Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nvidia tillkännager Geforce GTX 1080 och GTX 1070 – snabbare än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vad fan är för spel du spelar? Partikelfysik sims?

GTA V?

Ett 980 räcker inte på långa vägar till Ultra, och det gör inte 980 Ti heller (som jag uppgraderade till från 980).

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Men ja av oss swec-anhängare är det nog betydligt större andel med 1440p-skärmar, skulle vara intressant med en poll.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1426246-vilken-upplosni...

Permalänk
Medlem

Ska man sälja sitt 980 ti nu eller vänta tills man beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Det ligger ju i sakens natur att det inte kommer att hålla i fyra år. Finns det prestandautrymme kommer utvecklarna att kliva upp ett eller flera steg i sina systemkrav och du kommer automatiskt åter hamna i en cykel på cirka 2 år innan kortet är utdaterat. Det är en konstant. Utrymme för de som skapar spelen att uppgradera själva mjukvaran som använder sig av korten finns alltid. De styrs nämligen till stor del av vad konsumenterna har för hårdvara. Ett förenklat exempel är bara hur PlayStation 4:s underlägsna prestanda fick The Witcher 3 till PC att landa långt under sin grafikmässiga potential.

Sorry.

Men, se det så här: 4000kr uppdelat på 24 månader är ungefär 170kr i månaden. Det är tre öl på en nattklubb i en större svensk stad. Forfarande för dyrt?

Nej, bara för att 25% av datorspelarna resonerar så, är det 75% som resonerar på ett annat vis.

Ett grafikkort för 4000kr motsvarar halva kostnaden för datorn. Sen anser jag visst att ett GTX1070 kommer hålla i 4 år. Kanske inte att spela i 4K-upplösning som kanske är mer standard då, men det kommer fortfarande att gå fint att driva spelen i 1920x1080, förutsatt att det inte händer något herrejösses revolutionerande inom kort, som att hela branschen går all-in på raytracing.

Sen jämförelsen med öl stämmer föga på de flesta. Personligen sker utgång max 4ggr/år och då spenderar jag knappast 1000kr/gång.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sveklockarn:

GTA V?

Ett 980 räcker inte på långa vägar till Ultra, och det gör inte 980 Ti heller (som jag uppgraderade till från 980).

Det är därför jag ska ha två 1080... nog för att jag fick till det bra rent visuellt med två 970 och en fps på säkert 100 i snitt. Men visst blir det roligt att kunna öka lite, samt även säkra bra flyt i spel som kommer framöver. 3440x1440 är en bitch att driva i många spel

Permalänk
Skrivet av erssn:

Här har du lite färsk statistik från steam. Skrämmande att så många spelar i lägre än 1080p haha.
https://i.gyazo.com/dc32ac34b4d7f1eb8d8d4e9442bb9724.png
Källa Steam

Men ja av oss swec-anhängare är det nog betydligt större andel med 1440p-skärmar, skulle vara intressant med en poll.

Lovar att 90% kör 1080 på swec

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Lovar att 90% kör 1080 på swec

Då får du nog rösta minst en gång:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1426246-vilken-upplosni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Jag är grymt nöjd med min Amp Extreme!

Var du den trevliga killen som jag sålde den till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Dock är nog inte majoriteten på steam hårdvaru-entusiaster, av de jag träffar som fortfarande spelar PC-spel och inte gått över till konsol kör faktiskt för det mesta på laptops, och då är det rätt ofta någon random från elgiganten med just 1367x768, och då är det inte bara folk som spelar casual men de spelar typ bara lättdrivna multiplayerspel med allt på low. Kan absolut tänka mig att 1367x768 faktiskt är en vanlig upplösning på steam för folk som spelar ändå rätt mycket, laptops är väldigt populära att spela på, speciellt utomlands och är rätt nyligen ändå som 1080p har blivit typ standard där, iaf när man kollar på datorer under 10k som de flesta faktiskt köper. Dock är det nog väldigt få som kör krävande AAA-spel i denna upplösning, knappt några alls säkert. Dock kör inte majoriteten av PC-spelare dessa, utan det är ju mest relativt lättdrivna-spel som den stora massan lirar (dota2, lol, csgo, tf2, wow, minecraft) och dessa på low kan dras runt med i princip vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nej, bara för att 25% av datorspelarna resonerar så, är det 75% som resonerar på ett annat vis.

Ett grafikkort för 4000kr motsvarar halva kostnaden för datorn. Sen anser jag visst att ett GTX1070 kommer hålla i 4 år. Kanske inte att spela i 4K-upplösning som kanske är mer standard då, men det kommer fortfarande att gå fint att driva spelen i 1920x1080, förutsatt att det inte händer något herrejösses revolutionerande inom kort, som att hela branschen går all-in på raytracing.

