Permalänk
Medlem

Ethernet kabel för utomhusbruk

Hejsan!
Det är så att jag ska montera en övervakningskamera utomhus och då behöver jag en ethernet kabel som ska dras till den. Kameran ska sitta under taknocken så den kommer ha ett begränsat skydd mot väder och vind.
Behöver man ha någon speciell sorts kabel eller är det bara att köra med en helt vanlig kabel? Om man behöver någon speciell kabel, kan ni vara så snälla och länka någon i längden 10-20m?
Tack!

Visa signatur

| i5 4690k 4.7GHz @ 1.245V på Luft | 16GB | R9 280X @ 1200MHz |

Permalänk
Medlem

Jag har dragit en vanlig kabel på ytterväggen, det har fungerat bra i 2 år.

Permalänk
Medlem

Här kan du beställa exakt den längd du behöver: http://www.kabelbutiken.com/natverkskabel-utomhusbruk-ftp-cat...

Du behöver dock kontaktera dem själv.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Jag har dragit en vanlig kabel på ytterväggen, det har fungerat bra i 2 år.

Problemet är att om den blir solbelyst torkar den upp sakta med tiden. Har kört med vanliga kablar utomhus men har också behövt bytt dem efter några år.

Den svarta jag länkade har hållt längre än så och fungerar lika bra fortfarande.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av Storbod:

Hejsan!
Det är så att jag ska montera en övervakningskamera utomhus och då behöver jag en ethernet kabel som ska dras till den. Kameran ska sitta under taknocken så den kommer ha ett begränsat skydd mot väder och vind.
Behöver man ha någon speciell sorts kabel eller är det bara att köra med en helt vanlig kabel? Om man behöver någon speciell kabel, kan ni vara så snälla och länka någon i längden 10-20m?
Tack!

Cat 6 kabel räcker nog mycket väl.

Visa signatur

Corsair Air 240 White w/ | CPU : Intel I5 6600k @ 4.4GHz | CPU Cooler : Noctua NH-D9L | GPU : EVGA GeForce GTX 970 SSC | Mobo : ASUS Maximus VIII Gene | RAM : HyperX 4x4GB 2400 MHz DDR4 | SSD : Intel 530 180GB in RAID 0 | HDD : WD Blue 1TB | PSU : Fractal Design 750 W |

"Förälskad i små luftkylda byggen"

Permalänk
Medlem

Hallo!

Som nämnts tidigare så är vanliga inomhus kablar inte lika uv-beständiga och kommer behöva bytas med tiden.
Har hittat några hos kjell och dom verkar ha lite olika längder så kika in på närmaste kjell så borde det lösa sig
Lyckas heller inte magnetlänka så här kommer länken: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/insta...

Permalänk
Medlem

@Glaed: Ser bra ut! Blir nog att köpa en sådan

Visa signatur

| i5 4690k 4.7GHz @ 1.245V på Luft | 16GB | R9 280X @ 1200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Problemet är att om den blir solbelyst torkar den upp sakta med tiden. Har kört med vanliga kablar utomhus men har också behövt bytt dem efter några år.

Den svarta jag länkade har hållt längre än så och fungerar lika bra fortfarande.

Jag har dragit min kabel på den norra fasaden, det är nog därför den har klarat sig.

Permalänk
Medlem

sätt gärna vulktejp vid kontakten till kameran också! minskar risken att fukt letar sig in.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM