Nvidia Geforce "GP106" Pascal till hösten

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce "GP106" Pascal till hösten

Efter den tidiga sommarlanseringen av arkitekturen Pascal för prestandasegmentet riktar Nvidia blickarna mot mellanklassen, detta med grafikkretsen GP106.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är nyfiken hur hur mycket ström GP104 kommer dra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ge oss X80Ti/1080Ti/X90/1090 nu.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Är nyfiken hur hur mycket ström GP104 kommer dra.

högst troligen kommer den bara behöva el genom pci bussen. och pci har väl max på 75w?

edit: frågan gällde gp104, mitt svar var om gp106 eftersom artikeln handla om det. läste lite hastigt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

högst troligen kommer den bara behöva el genom pci bussen. och pci har väl max på 75w?

Ehh. GP104 kommer nog dra betydligt mer, upp emot 300W iaf.

GP106 dock kanske kan klara sig på 75W via PCI.
Sen vet jag inte om det är @ggalaxyy som skrivit fel siffra eller det blivit fel i svaret på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

högst troligen kommer den bara behöva el genom pci bussen. och pci har väl max på 75w?

GP104? Säker på att du inte tänker på GP106? För har svårt att tro att GP104 kommer klara sig på 75w, lär även begränsa överklocknings potentialen rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh. GP104 kommer nog dra betydligt mer, upp emot 300W iaf.

GP106 dock kanske kan klara sig på 75W via PCI.
Sen vet jag inte om det är @ggalaxyy som skrivit fel siffra eller det blivit fel i svaret på det.

Skrivet av philipborg:

GP104? Säker på att du inte tänker på GP206? För har svårt att tro att GP104 kommer klara sig på 75w, lär även begränsa överklocknings potentialen rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

läste gp106 eftersom artikeln handlade om det. sorry

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

GP104? Säker på att du inte tänker på GP206? För har svårt att tro att GP104 kommer klara sig på 75w, lär även begränsa överklocknings potentialen rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar förstås GP106 och inte GP206 eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Ehh. GP104 kommer nog dra betydligt mer, upp emot 300W iaf.

GP106 dock kanske kan klara sig på 75W via PCI.
Sen vet jag inte om det är @ggalaxyy som skrivit fel siffra eller det blivit fel i svaret på det.

Gp 104 kommer alldrig dra 300 watt kommer nog ligga runt 100-150.
tänkt på att de krymper och drar ner på strömförbrukningen nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar förstås GP106 och inte GP206 eller?

lol... värst vad alla är sifferförvirrade idag

Oavsett så kan jag inte tänka mig att low end grafikkort på 16nm ska dra mycket ström. Kommer bli kanon bra spellaptop från både AMD och Nvidia denna gen tror jag.

Skrivet av _Merc_:

Gp 104 kommer alldrig dra 300 watt kommer nog ligga runt 100-150.
tänkt på att de krymper och drar ner på strömförbrukningen nu.

Tror du missförstår vad en krypning gör.
Du kan A: Minska strömförbrukningen och behålla beräkningskraften.
Eller B: Behålla strömförbrukningen och öka beräkningskraften.
Du kan inte göra båda fullt ut... men du kan göra lite av båda.

Eftersom Nvidia troligen vill få snabbare grafikkort än 980Ti/980/970 så måste de hålla sig på typ samma förbrukning. Med tanke på att 980Ti skulle ha ca 250W TDP (stock) och de satsar på att få mer beräkningskraft än detta, så skulle jag tro att 150-200W+ inte är orimligt, speciellt för större kretsen. Sen kommer OC varianter osv, så är vi på 250W igen. 300W är kanske overkill, ja, men inte så långt ifrån som du tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar förstås GP106 och inte GP206 eller?

Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

GP106 kan nog matas utan PCIe kontakter och prestanda är bättre än GTX 960.

Permalänk
Avstängd

Supertrevligt utan krav på extra strömförsörjning!

Det betyder att korten drar som mest 75 watt då det är vad PCI Express bussen kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eftersom Nvidia troligen vill få snabbare grafikkort än 980Ti/980/970 så måste de hålla sig på typ samma förbrukning. Med tanke på att 980Ti skulle ha ca 250W TDP (stock) och de satsar på att få mer beräkningskraft än detta, så skulle jag tro att 150-200W+ inte är orimligt, speciellt för större kretsen. Sen kommer OC varianter osv, så är vi på 250W igen. 300W är kanske overkill, ja, men inte så långt ifrån som du tror.

