MSI R9 380 Gaming 4GB, dålig FPS

Permalänk
Medlem

MSI R9 380 Gaming 4GB, dålig FPS

Tja, jag har blivit less nu och vill få detta åtgärdat.

Mitt nuvarande grafikkort som är inköpt sent förra året, är det dåligt?

Visst jag kan spela CS:GO och andra spel som inte kräver så mycket. Men T ex H1Z1 som är mitt nuvarande spel jag spelar, där går det trögt och fpsen verkar vara dålig, speciellt när man står på en kulle och kollar ut eller mitt i en fight med mycket rörelse. Senaste inköpet var I7an som gjorde min data mycket snabbare men fortfarande dålig fps i h1z1? Jag trodde grafikkortet skulle palla trycket i dom här spelen. Är det ett utbyte eller kan det vara drivrutinerna som är dåliga? Jag hade tänkt streama h1z1 men det kan jag ju drömma om. Klockspeeden på grafikkortet är max 1000 MHz och dom grafikkorten jag sitter och kollar på nu är deras rivaler Geforce GTX 960 Strix 4GB, ska jag behöva köpa nytt? Mitt nuvarande finns fortfarande för samma pris Inet MSI Radeon R9 380 GB Gaming

Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz
ASUS Z170-A moderkort
Corsair Vengeance LPX Red 2666M 2x8GB alltså 16GB DDR4
Nätagg på 750W
Grafikkort MSI R9 380 Gaming 4GB
SSD 128GB

Tack på förhand! Mvh Gurden

Permalänk
Medlem

Bör inte vara några problem med en sån setup tycker jag. jag kunde lira det bra med en i5 2400 och ett 380 4GB så du bör ju kunna lira det bättre.

Har inte spelet kvar så kan dock inte testa med min nuvarande PC som är lite vassare.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurden:

Tja, jag har blivit less nu och vill få detta åtgärdat.

Mitt nuvarande grafikkort som är inköpt sent förra året, är det dåligt?

Visst jag kan spela CS:GO och andra spel som inte kräver så mycket. Men T ex H1Z1 som är mitt nuvarande spel jag spelar, där går det trögt och fpsen verkar vara dålig, speciellt när man står på en kulle och kollar ut eller mitt i en fight med mycket rörelse. Senaste inköpet var I7an som gjorde min data mycket snabbare men fortfarande dålig fps i h1z1? Jag trodde grafikkortet skulle palla trycket i dom här spelen. Är det ett utbyte eller kan det vara drivrutinerna som är dåliga? Jag hade tänkt streama h1z1 men det kan jag ju drömma om.

Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz
ASUS Z170-A moderkort
Corsair Vengeance LPX Red 2666M 2x8GB alltså 16GB DDR4
Nätagg på 750W
Grafikkort MSI R9 380 Gaming 4GB
SSD 128GB

Tack på förhand! Mvh Gurden

Behövs nog mer information om vad "dålig" FPS är för att det ska gå att avgöra för folk om det är något fel eller bara att kortet inte kan leverera vad du vill ha ut från det. Så specificera det till att börja med :).

Har dålig koll på H1Z1 men spontant känns det som ett spel alla har dålig FPS i...oavsett hur mycket pulver man har pga dålig optimering osv, så med ett 380 som är dugligt, men inte ett monster, kan det kanske gå lite tungt eller så är det ett CPU intensivt spel, så trots att du har ny CPU är det den som är felet, inte GPUn. Men jag jämför ju lite med Day Z nu som jag vet är ett liknande spel och det går ju inte bra på någon dator det heller. Dock helt oinsatt...kanske heeeelt ute och cyklar här gällandes både H1Z1 och Day Z.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Bör inte vara några problem med en sån setup tycker jag. jag kunde lira det bra med en i5 2400 och ett 380 4GB så du bör ju kunna lira det bättre.

Har inte spelet kvar så kan dock inte testa med min nuvarande PC som är lite vassare.

Det finns några nackdelar med min dator.

