbord snackar vi om. Roligt att veta. Har haft precis detta problem med ett nytt speltangentbord som jag skickade tillbaka.

Edit. Jag läste dåligt. Du har bytt tangentbord och samma. Glöm de jag skrev.

Permalänk
Medlem

Låter som Gurk säger eller så har du lite problem med burken om det är en bärbar. Spilt något?.

Om bärbar.
Stäng av dator. tryclk på crtl shift alt och de knapparna runt om samt gör en till två full key rolower. kan vara en annan knapp som skickar så det blir fel.
Antar att du redan testat tangentbordet på en annan dator så den inte skickar kommandon hella tiden.
Finns även program förutom t.ex notepad som man kan kolla ifall tangetordet "skriver" av sig själv. Funkar ctrl+c v eller z?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Det ända som kvarstår är väl egentligen hårdvara? Du har bytt OS, å tangentbord. Konstigt att det är i spelen dock, Steam inställning? låter ju dock helt otroligt att det skulle vara det. En USB port på datorn som är knepig?, Nä du slut på idéer

Kan helt och hållet confirma att det endast är i spel, har kört spel utanför steam nu utan problem.. Men om det bara var i CS:GO tex så borde det finnas fler än mig som har felet, communityn skulle göra sin röst hörd men inte ett knyst när jag sökt..

Har kopplat in i en annan USB-port nu bara för att testa men har svårt att tro det, skall testsa i PS/2 om det ej hjälper också. Har båda möjligheterna. Kan ju aldrig ha med hårdvaran att göra när det bara händer i CS:GO (till 100%)

Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, eller så är de helt enkelt så att en tangent jävlas. Vilket tangentbord snackar vi om. Roligt att veta. Har haft precis detta problem med ett nytt speltangentbord som jag skickade tillbaka.

Edit. Jag läste dåligt. Du har bytt tangentbord och samma. Glöm de jag skrev.

Jag har ett QPad MK-50 MX. Men med tanke på att det endast sker i spel (CS:GO enda 100%-iga) så är det ju knappast något mekaniskt.

Skrivet av hACmAn:

Låter som Gurk säger eller så har du lite problem med burken om det är en bärbar. Spilt något?.

Om bärbar.
Stäng av dator. tryclk på crtl shift alt och de knapparna runt om samt gör en till två full key rolower. kan vara en annan knapp som skickar så det blir fel.
Antar att du redan testat tangentbordet på en annan dator så den inte skickar kommandon hella tiden.
Finns även program förutom t.ex notepad som man kan kolla ifall tangetordet "skriver" av sig själv. Funkar ctrl+c v eller z?

Har ej någon bärbar dator. Har inget med tangenterna att göra, har testat annat tangentbord, samma fel. Kan vara inne på datorn problemfritt flera timmar men startar jag typ CS:GO så kan jag reproducera felet, dyker upp efter ett par minuter, stänger jag av spelet finns det kvar. Trycker jag då på ENDAST "C" så agerar datorn som om jag trycker in ctrl + c.

Permalänk

Uppdatering:

Samma fel via annan USB-port och via PS/2...

Permalänk
Medlem

Då ger jag dig en dum uppgift. Skapa en ny windows använder. Ta bort inloggning på nuvarade. Startada den nya utan att den gamla varigt inloggad testa att spela då. Byt namn på cs mappen och ladda ner den igen. Du kan ta tillbaks den genom att byta namn. knappar grafik mm liger i en konfig fil i cs mappen. Musens intällningar och dpi går inte altid över mellan använder. (ska inte vara så häller)

Vi försöker eliminera andra aktiva program. Något som t.ex kan skicka in macron.

Edit:
Jag tror fortfarande inte att det är cs utan något som du gör då du spelar som låser ctrl.
Denna sida har en massa reklam som du inte ska kicka på. Har du testat att stänga av allt vad sticky heter.
http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/quick-tip...

Note:
Vad gör du jmed ctrl i cs samt testa att mappa om den knappen till något annat än ctrl shift eller alt och se om samma problem finns knar om inte då går vi tillbaks till sticky keys. Nog snabbare att felsöka så

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Låter som ett fel på moderkortet, speciellt om det inträffar både på USB och PS/2-kontakten. Kan vara en konding eller något. Kan också vara något i registret som bråkar så prova att aktivera sticky key och sedan avaktivera detta. Antagligen behövs en omstart emellan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Då ger jag dig en dum uppgift. Skapa en ny windows använder. Ta bort inloggning på nuvarade. Startada den nya utan att den gamla varigt inloggad testa att spela då. Byt namn på cs mappen och ladda ner den igen. Du kan ta tillbaks den genom att byta namn. knappar grafik mm liger i en konfig fil i cs mappen. Musens intällningar och dpi går inte altid över mellan använder. (ska inte vara så häller)

Vi försöker eliminera andra aktiva program. Något som t.ex kan skicka in macron.

Edit:
Jag tror fortfarande inte att det är cs utan något som du gör då du spelar som låser ctrl.
Denna sida har en massa reklam som du inte ska kicka på. Har du testat att stänga av allt vad sticky heter.
http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/quick-tip...

Note:
Vad gör du jmed ctrl i cs samt testa att mappa om den knappen till något annat än ctrl shift eller alt och se om samma problem finns knar om inte då går vi tillbaks till sticky keys. Nog snabbare att felsöka så

Okej skall testa detta. Återkommer när det är testat. Tack för tipset.

Har testat att rebinda hoppknappen i cs (Där jag normalt har ctrl) bindat. Felet dyker upp ändå även fast jag inte ens trycker på ctrl en endaste gång.. alltid ctrl också, ingen annan knappt.

Permalänk

Verkar ha löst sig nu, måste ha varit någonting korrupt med filerna, via ny nedladdning fungerade det finemang. Ominstallerade CS:GO (måste ha fått för mig att det påverkade i Dota2 också för det kan det ju knappast ha gjort) men har spelat på 30minuter nu och inte ett fel så långt ögat når. Ominstallationen trigger:ade visserligen en DirectX-uppdatering också men känns mer sannolikt att det va spelet i sig som orsakade, värt att notera var att alla inställningar etc finns kvar så inget som orsakade det där..

lite oklar men där har vi (troligen) lösningen i alla fall.

Tack alla, trevlig helg:)