Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon159643:

Hyper-V är svårt för professionella användare att klara sig utan. (Det finns valideringar som man måste göra som kräver Hyper-V och ej godkänner vmware)

Inte ens i en esxi VM med:
vhv.enable = "TRUE"
hypervisor.cpuid.v0 = "FALSE"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Inte ens i en esxi VM med:
vhv.enable = "TRUE"
hypervisor.cpuid.v0 = "FALSE"

Det finns valideringar som kräver att man kör dem i Hyper-V. Microsoft är ett sådant företag som kräver på vissa microsoft certificerade produkter att man just ska göra detta.
Nå detta är mer för proffionella användare, de flesta använder dock Hyper-V för att de tycker det är smidigt. Själva är jag en Vmware user.
RDP och domän är dock något som pro users har svårt att klara sig utan. RDP har sedan sin nackdel med alla cals där ms vill ha mer stolar.

Nå grundregeln mellan professionella produkter och produkter riktad för vanliga användare är att om man behöver en produkt för professionellt bruk så är man medveten om detta, med undantag om man beställer för ett företag/skola och egentligen är fel person för denna uppgift.
Detta gäller även dyrare m.2/pci express hårddiskar, Quadro grafikkort, Office pro o.s.v.

*edit*
Och som sagt, för de som vill lära sig windows så finns windows server demo att ladda hem helt gratis i ett helt halvår. Spara då pengarna till annat som ett spel extra eller något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det där handlar om uppdateringar, inte att byta ut en användares OS olovligen via intrång.

Snarare så är det för att folket uppmärksammats i medier, och av bekanta så det kunnat stoppas.
Jo det tvångsinstalkeras om man manuellt inte stoppat det.
Och nej, de har ändrat funktion på krysset, det har hela tiden betytt "stäng programmet, vill inte ha det öppet mer och gör inget mer", inte "lägg ner programmet vid klockan, gör vad ni vill med min dator olovligen".

Och nej, har inte skrivit under något avtal med Microsoft, och EULA är slm sagt inte giltiga i sverige då det krävs mer ön att bocka i en ruta för att ha ett giltigt avtal.
Jag pratade inte om W10 EULA utan EULA i allmänhet som i många fall är väldigt långa.
Och jo, krysset har hela tiden just betytt "stäng programmet, vill inte ha med det att göra längre" inte "minimera ner till klockan, gör vad ni vill med min dator olovligen".
Och jo, det är en installationsruta då den tillhör W10 installationen.

Och vart har du fått ifrån att jag skulle använda AWU? Det är det sista man gör om man vill ha en fungerande dator sedan deras W10 tjat.

Nej, det är intrång, då de olovligen går in och installerar oönskad programvara (W10), vilket inte är det användaren köpt.

Men som sagt, ni är förblindade av W10 så ni inte vill se Microsofts fulspel de håller på med.

Det är en "licensavgift" man betalar när man "köper" ett OS. Eller vilken annan mjukvara som helst för den delen. Alltså, man betalar endast för rättigheterna att få använda mjukvaran, med vissa förbehåll som man kan läsa i "användarvillkoren".

I detta fallet gällande Windows så är det då såklart Microsoft som äger de fulla rättigheterna till OS:et.

Förvånansvärt många som inte förstått att man inte faktiskt "köper" mjukvaror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Nu säger du emot dig själv.

Tvångsinstallation vore det om du inte hade något val.

Nej det gör jag inte, för det tvångsinstalleras om man inte upptäcker det i tid, det är väl det Microsoft vill ska ske, att folk inte ska upptäcka det.

Skrivet av Kaine_Uro:

Det är en "licensavgift" man betalar när man "köper" ett OS. Eller vilken annan mjukvara som helst för den delen. Alltså, man betalar endast för rättigheterna att få använda mjukvaran, med vissa förbehåll som man kan läsa i "användarvillkoren".

I detta fallet gällande Windows så är det då såklart Microsoft som äger de fulla rättigheterna till OS:et.

Ja, man köper ett OS, det ger dem inte rätt att begå intrång och tvångsuppdatera användarna till nyare OS som de inte köpt.

Och som sagt, EULA är inte giltiga i Sverige, och det finns inget som ger Microsoft rättigheter att göra intrång och tvångsuppdatera användare till nyare OS som inte är det användaren köpt.

gör en /ignore på fortsatt om det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaine_Uro:

Självklart köper man en licens att få använda en mjukvara och man äger ej mjukvaran, exakt hur detta ska tolkas är upp till domstol och avgöra och Microsoft kan skriva vad de vill i sina avtal det ändå inte nödvändigtvis gäller inte ändå i sverige.
Nu är jag dålig uppdaterad i exakt vad som kan hända i sverige, jag vet i alla fall om att Microsoft blev tvungen att betala 85 000kr till en kvinna i Usa som fick sin dator uppdaterad emot sin vilja:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.661493/microsoft-betalar-sto...

