Permalänk
Medlem

Strandsatt i annan stad

Hur ska man göra om man någon gång blir strandsatt i en annan stad, där man inte känner något, bankkortet har havererat, mobilen blir stulen eller dylikt.

Man kan inte längre ta ut pengar på banken då de har slutat med kontanter ??

Kan man gå till polisen, socialen eller liknande och få hjälp hem?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Ja du kan gå till polisen, dom hjälper dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Syftar du på Sverige nu? Vet inte hur det är utomlands men här skall du gå till Kommunhuset där du befinner dig, där kan du bland annat kan få hjälp att ta dig hem.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hände mig i Kina en gång. Var ett tillfälligt strul med mitt Visakort så jag kunde inte betala hotellet eller mat eller något. Efter några dagar fungerade det igen. Numer har jag alltid ett Amex med som extra säkerhet.

Permalänk
Avstängd

Du skall i första hand isåfall vända dig till det svenska konsulatet i det landet du befinner dig i.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Sverige => Polisen, om dem inte hjälper en direkt så skickar dem en vidare.
Utlandet => Polisen, men fråga om att komma till Svenska Ambassaden alternativt be om att ringa Svenska Ambassaden så att dem hämtar en. Sverige har till och med ambassad mitt i nord korea så lär fungera på dem flesta ställena.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Skulle säga gå till din bank, om det är öppet vill säga, och du har legitimation

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Utomlands utanför EU kan du, som EU-medborgare, få hjälp av alla EU-länders ambassader eller konsulat. Oftast är det konsulat som gäller om du inte befinner dig i landets huvudstad. Har du förlorat passet bör det alltid anmälas till den lokala polisen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

@RaZman: ja, jag syftade på sverige.

va bara nyfiken ifall det skulle hända någon gång. Hört en del snyft-historier om folk som inte kommer hem och som tigger pengar till resa.
Tack för alla svaren.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Hände mig i Kina en gång. Var ett tillfälligt strul med mitt Visakort så jag kunde inte betala hotellet eller mat eller något. Efter några dagar fungerade det igen. Numer har jag alltid ett Amex med som extra säkerhet.

...sååå, vad hände? Levde du som hemlös i Kina ett par dagar? Låter som en upplevelse minst sagt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

...sååå, vad hände? Levde du som hemlös i Kina ett par dagar? Låter som en upplevelse minst sagt.

När jag gått till tredje bankomaten och den vägrade ge mig pengar så ringde jag till min banks kundtjänst som egentligen inte kunde ge mig några bra svar, mer än att det var någon form av problem. Det här var 2006 och jag undrar om inte det var någon "anti-fraud"-spärr som gått i med automatik eller så, sen ringde ju jag inte på svensk kontorstid och dessutom var det helg, så det tog väl 2 dagar eller så innan det fungerade igen.

Iaf, det var med stigande PANIK jag gick från den 2:a till den 3:e bankomaten.. Jag skulle resa vidare eftersom jag backpackade, men jag lyckades förlänga min hotelvistelse, som tur var hade jag inte checkat ut och eftersom dom redan dragit nån slags "deposit" så behövdes inte kortet mer förens jag skulle checka ut, men det var ju inget jag berättade för hotellet direkt. Sen hade jag lite småpengar som jag kunde spendera försiktigt på mat. Det går (gick i varje fall då) att leva på extremt låg budget i Kina. Sen fick jag även låna lite pengar av en annan svensk. Men, jag var inte kaxig dom där dagarna, det kan jag säga. Jag känner mig helt utlämnad utan pengar, särskilt utomlands.

Så, nu kör jag alltid med dubbla kort, från olika leverantörer. Senast i LA i våras hade jag strul igen att få ut pengar på mitt Mastercard och då plockade jag fram mitt Amex. Sen har jag väl lärt mig att inte vänta med uttag tills sista slantarna återstår utan ser till att hela tiden ha kontanter så att jag klarar mig några dagar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

@RaZman: ja, jag syftade på sverige.

va bara nyfiken ifall det skulle hända någon gång. Hört en del snyft-historier om folk som inte kommer hem och som tigger pengar till resa.
Tack för alla svaren.

