Nvidia tillkännager Geforce GTX 1080 och GTX 1070 – snabbare än GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Gör som jag spela i 1280x1024

Blir intressant att se om AMD har något att kontra med. Jag hoppas på lite prisfight eftersom jag vill ha ett nytt grafikkort men jag tänker inte betala över 3000kr för det

Ja, har man en gammal CRT så går det ju fin fint, men ser ju inte speciellt bra ut på en 1920 x 1080 alt. 1920 x 1200 skärm. Då tycker jag nog skarpheten med 1:1 förhållande vinner över andra effekter. Men visst, alla är vi olika

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Varför väljer ni Nvidia före AMD?

För att jag tycker om när grejjer fungerar, betalar gärna lite extra för det.

Jag och mina bekanta har provat AMD/ATI otaliga gånger och det har bara slutat i instabila system på något vis.
En missnöjd kund kommer inte tillbaka, så enkelt är det.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Gör som jag spela i 1280x1024

Hur ser du någonting överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Varför väljer ni Nvidia före AMD?

Deras drivrutiner har alltid funkat bättre, särskilt i 3D-applikationer, och CUDA har mer utbrett stöd än OpenCL för gpu-rendering.

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC: Men då gör ni något fel. Hade det varit så kasst som du säger så hade inte amd funnits kvar.

Bra krönika på NH förövrigt: http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-nvidi...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

DSR blir snyggare än MSAA också tycker jag, medan FXAA blir så fult att det känns som man ska få permanent synnedsättning. För GTA Vs del är det en hel del avancerade skuggor som drar prestanda också, t.ex. långa skuggor av alla objekt, löjligt snyggt i solnedgången.

Med risk för att spåra ur tråden lite då; är det bara jag eller verkar det trenda mot att MSAA fasas ut i förmån för antingen sämre metoder eller inget alls? Sällan man ser MSAA i spel numera tycker jag. Väldigt synd. Tycker bra AA borde vara en självklarhet. Har aldrig testat DSR (vet inte om jag kan använda det ens). Hur presterar det jämfört med MSAA? Och det fungerar olika bra för olika spel har jag fått för mig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@X-TroNiC: Men då gör ni något fel. Hade det varit så kasst som du säger så hade inte amd funnits kvar.

Bra krönika på NH förövrigt: http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-nvidi...

Jag har för egen del meckat med datorer i ~25 år. Kan ju tycka att jag borde klara att rensa gamla drivrutiner, byta kort och installera nya drivrutiner. Det krävs inget geni för att klara det, så att vi skulle göra något fel köper jag inte.
ATI/AMD har alltid varit meckigare med drivrutiner. Det gäller så långt tillbaka jag kan minnas. Nu handlar det dock inte om svart/vitt, funkar/funkar inte, utan om att det är struligare. Sen har ju faktiskt AMD klart mindre del av marknaden också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

hmm.. jag har "Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB"

är det en stor uppgradering från detta? eller onödigt?

och hur vet man om ens dator orkar med det i strömförsörjning och kopplingar? har noll koll på hårdvara

Helt baserat på vad som skrivs etc, så spekulationer och marknadsföringssiffror, men om du tittar på sweclockers prestanda index så ser du gtx 970 på cirka 100 för 1080p, strax under 100 för 1440p och typ 90 för 4k.

jag har ett likadant kort som du har och jag kommer nog gå på ett gtx 1070, jag spelar 1080p @ 144hz så jag tror det kommer passa mig bra och ger mig utrymme att troligtvis gå upp till 1440p @ 144hz i framtiden. Ett gtx 1070 spekuleras till att prestera som ungefär ett 980ti eller strax under Titan X .. vilket som du kan se i prestandaindexet att det blir ett ganska stort hopp upp i kapacitet.

onödigt ? har du tänkt tanken att du gärna skulle vilja ha ett 980ti så kommer gtx 1070 ge dig den prestandan .. återigen spekulerad prestanda .. för samma pris ungefär som du gav för ditt gtx 970. Sen beror det ju på vad för typ av spel du spelare etc .. men oavsett så får man nog se gtx 970 till gtx 1070 som ett stort steg upp i prestanda.