Sen jämförelsen med öl stämmer föga på de flesta. Personligen sker utgång max 4ggr/år och då spenderar jag knappast 1000kr/gång.

Sånt där beror ju i vanlig ordning på vad man har för krav. Om det är maxade inställningar och 60fps konstant kan du glömma att det håller 4 år (tveksamt om det ens klarar det idag). Handlar det om att skruva ned inställningarna lite och ligga mellan 45-60fps lär du få en betydligt bättre livslängd.
4 år är dock lång tid. Det lär hända en del under den tiden...

Jag har nog aldrig haft ett grafikkort som funkat bra under så lång tid. 2-3 år är nog max (sen har jag förvisso behållit vissa kort längre eftersom gaming inte är prioriterat längre). Mitt senaste, GTX 970, har varit lite av ett dåligt skämt i sammanhanget. Det har känts omodernt sen jag köpte det.

Permalänk
Medlem

Så 1080 har en GPU som är nästan hälften så stor som 980 Ti (alltså borde vara mycket billigare att tillverka), men Nvidia tänker ändå ta nästan lika mycket betalt som 980 Ti.
Bara jag som tycker det stinker lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Så 1080 har en GPU som är nästan hälften så stor som 980 Ti (alltså borde vara mycket billigare att tillverka), men Nvidia tänker ändå ta nästan lika mycket betalt som 980 Ti.

Du har missat det här med ökande kostnader för krympande process?

Oavsett vad så är knappast arealen de får ur en kiselplatta den största kostnaden med kislet, utan hur många av dem som faktiskt går att få så mycket betalt för som möjligt. Har du några siffror på Nvidias yields?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Sånt där beror ju i vanlig ordning på vad man har för krav. Om det är maxade inställningar och 60fps konstant kan du glömma att det håller 4 år (tveksamt om det ens klarar det idag). Handlar det om att skruva ned inställningarna lite och ligga mellan 45-60fps lär du få en betydligt bättre livslängd.
4 år är dock lång tid. Det lär hända en del under den tiden...

Jag har nog aldrig haft ett grafikkort som funkat bra under så lång tid. 2-3 år är nog max (sen har jag förvisso behållit vissa kort längre eftersom gaming inte är prioriterat längre). Mitt senaste, GTX 970, har varit lite av ett dåligt skämt i sammanhanget. Det har känts omodernt sen jag köpte det.

Nu är jag iof varken den som uppgraderar ofta eller bryr mig reglagen är i botten eller inte, men tror nog jag satt på 9800Pro i nästan fyra år och mitt nuvarande 770 tuffar på fint nu tre år senare, kör iof 1080p60 och skippar oftast AA och då duger det till high i de flesta krävande spel så har väl faktiskt inte så mycket morot att byta ut det, något som jag faktiskt vill göra ändå, men är ju inte så motiverande Visst är det en kul grej med att "maxa", men man skulle nästan kunna tro att nvidia/amd betalar speltillverkare för att lägga in inställningar som totalt slaktar prestanda bara för att de ska kunna få folk att köpa svindyra grafikkort nu när det faktiskt stagnerat en del när det kommer till spel grafik och hårdvara, typ grejer som SSAA som gör att spel som crysis och witcher2 fortfarande knappt går att "maxa".

Och vi kommer säkert fastna på den här noden rekordlänge, så tror faktiskt att om man köper kort av kommande generation så kommer man nog absolut kunna sitta på dessa riktigt länge om man kan tänka sig ställa ner inställningar allt eftersom, vi snackar fortfarande om prestanda högre än vad konsoller kommer komma upp i på bra länge med nuvarande utveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Du glömmer bort det faktum att 28nm var en väldigt mogen process och därför gav många kompletta kretsar per yield vilket drog ned på tillverkningskostnaderna. En krympning däremot är dyrare i början av eftersom den betydligt mindre antal kretsar per yield. Detta förändras dock ju mognare tillverkningsprocessen blir.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Visst är det en kul grej med att "maxa", men man skulle nästan kunna tro att nvidia/amd betalar speltillverkare för att lägga in inställningar som totalt slaktar prestanda bara för att de ska kunna få folk att köpa svindyra grafikkort nu när det faktiskt stagnerat en del när det kommer till spel grafik och hårdvara, typ grejer som SSAA som gör att spel som crysis och witcher2 fortfarande knappt går att "maxa".

Jag tror att många underskattar hur mycket "genvägar" som måste användas för att få till realistisk grafik utan att det krävs en superdator ill beräkningarna. Man väljer helt enkelt mellan snabbt eller korrekt. GTA V ser visserligen helt OK ut utan maxinställningar, men de grejerna som drar ner prestandan ökar inlevelsen i spelet markant.

