Permalänk
Medlem

Trevligt värre! Inte helt oväntat dock.

Jag hade förut ~10min motorväg till min närmsta NetOnNet. 10 min GÅNGväg till närmsta Siba, trevligt att den blir netonnet! Nästan lika nära till webbhallen också, men där tänker jag aldrig handla igen pga otrevlig personal och extremt dålig service samt okunnig personal.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kan vara nyttigt för NetOnNet då det på flera ställen i Sverige är flera mil mellan NetOnNet och kunderna men de flesta har SIBA i sin närhet, men vem vill handla där det är dyrt, kundtjänsten är dålig och där det enbart satsas på TV-apparater i hundratals.. Förstår att SIBA-verksamheten går dåligt på så sätt. NetOnNet har också ganska schyssta priser och en schysst fyndhörna som allt för många butiker saknar i min åsikt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Alla här verkar övertygade att detta medför något positivt, det finns ju en risk att NetOnNet blir som Siba, ja förutom lagerdelen då. Men det väl i stort sett befintlig personal som får byta piké... Min högst subjektiva uppfattning om personalen på Siba är att de är fullständigt inkompetenta. På NetOnNet upplever jag åtminstone att killarna i helpdesk faktiskt är lite kunniga. Men om NetOnNet (tidigare Siba) helt plötsligt står där med säljare med vattenkammat hår... Nej usch! Sambon tvingade nyligen med mig till Elgiganten för att köpa en dammsugare och den säljaren fick mig bara att vilja åka därifrån och aldrig återvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Gött kanske man kan få en lagershop i Värmland!

Ja, synd bara att den kommer vara på Bergvik. Skulle föredra att bara gå ner till stan än att åka i 20 minuter när man behöver datordelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Härligt att man kanske äntligen kommer kunna beställa datorgrejer från Sundsvall då, komponentutbudet via postorder i dom här trakterna är i princip noll.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Visst är det märkligt, ändå? Webhallen skulle ju passa tokigt bra i Birsta.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

Så faller ridån för Siba, och alla jäkla dassiga reklamkampanjer med den. Finns bara ett sätt att avsluta detta på:

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv

Allt som är dåligt för Siba är bra för oss konsumenter, anser iallafall jag. Största vinsten är att deras reklam bör vara historia. Såvida nu inte netonnet tar över detta...

Närmaste butik blir Sundsvall för min del men för långt birt för att vara värt att besöka. Blir att fortsätta att handla online för min del men riktigt bra med alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Alla här verkar övertygade att detta medför något positivt, det finns ju en risk att NetOnNet blir som Siba, ja förutom lagerdelen då. Men det väl i stort sett befintlig personal som får byta piké... Min högst subjektiva uppfattning om personalen på Siba är att de är fullständigt inkompetenta. På NetOnNet upplever jag åtminstone att killarna i helpdesk faktiskt är lite kunniga. Men om NetOnNet (tidigare Siba) helt plötsligt står där med säljare med vattenkammat hår... Nej usch! Sambon tvingade nyligen med mig till Elgiganten för att köpa en dammsugare och den säljaren fick mig bara att vilja åka därifrån och aldrig återvända.

Jag arbetar inom IT och har vattenkammat hår. En sidbena som är lika rak som Dragos hållning. Vad menar du egentligen?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Tror dem kan bygga nytt också.

Vet att dem rev ett ganska stort siba hus för att bygga ett nytt netonet varuhus på samma plats.

Just i Sickla är SIBA bara en del av en byggnad och runt i kring finns det inte så mycket utrymme. Men det löses säkert på något vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar också hur det blir när det finns en NetOnNet och Siba i samma stad relativt nära. Slår man bara ner ena stället eller blir det två konkurrerande lagershoppar. Känns lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Mycket smart drag. Även om Siba är ett äldre varumärke så är NetOnNet bra mycket mer positivt laddat. Hoppas bara som någon sade tidigare att det går att överföra den positiva kulturen från NetOnNet till de gamla Siba-butikerna så det inte blir Siba-priser och Siba-service under NetOnNet-flagg för då blir det fail.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

hmm mitt lokala köpcenter överby har en galleria som heter siba-huset undrar om dem kommer att döpa om den?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Undrar också hur det blir när det finns en NetOnNet och Siba i samma stad relativt nära. Slår man bara ner ena stället eller blir det två konkurrerande lagershoppar. Känns lite konstigt.