prestanda index: http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

angående hur mycket power som kommer gå åt så är gtx 970 listat till strax under 150w tror jag, ett gtx 1080 till 180w .. så jag misstänker att ett gtx 1070 hamnar mitt imellan. antagligen 15-25w mer än vad du har idag, vilket innebär att dina grejer kommer räcka till alldeles utmärkt.

sen vet man ju inte vad AMD har bakom hörnet, men vänta du tills alla tillverkare har kommit med sina varianter och till dess kanske man har lite mer info om kommande AMD kort

edit: ditt asuskort har 8-pin power, som dom nya korten också kommer ha

//Myllox

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Founders Edition Ska tydligen enligt hörsägen ha väldigt god potential.

Säger vem?

Det som det snackas om är att Founders Edition = reference card och inget annat.
nVidia väljer att släppa egna kort som är lite dyrare än partnertillverkarnas för att inte orsaka konkurrans.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vad skulle det då vara? har drygt 24 års erfarenhet, ska inte det räcka för att få en stabil rigg?
Vet att en bekant hade riktiga problem med AMD/ATI med flera skärmar, dvs skärmarna blev svarta och det enda som kunde göras vara att reboota datorn (roligt i MP-match i sc2 osv). Vet att det tog AMD/ATI över 1år innan de fixade detta..

Finns säkert många som inte haft problem alls med deras kort, men i min vänskapskrets med över 100års sammanlagd erfarenhet så bråkar det iaf. Men nvidia däremot har fungerat gott som smärtfritt, därav att vi kör deras kort.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Säger vem?

"The Founders Edition ... gives you crazy overclock ability"
https://youtu.be/yRxoWkSDhVc?t=171
@2:51

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC: Ingen aning, Jag och mina vänner har hållit på med datorer i 15år var nu och alla kör amd där utan problem och ingen har någonsin haft några problem heller. Jag har kört mestadels AMD under dessa 15år men även några geforce och har inte haft problem med någon avtillverkarna förutom att SLI och CF har buggat ibland men det kan man leva med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av L'ombra:

Med risk för att spåra ur tråden lite då; är det bara jag eller verkar det trenda mot att MSAA fasas ut i förmån för antingen sämre metoder eller inget alls? Sällan man ser MSAA i spel numera tycker jag. Väldigt synd. Tycker bra AA borde vara en självklarhet. Har aldrig testat DSR (vet inte om jag kan använda det ens). Hur presterar det jämfört med MSAA? Och det fungerar olika bra för olika spel har jag fått för mig?

MSAA kommer nog tyvärr användas allt mindre, orsaken är att MSAA fungerar illa med flera moderna renderingstekniker.

DSR är "prefekt" AA, nackdelen är att DSR i 4k nedskalat till 1920x1080 är lika dyrt som att köra i 4k utan AA. Fördelen med DSR är att det fungerar med alla renderingstekniker och har man GPU-kraft nog för att köra högre upplösning än vad skärmen klarar av finns ingen anledning att inte köra med DSR.

Problem som t.ex. detta

går inte att avhjälpa med att köra extremt hög upplösning, för att få bort sådana artefakter behövs filtrering av bilden. DSR utför en form av filtrering som faktiskt ökar informationen i bilden (till skillnad från filtrering som används av t.ex. FXAA) och den avhjälper bl.a. artefakter som visas i klippet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jepp, jag vet inte varför detta inte är med här, men vid nåt tillfälle förra året gick det att hitta för 8000kr på prisjakt, är helt säker på detta, jag var nämligen nära att skaffa ett själv vid tillfället. Ser dock märkligt ut när man kikar på historiken. Verkar ju dock inte som alla dippar varit med här vilket ju är märkligt. Kan kanske vara så att det berott på att det priset varit felaktigt jag vet inte.

