Microsoft backar runt Windows 10-kampanj

Permalänk
Melding Plague

Microsoft backar runt Windows 10-kampanj

Den aggressiva kampanjen för att få kunder att uppgradera till Windows 10 tonas nu ner efter att företaget tvingats betala ut skadestånd till en förargad kund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som gillar tian, men att detta inte fanns med från början är rent ut sagt förjävligt. Bättre sent än aldrig, men tyvärr på tok för sent.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Amen på det!

Sitter här konspiratorisk för mig själv och vägrar installera vissa Kb´s!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köra win7 tills spel slutar att stödja det. Hoppas även på bredare linux stöd.

Permalänk
Medlem

En seger för de gnälliga och paranoida.

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera". Det får de ta och ändra på. Det går ju emot allt vi lärt oss om hur datorer fungerar liksom. Hallå?

Är i alla fall personligen väldigt glad och nöjd med Windows 10 och tycker det är synd att Microsoft ska tvingas betala skadestånd när de erbjuder en förbättring utan kostnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lite sent att backa nu när de redan kört den nästan tvingande uppgraderingen i ett par månader.

Jag kör Win 10, och snart lär de väl smälla på "Anniversary edition" utan att man får någon fråga eller varning. Bara hoppas jag hinner spara i spelet innan datorn startar om.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Microsofts talesperson nämner inte exakt när förändringen träder i kraft, men sannolikt kommer det inte dröja allt för länge

Det kanske bara råkar dröja till den 29:e Juli?

Skrivet av Ozzed:

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera".

Fast det är ju just det som är problemet och inget litet sådant.

Det är ju inte som att den här kvinnan självmant uppgraderade och klagade över att hennes dator inte var fullt kompatibel med Windows 10.
Det är ju just det att ett klick på krysset innebär "Snälla, installera Windows 10".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sent vaknar syndaren.
Så här skulle det varit från början så hade det blivit mindre tjafs kring detta.

Jag har själv ännu inte testat W10 skarpt men kommer göra det innan 29:e juli så att man har en licens även om man inte blir kvar som det är nu.

Permalänk
Medlem

lol. Detta borde funnits sen DAG 1!
Ska dom lägga in detta 2 dagar innan erbjudandet försvinner nu eller?

Installera windows 10 är kämpigt som det är, måste installera utan tp-kabel isatt annars installerar den värdelösa drivers till allt som man sen måste avinstallera ändå, och massa skräp updates till explorer, flash o mög.

Första man gör är stänga av windows update med tp-kabel ur, sen installera dom updates JAG vill samt drivers.

MS vill tvinga på en allt som pesten, låt användarna välja själv som vi fått göra i alla år liksom kom igen.

Permalänk
Medlem

Only in America ...

Permalänk
Medlem

En tydlig master switch för allt vad datainsamling heter, så har dom minst en Windows 10 användare till.

Misstänker dock att det rimmar dåligt med att göra uppgraderingen "gratis".

Permalänk
Medlem

Hoppade själv på win 10 tåget för två dagar sen när jag böt z97 -> x99 plattform. Gjorde en fresh install av 7an och sen till 10.

Märkte att windows bootade lite snabbare. Lite buggar dock, stäng av datorn syntes inte en tur vid startmenyn. Vid enhetshanteraren så flippar texten till gela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Kul att Microsoft äntligen har upptäckt Nej-knappen, efter att ha utvecklat grafiska gränssnitt sedan början av 80-talet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Eftersom "tvånget" var det som gjorde att folk inte ville uppgradera så kan ju alla uppgradera nu då, perfekt.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Ibland önskar man att man bodde i usa och att detta hände en, jävla idioter som ska påtvinga en skit man inte vill ha kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Helt sant, men är då rätt att tvinga in något som man inte har koll på? Jag har inte koll på vilken bil du har, men från och med nu får du bara tanka diesel för det är 'bättre'...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Herregud, du ger dig inte i denna fråga. Du inser inte själv det paradoxala i det du skriver ovan?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Det är ju precis vad som gör Microsofts taktik så idiotisk, de kan inte garantera att Win 10 kommer installeras och köras felfritt på alla enheter de nu tvingar på det. Då är det bäst att låta användaren ta beslutet om det är okej att installera det eller inte.