Hårddiskarna är på gränsen till fulla.
Windows 10 vart upgraderingen av windows 7, har hört att man ska göra fresh installation om man ska upgradera och inte updatera genom windows updater.

Mina drivrutiner har jag inte kollat på länge, ska göra en ominstallation av dom när jag kommer hem så får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Behövs nog mer information om vad "dålig" FPS är för att det ska gå att avgöra för folk om det är något fel eller bara att kortet inte kan leverera vad du vill ha ut från det. Så specificera det till att börja med :).

Har dålig koll på H1Z1 men spontant känns det som ett spel alla har dålig FPS i...oavsett hur mycket pulver man har pga dålig optimering osv, så med ett 380 som är dugligt, men inte ett monster, kan det kanske gå lite tungt eller så är det ett CPU intensivt spel, så trots att du har ny CPU är det den som är felet, inte GPUn. Men jag jämför ju lite med Day Z nu som jag vet är ett liknande spel och det går ju inte bra på någon dator det heller. Dock helt oinsatt...kanske heeeelt ute och cyklar här gällandes både H1Z1 och Day Z.

Ja förlåt, jag sitter på jobbet så kan inte ge något FPS nummer.
Visst H1Z1 och DayZ har dålig fps absolut. Men jag har inte Ultra i mina settings. Jag kan dubbla min range på hur långt jag kan se terrängen. Jag tycker det borde vara mycket cleanare, jag sitter och tittar på mina vänners datorer och det går skit bra för dom. Dock har dom inte samma grafikkort som mig. Dom kör Nvidia båda 2. T ex Division som kom nyss, jag vågar inte ens testa.. T ex om jag lägger på en stream i H1Z1 kommer jag inte ens kunna spela.. Jag har ju I7an och RAM. Det måste ju vara grafikkortet som ballar ur?

Permalänk
Medlem

Saken med just 380 4GB är att det är ett dugligt kort med dagens mått, inget super bra men dugligt för alla nya spel om man kan tänka sig sänka kraven. Jag tror en ny installation är på sin plats för din del, sitter själv i en liknande båt, fast med CS:GO(dator nummer 2 i sign)

FPSn är ok men spelet känns inte responsivt och flytande. Kanske är likadant för dig? bra FPS men spelet har problem med paceingen frame för frame så att säga.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Jag klarade av t.ex GTA V i 1080p med ett R9 380 och fick runt 50-60 fps med relativt höga inställningar. Dock är väl H1Z1 ett early access spel och dom brukar ju inte ha någon vidare optimering.

Vad hade du för grafikkort innan? Att byta från ett relativt gammalt kort till ett nyare utan att uppdatera drivrutinerna kan ju vara problemet. Eller om du har bytt från Nvidia till AMD utan att se till att dom gamla Nvidia drivisarna är helt borta från datorn.

Har du ordentlig kylning i datorn? Ladda ner MSI Afterburner och kolla efter en stunds spelande om det är så att grafikkortet kanske blir för varmt och därför klockar ner sig. I så fall kan du sätta upp en egen fläktkurva i Afterburner för att se till att kortet håller sig svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Jag klarade av t.ex GTA V i 1080p med ett R9 380 och fick runt 50-60 fps med relativt höga inställningar. Dock är väl H1Z1 ett early access spel och dom brukar ju inte ha någon vidare optimering.

Vad hade du för grafikkort innan? Att byta från ett relativt gammalt kort till ett nyare utan att uppdatera drivrutinerna kan ju vara problemet. Eller om du har bytt från Nvidia till AMD utan att se till att dom gamla Nvidia drivisarna är helt borta från datorn.

Har du ordentlig kylning i datorn? Ladda ner MSI Afterburner och kolla efter en stunds spelande om det är så att grafikkortet kanske blir för varmt och därför klockar ner sig. I så fall kan du sätta upp en egen fläktkurva i Afterburner för att se till att kortet håller sig svalare.

