Asus svarar om "dopade" Geforce GTX 1080 och GTX 1070 till media

Permalänk
Melding Plague

Asus svarar om "dopade" Geforce GTX 1080 och GTX 1070 till media

Komponentjätten Asus svarar om varför media får anpassade BIOS med högre klockfrekvenser direkt ur kartong och hävdar samtidigt att det inte finns någon skillnad mot butiksexemplaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra krigat!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Nu är förklaringen att dom vill visa kortet från sin bästa sida och underlätta för recensenter. Tidigare var det för att alla ändå använde OC-profilen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Underlätta för recensenter, men inte för konsumenter? BIOS är väl fabriksinställd på den mode som de tror de flesta konsumenter kommer att använda, och isåfall är det den inställningen som enligt mig borde recenseras.

Permalänk
Medlem

varför inte göra det lättare för konsumenten också då? Det är ju inte någon hög överklock ändå så. Tycker detta med "silent, balanced och OC" är bara omständigt, det är typ 30Mhz skilland mellan OC och silent.

Och om de vill visa kortet när det är som bäst, skicka med ett vattenblock och en överklock på 2,1Ghz till media och säg "så här kan det se ut"
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Jag vet ingen som använder dess mjukvara för att sätta korten i något oc mode eller liknande. Folk stoppar in kortet, hämtar drivare och börjar spela. Om jag frågar så tror jag inte många vet att det finns ett högre prestanda läge som de måste hämta ner ett program för att få 2% mer prestanda.
Två kort som är bäst intill identiska så är 2% tillräckligt för att ett kort ska ligga före ett annat och folk köper ofta kortet som ligger bäst till.

Gpu boost 3 gör ju detta lite obetydligt men detta kan bli en "slippery slope" med att tillverkare skickar binnade kort också som gör att gpu boost klockar korten högt av sig själv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det hade varit bättre om dom bara hade sagt "Vi ville visa hur kortet presterade med våran OC-profil. Vi visste inte att folk skulle reagera så men nu vet vi det" istället för att krångla till det så förbannat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bästa är att dom talar om att kortet har moddat bios för bästa prestandan när dom skickar ut dom för test ....
Låter som Volkswagens diesel fusk.

Bra att vi har Sweclockers och dom andra testarna som upptäcker fusket som jag ser det

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Underlätta för recensenter, men inte för konsumenter? BIOS är väl fabriksinställd på den mode som de tror de flesta konsumenter kommer att använda, och isåfall är det den inställningen som enligt mig borde recenseras.

Är inte superpåläst men hörde något om att det är nvidia som inte tillåter att de skeppar kort med det läget aktiverat till kunder. Jag kan dock ha missuppfattat något, nån annan som vet?

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Finns det nåt enkelt sätt att ställa om detta så man INTE behöver köra nån slags programvara efter man ändrat?

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som dom mest försöker säga "vi gjorde det för att det skall se så bra ut som möjlig i tester, vilket resulterar i att fler köper produkten" fast på ett finare sätt :S

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Finns det nåt enkelt sätt att ställa om detta så man INTE behöver köra nån slags programvara efter man ändrat?

Vissa kort har ju fysiska brytare för detta då slipper man ju mjukvara. Saknar kortet detta kan du ju alltid byta bios men det är ju lite riskabelt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vilken jävla dygna. Hur sparar det tid till recensenter? Finns det alltså sidor och liknande som bara kör kortet rakt upp och ned och inte ger sig på någon överklockning eller liknande alls? Det är snarare precis som @emilakered sa i fredagspanelen (fan va gött det var att ha dig tillbaka!) att de är fullt medvetna om att alla recensenter först kör kortet i stockfrekvens, visar upp fina grafer på hur det presterar och sedan ger sig på överklockning.

Då ser det ju ut som om kortet är bättre "out of the box" och kreti och pleti som inte ger sig på överklockning själva får en missvisande bild av att kortet skulle vara liiiite snabbare än vissa konkurrenter.

Finner det helt ologiskt att man inte skulle vilja ha dessa 1-2% högre prestanda ur kartong för någon. Om det nu hade inneburit påtagligt högre ljudnivå t ex eller värmeutveckling, sure men det känns föga troligt.

Jag verkligen hatar det när stora aktörer tar oss slutkonsumenter och er som jobbar med det här varje dag för idioter. Får verkligen hoppas att det är någon kostymnisse som tagit beslutet och att de flesta andra som jobbar på t ex ASUS skämmer ögonen ur sig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Finns det nåt enkelt sätt att ställa om detta så man INTE behöver köra nån slags programvara efter man ändrat?

Nej, om kortet inte levereras med fler än ett bios som du kan byta mellan med en fysiskt switch på kortet så är du tvungen att göra det manuellt via mjukvara. Oavsett är det ett ickeproblem för en recensent.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Riktigt bullshit svar av Asus, känns som det bara är framhastat och inte ett dugg genomtänkt, självklart vet dom att det är fel att skicka ut ett annat bios till recensenter gentemot slutkund.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det är ju inte att korten är bättre. Det är fortfarande samma kort som bara har lite högre färdig frekvens. Sen testar ju alla benchmarks som sweclockers osv med rätt frekvens iallafall, det är ju inte så att man inte kollar frekvens när man mäter.. Så det är ju sak samma.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är ju inte att korten är bättre. Det är fortfarande samma kort som bara har lite högre färdig frekvens. Sen testar ju alla benchmarks som sweclockers osv med rätt frekvens iallafall, det är ju inte så att man inte kollar frekvens när man mäter.. Så det är ju sak samma.

Dom säger ju att det är för att underlätta för recensenter så det du skriver håller inte.

..eller det dom säger håller inte...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Asus gör riktiga skitkort ändå. Riktiga latmaskar som slänger på Nvidiakylare på AMD kort osv. Usch och fy...

Jag köper inte deras brädor heller längre av ren protest även om deras brädor brukar vara bra.

Gillar Asrock mest numera då de gör lite udda och intressantare lösningar. Även om de har problem ibland. Sista kommentaren var till intresseklubben.

Permalänk
Medlem

Fast samtidigt så testar man ju en garanterad potential för korten så ärligt talat tycker jag inte det är särskilt farligt ändå. Hade varit lite annorlunda om de skickat ut handplockade kretsar.

Permalänk
Medlem

Testerna mellan märkena är ju ointressanta ändå när det kommer till frekvens. Men det lönar sig säkert att ligga i topp i graferna när någon ointresserad skall handla och endast tittar på ett benchmark i all hast.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom säger ju att det är för att underlätta för recensenter så det du skriver håller inte.

..eller det dom säger håller inte...

Jo, jag vet, men asus har tänkt fel. De gör det bara lite jobbigare för recensenter att sänka frekvens manuellt. Asus hoppades väl på att recensenter inte skulle märka frekvensen och vilket skulle ge kortet bättre betyg i stock fastän det inte är i stock. Eller vad vet jag

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Asus gör riktiga skitkort ändå. Riktiga latmaskar som slänger på Nvidiakylare på AMD kort osv. Usch och fy...

Jag köper inte deras brädor heller längre av ren protest även om deras brädor brukar vara bra.

Gillar Asrock mest numera då de gör lite udda och intressantare lösningar. Även om de har problem ibland. Sista kommentaren var till intresseklubben.

Asrock är väl ett dotterbolag till Asus?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jo, jag vet, men asus har tänkt fel. De gör det bara lite jobbigare för recensenter att sänka frekvens manuellt. Asus hoppades väl på att recensenter inte skulle märka frekvensen och vilket skulle ge kortet bättre betyg i stock fastän det inte är i stock. Eller vad vet jag

Ja, och nu åkte dom dit. Men i ärlighetens namn så kommer det nog varken göra till eller från angående försäljningar i fortsättningen. Kan någon med handen på hjärtat säga att den kommer bojkotta teknik ifrån MSI/Asus på grund av detta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Asrock är väl ett dotterbolag till Asus?

Om jag inte missminner mig så är det ett tag sedan som AsRock blev fristående, men från början var det ASUS lågbudgetmärke.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Asus gör riktiga skitkort ändå. Riktiga latmaskar som slänger på Nvidiakylare på AMD kort osv. Usch och fy...

Jag köper inte deras brädor heller längre av ren protest även om deras brädor brukar vara bra.

Gillar Asrock mest numera då de gör lite udda och intressantare lösningar. Även om de har problem ibland. Sista kommentaren var till intresseklubben.

Och intresseklubben antecknar. Håller med om allt inklusive det sista.
Körde på ASUS förr, men de har sjunkit i flera omgångar i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan någon med handen på hjärtat säga att den kommer bojkotta teknik ifrån MSI/Asus på grund av detta?

Nope, jag kommer själv köpa ett 1080 strix när butikerna får in i lager

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, och nu åkte dom dit. Men i ärlighetens namn så kommer det nog varken göra till eller från angående försäljningar i fortsättningen. Kan någon med handen på hjärtat säga att den kommer bojkotta teknik ifrån MSI/Asus på grund av detta?

Nej, det vore lite extremt tycker jag Det handlar ju inte om något stort svindleri, bara småful marknadsföring för att lura mindre insatta personer att tro att deras kort skulle vara lite bättre.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hoppas att folk avbokar sina Asus-kort pga detta så att jag får mitt 1080 snabbare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Då kan de ge mig det BIOSet då för jag vill inte ha deras mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, och nu åkte dom dit. Men i ärlighetens namn så kommer det nog varken göra till eller från angående försäljningar i fortsättningen. Kan någon med handen på hjärtat säga att den kommer bojkotta teknik ifrån MSI/Asus på grund av detta?

Jag köper endast ASUS moderkort för att de har ett skydd på Sabertoothsen och ser rena ut. Jag klarar inte av att se fula kondensatorer och annat skit på ett moderkort, mina builds har fönster, (nu) vattenkylning och ser stilrena ut. Resten av tiden bojkottar jag ASUS.