Exakt min tanke.

Ett litet NetonNet i Tornby, eller ett stort NetonNet lite mer avsides i Kallerstad? Känns inte rimligt att det blir två butiker i Linköping? Men vem vet.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Ända sedan jag flyttade till Sundsvall har jag tänkt "Varför lägger dom inte bara ner och kör netonnet all the way?", framförallt då Sundsvall inte har någon butik där man kan hitta datorkomponenter och som har ett bra sortiment. Stort tummen upp!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

NetonNet är mycket bättre en Siba enligt mig.

Enligt alla skulle jag tro.

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk

Sjäiv bor jag i Halmstad och närmaste netonnet för mig är Ullared (ca 8 mil) och Helsingborg (även den cirka 8 mil bort), så blir det en netonnetbutik i Halmstad så blir det en glad överraskning. Föredrar faktiskt i nuläget att hellre åka de där milen istället för att handla på exempelvis webhallen. Blir det en NoN-butik i stan så sparas det in lite på bilåkandet vilket alltid är positivt.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Gillar Netonnet, men är ingen stor fan av Siba, så detta får väl ses som en god nyhet?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Att två dåliga blir en ev bättre är ju ändå positivt.

aldrig haft något problem med netonnet, de har hållt klass jämfört med / bättre änn inet när jag haft att göra me dem.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Jag arbetar inom IT och har vattenkammat hår. En sidbena som är lika rak som Dragos hållning. Vad menar du egentligen?

Haha! Nu behöver ju inte det betyda att du är någon ninja på IT, bara för att du arbetar "inom IT", jag förutsätter dock att du vill påvisa att det finns kompetenta människor - trots (rak eller inte) vattenkammad sidbena! Mina tidigare kommentarer gäller hädanefter alla utom dig och din frisyr - ni är härmed exkluderade.

Permalänk
Medlem

Har väldigt väldigt bra erfarenhet av Siba, men det beror nog på butiken också. Dock är Netonnet billigare än dom flesta butiker ganska ofta med de produkter jag kollar på så tackar inte nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Haha! Nu behöver ju inte det betyda att du är någon ninja på IT, bara för att du arbetar "inom IT", jag förutsätter dock att du vill påvisa att det finns kompetenta människor - trots (rak eller inte) vattenkammad sidbena! Mina tidigare kommentarer gäller hädanefter alla utom dig och din frisyr - ni är härmed exkluderade.

Tack. :^) Hehe, nej, jag arbetar åtminstone inte som säljare i Siba/Elgiganten eller dylikt. Jag är nöjd. o/

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroTorrent:

Ja, synd bara att den kommer vara på Bergvik. Skulle föredra att bara gå ner till stan än att åka i 20 minuter när man behöver datordelar.

Då får de väl bygga 2st lagershoppar.
I tusan heller att jag tänker ge mig in i Karlstad city och snurra och bråka om parkeringsplatser.

Skrivet av backspace:

Trevligt.

@bärplockaren: Vill det sig "illa" så hamnar den i Charlottenberg, Töcksfors eller Långflon.

Det hoppas jag för gud skull att de inte gör, då finns de ingen rättvisa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Norska ekonomin lockar väl alltid någon även om den är på väg nedåt.
Men annars så har ju Olav Thon lyckats förvärva marken där gammel-tanten Fru Ahlmarks bott och Monsén befunnit sig.
Måste säga att jag är lite nyfiken på hur mycket pengar det rör sig om för det området.

Eller så lägger de sig i Välsviken som bygger ut som bara den.
Jag själv skulle föredra Välsviken även om jag har närmare till Bergvik.
Trafikmässigt är båda platserna skit och förbannad jävla idioti men men, det finns alltid någon eller några "välutbildade" personer på kommunen som drar lön för att planera. HAHA

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Undrar också hur det blir när det finns en NetOnNet och Siba i samma stad relativt nära. Slår man bara ner ena stället eller blir det två konkurrerande lagershoppar. Känns lite konstigt.

