Permalänk
Medlem

brännde nätagget!!!

Hej jag köpte ett uppgraderings paket från datorbutiken med en xp2400+ och ett
epox 8rda nforce2 och 2st twinmos minnen 256mb.

när jag installerade det så startade allt som det skulle och prossessorn var stabil på 38 grader.
sen efter ett tag så klockade jag den genom att dra ner multiplern till 13 och höga fsb till 166 och fick 13100 i 3dmark:)
datorn var då stabil på 39 grader.

men efter nån timme så slocknade allt bara och det luktade brännt från nätagget;(

Mitt system:
moderkort: epox 8rda nforce2
prossessor: xp2400+
minne: 2x twinmos 256mb ddr333
hårddikar: wd 80 gb 8mb cache och en seagate 20 gb
grafikkort: gainward geforce4 ti4200 128mb
ljudkort: audiophile 2496
nätverkskort: ids inte kolla...
nätagg: vet inte märket men det är 300w
övrigt: 3 fläktar plus prossessorfläkt och grafikkort.

frågor:
är nätagget för svagt för detta system?
vad hände, går det att laga?
hur många watt behöver jag?
kan några andra komponenter ha gått sönder tillexempel moderkort?
och vågar man sätta in ett nytt nätagg då kanske det också går sönder?

Visa signatur

Signatur raderad, se reglerna för mer info.

Permalänk
Medlem

du bär iaf ha ett nytt nätt agg satsa på över 300w.
350w borde räcka..Fast 400w är att rekomendera.
Sen får du testa med det nättagget och ser vad som händer..

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Svar:
1: troligtvis, vissa 300W är bättre än andra, så du kan också bara haft otur
2: Jag har själv inte hört någon som kunnat fixa sitt nätagg, ibland brukar det vara säkringen som gått, men då luktar det inte brännt
3: >400W helst, 350 går nog bra men inget jag rekommenderar till ditt system
4: Ibland händer det att moderkort eller diskar förstörs pga av brännt nätagg., men jag har bara hört talas om ytterst få fall, det brukar bara vara agget som lagt av
5: Jadå, för att om nästa går sönder så har du alltid garanti :D:D

Visa signatur

AMD XP 1700+@2288mhz (217*10.5)/ Epox 8RDA+/ Corsair PC3200 256mb DDR/ Geforce 3 64mb DDR @ 200/240 / Quantum Fireball 40gb 7200rpm / Qtec 550W

Permalänk
Medlem

Hehe..
Själv råkade jag göra sönder ett nätagregat en gång

Men då visste jag ju inte att man skulle röra den där grejen i bak som ändrar volten när datorn är på.. fick massa stötar och nätagget började brinna

Permalänk
Avstängd

när vi ändå snackar om nät agg.. tro ni att 300W räcker till en
celeron1.7/400
gf4
1 ide disk
1 scsi+scsi kort
1cd+1brännare
2 chassi fläktar
+ ram
eller om man ska köpa ett 350alt 400 w??

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Låt mig gissa, om du tittar på nätagget kan du se att det är ett kodegen?

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Off Topic: Hamautt: Både jag och min kompis har lagat våra nätagg, Min polares nätagg började brinna på DH Vinter 2002, så han lagade det när han kom hem...

Jag kortslöt mitt och sprängde en kondensator, 2 timmar senare fungerade det igen, det är tur att Min Mosters man är elektriker

On Topic: Jag tänkte jag skulle rekommendera vad du ska köpa för nätagg, jag har själv varit på jakt efter nätagg ett tag nu och alla jag frågat utom en stackare säger samma sak, Antec Truepower! Visserligen kostar dom ju "lite" mer än dom billigaste, men som tack får du något som enligt alla (utom en liten stackare) fungerar helt kanon! Och alla verkar vara rörande överrens om att man INTE ska köpa Qtec...

Det finns ganska mycket trådar om just att köpa nätagg på detta forumet, så prova att söka lite!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
när vi ändå snackar om nät agg.. tro ni att 300W räcker till en
celeron1.7/400
gf4
1 ide disk
1 scsi+scsi kort
1cd+1brännare
2 chassi fläktar
+ ram
eller om man ska köpa ett 350alt 400 w??

kan iaf tala om vad mitt "no-name" 300W klarar av....

AMD 1800+
ABIT Kr7a RAID
2*256 DDRAM
1 st Leadtek 4600 Ultra
3 st WD 120 GB (8MB cache)
1 st IBM 60 GB
1 st IBM 40 GB
1 st Floppy
1 st nätverkskort
1 st SB Live
1 st 120mm (fram)
4 st 80mm (1 fram, 1 bak, 1 cpu och 1 i nätagget)
1 st 92mm (bak)

Permalänk
Medlem

hmm kör på ett macron power 300w o har gjort det i ett par år
kör i stort sett samma konfig som frontier fast jag har tre hdn ist.....