4GB vs 12GB gör skillnad i vissa scenarion. Speciellt i spel som har stöd för större texturer. Sen finns det ju andra applikationer där de 12GB.
Men det är inte det som mitt inlägg handlade om, utan det faktum att du verkar sitta och gotta dig åt att det nu 1 år senare, går att köpa något som är bättre och mycket billigare.

Jag konstaterar bara att Nvidias hypade kort inte har något andrahands värde att prata om. Så köp av dessa kort bör man inte rekommenderar då extra prestandarden är marginell i spel. Vilken speltillverkare gör texturer som endast de som köper grafikkort med 12 GB kan använda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag konstaterar bara att Nvidias hypade kort inte har något andrahands värde att prata om. Så köp av dessa kort bör man inte rekommenderar då extra prestandarden är marginell i spel. Vilken speltillverkare gör texturer som endast de som köper grafikkort med 12 GB kan använda.

Nej, men för 6GB. När jag pratade om 12 menar jag andra applikationer, alternativt 3-skärms lösningar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Problem som t.ex. detta
https://www.youtube.com/watch?v=rlg4C0_3fUM

går inte att avhjälpa med att köra extremt hög upplösning, för att få bort sådana artefakter behövs filtrering av bilden. DSR utför en form av filtrering som faktiskt ökar informationen i bilden (till skillnad från filtrering som används av t.ex. FXAA) och den avhjälper bl.a. artefakter som visas i klippet.

Det ska ju vara så... det är diamantglitter. Snygga effekter bara extra ögongodis.

MVH

Permalänk
Medlem

Vilka kommande spel motiverar en att köpa ett gtx 1080?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inte svar på din fråga men det finns ju redan spel som motiverar ett 1080.
Och kör man dessutom 4k eller liknande så finns det ju massor av spel som skriker efter mer kraft, även flera år gamla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Folk brukar väl fråga här på Sweclockers vad dom ska köpa för grafikkort för att maxa Battlefield när ett nytt kommer ut, och det kan nog dyka upp såna trådar även i år.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Lite märklig fråga, då det beror helt på vad dina krav är:

60 Hz? 144 Hz? 240 Hz?
1080p? 1440p? 2160p?
En skärm, tre skärmar, sex skärmar?

Finns ju redan spel som motiverar folk till att köpa t.ex. GTX 980 Ti och R9 Fury X samt SLI/CF-kombinationer av dessa.

Spelar du mest halvgamla spel på en 60 hz 1080p skärm så kanske det inte känns så motiverat att köpa ett GTX 1080.
Spelar du däremot nya spel på en 144 Hz 1440p skärm så kanske det inte räcker med ett GTX 1080.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte svar på din fråga men det finns ju redan spel som motiverar ett 1080.
Och kör man dessutom 4k eller liknande så finns det ju massor av spel som skriker efter mer kraft, även flera år gamla spel.

Jag menar mer om kommande spel och nuvarande nya spel är tillräckligt bra för att man ska lägga ut över 6000 kr på ett grafikkort. Har man inte heller senaste generationens processor så bör man skaffa en helt ny dator annars lär processorn flaska rejält. Så frågan är om det är motiverat att lägga ut ca 17 000 på en ny dator med 1080? Är spelen så pass bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag menar mer om kommande spel och nuvarande nya spel är tillräckligt bra för att man ska lägga ut över 6000 kr på ett grafikkort. Har man inte heller senaste generationens processor så bör man skaffa en helt ny dator annars lär processorn flaska rejält. Så frågan är om det är motiverat att lägga ut ca 17 000 på en ny dator med 1080? Är spelen så pass bra?

Det är ju den eviga frågan vad gäller datorkomponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nej, du behöver inte senaste generationens processor. Sen behöver du inte heller maxa grafikkortets kapacitet. Ditt argument är en ren halmgubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, du behöver inte senaste generationens processor. Sen behöver du inte heller maxa grafikkortets kapacitet. Ditt argument är en ren halmgubbe.

Kolla i tester får du se. Kör du med en överklockad 2600k mot en 6700k med titan x så förlorar du 30 fps eller mer i många spel i upplösningen 2560x1440. 1080 är snabbare än titan x och det vore idiotiskt att köra en äldre generations processor med gtx 1080.

