Permalänk
Medlem

CIFS mount - error 13

Jag installerade nyligen om min windows-maskin (W7 blev W10) och sedan dess har jag stora problem att koppla ihop den med min Ubuntu-server (14.04 LTS). Märkligt nog har jag ett problem i varje ända, jag kan inte auto-mounta i något av systemen.

På min W10-maskin har jag gjort en vanlig delning av en mapp och i /etc/fstab ser det ut så här:

//192.168.1.99/Foto /media/Foto cifs iocharset=utf8,credentials=/home/zarkov/.smbcredentials,uid=1000 0 0

I .smbcredentials har jag två rader:

username=winuser password=winpasswd

och filen ägs av root:root, chmod 600.

När jag sedan kör "sudo mount -a" får jag följande felmeddelande:

zarkov@Proliant:/media$ sudo mount -a mount error(13): Permission denied Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

Enda sättet att lyckas montera mappen är att slå av lösenordsskyddet helt på mina delningar på windows-maskinen. Egentligen spelar det ingen roll men det är lite irriterande att det fungerade i W7 och inte i W10...

Efter omstart av W10 får jag ett felmeddelande om att jag inte kan ansluta till en disk som delas ut av min server. Det står något i stil med att flera anslutningar inte är tillåtna och jag måste då vänta en liten stund innan jag kan klicka på nätverksenheten och fylla i lösenordet på nytt, då fungerar det plötsligt utan problem.

Någon som har en aning om vad det är som strular?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Angående

Citat:

zarkov@Proliant:/media$ sudo mount -a
mount error(13): Permission denied

så prova chmod 644 på filen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Om det är en folder testa 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Angående så prova chmod 644 på filen.

Varför det? Dels är det root som monterar diskarna i fstab och root har ju läsrättigheter på alla filer, dels skall jag knappast behöva göra min lösenordsfil tillgänglig för alla användare.

Skrivet av BABOON_ASS:

Om det är en folder testa 700

Eh, va?

Ärligt talat la jag nog den här tråden i fel underforum, jag misstänker starkt att felet ligger i Windows eftersom jag inte ändrat något på servern sedan jag installerade W10. Jag får fortsätta stöka med inställningarna i Windows...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Jag har märkt att om jag lägger tex 766 på en folder så kan inte users med 6 öppna den, på folders måste det vara 7 eller 5, annars blir det permission denied,så även om du äger den kan du inte titta i den med 6,därav att du skulle testa 7.

Det finns sätt sedan att ändra alla filer under sedan, tex; find . -type f -exec chmod 644 {} \; = sätter alla filer till 644

Hoppsan jag såg visst fel,trodde du mountade från en linuxburk !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BABOON_ASS:

@zarkov: Jag har märkt att om jag lägger tex 766 på en folder så kan inte users med 6 öppna den, på folders måste det vara 7 eller 5, annars blir det permission denied,så även om du äger den kan du inte titta i den med 6,därav att du skulle testa 7.

Det finns sätt sedan att ändra alla filer under sedan, tex; find . -type f -exec chmod 644 {} \; = sätter alla filer till 644

Hoppsan jag såg visst fel,trodde du mountade från en linuxburk !

Eller mer korrekt, för att en user/grupp ska läsa/skriva i en mapp via exempelvis cd/ls/cat e.t.c. krävs "execute"-rättigheter.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Snabb googling föreslog att testa följande:
username=DOMAIN\username
password=password
Har du inte konfat upp en domän, så testa WORKGROUP\username
Kolla "egenskaper/properties" på "Dator/Computer" (Under startmenyn). Under datornamn står Domän/workgroup som datorn anser att den tillhör

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

@drmagoo: tack, skall testa det. Jag har provat med "domain=WORKGROUP" på en egen rad men det fungerade inte heller.