Det var hennes dator det var fel på? Det som att skylla på att en bärande pelare är felplacerad om du råkade gå in i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Helt sant, men är då rätt att tvinga in något som man inte har koll på? Jag har inte koll på vilken bil du har, men från och med nu får du bara tanka diesel för det är 'bättre'...

Om du orkat läsa hela inlägget så ser ju också att jag skriver att de inte borde använda en kryssruta som "OK", så nej jag tycker inte att man ska tvinga på folk saker, men jag tycker inte heller att man ska skåda given häst i mun så att säga.

Skrivet av Cheewie:

Herregud, du ger dig inte i denna fråga. Du inser inte själv det paradoxala i det du skriver ovan?

Nej, jag varken ger mig i denna fråga eller anser mig föra paradoxala resonemang. Helt rätt uppfattat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är ju precis vad som gör Microsofts taktik så idiotisk, de kan inte garantera att Win 10 kommer installeras och köras felfritt på alla enheter de nu tvingar på det. Då är det bäst att låta användaren ta beslutet om det är okej att installera det eller inte.

Det var hennes dator det var fel på? Det som att skylla på att en bärande pelare är felplacerad om du råkade gå in i den.

Det är ett sätt att se det. Men om uppdateringen fått större genomslag tidigare och folk inte varit så paranoida och gnälliga så hade Microsofts marknadsföring inte heller behövt bli så agressiv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hittade en guide för några veckor sedan om hur man plockar bort uppdateringen.
Funkade bra på min laptop! Har inte sett röken av Win10-flaggan sedan dess.
Kör 10an på min stationära, och det fungerar bra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Amen på det!

Sitter här konspiratorisk för mig själv och vägrar installera vissa Kb´s!

Vilka kb´s ??

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att det är fler som stämmer Microsoft så de får betala feta skadestånd. Själv uppgraderade jag dag ett och tycker Windows 10 är riktigt bra men att spamma ut uppgraderingsmeddelande, i hemlighet ladda ned en kopia och sedan i hemlighet automatiskt schemalägga operativsystemet för installation är ju bara helt jävla obegripligt.

Det är helt oväsentligt om operativsystemet är 50 ggr bättre än äldre operativsystem från Microsoft, man ska inte bli spammad och påtvingad en uppgradering som befintlig kund, oavsett om det är gratis.

Det är väl några kostymnissar som vill kunna visa snygga grafer över hur populärt det nya operativsystemet är och hur snabbt det breder ut sig för att påvisa någon slags falsk popläritetsintryck av det. Varför vill man kissa sina konsumenter i ansiktet? Obegripligt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Vilka kb´s ??

KB3035583

KB2976978

Har redan dem installerade men vägrar installera de nya versionerna då jag misstänker att någon av dem innehåller "tryck-på-kryss = acceptera installation"...... (Som sagt. Är *foliehatt* med att få win10 installerat. Inte orolig för att Microsoft "spionerar" eller så. Vill bara inte ha win10 på någon av nuvarande datorer!)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det var ju hennes dator, inte Windows 10 som det var fel på. Omöjligt för Microsoft att hålla reda på alla möjliga konfigurationer som kunder kan tänkas ha.

Är i alla fall personligen väldigt glad och nöjd med Windows 10 och tycker det är synd att Microsoft ska tvingas betala skadestånd när de erbjuder en förbättring utan kostnad.

Vet inte om man kan kalla det förbättring i fallet för den här kvinnan ;). Förstörd dator utan att hon har gått med på uppgraderingen :). Just för att microsoft inte känner till alla konfigurationer och att winblows 10 inte funkar på alla datorer så bör de ta det lite försiktigare. Att de behövde dras till domstol för att fatta detta...