Jag hade ett GTX Geforce 750 TI tror jag, Nvidia dvs. Så drivrutinerna kan nog ligga kvar på datan.
Kylningen bör vara bra, men absolut får testa med MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurden:

Visst H1Z1 och DayZ har dålig fps absolut. Men jag har inte Ultra i mina settings. Jag kan dubbla min range på hur långt jag kan se terrängen. Jag tycker det borde vara mycket cleanare, jag sitter och tittar på mina vänners datorer och det går skit bra för dom. Dock har dom inte samma grafikkort som mig. Dom kör Nvidia båda 2. T ex Division som kom nyss, jag vågar inte ens testa.. T ex om jag lägger på en stream i H1Z1 kommer jag inte ens kunna spela.. Jag har ju I7an och RAM. Det måste ju vara grafikkortet som ballar ur?

Det är ingen fara, bara informerar

Att dina polare har Nvidia spelar liten till ingen roll tror jag, såvida de inte sitter med monsterkort från Nvidia och så har du ett mellanklasskort från AMD. Klart deras spel flyter på bättre isf, men har de t.ex. GTX 960 ska de inte ha någon fördel, snarare tvärt om i de flesta situationer då 380 är lite vassare än 960 t.ex.

Min polare och även min bror har varsitt 7970 från AMD och det motsvarar i runda slängar ditt 380 och de kan spela The Division utan problem, så om det spelet inte fungerar så är det något som är fel med din dator, det kan jag garantera. Sen exakt vad som är fel vet jag inte OM nu det spelet inte fungerar. Vet bara att din dator ska klara det spelet utan problem i alla fall.

När du bytte processor lär du ju bytt moderkort också, installerade du om datorn i samma veva eller körde du bara vidare på samma installation? Tänkte om det kanske blir något knas där eventuellt, något gammalt som ligger kvar och stör om du nu inte gjorde en ren installation, då är det inte det som är problemet.

Har du bytt grafikkort från Nvidia till AMD när du skaffade ditt 380? Gör man ett sånt byte kan det leda till problem om man inte rensar bort drivrutiner. Även om du hade ett gammalt AMD kort är det inte givet att samma drivrutiner bara fungerar, du kanske rentav kör en gammal drivrutin så det behöver uppdateras. Kan vara värt att avinstallera dem och installera senaste om du inte testat det. Brukar räcka att avinstallera men ibland kan man behöva använda t.ex. AMD uninstall utility eller andra 3e partsprogram som rensar allt. Ska gå att installera nya rakt över de gamla men det gör aldrig jag och har stött på noll problem som jag kan spåra till drivrutinen.

*EDIT* Såg ditt nya inlägg, hade du ett 750 och inte tog bort drivrutinerna kan det mycket väl vara ett problem. Rensa datorn från drivrutiner och installera AMDs senaste.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Saken med just 380 4GB är att det är ett dugligt kort med dagens mått, inget super bra men dugligt för alla nya spel om man kan tänka sig sänka kraven. Jag tror en ny installation är på sin plats för din del, sitter själv i en liknande båt, fast med CS:GO(dator nummer 2 i sign)

FPSn är ok men spelet känns inte responsivt och flytande. Kanske är likadant för dig? bra FPS men spelet har problem med paceingen frame för frame så att säga.

Jo precis, precis som du förklarade. Bör jag köpa nytt grafikkort..? H1Z1 går att spela men i fights och på lång sikt för segt. Och kommer inte kunna streama det som det är idag. CSGO pumpar 300 fps medans polarna med Nvidias Geforce 960 2GB pumpar 500-600 fps. Ena har en I5 Processor och andra har gammal I7. Jag har köpt senaste i7..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurden:

Jo precis, precis som du förklarade. Bör jag köpa nytt grafikkort..? H1Z1 går att spela men i fights och på lång sikt för segt. Och kommer inte kunna streama det som det är idag. CSGO pumpar 300 fps medans polarna med Nvidias Geforce 960 2GB pumpar 500-600 fps. Ena har en I5 Processor och andra har gammal I7. Jag har köpt senaste i7..?