Provade just att köra smbclient i terminalen mot min W10-maskin men även om jag kan ansluta mha så får jag inte lista innehållet.

zarkov@Proliant:~$ smbclient \\\\192.168.1.99\\Foto mypasswd smb: \> ls NT_STATUS_ACCESS_DENIED listing \*

Vad jag kunnat googla mig till under kafferasten så har man skärpt säkerhetskraven för delning i W10 och det är många som har problem, de flesta verkar dock ha problem "åt andra hållet" så att säga (att koppla en SMB-share till en W10-dator). Sen skall jag inte svära på om det är där skon klämmer eller om det är brandvägg, antivirus eller någon annan inställning som ställer till det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Varför det? Dels är det root som monterar diskarna i fstab och root har ju läsrättigheter på alla filer, dels skall jag knappast behöva göra min lösenordsfil tillgänglig för alla användare.

Vad blev resultatet när Du provade?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

de flesta verkar dock ha problem "åt andra hållet" så att säga (att koppla en SMB-share till en W10-dator). Sen skall jag inte svära på om det är där skon klämmer eller om det är brandvägg, antivirus eller någon annan inställning som ställer till det.

"koppla en SMB-share till en W10-dator".

Menar Du att mappa upp en SMB-delning i Linux som härstammar från en W10 dator eller att mappa upp en SMB-delning i W10 som härstammar från Samba applikationen?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vad blev resultatet när Du provade?

Ingen skillnad på chmod 600, 644, 700, 766, 777. Ubuntus hjälpsidor rekommenderar att man använder chmod 600.

Mount password protected network folders
The quickest way to auto-mounting a password-protected share is to edit /etc/fstab (with root privileges), to add this line:

//servername/sharename /media/windowsshare cifs username=msusername,password=mspassword,iocharset=utf8,sec=ntlm 0 0

This is not a good idea however: /etc/fstab is readable by everyone and so is your Windows password in it. The way around this is to use a credentials file. This is a file that contains just the username and password.

Using a text editor, create a file for your remote servers logon credential:

gedit ~/.smbcredentials

Enter your Windows username and password in the file:

username=msusername password=mspassword

Save the file, exit the editor.

Change the permissions of the file to prevent unwanted access to your credentials:

chmod 600 ~/.smbcredentials

Then edit your /etc/fstab file (with root privileges) to add this line (replacing the insecure line in the example above, if you added it):

//servername/sharename /media/windowsshare cifs credentials=/home/ubuntuusername/.smbcredentials,iocharset=utf8,sec=ntlm 0 0

Dold text
Skrivet av Veni:

"koppla en SMB-share till en W10-dator".

Menar Du att mappa upp en SMB-delning i Linux som härstammar från en W10 dator eller att mappa upp en SMB-delning i W10 som härstammar från Samba applikationen?

Jag har problem att ansluta min Ubuntu-server till min Windows 10-maskin för att backuppa filer på Windows-maskinen till Ubuntu. När jag googlat verkar det som om de flesta har problem att göra det motsatta, att ansluta en Linux-dator till sin Windows-maskin för att göra en serverdisk tillgänglig som en nätverksenhet i Windows.

I mitt fall så verkar det vara Ubuntu och W10 som inte kommer överens eftersom jag får "access denied". Servern fungerade utmärkt med W7 tidigare (med lösenord) men om det nu absolut inte går så får det väl vara så, huvudsaken är att jag kan backa upp mina filer. I värsta fall får jag installera en ssh-server på W10 så att Ubuntu-maskinen kan Rsynca den vägen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Jag tror nog du förstår vad jag menade. Att Canonical och MS samarbetar om en sådan sak lär knappast ha någon större påverkan på implementationen av Samba i W10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ingen skillnad på chmod 600, 644, 700, 766, 777. Ubuntus hjälpsidor rekommenderar att man använder chmod 600.

Mount password protected network folders
The quickest way to auto-mounting a password-protected share is to edit /etc/fstab (with root privileges), to add this line:

//servername/sharename /media/windowsshare cifs username=msusername,password=mspassword,iocharset=utf8,sec=ntlm 0 0

This is not a good idea however: /etc/fstab is readable by everyone and so is your Windows password in it. The way around this is to use a credentials file. This is a file that contains just the username and password.