Permalänk
Medlem
Citat:

Founders Edition Ska tydligen enligt hörsägen ha väldigt god potential.

Skrivet av Tancoll:

Säger vem?

Någon snubbe i läderjacka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Bedöm själv vad och hur du vill göra, dock hade jag själv INTE köpt något nytt idag förutom grafikkort (ut med den gamla in med den nya så fort det kommer EVGA GTX1080 SC blabla + 2.5 GHZ ).
Kolla på denna video... de visar "en bild" som förmodligen ger dig svar på dina frågor.

Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

MVH

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kolla i tester får du se. Kör du med en överklockad 2600k mot en 6700k med titan x så förlorar du 30 fps eller mer i många spel i upplösningen 2560x1440. 1080 är snabbare än titan x och det vore idiotiskt att köra en äldre generations processor med gtx 1080.

Nu jämför du Sandy Bridge med Skykake. Det är tre generationer av processorer. Sen beror det även på vilka spel som jämförs, och vilka upplösningar.

Själv sitter jag exempelvis på en 5820K och ett GTX 970. Processorn kommer kanska flaska i vissa spel, men vad finns det för bättre val om jag vill köra QHD i 60fps? Titan X eller 980Ti är ju knappast intressant. Med DX12 kan jag ju alltid hoppas på bättre stöd för fler kärnor, men även om det inte blir så känns det som 1080 kommer ge tillräckligt för att vara värt pengarna (då är det iof inte bara spel som intresserar mig). Det är ändå med en gammal processorgenerstion.

Vad jag försöker säga är att det beror på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

För att jag tycker om när grejjer fungerar, betalar gärna lite extra för det.

Jag och mina bekanta har provat AMD/ATI otaliga gånger och det har bara slutat i instabila system på något vis.
En missnöjd kund kommer inte tillbaka, så enkelt är det.

Eller så lär man sig att det handlar om var produkt för sig och inte märket...

Var också så innan...dålig erfarenhet av en Samsung skärm, TV och nåt mer...Sade aldrig mera Samsung!
Nu har man suttit med IPS 1440 skärm från Samsung ett bra tag och är nöjd.

Var också missnöjd med nåt utav ATI korten förr...sitter nu med AMD(gamla ATI)R9 290 och är nöjd med tanke på pris/prestanda.
Har förresten pendlat mellan Nvidia och AMD(ATI) fram och tillbaks beroende på vilka kort de släppt som passade just mig och de spel jag spelade.

Så bara för att man råkat ut för vissa produkter från ett företag som inte är vad man förväntade sig betyder inte att andra produkter från samma företag kommer vara likadana...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Eller så lär man sig att det handlar om var produkt för sig och inte märket...

Var också så innan...dålig erfarenhet av en Samsung skärm, TV och nåt mer...Sade aldrig mera Samsung!
Nu har man suttit med IPS 1440 skärm från Samsung ett bra tag och är nöjd.

Var också missnöjd med nåt utav ATI korten förr...sitter nu med AMD(gamla ATI)R9 290 och är nöjd med tanke på pris/prestanda.
Har förresten pendlat mellan Nvidia och AMD(ATI) fram och tillbaks beroende på vilka kort de släppt som passade just mig och de spel jag spelade.

Så bara för att man råkat ut för vissa produkter från ett företag som inte är vad man förväntade sig betyder inte att andra produkter från samma företag kommer vara lika dana...

Visst... Själv övergav jag ATI/AMD efter jag för typ sjuttielfte gången gav dem en ny chans och blev besviken. De är kanske bättre idag, men jag ser ingen anledning att prova igen. Särskilt inte när jag vet att nVidia är bättre på sånt jag prioriterar (CUDA exempelvis).

Missförstå mig rätt. Jag önskar all lycka åt AMD. Skulle inget hellre se än att de får mig att byta från nVidia och Intel. De har dock en lång jävla uppförsbacke. Hård konkurrens är dock det bästa för oss kondumenter.