Har verkligen svårt att tänka mig att detta skulle inträffa för en svensk i Sverige.
Man kan ju som sagt gå till polisen, kommunhuset, be första bästa förbipasserande att få låna mobilen och ringa en förälder, släkting, vän... Någon svensk medborgare som tigger pengar för att h*n tappat plånboken och inte kan ta sig från t.ex. Örebro till Eskilstuna har jag iaf aldrig hört talas om, låter ju absurt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Svenska ambassaden, konsulatet eller polisen är väl det som är det vettiga att göra i det här läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låt säga att du har tappat din mobil och plånbok så kan du alltid gå till någon ICA-butik och berätta läget och fråga om du kan låna telefonen. Ring till någon bekant och se ifall du kan låna pengar till biljetten hem. Löser sig det går du till bussen/tåget och ber busschauffören/kontrollanten snällt om att få låna telefonen så fixar din bekant en SMS biljett till dig.

När man var yngre plankade man ju då och då. Bestämmer du dig för att göra detta men ändå vill göra rätt för dig så går du och köper en biljett när du kommit hem och fixat pengar.

Edit: Vet inte hur vanligt det är men jag har varit med om att kiosker tar swish, detta är ju även ett sätt att få pengar, förutsatt att du har någon vän som vill och kan hjälpa dig samt att personalen har medlidande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har du ID-kort kan du alltid få tag i kontanter, har inte banken kontanter så kan du göra en överföring till något ställe som har och hämta pengarna där. Många banker samarbetar med ställen som har kontanter, även om de själva inte har. Med kontanter går det sen att köpa förbetalda VISA/Mastercards, som du sen kan använda för att betala biljetter i automaterna/på bussen. Går också att köpa biljetter mot faktura (SJ över 100 kr, kräver dock bankid) om du beställer över nätet. Det sista är dock relativt nytt. Skulle det vara så att du får helt slut på pengar så får du nog vända dig till socialtjänsten i den staden/kommunen du råkar befinna dig i, de ska hjälpa personer som hamnar i sådan nöd men har personen inkomster så kommer det såklart räknas som ett lån som ska betalas tillbaka. Har svårt att tänka mig att polisen hjälper till, mer än att de kan kontakta anhöriga.

Men som sagt, ta emot kontanter kan du göra i princip var som helst där du har en Forex/X-Change-butik eller Western Union-ombud. Så länge du har någon som kan skicka pengar till dig då. I värsta fall kanske du får starta upp ett konto i en bank som hanterar kontanter för att sen gå till din kontantlösa bank och göra en överföring till det nya kontot Samhället är ändå kontantlöst. Försäkringsbolag kan såklart hjälpa till under vissa omständigheter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

@RaZman: ja, jag syftade på sverige.
va bara nyfiken ifall det skulle hända någon gång. Hört en del snyft-historier om folk som inte kommer hem och som tigger pengar till resa.
Tack för alla svaren.

Det är ett välkänt sätt som folk använder för att få pengar av andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I värsta fall kanske du får starta upp ett konto i en bank som hanterar kontanter för att sen gå till din kontantlösa bank och göra en överföring till det nya kontot

Jag har själv försökt göra detta men det har inte fungerat. Om det var min lokala bank som var petig vet jag inte. I mitt fall var det Handelsbanken.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Ja du kan gå till polisen, dom hjälper dig.

Dom hjälper dig med en polisanmälan, de hjälper dig absolut inte med tak över huvud eller fickpengar. Polisen är inget socialkontor. Hamnar man i den teoretiska situationen så gäller att hika hem hel enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wastafari:

@RaZman: ja, jag syftade på sverige.

va bara nyfiken ifall det skulle hända någon gång. Hört en del snyft-historier om folk som inte kommer hem och som tigger pengar till resa.
Tack för alla svaren.

Det finns en sådan i Göteborg som jag har träffat flera gånger. Han ser ut som en helt vanlig svensk i 40 års åldern, han pratar perfekt svenska och går till kön framför tågen och berättar sin historia och ber om att få runt 70kr till en biljett.

Mitt förtroende för de som ber om hjälp har ej förbättras av dennas beteende.

Nå om sagt gå till polisen. Sedan kan man fråga vissa snällt, men de begår tjänstefel om de tillåter folk planka. Sedan finns det en massa andra ställen som man skulle kunna gå till men polisen fixar allt åt en.
Ett problem är dock att polisen inte finns överallt och det inte finns någon myndighet alls öppen vid tidpunkten. Då är mitt råd att försöka få låna en telefon för att ringa någon som kollar upp staden. Beroende på hur man ser ut så har man olika lätt att få slaga över hos en främmande.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Träffat honom i Skövde och på Stockholm C också. Alltid mer än 50 och mindre än 100. Bär runt på en trumpetlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns en sådan i Göteborg som jag har träffat flera gånger. Han ser ut som en helt vanlig svensk i 40 års åldern, han pratar perfekt svenska och går till kön framför tågen och berättar sin historia och ber om att få runt 70kr till en biljett.