Det är såklart svårt att njuta av på ett vettigt sätt om spelet samtidigt hackar fram i 40 fps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror att många underskattar hur mycket "genvägar" som måste användas för att få till realistisk grafik utan att det krävs en superdator ill beräkningarna. Man väljer helt enkelt mellan snabbt eller korrekt. GTA V ser visserligen helt OK ut utan maxinställningar, men de grejerna som drar ner prestandan ökar inlevelsen i spelet markant.

Det är såklart svårt att njuta av på ett vettigt sätt om spelet samtidigt hackar fram i 40 fps.

Finns dock en hel del undantag. Kantutjämning är ett exempel där det till en viss gräns är märkbart däremot börjar man komma upp i 8x eller tom. 16x så märker man sällan skillnaden men samtidigt ser man ett enormt prestandatapp. Sedan är det även en enorm skillnad mellan vilken teknik spelet använder för kantutjämning där MSAA är överlägset mycket bättre än FXAA.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns dock en hel del undantag. Kantutjämning är ett exempel där det till en viss gräns är märkbart däremot börjar man komma upp i 8x eller tom. 16x så märker man sällan skillnaden men samtidigt ser man ett enormt prestandatapp. Sedan är det även en enorm skillnad mellan vilken teknik spelet använder för kantutjämning där MSAA är överlägset mycket bättre än FXAA.

DSR blir snyggare än MSAA också tycker jag, medan FXAA blir så fult att det känns som man ska få permanent synnedsättning. För GTA Vs del är det en hel del avancerade skuggor som drar prestanda också, t.ex. långa skuggor av alla objekt, löjligt snyggt i solnedgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Var du den trevliga killen som jag sålde den till?

Häääh? Va nej. xD

Jag köpte från Komplett jag.

Så den du Sålde till var inte jag.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Häääh? Va nej. xD

Jag köpte från Komplett jag.

Så den du Sålde till var inte jag.

Jag sålde grafikkortet till en kille från forumet, kommer inte ihåg namnet på honom, eftersom du citerade mig och sa du var nöjd trodde jag att du kanske var han.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

DSR blir snyggare än MSAA också tycker jag, medan FXAA blir så fult att det känns som man ska få permanent synnedsättning. För GTA Vs del är det en hel del avancerade skuggor som drar prestanda också, t.ex. långa skuggor av alla objekt, löjligt snyggt i solnedgången.

Dsr är bättre än msaa, men inget kommer i närheten av 4k. Hade vanliga 980 innan jag köpte 980ti, körde dsr och visst var det bättre än msaa, men som sagt 4k är den klart bästa upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Nu är jag iof varken den som uppgraderar ofta eller bryr mig reglagen är i botten eller inte, men tror nog jag satt på 9800Pro i nästan fyra år och mitt nuvarande 770 tuffar på fint nu tre år senare, kör iof 1080p60 och skippar oftast AA och då duger det till high i de flesta krävande spel så har väl faktiskt inte så mycket morot att byta ut det, något som jag faktiskt vill göra ändå, men är ju inte så motiverande Visst är det en kul grej med att "maxa", men man skulle nästan kunna tro att nvidia/amd betalar speltillverkare för att lägga in inställningar som totalt slaktar prestanda bara för att de ska kunna få folk att köpa svindyra grafikkort nu när det faktiskt stagnerat en del när det kommer till spel grafik och hårdvara, typ grejer som SSAA som gör att spel som crysis och witcher2 fortfarande knappt går att "maxa".

Och vi kommer säkert fastna på den här noden rekordlänge, så tror faktiskt att om man köper kort av kommande generation så kommer man nog absolut kunna sitta på dessa riktigt länge om man kan tänka sig ställa ner inställningar allt eftersom, vi snackar fortfarande om prestanda högre än vad konsoller kommer komma upp i på bra länge med nuvarande utveckling.

Satt själv med ett 9800Pro i över fyra år och kan inte gärna påstå att det dög till mycket i spelväg mot slutet (det var dock fortfarande bra i Maya tack vare att nVidia krymplade efterföljande generationer).
Men som sagt, det beror ju på hur låga inställningar och fps man står ut med. Jag tycker för egen del flesta spel funkar bra med genomgående höga inställningar, med kanske en och annan specialgrej avslagen eller satt till medium. Det är ofta någon slags sweet-spot. Om fpsen sen inte droppar allt för mycket under 60 så är det lajbans.