Using a text editor, create a file for your remote servers logon credential:

gedit ~/.smbcredentials

Enter your Windows username and password in the file:

username=msusername password=mspassword

Save the file, exit the editor.

Change the permissions of the file to prevent unwanted access to your credentials:

chmod 600 ~/.smbcredentials

Then edit your /etc/fstab file (with root privileges) to add this line (replacing the insecure line in the example above, if you added it):

//servername/sharename /media/windowsshare cifs credentials=/home/ubuntuusername/.smbcredentials,iocharset=utf8,sec=ntlm 0 0

Dold text

Jag har problem att ansluta min Ubuntu-server till min Windows 10-maskin för att backuppa filer på Windows-maskinen till Ubuntu. När jag googlat verkar det som om de flesta har problem att göra det motsatta, att ansluta en Linux-dator till sin Windows-maskin för att göra en serverdisk tillgänglig som en nätverksenhet i Windows.

I mitt fall så verkar det vara Ubuntu och W10 som inte kommer överens eftersom jag får "access denied". Servern fungerade utmärkt med W7 tidigare (med lösenord) men om det nu absolut inte går så får det väl vara så, huvudsaken är att jag kan backa upp mina filer. I värsta fall får jag installera en ssh-server på W10 så att Ubuntu-maskinen kan Rsynca den vägen.

Angående att Du fick problem även när du försökte mappa manuellt:

Citat:

make the file owned by root and ro by root (sudo chown root.root /etc/samba/credentials && sudo chmod 400

på din lösenordsfil, enligt https://help.ubuntu.com/community/Fstab

Har Du kollat om smbklienten hos Ubuntu har skrivit något detaljerat felmeddelande i loggfilerna och likadant i Windows egna loggbok?

Har lärt mig att vissa saker kan upphöra att fungera om behörigheten är för hög.

Angående att det är begränsat till W10, prova att byta lösenord och/eller användarnamn. Kan vara teckenuppsättningen eller längden som ställer till det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Angående att Du fick problem även när du försökte mappa manuellt:
på din lösenordsfil, enligt https://help.ubuntu.com/community/Fstab

Har Du kollat om smbklienten hos Ubuntu har skrivit något detaljerat felmeddelande i loggfilerna och likadant i Windows egna loggbok?

Har lärt mig att vissa saker kan upphöra att fungera om behörigheten är för hög.

Angående att det är begränsat till W10, prova att byta lösenord och/eller användarnamn. Kan vara teckenuppsättningen eller längden som ställer till det.

Skall kolla det ikväll. Har varit bortrest i helgen och områdets fiberswitch kraschade i torsdags så jag har inte kommit åt något remote heller. Förhoppningsvis kommer det en tekniker imorgon och byter switchen.

Har ett relativt kort användarnamn och lösenord utan åäö eller ovanliga specialtecken. Jag har provat att byta lösenord men utan resultat.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@veni: Nu har jag ägnat i stort sett hela kvällen åt det här utan att komma en lösning på spåren. Suck...

Trots att jag gjort ett tjugotal misslyckade anslutningsförsök under kvällen så står det inget mer i syslog än ett antal

Apr 19 19:47:00 Proliant kernel: [1895495.829165] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -13

När jag kollar i Windows Event viewer dyker det däremot upp ett antal märkliga fel:

"Blank password"???? Vad f*n????

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@veni: Nu har jag ägnat i stort sett hela kvällen åt det här utan att komma en lösning på spåren. Suck...

Trots att jag gjort ett tjugotal misslyckade anslutningsförsök under kvällen så står det inget mer i syslog än ett antal

Apr 19 19:47:00 Proliant kernel: [1895495.829165] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -13

När jag kollar i Windows Event viewer dyker det däremot upp ett antal märkliga fel:
http://i.imgur.com/jJmqVFG.png

"Blank password"???? Vad f*n????

Kör du utan lösenord måste du stänga av lösenordsskyddad delning i delningsinställningarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@veni: Nu har jag ägnat i stort sett hela kvällen åt det här utan att komma en lösning på spåren. Suck...