Min poäng är att exakt vad Microsoft får göra med sin produkt är en ren juridisk fråga, vad de skriver i sina avtal som man godkänner behöver inte betyda så mycket.
Många programvaror speciellt emot Amerikanska marknaden reserverar sig något extremt.

Permalänk

Efter att ha provat på Windows tio ett tag nu så åker sjuan in igen .
Jag blir så trött på reklam i mitt os.
Köp Office, köp bonus i spel från Microsoft osv osv.
Jag förstår inte de som anser att tian är Guds gåva till mänskligheten och vägrar se att Microsoft kör med världens fulspel här.
Funktionen att när man kryssar ner rutan om uppdateringar togs bort igen av dem . De förstod väl att de skitit i det blå skåpet .
De har för övrigt blivit stämda pga det här i usa så de har all anledning att vara försiktiga.
I mitt fall kom det pop-ups varje gång jag startade datorn om erbjudandet att uppdatera till tian.
När det gjort det hundra gånger och man har vanan att klicka bort skiten så kör de en fuling där du inte har något val, du kan bara välja när du vill ha tian .
Då klickade jag och tusentals andra bara bort rutan, som man brukade göra .
Det räknades som ett medgivande.
Trots att jag inte gjort ett medvetet val att skaffa tian.
Så, nu får ni tjafsa vidare .
Ha de gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej det gör jag inte, för det tvångsinstalleras om man inte upptäcker det i tid, det är väl det Microsoft vill ska ske, att folk inte ska upptäcka det.

Precis, eftersom du har möjligheten att tacka nej till installationen så är det ingen tvångsinstallation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Ja, man köper ett OS, det ger dem inte rätt att begå intrång och tvångsuppdatera användarna till nyare OS som de inte köpt.

Och som sagt, EULA är inte giltiga i Sverige, och det finns inget som ger Microsoft rättigheter att göra intrång och tvångsuppdatera användare till nyare OS som inte är det användaren köpt.

gör en /ignore på fortsatt om det.

Eftersom du har dina egna påhittade definitioner så är det inte lönt att diskutera vidare...

Skrivet av Johan86c:

Självklart köper man en licens att få använda en mjukvara och man äger ej mjukvaran, exakt hur detta ska tolkas är upp till domstol och avgöra och Microsoft kan skriva vad de vill i sina avtal det ändå inte nödvändigtvis gäller inte ändå i sverige.
Nu är jag dålig uppdaterad i exakt vad som kan hända i sverige, jag vet i alla fall om att Microsoft blev tvungen att betala 85 000kr till en kvinna i Usa som fick sin dator uppdaterad emot sin vilja:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.661493/microsoft-betalar-sto...

Min poäng är att exakt vad Microsoft får göra med sin produkt är en ren juridisk fråga, vad de skriver i sina avtal som man godkänner behöver inte betyda så mycket.
Många programvaror speciellt emot Amerikanska marknaden reserverar sig något extremt.

Någon som känner till något ärende angående mjukvara som prövats i svensk tingsrätt/domstol?

Vad som skrivs i villkoren och bryter mot svensk/europeisk lag vet vi ju att vi kan bortse ifrån. Men allt det övriga som anses fullt rimligt borde ju kunna gälla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Precis, eftersom du har möjligheten att tacka nej till installationen så är det ingen tvångsinstallation.

Nejd, för de tvångsinstallerar och du har inget val att avbryta när de väl sätter igång med installationen.

Skrivet av Kaine_Uro:

Eftersom du har dina egna påhittade definitioner så är det inte lönt att diskutera vidare...

Någon som känner till något ärende angående mjukvara som prövats i svensk tingsrätt/domstol?

Vad som skrivs i villkoren och bryter mot svensk/europeisk lag vet vi ju att vi kan bortse ifrån. Men allt det övriga som anses fullt rimligt borde ju kunna gälla?

Har inte hittat på någon definition alls, vet inte hur du fått för dig det.....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nejd, för de tvångsinstallerar och du har inget val att avbryta när de väl sätter igång med installationen.

Skulle det vara unikt för Windows 10 menar du?

Det är det inte. Finns många installationsprogram som inte kan avbrytas. Inte utan vidare iallafall, man kan ju alltid stänga av datorn.

Skillnaden här är såklart möjligheten att återgå till föregående OS-version om så önskas, efter en slutförd uppgradering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Skulle det vara unikt för Windows 10 menar du?

Det är det inte. Finns många installationsprogram som inte kan avbrytas. Inte utan vidare iallafall, man kan ju alltid stänga av datorn.

Skillnaden här är såklart möjligheten att återgå till föregående OS-version om så önskas, efter en slutförd uppgradering.

Ja det är unikt.

För det har inte hänt tidigare att man blivit tvångsflyttad till ett nyare OS som Microsoft nu gjort.

Det är en stor skillnad på att ha automatiska uppdateringar till befintligt OS, eller ett program (om man valt att få det), än att tvångsflytta användare till helt nytt OS de inte valt att vilja ha, och inte kan tacka nej till då det inte framgår tydligt, utan de luras dit.