Konsollmarknaden kommer onekligen styra hur lång livslängden på korten blir. Vi har nyligen sett ett steg upp i prestanda/systemkrav så det kanske lägger sig på en jämn nivå ett tag framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Ja jag håller med dig 110%... NVIDIA är konstiga... Dom har låtit utnyttja "FAS3" arbetslösa ingenjörer arbeta helt gratis också i 2 år för att få fram skiten. Bara för att tjäna pengar på konstiga dataspels nördar som ändå kommer köpa AMD's skit i slutändan. Det stinker så mycket att jag kommer köpa skiten också och tillhöra alla som gillar följa strömmen och "GPU modet" 2016.

obs: (Sarkasm)

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Grattis de som köper 1080 för om två år kommer ett nytt kort som presterar bättre till samma eller billigare pris...

Precis som alltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

"1080Ti" som är stora GP200 med HBM2 är väl i princip bekräftat att det ska komma runt årsskiftet?

Bekräftat av vem?
Den stora kretsen lär ju få nytt namn, precis som 680 blev till 780, 9-seeien hade man ju bara stora kretsar att jobba med så där skedde ett undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Säg inte det, anledningen att vi satt fast på 28nm var ju problem med strömläckage på 20nm, så då kom de fram till at FinFet behövdes för att minska läckaget, FF funkar även fint med 10nm, och ända ner till 5nm enligt TSMC. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Fast han har en liiiten poäng där. Jag minns att jag betalade omkring 4500kr för mitt GTX 680 när det var nytt. Detta att jämföra med de 6000kr som de tar för ett GTX 1080. Båda korten är det absoluta flaggskeppskortet för sin tid och bör därefter ligga på ungefär samma prisnivå. Jag vill även minnas att ett GTX 670 kostade runt 3000kr, vilket också är mer än de GTX 1070 kostar.

Så ja, antingen så har nvidia blivit dyrare, eller så har grafikkorten i allmänt blivit dyrare. Jag har ingen jättekoll på AMD så där kan jag inte säga så mycket.

Dollarn har gått upp en hel del sedan dess. Den toppade ju nästan 50% högre än typ 5 år tidigare för inte så länge sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Satt själv med ett 9800Pro i över fyra år och kan inte gärna påstå att det dög till mycket i spelväg mot slutet (det var dock fortfarande bra i Maya tack vare att nVidia krymplade efterföljande generationer).
Men som sagt, det beror ju på hur låga inställningar och fps man står ut med. Jag tycker för egen del flesta spel funkar bra med genomgående höga inställningar, med kanske en och annan specialgrej avslagen eller satt till medium. Det är ofta någon slags sweet-spot. Om fpsen sen inte droppar allt för mycket under 60 så är det lajbans.

Konsollmarknaden kommer onekligen styra hur lång livslängden på korten blir. Vi har nyligen sett ett steg upp i prestanda/systemkrav så det kanske lägger sig på en jämn nivå ett tag framöver.

Ja 9800 var väl kanske ingen hitt att sitta på så länge egentligen, dög dock för det jag spela på den tiden (q3, 1.6 och wow).

Dock så har livslängden på mitt 770 varit oväntat (och oroväckande) långt, kollar man då på tex kort som 7970 som lär väl vara fyra år nästan så duger det till faktiskt rätt bra inställningar i 1080p vilket är rätt sjukt ändå. Är ju mest framerate och upplösningen man kan pressa upp när man köper nytt kort idag, tidigare var man tvungen att köpa nytt för att ens kunna spela moderna spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

grattis alla som köpte GTX Titan X för +10`0000kr om någon vecka är ett grafikkort som kostar en tredjedel snabbare nämligen 1070. Att köpa ett grafikkort för +5000 är en extremt dålig affär. värdet halveras på ett år. Hoppas det stämmer att AMD kommer sätta en mer rimlig prisnivå.

Grafikkort är en av de få komponenter av datorn som både åldras snabbast och oftast den komponenten man gör sämst affär på. Att köpa ett graffekort för 5000kr kommer jag aldrig förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Grafikkort är en av de få komponenter av datorn som både åldras snabbast och oftast den komponenten man gör sämst affär på. Att köpa ett graffekort för 5000kr kommer jag aldrig förstå.

Man kan gå ut några gånger på krogen och bränna 5000 kronor på att ha kul. Har man pengar över så behöver de inte gå till något som har lång hållbarhet. Så länge det inte går överstyr och man hamnar på ett avsnitt av lyxfällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Samma här, läser man av marknaden rätt kan man göra dunderaffärer dock. Var ju ganska tidigt uppenbart att 28nm skulle bli långlivad. Så när ett 7970 med helt okej kylare gick loss för 1899:- 2013 så blev det köp för mig. Det är nog bästa affären hittills som jag gjort och vet nog inte om det någonsin funnits något motsvarande. Än idag är den prestandan typ 500:- dyrare.