Mitt förtroende för de som ber om hjälp har ej förbättras av dennas beteende.

Nå om sagt gå till polisen. Sedan kan man fråga vissa snällt, men de begår tjänstefel om de tillåter folk planka. Sedan finns det en massa andra ställen som man skulle kunna gå till men polisen fixar allt åt en.
Ett problem är dock att polisen inte finns överallt och det inte finns någon myndighet alls öppen vid tidpunkten. Då är mitt råd att försöka få låna en telefon för att ringa någon som kollar upp staden. Beroende på hur man ser ut så har man olika lätt att få slaga över hos en främmande.

Vad exakt är det du tror polisen ska göra? Köra hem honom? Visa vägen till kommunhuset? Låta han slagga i fyllecellen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagfalls:

@Johan86c: Träffat honom i Skövde och på Stockholm C också. Alltid mer än 50 och mindre än 100. Bär runt på en trumpetlåda.

Otroligt det måste vara samma person, då han har någon slags väska som skulle kunna vara en sådan. Han brukar erbjuda folk som ger honom pengar en gammal pocket bok.
Det är sånt beteende som förstör för alla som är utsatta.

Skrivet av ClintBeastwood:

Vad exakt är det du tror polisen ska göra? Köra hem honom? Visa vägen till kommunhuset? Låta han slagga i fyllecellen?

Polisen kan göra väldigt mycket jag vet många som har blivit hemkörda från centrum i stan. Detta gäller både ungdomar och alkoholister.
Polisen har väldigt bra koll på vilken hjälp det finns på orten, de har kontakt med de flesta som skulle kunna hjälpa en, de kan även fixa så att man får ringa. Huruvida man får slagga i fyllecellen vet dä tusan, men är det mitt i vintern minus 20 grader ute på natten och man inte har något så fixar allt polisen något till en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Polisen kan göra väldigt mycket jag vet många som har blivit hemkörda från centrum i stan. Detta gäller både ungdomar och alkoholister.
Polisen har väldigt bra koll på vilken hjälp det finns på orten, de har kontakt med de flesta som skulle kunna hjälpa en, de kan även fixa så att man får ringa. Huruvida man får slagga i fyllecellen vet dä tusan, men är det mitt i vintern minus 20 grader ute på natten och man inte har något så fixar allt polisen något till en.

Nu verkar ju TS gå efter att vara strandsatt i en annan stad så det blir nog en lite lång resa för konstapeln.

Jag har varit 'strandsatt' cirka 5 mil ifrån min hemstad efter att blivit utsläppt ur fyllecellen. Trots att jag bad om att få stanna till bussarna började gå så kunde dom inte hjälpa mig och pushade mig inte i rätt riktning överhuvudtaget. Hade en långärmad tröja och det snöade. Polisen skulle nog göra lite till inget för TS.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Går inte ens att köpa en tågbiljett (från SJ) för kontanter om det inte skulle råka finnas något ombud som hanterar det, det finns självklart massvis med tiggare som använder sådana historier. Det är ju helt enkelt folk som föredrar att tigga och håller sig borta från myndigheterna. Någon som verkligen är i nöd nöjer sig såklart om någon exempelvis erbjuder sig att köpa biljetten åt personen i fråga och går knappast och skramlar med någon mugg.

Själv skulle jag inte låna ut min telefon till folk, så kan förstå att folk kan känna sig desperata. Men inte ens folk med missbruksproblem blir strandade någonstans särskilt länge i vanliga fall så folk löser det på något sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Dom hjälper dig med en polisanmälan, de hjälper dig absolut inte med tak över huvud eller fickpengar. Polisen är inget socialkontor. Hamnar man i den teoretiska situationen så gäller att hika hem hel enkelt.

Skrivet av ClintBeastwood:

Vad exakt är det du tror polisen ska göra? Köra hem honom? Visa vägen till kommunhuset? Låta han slagga i fyllecellen?

Vad sägs om att dom kan låta dig använda en telefon? Ge dig tak över huvudet tills någon kan komma och hämta dig? (om så i en lobby)
är personen i fråga minderårig, eller på annat sätt inkapabel till att själv lösa problemet, en kontakt till rätt myndighet, och eller hjälp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic:

Är det efter kontorstider så kommer polisen absolut inte att släppa in dig i polishuset om det är det du tror. Har heller aldrig hört talas om att du kan gå till kommunens poliskontor och ta en nummerlapp (utan nummerlapp får du absolut inte prata med någon) för att sedan be om att gratis få utnyttja en telefon. Så fungerar det verkligen inte.