Permalänk

Mitt nätagg på 300 w köpt på db under namnet "low noice" klarar systemet i sign med stabila värden på alla spänningar.

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trancikal
Hehe..
Själv råkade jag göra sönder ett nätagregat en gång

Men då visste jag ju inte att man skulle röra den där grejen i bak som ändrar volten när datorn är på.. fick massa stötar och nätagget började brinna

En gång gav jag ett nätagg dubbelt så mycket ström den klarade av, den spränges och ett vit moln tog över rummet.

Jag har en A7V8X och jag tänker köpa till en 1800+. Kommer det funka fint med 300w?

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Hedersmedlem

flyttad till chassin och nätagg.

Permalänk
Medlem

Men vadå. codegen är ju bra, jag har haft mitt codegen 300w i 2 år nu...

Till min p3 750 med övriga delar därefter....

Permalänk
Medlem

Hade kört på codegen 300w i nästan ett år sen en dag så poff.. fick ett nytt, samma sak. fick ännu ett och det rullar fortfarande, känns osäkert

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monolith
hmm kör på ett macron power 300w o har gjort det i ett par år
kör i stort sett samma konfig som frontier fast jag har tre hdn ist.....

jag har också ett macron power 300w och det funkar klockrent.

Permalänk

Hur fan lyckas ni ha sönder Codegen aggen?
I butiken jag jobbar extra så kör vi med Codegen 300/350W i alla datorer om inte annat beställs. Kan inte minnas när vi senast hade en reklamation på ett Codegen nättag.

Permalänk
Medlem

Jag kör i 2.3 ghz, någorlunda stabilt med ett gammalt 250 watts nätagg... 2.2 ghz ligger jag stabilt i, men det beror som sagt på nätagget som inte klarar av att ge en stabil spänning. Fast det är rätt kaxigt att man lyckas med 250 watts nätagg utan att bränna det.

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

hmmm det kan visst lukta brännt nrär en säkring går....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
hmmm det kan visst lukta brännt nrär en säkring går....

Sant. Jag brände skolans mätinstrument å det lukta fan, läraren hota mig med spö det brukar han göra iof (är en komisk snubbe) så det kan lukta ganska bra när man hjar sönder en säkring

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

jag har haft lite problem me sånt där jag oxå... mitt nätagg ger t.ex. ca 15v istället för 12 detta har även gjort att min floppy har börjat ryka ett antal gånger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
I butiken jag jobbar extra så kör vi med Codegen 300/350W i alla datorer om inte annat beställs. Kan inte minnas när vi senast hade en reklamation på ett Codegen nättag.

Ja du, då måste det vara måndags ex vi andra fått.
Visserligen så var mitt 300W codegen ca 2 år gammalt och funka fint till jag bestämde mig för att klocka burken som finns i signaturen.
Sitter med ett Q-tec 550w som väsnas utav bara fan istället. :/

edit: liten ändring

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

En polares 350W agg dog i helgen. Gissa märket. Codegen

Nu har han ett 450W Q-Tec som är astyst. Guldigt med genomskinliga fläktar. Å han är absolut noll intresserad av att överklocka lr modda. Det var det agg de hade inne. Han fick det för 500 spänn

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
En polares 350W agg dog i helgen. Gissa märket. Codegen

Nu har han ett 450W Q-Tec som är astyst. Guldigt med genomskinliga fläktar. Å han är absolut noll intresserad av att överklocka lr modda. Det var det agg de hade inne. Han fick det för 500 spänn

Står det "Noice level less than 33 dB(a)"? (Vilket inte stämmer i mitt fall, ska leta reda på en db mätare när jag får tid)

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus

Det är inte hållbarheten jag reagerar på, mitt har inte gått sönder men det suger värkligen getpung! Jag körde sandra torture test för att jag skulle se hur hög temp jag fick men när den hade gjort 2 loopar så tyckte nätagget inte om det längre (codegen) och min 5 volt flippade mellan 3.9 och 5.9 mbm pep och hade sig, eftersom jag inte kunde komma ut i windows till nån reda så blev skärmen till slut svart och jag fick vänta ett tag innan det funkade igen. En annan gån så satt jag och chillade med dc och chattade lite på msn när det helt plötsligt började pipa från datorn och den dog, kännde på mitt CODEGEN-nätagg och det var brännhett. Det suger inte bara under belastninng det ger 3.05 volt på 3.3 volt när jag inte gör annat än surfar. Om någon undrar om det är för klent kan jag tillägga att jag kan köra datorn utan problem på mitt gamla 225 w nätagg från min p3 600.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Fork
Står det "Noice level less than 33 dB(a)"? (Vilket inte stämmer i mitt fall, ska leta reda på en db mätare när jag får tid)

Japp, precis så stod det på lådan.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

hehe råkade göra som trancikal på en av skolans datorer när jag inte kunde någonting, då paja nättaget och moderkortet sa dom ialla fall.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2