Spelar inte CS:GO heller så vet inget om det direkt. Men har läst att FPSen är lite som ett lotteri. Vissa har skitklena datorer och får hundratals FPS och andra sitter med riktigt starka maskiner och klarar knappt 200. Kan kanske vara så att CS:GO är ett spel där Nvidia fungerar lite bättre, vad vet jag. Men borde inte skilja 200-300FPS inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurden:

Om du funderar på att byta mot ett GTX 960 så kommer du inte se någon skillnad i prestanda.

Sedan är frågan; Vad tycker du är bra eller dåligt? Vilka krav? Behöver du skaffa ett kraftfullare kort för att bli nöjd? Exempelvis R9 390 eller GTX 970. Jag tycker vi fått för lite information att jobba med!

Permalänk

Är inte H1Z1 och DayZ ökända för att vara dåligt optimerade? Steget från 750 Ti till 380 var inte så stort prestandamässigt som du kanske trodde. Mitt tips är att börja spara ihop pengar till ett Pascal/Polaris och då i någon prisklass över 3000 kr.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@gurden:

OK lite mer info ser jag nu.

Har du rensat datorn ordentligt? Exempelvis en ny installation av Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Om du funderar på att byta mot ett GTX 960 så kommer du inte se någon skillnad i prestanda.

Sedan är frågan; Vad tycker du är bra eller dåligt? Vilka krav? Behöver du skaffa ett kraftfullare kort för att bli nöjd? Exempelvis R9 390 eller GTX 970. Jag tycker vi fått för lite information att jobba med!

Jag vill kunna köra H1Z1 och streama spelet på samma gång och det ska flyta på utan fps drops.
Så ja, GTX 970 kan vara ett altenativ. Min polare sitter på en I5 med GTX 960 och det flyter på bättre än mig. Känns som detta grafikkort jag har är någon sneakmodell. Något dålig..

Men det är säkert skit bakom spakarna! Drivrutiner eller ominstallation gissar jag på.

Permalänk
Medlem

vilka drivrutiner kör ni?? att ingen ens kommenterat o prova andra drivrutiner..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är inte H1Z1 och DayZ ökända för att vara dåligt optimerade? Steget från 750 Ti till 380 var inte så stort prestandamässigt som du kanske trodde. Mitt tips är att börja spara ihop pengar till ett Pascal/Polaris och då i någon prisklass över 3000 kr.

Jo för dubbla priset hade jag tänkt mig en optimering men ahh det visar sig att det är ett dåligt kort. Planen va Gtx 960 4GB men någon hade köpt den sista och då blev det denna..

Permalänk
Medlem

@gurden:

Jag rekommenderar att du installerar om Windows. Det är det absolut lättaste sättet att få ordning på allt om man inte är erfaren.

Och kom ihåg. Ett 960 är inte snabbare eller mer kapabelt än ett 380. Det är nog bara en känsla du fått.

Lycka till med ominstallationen även om det kanske är lite jobbigt att spara allt man vill behålla och installera om alla program etc. Men det är värt det.

Permalänk
Medlem

Se till också att dina HDD inte är för fulla, man bör helst ha ca 20-25% ledigt, speciellt viktigt om det är systemdisken.
En disk man enbart har för lagring på, film musik, media osv där är det inte så viktigt på dock.

Gör också en ren installation av OS.

Och GTX960 ska du inte fundera på, det är på sin höjd bara lika bra eller något sämre än vad du har.
Om du vill ha mer prestanda så är det r9 390 eller GTX970 eller bättre du ska kolla på.

Klockspeed är heller ingen faktor du kan kolla på när du jämför olika grafikkort, enbart kort som har samma GPU kan du använda det som ett mått.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fixa Display Driver Uninstaller, följ instruktionerna och ladda sedan hem och installera dom senaste drivrutinerna från AMDs hemsida. Det bör lösa de flesta av dina problem om det är så att gamla Nvidia drivrutiner ligger kvar på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Fixa Display Driver Uninstaller, följ instruktionerna och ladda sedan hem och installera dom senaste drivrutinerna från AMDs hemsida. Det bör lösa de flesta av dina problem om det är så att gamla Nvidia drivrutiner ligger kvar på datorn.