Fast GP104 är en betydligt mindre krets än den som sitter i 980ti, och en ny arkitektur kan medföra ytterligare förbättringar utöver de från en mindre tillverkningsteknik. Tror att en strömförbrukning i nivå med 980 är att vänta (dvs runt 150W).

Edit: För GP100 tror jag din uppskattning är väldigt rimlig om det är den du syftar på med "den större kretsen". Men notera att GP104 kommer användas i "1080ti", vilket är motsvarande GPU som sitter i 980.. De är duktiga på att förvirra med sina namn på grafikkorten. Känns mycket rimligare att bara titta på namnen på GPUerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast GP104 är en betydligt mindre krets än den som sitter i 980ti, och en ny arkitektur kan medföra ytterligare förbättringar utöver de från en mindre tillverkningsteknik. Tror att en strömförbrukning i nivå med 980 är att vänta (dvs runt 150W).

Edit: För GP100 tror jag din uppskattning är väldigt rimlig om det är den du syftar på med "den större kretsen". Men notera att GP104 kommer användas i "1080ti", vilket är motsvarande GPU som sitter i 980.. De är duktiga på att förvirra med sina namn på grafikkorten. Känns mycket rimligare att bara titta på namnen på GPUerna...

Hmm.

Kan ligga lite bakom det du säger faktiskt. De väljer då mao att behålla strömförbrukningen på 980 nivån och få ut max prestanda, som i teorin (vi vet inget än) bör gå förbi 980Ti. De tar mao alternativ B av det jag skrev tidigare, men på mellan kretsen, inte på den stora, och boostar den förbi lägre nivån av high-end kretsen på nuvarande.

Blir riktigt intressant isåfall, då alla som nu slängt ut en förmögenhet på 980Ti, kommer riskera att bli omsprungna av nästa gen mellankort

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Ge oss X80Ti/1080Ti/X90/1090 nu.

MVH

Något X90/1090 kommer du nog inte se röken av, det har inte kommit något med dubbla GPU'er sedan GTX 690.

Permalänk
Medlem

Och jag är säker på att dom inte kommer lansera topmodell än, varför visa ess när man har knekt,dam,kung å leka med?
Nvidia har gjort det förut, ruvat på godis till´s AMD sniffat dom i arslet eller försäljning har avtagit så lanserar dom "nästa" värsting.
Och vem skulle inte göra så här? Alla som vill vara i framkant kommer å handla dubbelt.
Sen @anon38900 gör en djup dykning ang att fler å fler speltillverkare hoppar över multi-gpu.
Detta är oroande utveckling för PC med dess konfiguration (SLI/Crossfire)

Är det inte dags att få en egen organisation som certifierar spel innan lansering?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Något X90/1090 kommer du nog inte se röken av, det har inte kommit något med dubbla GPU'er sedan GTX 690.

GTX Titan Z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlippsyFlipp:

Något X90/1090 kommer du nog inte se röken av, det har inte kommit något med dubbla GPU'er sedan GTX 690.

Tänker mig mer sådär...

100 - HBM2, 16GB, 32GB 1090Ti, Titan
102 - ??? Kan ju komma... HBM2, 8GB, 16GB... 1090
104 - GDDR5, GDDR5X, 4GB, 8GB, 1070, 1080, 1080Ti
106 - GDDR5, 4GB, 1060

Alt. (10)60 = (X)60 o.s.v

De med "mellan/högre" (ersättarna till 970/980/980Ti) segment kommer först (2016)... sedan kommer de "lägre" och slutligen de "tyngsta" (2017-2018).

OBS: Vi får se, bara Nvidia vet... allt är bara spekulationer från mig fram till den dagen de visar upp hur det kommer se ut.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Sen @sweclockers gör en djup dykning ang att fler å fler speltillverkare hoppar över multi-gpu.
Detta är oroande utveckling för PC med dess konfiguration (SLI/Crossfire)

Tror problemet ligger i att SLI/CF är döende, eftersom inget av det stöds i DX12 på samma sätt som nu. Samtidigt så blir våra spels effekter kraftigt beroende på att ha förre frame:n för att rendera nästa, vilket gör det smått komplicerat att få till dual GPU lösning med varannan frame som man kör idag.

I teorin är det fullt möjligt att fortsätta ha multi GPU (även multi tillverkare), något som Ashes of the Singularity visar:
http://www.legitreviews.com/ashes-singularity-dx12-benchmarks...
http://www.guru3d.com/articles_pages/ashes_of_singularity_dir...

Det hela hänger dock helt på spelutvecklarna att ta med redan från dag 1 i sina planer, något som inte behövts förr. Men om det blir bra implementerat kan det bli så att du kan köpa ett 980Ti idag, och sen trycka till ett X80Ti senare på året och använda båda i denna multi GPU setup, vilket gör uppgraderingar till något helt nytt, när man kan fortsätta använda sitt gamla kort.

Allt är inte guld och gröna skogar dock, för frågan och ev problem med microstutter är också med, och de ser inte bra ut... än iaf.

Permalänk
99:e percentilen

Fantastiskt! Har bara blivit mer och mer kär i små, strömsnåla grafikkort sedan jag började inse fördelarna med en liten dator. Har i dagsläget ett 960 i mitt Lian Li PC‑TU100 och lär inte byta ut det på ett bra tag, men förhoppningsvis får man möjlighet att bygga en liten dator åt någon annan.

Tycker för övrigt det är helt rätt att de släpper prestandakorten först, och hoppas att det fortsätter så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm.

Kan ligga lite bakom det du säger faktiskt. De väljer då mao att behålla strömförbrukningen på 980 nivån och få ut max prestanda, som i teorin (vi vet inget än) bör gå förbi 980Ti. De tar mao alternativ B av det jag skrev tidigare, men på mellan kretsen, inte på den stora, och boostar den förbi lägre nivån av high-end kretsen på nuvarande.

Blir riktigt intressant isåfall, då alla som nu slängt ut en förmögenhet på 980Ti, kommer riskera att bli omsprungna av nästa gen mellankort

Fast dessa kommer inte prissättas som mellanklasskort. Det är ju de som är förvirrande. De kommer stoppa GP104 i "1080ti" och marknadsföra det som ett high end kort. Min gissning är att 1080ti kommer prestera bättre än 980ti, men inte mycket bättre, utan istället ha mycket lägre strömförbrukning.

Edit: En möjlighet som slog mig nu när jag ser folk nämna "1090" är att de faktiskt använder detta namnet för GP100, nu när deras dubbel GPU kort heter titan. Alternativt gör de som med 600 serien där de sparade den största kretsen för nästa generation.

Permalänk
Medlem

Då är ju alltså frågan, ska man satsa på det som kommer nu eller vänta på en eventuell TI model?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Tänker mig mer sådär...

100 - HBM2, 16GB, 32GB 1090Ti, Titan
102 - ??? Kan ju komma... HBM2, 8GB, 16GB... 1090
104 - GDDR5, GDDR5X, 4GB, 8GB, 1070, 1080, 1080Ti
106 - GDDR5, 4GB, 1060

Alt. (10)60 = (X)60 o.s.v

De med "mellan/högre" (ersättarna till 970/980/980Ti) segment kommer först (2016)... sedan kommer de "lägre" och slutligen de "tyngsta" (2017-2018).

OBS: Vi får se, bara Nvidia vet... allt är bara spekulationer från mig fram till den dagen de visar upp hur det kommer se ut.

MVH

Något 90-kort kommer nog inte i första taget, eftersom det brukar betyda dubbel-GPU.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Fast dessa kommer inte prissättas som mellanklasskort. Det är ju de som är förvirrande. De kommer stoppa GP104 i "1080ti" och marknadsföra det som ett high end kort. Min gissning är att 1080ti kommer prestera bättre än 980ti, men inte mycket bättre, utan istället ha mycket lägre strömförbrukning.

Edit: En möjlighet som slog mig nu när jag ser folk nämna "1090" är att de faktiskt använder detta namnet för GP100, nu när deras dubbel GPU kort heter titan. Alternativt gör de som med 600 serien där de sparade den största kretsen för nästa generation.