Trots att jag gjort ett tjugotal misslyckade anslutningsförsök under kvällen så står det inget mer i syslog än ett antal

Apr 19 19:47:00 Proliant kernel: [1895495.829165] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -13

När jag kollar i Windows Event viewer dyker det däremot upp ett antal märkliga fel:
http://i.imgur.com/jJmqVFG.png

"Blank password"???? Vad f*n????

Om jag råtolkar felmeddelandet i Windows loggbok så verkar det att den är allergisk när en smbklient gör en förfrågan angående om ett konto kör med blankt lösenord.

Men nu har Du ett tydligt felmeddelande i alla fall.
Prova då detta först:
sudo mount -t cifs -o username=användarnamn,password=lösenord,sec=ntlmssp //server/utdelning /lokalmapp

Glömde slutet på mount kommandot....
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

En annan grej som jag hittade nu:
Har du mellanrum mellan parameternamn, ärlikamed tecken och värde i din lösenordsfil?
Enligt ditt första inlägg så har Du inte det.

Glöm inte domän också == datornamn när man inte har en domänkontrollant.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@veni: tack för dina svar. Användarnamnet och lösenordet jag angett i .smbcredentials är samma som jag använder på W10-datorn. Det gör ingen skillnad om jag har mellanslag i filen eller inte, inte heller om jag använder "domain=WORKGROUP" eller "domain=W10DATORNAMN"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har Du provat med säkerhetsväxeln sec=ntlmssp?
Eller med någon annan protokollväxel som gör Windows 10 nöjd?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: ja, jag har provat med ett antal varianter på den växeln. Nu har jag gett upp och kör utan lösenord tills vidare, det är viktigare att backupen rullar än att jag har lösenordsskyddade delningar i mitt eget hemmanätverk.

Du skall ändå ha stort tack för hjälpen!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@Veni: ja, jag har provat med ett antal varianter på den växeln. Nu har jag gett upp och kör utan lösenord tills vidare, det är viktigare att backupen rullar än att jag har lösenordsskyddade delningar i mitt eget hemmanätverk.

Du skall ändå ha stort tack för hjälpen!

Jag vet inte om det är till någon hjälp men jag kör denna rad i fstab:

//10.0.0.2/foldername /mnt/foldername cifs credentials=/home/user/.smbcredentials,iocharset=utf8,gid=1000,uid=1000,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

Delar dock från en Win2k12 R2 server och inte W10 men jag har inga problem i Windows 10 burken och inte heller 7, 8.1 eller 10 som också finns hemma.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollera /media/Foto mappens rättigheter och ägare?

sudo chown dinAnvändare:grupp /media/Foto sudo chmod 700 /media/Foto

Jag tvivlar på att det är dina inloggnings uppgift, eventuellt lägga till domain=windows domänen t,ex homegroup

Eventuella svagheter i cifs, testa ntfs-3g. måste dock ha andra flagor då tror jag.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Zarkov ! jag måste fråga & menar absolut inget illa men varför köra windows 10 ? om du absolut har ett behov att använda windows i ditt nätverk när fungerade med windows 7 för dig ? , Windows 10 det skiten skulle jag inte ens vilja ha om jag fick betalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Zarkov ! jag måste fråga & menar absolut inget illa men varför köra windows 10 ? om du absolut har ett behov att använda windows i ditt nätverk när fungerade med windows 7 för dig ? , Windows 10 det skiten skulle jag inte ens vilja ha om jag fick betalt

Tja, bra fråga. Jag behöver Windows för att kunna köra Lightroom och även om det går att köra i en virtuell maskin så lär färghanteringen bli krånglig (det är krångligt nog redan!).

Hade det inte varit för LR hade jag växlat över till Linux.

Windows 7 eller 10? Jag behövde ändå installera om datorn i samband med att jag bytte systemdisk och jag tänkte att det kunde vara kul att prova det nya. Ärligt talat har jag inte märkt så mycket problem. Lite egenheter har det ju förstås men inte så mycket värre än när jag bytte från XP till 7 eller när jag provade Ubuntu de första gångerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.