Av kommentarerna att döma har TS inte gjort en fräsch installation av Windows trots byte av moderkort och processor.

På detta är hårddiskarna fulla. Jag tror absolut att en total ominstallation hade löst alla hans bekymmer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Novdid:

Av kommentarerna att döma har TS inte gjort en fräsch installation av Windows trots byte av moderkort och processor.

På detta är hårddiskarna fulla. Jag tror absolut att en total ominstallation hade löst alla hans bekymmer.

Framför allt att hårdiskarna är nästan fulla, försökte hjälpa min systerson rensa sin helt proppfulla hårddisk, det gick så segt tom att avinstallera program, att vi till sitt formaterade om hela skiten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag vill bara uppdatera med att jag bytte till Asus Geforce Gtx 980 ti strix 6GB och har aldrig varit mer nöjd. Jag löste iaf problemet som jag beskrev i denna tråd. Jag tackar alla för sin insatts

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gurden:

Jag vill bara uppdatera med att jag bytte till Asus Geforce Gtx 980 ti strix 6GB och har aldrig varit mer nöjd. Jag löste iaf problemet som jag beskrev i denna tråd. Jag tackar alla för sin insatts

Slipper du 300FPS i CS nu?.. Vad har du för uppdateringsfrekvens på skärmen?

980Ti borde ju vara bättre med tanke på att det är flera gånger dyrare, angående 960 vs 380 kan du kika här: http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

380 är i snitt 14% snabbare än 960.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av gurden:

I CS:GO måste man använda ett konsol kommando för att få över 300 fps, så det är inte så konstigt. Sen om dom får 500-600, nja inte så säker på det men som sagt, CS:GO verkar kunna vara lite av ett lotteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Slipper du 300FPS i CS nu?.. Vad har du för uppdateringsfrekvens på skärmen?

980Ti borde ju vara bättre med tanke på att det är flera gånger dyrare, angående 960 vs 380 kan du kika här: http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

380 är i snitt 14% snabbare än 960.

Slipper? Jag vill ha mer än 300 fps i CS. Jag har 120 hz skärm, sen spelar det ingen roll. Jag förstår vad du menar, "120hz, ja då behöver du inte mer än 120 fps! Nja så är det inte riktigt i CSGO, finns massa videos som beskriver om FPSen, man har hellre max fps på än att strypa den till 120 eller liknande. Sen 380, det va mitt sämsta köp jag har gjort någonsin. Kommer aldrig köpa ett AMD kort igen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gurden:

Slipper? Jag vill ha mer än 300 fps i CS. Jag har 120 hz skärm, sen spelar det ingen roll. Jag förstår vad du menar, "120hz, ja då behöver du inte mer än 120 fps! Nja så är det inte riktigt i CSGO, finns massa videos som beskriver om FPSen, man har hellre max fps på än att strypa den till 120 eller liknande. Sen 380, det va mitt sämsta köp jag har gjort någonsin. Kommer aldrig köpa ett AMD kort igen.

Problemet var inte AMD i ditt fall, problemet var att du inte skaffade ett tillräckligt kraftfullt grafikkort, från början, du hade knappast känt dig nöjd med ett GTX960 heller, det är svagare än R9 380.
Att ett tre gånger dyrare GTX980Ti presterar mycket bättre än ett R9 380 är väl inte konstigt? skit vore annars.
Bra att du blev nöjd till slut i alla fall, din CPU och ditt minne bör även det räcka ett bra tag till.
Antar att du rensat diskarna en del, det gör stor skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gurden:

Yep, menade att du inte var nöjd med 300fps, trots att din skärm uppdateras var 8,33ms och varken mer eller mindre så tror du att du får fler frames på skärmen med högre fps. VSync och dylikt kan ju skapa inputlag, men vet att vissa spelmotorer beter sig annorlunda beroende på FPS. Du får gärna länka till någon form av vetenskaplig artikel eller uttalande från utvecklarna av CS GO som förklarar detta isåfall, annars är det antagligen placebo. Alternativt att själva strypningen i sig orsakar inputlag, inte att ens FPS är samma som skärmens uppdateringsfrekvens.

Angående din argumentation är jag nog benägen att hålla med Ratatosk här. Du låter som folk som köper en Android för 2k, varpå de inte är nöjda, och istället köper en iPhone för 7k. Då är man nöjd, och proklamerar vilket skit Android är och att man aldrig ska köpa det igen. Vilket såklart är löjligt, då man jämför produkter i helt olika prisklasser. AMD har också bra kort i 7000kr klassen, och som nämnts tidigare är 380 snabbare än Nvidias motsvarighet GTX 960, så om något gjorde du ett bra köp för 2000kr.

Att ett kort som är mer än tre gånger så dyrt är snabbare, ja det säger sig självt - oavsett tillverkare.
Förövrigt gjorde du inte ett dåligt köp, 980 Ti är ett skitgrymt kort, menar bara att logiken haltar något.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Yep, menade att du inte var nöjd med 300fps, trots att din skärm uppdateras var 8,33ms och varken mer eller mindre så tror du att du får fler frames på skärmen med högre fps. VSync och dylikt kan ju skapa inputlag, men vet att vissa spelmotorer beter sig annorlunda beroende på FPS. Du får gärna länka till någon form av vetenskaplig artikel eller uttalande från utvecklarna av CS GO som förklarar detta isåfall, annars är det antagligen placebo. Alternativt att själva strypningen i sig orsakar inputlag, inte att ens FPS är samma som skärmens uppdateringsfrekvens.

Angående din argumentation är jag nog benägen att hålla med Ratatosk här. Du låter som folk som köper en Android för 2k, varpå de inte är nöjda, och istället köper en iPhone för 7k. Då är man nöjd, och proklamerar vilket skit Android är och att man aldrig ska köpa det igen. Vilket såklart är löjligt, då man jämför produkter i helt olika prisklasser. AMD har också bra kort i 7000kr klassen, och som nämnts tidigare är 380 snabbare än Nvidias motsvarighet GTX 960, så om något gjorde du ett bra köp för 2000kr.

Att ett kort som är mer än tre gånger så dyrt är snabbare, ja det säger sig självt - oavsett tillverkare.
Förövrigt gjorde du inte ett dåligt köp, 980 Ti är ett skitgrymt kort, menar bara att logiken haltar något.

Absolut, det är från person till person. Och det kommer aldrig komma någon slags video ifrån spelutvecklarna själva. Där i mot så alla professionella CS spelare tipsar om fps max. Och professionella Youtubers säger detsamma. Och precis som du säger du kan få inputlag av vsync eller strypningar. https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Det du beskriver är inte jag, jag är otroligt nöjd med min Samsung Galaxy s6 edge +. GO ANDROID! Iphone är så pass strypta osv. Jag tror att AMD 380 kanske är något snabbare i vissa spel än 960.

980 TI är jag otroligt nöjd över. Än så länge, inget trassel. Jag hade ju dock velat köpa 1080, men pengarna kan jag lägga på annat.
Köpte nämligen mitt begagnat. AMD är budget så vidare du inte har koll på överklockning osv. Titta bara på deras processorer.. Jag har hoppat i mellan processorer från intel till amd och grafikkort. Tro mig, jag har erfarenhet av det jag snackar om.. Som budget, yeah sure.. det funkar!! Absolut!! Men jag är kräsen och vill ha en fet dator.. och då väljer jag Intel före AMD alla dagar i veckan. Sen finns det ju säkert tusen artiklar om hur vidare AMD är efter i utvecklingen när det gäller grafikkorten..

Jag själv har blivit sämre och sämre i CSGO på grund av byte av kompontenterna, jag har gått från en skit dator på 50-70 fps och 60 hz skärm till 350 stadiga fps och en 120 hz skärm. Och från global rank till typ dmg rank. Det har inte med tiden jag har lagt ner i spelet, utan att lära sig spela på det nya.

Ingen tävling, jag tror du har säker mycket bättre koll.. Men av egen erfarenhet och byten av datorkomponenter..

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Hear

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500