De har inget dubbel gpu Titan kort ute på marknaden idag. Den sista var GTX Titan Z och det var ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror problemet ligger i att SLI/CF är döende, eftersom inget av det stöds i DX12 på samma sätt som nu. Samtidigt så blir våra spels effekter kraftigt beroende på att ha förre frame:n för att rendera nästa, vilket gör det smått komplicerat att få till dual GPU lösning med varannan frame som man kör idag.

I teorin är det fullt möjligt att fortsätta ha multi GPU (även multi tillverkare), något som Ashes of the Singularity visar:
http://www.legitreviews.com/ashes-singularity-dx12-benchmarks...
http://www.guru3d.com/articles_pages/ashes_of_singularity_dir...

Det hela hänger dock helt på spelutvecklarna att ta med redan från dag 1 i sina planer, något som inte behövts förr. Men om det blir bra implementerat kan det bli så att du kan köpa ett 980Ti idag, och sen trycka till ett X80Ti senare på året och använda båda i denna multi GPU setup, vilket gör uppgraderingar till något helt nytt, när man kan fortsätta använda sitt gamla kort.

Allt är inte guld och gröna skogar dock, för frågan och ev problem med microstutter är också med, och de ser inte bra ut... än iaf.

AMDs nästnästa NAVI, bygger på skalbarhet. Om det är moduler eller multi-gpu blir intressant att se så antar Nvidia har liknande ideer..

Permalänk
Skrivet av LadyAlva:

GTX Titan Z

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det var ju ett Titan, inte ett 790 eller 990, Titan-kort fanns även när GTX 690 fanns och är en helt annan serie kort.
GTX 690 byggde på GK104, precis som GTX 660 (vissa), 660Ti, 670 & 680 gjorde medan Titan byggde på GK110.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hmm.

Kan ligga lite bakom det du säger faktiskt. De väljer då mao att behålla strömförbrukningen på 980 nivån och få ut max prestanda, som i teorin (vi vet inget än) bör gå förbi 980Ti. De tar mao alternativ B av det jag skrev tidigare, men på mellan kretsen, inte på den stora, och boostar den förbi lägre nivån av high-end kretsen på nuvarande.

Blir riktigt intressant isåfall, då alla som nu slängt ut en förmögenhet på 980Ti, kommer riskera att bli omsprungna av nästa gen mellankort

Bärbar dator som har grafikprestanda 980ti eller t .o.m bättre, det vore något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast dessa kommer inte prissättas som mellanklasskort. Det är ju de som är förvirrande. De kommer stoppa GP104 i "1080ti" och marknadsföra det som ett high end kort. Min gissning är att 1080ti kommer prestera bättre än 980ti, men inte mycket bättre, utan istället ha mycket lägre strömförbrukning.

Edit: En möjlighet som slog mig nu när jag ser folk nämna "1090" är att de faktiskt använder detta namnet för GP100, nu när deras dubbel GPU kort heter titan. Alternativt gör de som med 600 serien där de sparade den största kretsen för nästa generation.

Är väl det som är problemet... för de är mellanklass, även om det är övre-mellanklass, då det finns större chip i samma serie. Eftersom AMD verkar satsa först på mellanklass strömeffektiv så är risken att Nvidia kan komma undan med höga priser lite för länge också.

Tror dock du är något på spåret med GP100. Jag tror de kommer göra som ursprungliga Titan. Dvs "tada!" Här har du Nvidia Titan, med ett block trasigt... nya värstingkortet för 10kkr
En gen senare, "tada!", här har du samma krets, men den är nu komplett och är nu bättre än sin föregångare

Skrivet av Србо:

Bärbar dator som har grafikprestanda 980ti eller t .o.m bättre, det vore något.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen.
Delar av mig hoppas kunna uppgradera min gamla spellaptop med något bra... sitter ett 8970 i den nu som inte är så dumt, men det börjar bli lite på nacken i prestanda

Permalänk
Avstängd

kommer att köpa nya pascal enbart för att det har hårvarukodning av HEVC.
resten är ointressant så egentligen så skulle man väl kunna köpa ett 960 direkt

ni som sitter med ett 960 hur funkar uppspelning av 4K HEVC material?
klarar det av spela upp 4K 60fps videos?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|