Basar spelar lågt efter ställt in slutstegets watt/Gain.

Permalänk
Medlem

Basar spelar lågt efter ställt in slutstegets watt/Gain.

Jag började igår med att ställa mitt slutstegs Gain så att den inte ska ge distortion och kom fram till att jag ska ha ca 44Volt ut genom högtalarutgångarna för att få ut 500w. Ställde in med multimeter men märker nu att basarna spelar MYCKET lägre än förut och ändå så kör jag dem på 4ohm i 500w som är max för slutsteget. Jag hade förut på gain och bassboost på max och det spelade bra och fungerat flertals timmar i sträck.

Slutsteget klarar 500w rms 4 ohm 1000w rms 2 ohm och 1500w rms 1 ohm. Kör dubbla Rockford p2d4 som tål 400rms styck och trycker bara ut 500w. Men varför lät basarna 3 ggr mer när jag drog upp gainen och bassbost även om slutsteget redan gav ut max värdet innan? Alla andra högtalare låter bra nu men basen suger verkligen.

Brukade skaka så diskanternai hatthyllan hoppade 1 dm i luften men nu rör de sig knappt alls

Mvh Tazk

Permalänk
Medlem

"Gain" är bokstavligt talat hur mycket slutsteget förstärker signalen.
Ratta ner Gain och slutsteget förstärker mindre = lägre effekt vid samma siffra på volymkontrollen.

Hur mycket effekt en högtalare tål är väldigt beroende på vilken signal du matar den med.
Och inte heller kan du enbart mäta spänningen över en högtalare för att få reda på vilken effekt den slukar.
Dels p.g.a. din multimeter inte hänger med i svängarna, och dels för att en högtalares impedans inte är linjär.
Så vid olika frekvenser kommer dina 44 volt att ge olika dragen effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Gain" är bokstavligt talat hur mycket slutsteget förstärker signalen.
Ratta ner Gain och slutsteget förstärker mindre = lägre effekt vid samma siffra på volymkontrollen.

Hur mycket effekt en högtalare tål är väldigt beroende på vilken signal du matar den med.
Och inte heller kan du enbart mäta spänningen över en högtalare för att få reda på vilken effekt den slukar.
Dels p.g.a. din multimeter inte hänger med i svängarna, och dels för att en högtalares impedans inte är linjär.
Så vid olika frekvenser kommer dina 44 volt att ge olika dragen effekt.

För har läst och kollar massa tutorials om hur man ska sätta gainen rätt för att inte blåsa sina högtalare med ett för starkt steg. Antar då att jag kan dra på mer?^^ Allt låter ju lågre än förut just nu fast kanske renare.

Här är bygget förövrigt ^^
https://imgur.com/3eoFWQa
https://imgur.com/6KLTGQ0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

För har läst och kollar massa tutorials om hur man ska sätta gainen rätt för att inte blåsa sina högtalare med ett för starkt steg.

Allt du gör är ju att begränsa steget.
Normalt sett så hör man ju ganska enkelt när högtalare närmar sig gränsen.
Ljudet grötar ihop sig och låter komprimerat, och ljudbilden sabbas helt.
Men i en bil har man ju så extremt mycket distorsion i övrigt så det kanske blir svårt.

Och hellre en för kraftig förstärkare än en för klen.
En klippande klen förstärkare är nog det enklaste sättet att förstöra högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Allt du gör är ju att begränsa steget.
Normalt sett så hör man ju ganska enkelt när högtalare närmar sig gränsen.
Ljudet grötar ihop sig och låter komprimerat, och ljudbilden sabbas helt.
Men i en bil har man ju så extremt mycket distorsion i övrigt så det kanske blir svårt.

Och hellre en för kraftig förstärkare än en för klen.
En klippande klen förstärkare är nog det enklaste sättet att förstöra högtalare

Vad baserar du det på? Detta påståendet har nämligen avfärdats som en myt (jag kan inte återge förklaringen på ett bra sätt) av högtalarkonstruktören Ingvar Öhman vars kunnande jag har stor respekt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vad baserar du det på? Detta påståendet har nämligen avfärdats som en myt (jag kan inte återge förklaringen på ett bra sätt) av högtalarkonstruktören Ingvar Öhman vars kunnande jag har stor respekt för.

Skickades från m.sweclockers.com

För att en svårt klippande förstärkare i princip skickar fyrkantsvågor eller i värsta fall likström till högtalaren.
Har själv lyckats med konststycket att förstöra diskant och mellanregister på ett par Cerwin Vega AT100 med en NAD 3020 (2x20 watt kontinuerligt).
Högtalare som utan vidare klarade 2 bryggade NAD 2700 (=2x1.2kW@8Ω) på fullt blås.
Har även sett banddiskanter brinna som tomtebloss av samma anledning.

Ingen aning vem Ingvar Öhman är, men kallar han det "myt" så skulle jag hämta mina kunskaper från annat håll

Permalänk
Medlem

Och hur mådde förstärkaren efter det? (hur mådde den innan?) Problemet är sannolikt inte klippning, utan att förstärkaren drevs till klippning och lite till, varvid den levererade likström innan skyddskretsarna (om där fanns några) slog ifrån. Fyrkantsvåg må låta förjävligt, men pajar elementen så är det fortfarande effekten och inte vågformen som är grundproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Och hur mådde förstärkaren efter det? (hur mådde den innan?) Problemet är sannolikt inte klippning, utan att förstärkaren drevs till klippning och lite till, varvid den levererade likström innan skyddskretsarna (om där fanns några) slog ifrån. Fyrkantsvåg må låta förjävligt, men pajar elementen så är det fortfarande effekten och inte vågformen som är grundproblemet.

Det är just poängen.
Högtalare är inte bra på att hantera signaler som inte följer "reglerna".
Och det krävs relativt lite effekt för att bränna en talspole om man gör "fel".

Permalänk
Medlem

Vi verkar inte förstå varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vi verkar inte förstå varandra.

Läs på lite då och återkom. Eller ställ konkreta frågor.
Länka också den där texten, angående Ingvar.
Jag har mycket, mycket svårt att föreställa mig att Öhman har yppat detta. (Också stor respekt för denna man)

Till TS: Använd inte bassboost eller loudness.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Läs på lite då och återkom. Eller ställ konkreta frågor.
Länka också den där texten, angående Ingvar.
Jag har mycket, mycket svårt att föreställa mig att Öhman har yppat detta. (Också stor respekt för denna man)

Till TS: Använd inte bassboost eller loudness.

Ack, förlorade jag drygpelle-matchen nu?

Hittar inte det inlägget jag tänkte på, men det här är ganska nära:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=63504

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på basarna och steget ? Ja kör 2st Hertz 8" (200w RMS, 600w Peak) i 2 ohm på ett gas pro 2000.1, o dom spelar förvånansvärt bra.. gain på ca 75%, Bassboost avstängt helt, loudness ON, sub lvl +4 av max +8 på stereon.. drev dom med ett gas pro 1000.1 i 2 ohm förut, O de va alltför klent..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

@tazk3n: Hej,

Fränt bygge

Hur gjorde du då du ställde in slutstegen? Använde du en 50Hz signal från huvudenheten, eller hur löste du det?

Tänker mig att det kan ha blivit någon miss så att nivån ut från huvudenheten inte stämmer överens med det du har ställt gainen på.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@tazk3n: Hej,

Fränt bygge

Hur gjorde du då du ställde in slutstegen? Använde du en 50Hz signal från huvudenheten, eller hur löste du det?

Tänker mig att det kan ha blivit någon miss så att nivån ut från huvudenheten inte stämmer överens med det du har ställt gainen på.

Tack! ^^

Tog ur alla RCA kablar förutom till SINUS LIVE steget och drog på en 60hz signal från en app på telefonen. Tog ur högtalar kablarna och satte dit proberna från multimetern och sattde dennoå AC Och 200v sen ställde jag sterion på 33 volym (50 max) för efter 33 så började diskanterna låta konstigt. Sedan så höjde jag gainen tills jag fick ut rätt volt som jag råknat ut att jag behövde för att få ut stabila 500w men då så apelar basarna riktigt lågt ^^ med bassboost och gain på max så ligger jag såkert uppe på 140-145Db iaf och utan (med rätt volt) kanske 90 :S

Permalänk
Skrivet av tazk3n:

Tack! ^^

Tog ur alla RCA kablar förutom till SINUS LIVE steget och drog på en 60hz signal från en app på telefonen. Tog ur högtalar kablarna och satte dit proberna från multimetern och sattde dennoå AC Och 200v sen ställde jag sterion på 33 volym (50 max) för efter 33 så började diskanterna låta konstigt. Sedan så höjde jag gainen tills jag fick ut rätt volt som jag råknat ut att jag behövde för att få ut stabila 500w men då så apelar basarna riktigt lågt ^^ med bassboost och gain på max så ligger jag såkert uppe på 140-145Db iaf och utan (med rätt volt) kanske 90 :S

Ja det verkar ju vara ett ok sätt. Vad jag förstår brukar man rekommendera att man använder en ton från en skiva eller usb och kör direkt från huvudenhetens interna spelare. Då kör man på max utsignal från huvudenheten och ställer in gainen från det.

Problemet då är ju att man kanske inte får ut den nivå på ljudet som man vill ha. Att göra som du, spela på den nivå som övriga systemet klarar är kanske inte fel.

Men det är inte så att du har haft nivån på lågnivåutgången uppjusterad (man brukar ibland kunna ställa nivå för t.ex. subwoofer osv) eller någon form av basboost på då du gjort justeringen?
Eller kanske delningen ligger så att du fått rätt nivå med basboost, men utan hamnar delningen fel? (Alltså, basen kanske rullar av för tidigt med basboost har kompenserat för det)

Tredje grejen jag tänker på är om du har justerat för maxeffekt istället för rms. Nu kollade jag inte ifall 500w var max eller rms på ditt steg, men jag tänker att det kan påverka.

Måste ju gå att lösa detta tycker man..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olegh:

Vi verkar inte förstå varandra.

Skrivet av Falcon:

Läs på lite då och återkom. Eller ställ konkreta frågor.
Länka också den där texten, angående Ingvar.
Jag har mycket, mycket svårt att föreställa mig att Öhman har yppat detta. (Också stor respekt för denna man)

Till TS: Använd inte bassboost eller loudness.

Skrivet av Olegh:

Ack, förlorade jag drygpelle-matchen nu?

Hittar inte det inlägget jag tänkte på, men det här är ganska nära:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=63504

Jag tror faktiskt att ni båda har rätt. Läser man det IÖ skrev så kan man dra slutsatsen att han kommenterar ett baselement och inte en "högtalare vilken som helst" vilket inte är samma sak, han skriver också risken att spela sönder en högtalare ökar med ökande effekt vilket är helt rätt och IÖ brukar bara skriva saker som inte ska tolkas eller tillämpas på nått annat än det sammanhang han skrivit det i.

En förstärkare som klipper kommer oftast att ge ifrån sig en massa nya övertoner den själv skapat och ev kan det också vara nån dåligt konstruerad skyddskrets som stänger av utgången en kort tid och "skräpsignalen" som är kraftigt distad kommer högtalaren troligtvis att uppfatta som att effekten i diskanten ökar även om spänningen från slutsteget inte ökar, men man flyttar energispektrat uppåt i frekvens och diskanterna tar ofta stryk, man har faktiskt ökat effekten i diskanten men det är totalt sett en så liten effektökning att man inte direkt tänker på det som en effektökning typ 300 Wtot = 10 Wdisk och så vrider man på > 310Wtot och så 20Wdisk pga klipp, då ökade effekten som passerade hp filtret 100% fastän effekten från slutsteget bara ökade 3 % och diskanten gick sönder.

Skrivet av tazk3n:

Tack! ^^

Tog ur alla RCA kablar förutom till SINUS LIVE steget och drog på en 60hz signal från en app på telefonen. Tog ur högtalar kablarna och satte dit proberna från multimetern och sattde dennoå AC Och 200v sen ställde jag sterion på 33 volym (50 max) för efter 33 så började diskanterna låta konstigt. Sedan så höjde jag gainen tills jag fick ut rätt volt som jag råknat ut att jag behövde för att få ut stabila 500w men då så apelar basarna riktigt lågt ^^ med bassboost och gain på max så ligger jag såkert uppe på 140-145Db iaf och utan (med rätt volt) kanske 90 :S

Slutsteget har en fast förstärkningsfaktor och om du inte har en kalibrerad ingångsnivå så kommer din metod att fungera dåligt, Alltså hur vet du vilken nivå det är på insignalen från musiken du spelar upp ?
Är det alltid samma nivå på den, troligen inte och justerar man som du beskriver så brukar man ju ha kanske 20dB marginal för att kunna kompensera för låga inspelningar just för att kunna styra ut förstärkaren till klipp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.