Skrivet av pellen:

Exakt min tanke.

Ett litet NetonNet i Tornby, eller ett stort NetonNet lite mer avsides i Kallerstad? Känns inte rimligt att det blir två butiker i Linköping? Men vem vet.

Jag tror att de bara lägger ner vid Tornby, blir ju för liten lokal för en NetOnNet, Tror att de i samband med sammanslagningen kommer lägga ner flera Siba. Tror det blir svårt med små lokaler i NoN Lagershopkonceptet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Bra val men tvivlar på att samtliga Siba kan konverteras till netonnet, några blir dom nog tvugna att lägga ner.

Permalänk
Medlem

Till alla som jublar; varför?

Vad är poängen med en lagershop, kontra att beställa direkt från nätet och hämta ut från närmsta ombud (som bör ligga närmare än eventuella lagershoppar) inom några dagar?

I en vanlig butik kan man klämma/känna och jämföra varor på plats, i verkligheten. En lagershop är hylla efter hylla med kartonger man inte får öppna. Meningslöst, i mitt tycke.

Tänk också på att alla konsumenter inte är lika teknikvana som genomsnittsanvändaren här. Visst, få här bryr sig kanske om att det inte längre finns säljare att fråga, men Agda 74 kanske gärna skulle vilja haft hjälp att välja ut en TV som fyller hennes behov.

Permalänk
Medlem

Har försökt att komma i kontakt med kundtjänsten på NetOnNet under förmiddagen utan framgång. I telefon sades det att kundtjänsten är stängd, på hemsidan står det att kundtjänst-chatten är stängd och på Facebook är det ingen som svarar.

Undrar om det är på grund av att Siba blir NetOnNet som de stängt kundtjänst?
Känns lite märkligt...

Visa signatur

Dator: FD R4 | EVGA SuperNOVA G2 750 W | ASUS Z97-A | Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | 500 GB M.2 NVMe | 2000 GB SSD | 6 TB HDD | Server 1: HP Microserver G7 N54L | 120 GB SSD | 15 TB HDD | Server 2: HPE Microserver G8 | 120 GB SSD | 16 TB HDD | HTPC: Intel NUC 6th Gen i3 SYH | 240 GB SSD | DDR4 2133 MHz 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Till alla som jublar; varför?

Vad är poängen med en lagershop, kontra att beställa direkt från nätet och hämta ut från närmsta ombud (som bör ligga närmare än eventuella lagershoppar) inom några dagar?

I en vanlig butik kan man klämma/känna och jämföra varor på plats, i verkligheten. En lagershop är hylla efter hylla med kartonger man inte får öppna. Meningslöst, i mitt tycke.

Tänk också på att alla konsumenter inte är lika teknikvana som genomsnittsanvändaren här. Visst, få här bryr sig kanske om att det inte längre finns säljare att fråga, men Agda 74 kanske gärna skulle vilja haft hjälp att välja ut en TV som fyller hennes behov.

Hos netonet så har dom visningsex på dom flesta produkter som man skulle vilja titta på. Och vad blir skillnaden mot butiker som Inet och Webhallen där du måste be en försäljare hämta varan ute i lagret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Precis! Visst är det märkligt, ändå? Webhallen skulle ju passa tokigt bra i Birsta.

Jag håller tummarna på något liknande iochmed expanderingen av BirstaCity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Till alla som jublar; varför?

Vad är poängen med en lagershop, kontra att beställa direkt från nätet och hämta ut från närmsta ombud (som bör ligga närmare än eventuella lagershoppar) inom några dagar?

I en vanlig butik kan man klämma/känna och jämföra varor på plats, i verkligheten. En lagershop är hylla efter hylla med kartonger man inte får öppna. Meningslöst, i mitt tycke.

För att jag vet vad jag vill ha och jag vill ha det nu, inte om "några dagar".

Målgruppen Agda 74 torde vara underrepresenterad här på forumen och dennes jubel eller brist därpå är därmed ej inkluderat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080