Permalänk

VGA port fungerar inte

Nyligen dog mitt GTX 760 så jag kör just nu på GTX 650 1GB, problemet är att jag har två skärmar, en som jag brukar ha inkopplad med hdmi, och en annan med VGA!
På GTX 650 finns där en DVI (har varken dvi-uttag, adapter, eller sladd), HDMI, och VGA utgång. Jag har min primära skärm inkopplad i HDMI, och ville koppla in min sekundära i VGA men porten verkar inte fungera. Har testat flera olika skärmar och sladdar!
Någon idé om vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Antagligen är det för att HDMI är digital och VGA är analog vilket inte brukar fungera. Provat med enbart VGA inkopplad? Annars kan det vara något med hur skrivbordet ska speglas eller sträckas ut.

Kan också vara så att skärmen följde med när grafikkortet dog.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Hdmi är digitlat men det är inget problem, däremot kräver hdmi hdcp och vga stödjer inte hdcp, att blanda vga och hdmi brukar därför inte fungera.
Dvi och vga har mycket större chans att fungera eftersom dvi stödjer hdcp men det finns inget krav att det används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Antagligen är det för att HDMI är digital och VGA är analog vilket inte brukar fungera. Provat med enbart VGA inkopplad? Annars kan det vara något med hur skrivbordet ska speglas eller sträckas ut.

Kan också vara så att skärmen följde med när grafikkortet dog.

Skrivet av mrqaffe:

Hdmi är digitlat men det är inget problem, däremot kräver hdmi hdcp och vga stödjer inte hdcp, att blanda vga och hdmi brukar därför inte fungera.
Dvi och vga har mycket större chans att fungera eftersom dvi stödjer hdcp men det finns inget krav att det används.

Jag har ena skärmen kopplad i HDMI porten, den andra skärmen i VGA, alltså inga adaptrar eller liknande. Denna setupen fungerade med det gamla kortet. Och andra skärmar har jag testat. Fungerar inte heller med bara VGA inkopplat.

Permalänk
Skrivet av Burgermis:

Jag har ena skärmen kopplad i HDMI porten, den andra skärmen i VGA, alltså inga adaptrar eller liknande. Denna setupen fungerade med det gamla kortet. Och andra skärmar har jag testat. Fungerar inte heller med bara VGA inkopplat.

Det kanske är värt att nämna att den andra skärmen inte visas upp i varken kontrollpanelen eller enhetshanteraren.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att starta datorn med bara vga monitorn inkopplad eller har du startat med nån annan inkopplad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att starta datorn med bara vga monitorn inkopplad eller har du startat med nån annan inkopplad ?

Har provat att starta med bara VGA, helt svart skärm, ger inga uttryck för att något skickas till den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burgermis:

Har provat att starta med bara VGA, helt svart skärm, ger inga uttryck för att något skickas till den.

Är du säker på att grafikkortet som dog inte förstörde nått med monitorn, har du testat den via nån annan dator ? ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att grafikkortet som dog inte förstörde nått med monitorn, har du testat den via nån annan dator ? ?

Jag har, som sagt, provat med andra skärmar i samma port men med samma resultat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burgermis:

Jag har, som sagt, provat med andra skärmar i samma port men med samma resultat

Det var inte det jag skrev, men du har alltså testat med bara vga inkopplat vid start till garanterat fungerande skärm ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det var inte det jag skrev, men du har alltså testat med bara vga inkopplat vid start till garanterat fungerande skärm ?

Som jag skrivit flera gånger i tråden nu så har jæg testat boota med bara VGA utan resultat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burgermis:

Som jag skrivit flera gånger i tråden nu så har jæg testat boota med bara VGA utan resultat

Men du skriver fortfarande inte om du vet att den monitor du använder garanterat fungerar via vga anslutning. Naturligtvis kan grafikkortet vara trasigt men det är skumt att monitorn dog samtidigt som ditt gamla grafikkort gick sönder.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om skärmen stöder det så köp en DVI-sladd, bättre på alla sätt och vis. Annars borde du kunna köpa en DVI-VGA-adapter väldigt billigt och använda DVI-porten så länge den inte är heldigital, men det är få som är.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men du skriver fortfarande inte om du vet att den monitor du använder garanterat fungerar via vga anslutning. Naturligtvis kan grafikkortet vara trasigt men det är skumt att monitorn dog samtidigt som ditt gamla grafikkort gick sönder.

Nej men åt andra sidan har jag sagt att jag har testat med andra skärmar, som har funkat när jag har använt dom förut

Permalänk

UPPDATERING: Jag startade upp datorn igår efter att ha städat den och bytat kylpasta på både CPU och grafikkort, kopplade in vga och skärm just because, och den visade bild på den andra skärmen som var inkopplad med VGA. När jag öppnade kontrollpanelen och skulle ändra upplösning på skärmen då den inte var rätt försvann bilden och skärmen försvann från GUI i kontrollpanelen..
Är det bara glapp någonstans i grafikkortet eller det orsakas av någonting?