Skrivet av Ozzed:

Det enda jag egentligen vänder mig emot är att ett klick på röda krysset betyder "acceptera". Det får de ta och ändra på. Det går ju emot allt vi lärt oss om hur datorer fungerar liksom. Hallå?

Ja precis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett sätt att se det. Men om uppdateringen fått större genomslag tidigare och folk inte varit så paranoida och gnälliga så hade Microsofts marknadsföring inte heller behövt bli så agressiv.

Så aggressiva hade de inte behövt vara oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ett sätt att se det. Men om uppdateringen fått större genomslag tidigare och folk inte varit så paranoida och gnälliga så hade Microsofts marknadsföring inte heller behövt bli så agressiv.

The ends do not justify the means. Det är struntsamma att kunderna inte accepterat Win10, man har inte varit nöjd med det och det har man all rätt till att tycka och därmed välja bort Win10. Det är en läskig taktik de använt, nästintill ett virus-liknande beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är väl några kostymnissar som vill kunna visa snygga grafer över hur populärt det nya operativsystemet är och hur snabbt det breder ut sig för att påvisa någon slags falsk popläritetsintryck av det. Varför vill man kissa sina konsumenter i ansiktet? Obegripligt.

För att de kommer fortsätta köra Windows? Ända sedan fiaskot med Windows 8.x och nu uppgraderingen till Windows 10 har jag sett hur många "Nä nu jävlar ska jag gå över till Linux!!"-stridsrop som helst... Har Linux marknadsandel ökat? Nä.

Det spelar ingen roll hur Microsoft agerar. Folk kommer fortsätta att köra och köpa Windows. Om du har en kundbas som är helt okänslig för din goodwill/badwill-balans, varför anstränga sig för att öka på Goodwill-kontot?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att de kommer fortsätta köra Windows? Ända sedan fiaskot med Windows 8.x och nu uppgraderingen till Windows 10 har jag sett hur många "Nä nu jävlar ska jag gå över till Linux!!"-stridsrop som helst... Har Linux marknadsandel ökat? Nä.

Det spelar ingen roll hur Microsoft agerar. Folk kommer fortsätta att köra och köpa Windows. Om du har en kundbas som är helt okänslig för din goodwill/badwill-balans, varför anstränga sig för att öka på Goodwill-kontot?

Klart det spelar roll. Nu tror jag inte det kommer hända så mycket mer i det här fallet och Microsoft är nog snabba att nå en överenskommelse mot ett NDA om vad som eventuellt inträffat och företag som är tillräckligt stora för att ha någon IT-ansvarig så hade det ju aldrig hänt ändå.

Kunderna är inte okänsliga och förr eller senare kommer vi garanterat se andra OS. Google är nog jävligt sugna men inser att de måste lägga väldigt mycket pengar och tid, det går inte att lansera ett halvfärdigt och hyfsat kompatibelt OS, det måste vara minst lika väl fungerande som Windows och den dag det kommer så tror jag inte folk kommer att tveka en sekund på att överge Microsoft.

Microsoft säljer dessutom fler produkter än operativsystem och där är de knappast lika ohotade. Hade jag känt mig tillräckligt irriterad på Microsoft hade jag inte brytt mig en sekund om deras surfplatta faktiskt var klart bättre än konkurrenten, jag hade valt konkurrenten ändå och med tanke på hur många personer idag som använder sig av någon produkt eller plattform från Microsoft så kan det rätt snabbt gå utför.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Skönt... Har vart lite paranoid den senaste tiden och inte velat kryssa bort rutan. Vet iofs inte om det ens kunnat påverka mig eller om det var vissa delar av världen men tog inga chanser.

Tycker personligen det är absurt att de tvingar det på folk som de gjort. Finns ju faktiskt de som kan få kompatibilitetsproblem och stannar kvar på sju och åtta av en anledning....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |