Nvidia tillkännager Geforce GTX 1080 och GTX 1070 – snabbare än GTX Titan X

Permalänk
Entusiast

Vissa är inte beredda att lägga 5000:- på ett grafikkort, har full förståelse för det. Jag skulle aldrig lägga ett par tusenlappar på snyggare fälgar till bilen. Men har full förståelse för såna som vill göra det. Vissa går på krogen med jämna mellanrum och efter ett par repor så har du dina 5000kr där.

Frågan är bara hur pass långt man är villig att gå och vad man anser det är värt? Alla prioriterar vi olika och lägger pengarna där vi anser att det ger oss mest. Jag har inget större bilintresse och går jag på krogen på lördag så har jag bakfyllekänningar på måndagen. Så nä, jag håller mig hellre hemma med familjen och gömmer mig senare bakom skärmen och njuter av det mina dyra grafikkort kan ge mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Jag sålde grafikkortet till en kille från forumet, kommer inte ihåg namnet på honom, eftersom du citerade mig och sa du var nöjd trodde jag att du kanske var han.

Jaha, ah kan förstå rena misstolkningen.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Samma här, läser man av marknaden rätt kan man göra dunderaffärer dock. Var ju ganska tidigt uppenbart att 28nm skulle bli långlivad. Så när ett 7970 med helt okej eftermarknadskylare gick loss för 1899:- 2013 så blev det köp för mig. Det är nog bästa affären hittills som jag gjort och vet nog inte om det någonsin funnits något motsvarande. Än idag är den prestandan typ 500:- dyrare.

Det är precis så jag kör också! Grafikkort köper jag endast begagnade. Man kan göra riktiga klipp! Det är inte värt det längre idag då för att få bra acceptabel prestanda i 1440P och över behöver punga ut 6k på grafikkort som blir omoderna på ett år. Jag kör ändå äldre spel alltifrån 90-tal till nästan nya men mest äldre och då behöver man inte heller ett värstingkort.

Skärmar, minnen, hårddiskar, moderkort köper jag nytt då det tillkommer hyffsat långa garantier på dem plus att de har en betydligt längre användbar livslängd.

Man lever gott på folks dyra grafikkortsköp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Precis som alltid?

Exakt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

@anon114264

Och många lever gott på folks dyra bilköp men lever LYX med nya exklusiva grafikkort!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är precis så jag kör också! Grafikkort köper jag endast begagnade. Man kan göra riktiga klipp! Det är inte värt det längre idag då för att få bra acceptabel prestanda i 1440P och över behöver punga ut 6k på grafikkort som blir omoderna på ett år. Jag kör ändå äldre spel alltifrån 90-tal till nästan nya men mest äldre och då behöver man inte heller ett värstingkort.

Skärmar, minnen, hårddiskar, moderkort köper jag nytt då det tillkommer hyffsat långa garantier på dem plus att de har en betydligt längre användbar livslängd.

Jag ville spela Witcher 3 i Ultra sommaren 2015, inte sommaren 2017.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag ville spela Witcher 3 i Ultra sommaren 2015, inte sommaren 2017.

Gör som jag spela i 1280x1024

Blir intressant att se om AMD har något att kontra med. Jag hoppas på lite prisfight eftersom jag vill ha ett nytt grafikkort men jag tänker inte betala över 3000kr för det

Permalänk

@Ant3: Jag köpte ett gtx980 för ca 5 månader sedan, bra eller dåligt? Köpte det för 4 tusen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dator3mil:

@Ant3: Jag köpte ett gtx980 för ca 5 månader sedan, bra eller dåligt? Köpte det för 4 tusen!

Du har nyttjat ditt grafikkort i 5 månader och lär väl inte bli sämre bara för att nya kort kommer. Behöver man ett nytt kort för att få ut det man vill i spel så tycker inte jag det kan ses som onödigt.

Hur tror ni att 1080/1070 kommer klocka? Kan man dra några slutsatser tack vare specs eller något?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dator3mil:

De kan bara du svara på.

Men som jag ser det så beror det ju på flera olika aspekter.

Vad du hade innan?

Va de gamla trasig?

Vad använder du det till?

Har du möjligheten att köra SLI?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du har nyttjat ditt grafikkort i 5 månader och lär väl inte bli sämre bara för att nya kort kommer. Behöver man ett nytt kort för att få ut det man vill i spel så tycker inte jag det kan ses som onödigt.

Hur tror ni att 1080/1070 kommer klocka? Kan man dra några slutsatser tack vare specs eller något?

Founders Edition Ska tydligen enligt hörsägen ha väldigt god potential.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur lång tid efter avtäckningen som tillverkarna börjar visa upp kort? Jag är lite förvånad över att det är helt tyst från tillverkar- och försäljningssidan faktiskt, hade tänkt mig att Webhallen/Inet/Komplett/Dustin skulle börja köra banners från första sekund, mer eller mindre.

Nu hittar jag ingen info alls om några kort.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thursday:

Är det någon som har koll på hur lång tid efter avtäckningen som tillverkarna börjar visa upp kort? Jag är lite förvånad över att det är helt tyst från tillverkar- och försäljningssidan faktiskt, hade tänkt mig att Webhallen/Inet/Komplett/Dustin skulle börja köra banners från första sekund, mer eller mindre.

Nu hittar jag ingen info alls om några kort.

Så som jag förstår det så är det den 27:e Maj som GTX 1080 officiellt lanseras och bladen lyfts från recensenternas munnar (även Sweclockers), först då kommer du se tusen reklambanners för korten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Aha, då får jag hålla mig då! Men då lär ju korten finnas tillgängliga tätt efter också.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Founders Edition Ska tydligen enligt hörsägen ha väldigt god potential.

Det här verkar vara Founders Edition, dvs vanligt referens kort.
http://videocardz.com/59718/nvidia-gtx-1080-gtx-1070-founders...

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Så som jag förstår det så är det den 27:e Maj som GTX 1080 officiellt lanseras och bladen lyfts från recensenternas munnar (även Sweclockers), först då kommer du se tusen reklambanners för korten.

Skrivet av Thursday:

@Sisyfos: Aha, då får jag hålla mig då! Men då lär ju korten finnas tillgängliga tätt efter också.

Verkar vara redan 17e Maj som recensionerna kommer.
http://wccftech.com/nvidia-gtx-1080-cards-shipping-reviewers/

Permalänk
Medlem

@kallandes: Woho, ännu bättre! Kan inte få mitt GTX 1080 snart nog.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thursday:

@kallandes: Woho, ännu bättre! Kan inte få mitt GTX 1080 snart nog.

Ja, men korten släpps inte förens den 27/5
Det verkar bara som NDA för recensioner går ut då, tyvärr

Permalänk
Medlem

Många nämner att kort snabbt förlorar i värde. Det är inget om man jämnför vad en ny bil förlorar i värde på ett par år.
Jag kan slänga ut 5k-6k på ett kort för jag brukar ha det rätt länge.
Skulle aldrig köpa ny bil för det är alltid en dålig affär som man inte kan rädda genom att skippa krogen några veckor.
Sen är 6000kr mkt pengar men oftast ingen nåda stöts utgift om man har jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Det här verkar vara Founders Edition, dvs vanligt referens kort.
http://videocardz.com/59718/nvidia-gtx-1080-gtx-1070-founders...

I'll be damned... Så Founders edition är alltså bara ett vanligt GTX 9X0 med den nya fancy referencekylaren som dessutom skeppas till kund innan partnertilverkarna får ut sina.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ant3:

I'll be damned... Så Founders edition är alltså bara ett vanligt GTX 9X0 med den nya fancy referencekylaren som dessutom skeppas till kund innan partnertilverkarna får ut sina.

Bara för att det står på någon sida, betyder ju inte att det verkligen är så. Men i det här fallet, förefaller det vara så. Det är ju backplate på referens alla fall

Permalänk
Medlem

@kallandes: Nej, det räknar jag med, men det är lugnt. Hellre det än att info kommer först den 27 och sedan får man vänta ännu längre på korten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dödsstöten för AMD?

Permalänk
Medlem

@Tilax: Nej, tvärtom, AMD och Nvidia tar vitt skilda riktningar för sina produkter, strategin är jämförbar med hur AMD hanterar Intel.

AMD försöker nischa sig för att överleva och få lönsamhet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

hmm.. jag har "Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB"

är det en stor uppgradering från detta? eller onödigt?

och hur vet man om ens dator orkar med det i strömförsörjning och kopplingar? har noll koll på hårdvara

Permalänk
Medlem

När ska amd lansera Polaris?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Vad tror ni om att köra GTA V i 60 FPS @ 1080P med ett GTX 1080?
Bör det funka tro?
Alla inställningar skall vara maxade, och då menar jag allt!
Sitter på ett 980 idag, och det går inte att köra max på allt där utan att dimpa en bra bit under 60 fps.

Man får vänta på Benchmarks resultat, men själv kör jag GTA V allt på Ultra förutom grass quality som halverar fpsen från 60 till 30, och då har jag 780Ti SLI, jag kan tänka mig att 1080 kan köra GTAV med 60fps Ultra utan problem då kortet borde prestera bättre än 780Ti i SLI, det ryktas att 1080 kommer prestera bättre än 980 i SLI. Let's wait and see.

Permalänk
Avstängd

Köper man en begagnad bil med några år i nacken (nypris 400.000) dagspris (200.000) begagnad 10.000 mil senare då kan man, tycker jag, kanske unna sig ett eller flera nya 1080 + en resa med familjen.

5000:- är skit pengar egentligen, som man gör slut på bara att försäkra bilfan på. Och sen skatt, service o bensin m.m. Man ska inte ens tänka tanken vad andrahandsvärdet är då det är dags att byta.... Mmmm Alla är vi olika och prioriterar olika saker på olika sätt med olika tänk. Jag förstår folks tänk men även andras udda... Det bästa ändå är att få ha saken först orörd vare sig det är en bil eller något annat. Vissa kör med AMD andra Nvidia av olika skäl... Samma sak gäller val av bil. En del väljer ekonomiska tråkiga andra snabba oekonomiska o.s.v. Det viktiga i detta är att man är nöjd med var och vad man lagt sina pengar på. Ibland har man otur och då tänker man aldrig BMW igen, ibland är det otur med annat som GPU'n och då tänker man aldrig AMD igen o.s.v. Jag har ägt fler ATi kort än Nvidia men bara för man gillar Nvidia idag så tror folk man blivit lurad av dem och kallas för fanboy ??? Jag har hela tiden sett det extra Nvidia gjort för mig och mitt kort. Jag är nog en av de få som verkligen gillar Gameworks, PhysX, TXAA, deras drivrutiner m.m. bara för det är "mer ögongodis" och stabilare samt överlevt längre. Den dagen då AMD släpper något som Nvidia's kort inte kan hantera då kommer jag köpa ATi/AMD igen... Men så länge det funkar med Nvidia och de kommer med nyheter för deras kunder så är jag nöjd. AMD har inget extra som jag sett förutom mer FPS i vissa spel och för den anledningen ser inte jag värdet i att byta då. AMD måste komma med något extra annars är det "same shit but different name" för mig. Nvidia ger mycket mer extra för pengarna därmed blir det dem som får mina stålar igen. Smart drag av AMD att satsa på low och midrange från början och inte konkurrera med Nvidia på tidig stadie.

Varför väljer ni Nvidia före AMD?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

text...
Varför väljer ni Nvidia före AMD?

Mina 3 senaste kort har varit Nvidia och har funkat bra för min del - 560ti, 670 och nu 970. Sedan tycker jag om att ha möjligheten till Lightboost på min 2420t.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ok ?? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3071933

Tvivlar på att mitt FURY X är så dåligt så jag hade sett någon skillnad mot Titan X (innan 3st 7970 som är snabbare än Titan X)

Jepp, jag vet inte varför detta inte är med här, men vid nåt tillfälle förra året gick det att hitta för 8000kr på prisjakt, är helt säker på detta, jag var nämligen nära att skaffa ett själv vid tillfället. Ser dock märkligt ut när man kikar på historiken. Verkar ju dock inte som alla dippar varit med här vilket ju är märkligt. Kan kanske vara så att det berott på att det priset varit felaktigt jag vet inte.

4GB vs 12GB gör skillnad i vissa scenarion. Speciellt i spel som har stöd för större texturer. Sen finns det ju andra applikationer där de 12GB.
Men det är inte det som mitt inlägg handlade om, utan det faktum att du verkar sitta och gotta dig åt att det nu 1 år senare, går att köpa något som är bättre och mycket billigare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.