Det har aldrig tidigare varit så att en installation fortsätter när man en gång kryssat ner fönstret, vilket just krysset är till för "stäng ner, gör inget mer"(avsluta), inte ge en tillåtelse till att de får installera något nytt.

Det är fel hanterat som de gjort, vilket de troligen kommer få smaka på mer i USA med fler stämningar, och tapp av användare.

Skulle de gjort det på korrekt vis så hade de frågat endast 1 gång "Vill du ha W10?" och kryssas rutan ner så är svaret givet, nej det vill inte användaren. Men istället så installeras KB uppdateringen gång på gång trots att den avinstallerats och dolts, och dessutom så tvångsflyttas användaren till W10 då de inte bryr sig om att rutan stängs ner, och då spelar på personers bristande kunskap om vilket OS de har, och hur det fungerar.

Det hela är felhanterat från början, men Microsoft vill ju trycka ut W10 till vilket pris som helst, och det kommer bli dyrt i slutänden med minskade intäkter, minskad kundbas, irritationer bland användarna mm än att ha skött det korrekt från början, och gjort det till en helt frivillig sak att gå vidare till W10, och endast frågat 1 gång och aldrig mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med MS W10 kampanj är att man måste aktivt välja bort att inte uppgradera.
Det normala när det är en så pass stor förändring är att det aktiva valet är att acceptera, inte att tacka nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Du är Strejf va??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

Du är Strejf va??

Haha... nej jag är ingen Windows 10-fanatiker som han var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Citerar mig själv från ett par sidor tillbaka...

Skrivet av DaBone:

Hittade en gammal Win8-platta i källaren, som jag inte använt på år och dar..
Tänkte slänga den, men det var en närstående som ville ha den.

Startade upp den och efter en liten stund, stog det att det fanns uppdateringar.
Rensade plattan på mina grejer och rätt som det var ville den starta om.

Kan ni gissa vad som hände när den startade igen..???

Windows 10 installerat, utan någon notifikation eller medgivande från mig.
Nu sket jag i det, då jag skulle lämna iväg den, men skulle jag haft kvar den hade jag blivit arg på riktigt..

Skickades från m.sweclockers.com

End of discussion........

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon159643:

Det finns valideringar som kräver att man kör dem i Hyper-V.

Alltså, en korrigerad .VMX enligt ovanstående gör att Hyper-V kan köras som en VM under VMware - som i sin tur kan köra Hyper-V VM'ar. Jag har bara provat det mha VMware Workstation men det funkar tydligen @ t.ex. http://www.derekseaman.com/2014/06/nesting-hyper-v-2012-r2-es...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Alltså, en korrigerad .VMX enligt ovanstående gör att Hyper-V kan köras som en VM under VMware - som i sin tur kan köra Hyper-V VM'ar. Jag har bara provat det mha VMware Workstation men det funkar tydligen @ t.ex. http://www.derekseaman.com/2014/06/nesting-hyper-v-2012-r2-es...

Jag tror det var så vi gjorde på jobbet. Alltså vi har windows 7 på våra laptops och så fick vi dra igång en vmware maskin med senaste windows server som i sin tur körde Hyper-V med virtuella maskiner på. Detta för att kunna köra de tester som MS kräver att man ska göra på sina program för att de ska bli godkända.
Nå detta är inget för konsumenter, att företag gör detta beror dels på att få microsoft logga på produkterna men även att få microsoft partnerskap så att man kan få köpa produkter mycket billigare av dem. Jag själv har kanske ett hundra tal windows servermaskiner och de skulle ha kostat en liten slant annars.

Nå poängen är det är väldigt mycket extra man får med Windows Pro och det är lugnt värt pengarna om man är rätt användare, är man ej rätt användare så köp home. (det går senare att uppgradera för okker priser)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Citerar mig själv från ett par sidor tillbaka...

End of discussion........

Kan vara bra att kolla vilka uppdateringar som ska installeras, innan man drar igång det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Kan vara bra att kolla vilka uppdateringar som ska installeras, innan man drar igång det.

1. W10 är ingen uppdatering i den bemärkelsen då det är ett helt nytt os.
2. Det är fel att det är standardvalet att W10 installeras om man aktivt inte gör något val (Vilket inte sker hos många som inte har så bra koll på datorer, utan bara lärt sig "kryssa ner rutor vi inte känner igen", vilket Microsoft vet att många gör och det är det som de spelar på).
3. KB uppdateringen (själva installationsprogrammet) installeras gång på gång, trots att den avinstalleras och döljs/blockas, men lik väl så "uppdaterar" Microsoft det programmet, och då anses det vara "ny version" och släpps då igenom via AWU och då kommer in igen, detta är också fel, släpper man en ny version av programmet så släpp den då som en helt ny KB och hänvisa till "detta är en uppdatering av KBxxx" så det tydligt framgår vad det är och kan stoppas, eller släpp den då med samma KB men installera den inte på de datorerna som den en gång avinstallerats ifrån och blockats i.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

1. W10 är ingen uppdatering i den bemärkelsen då det är ett helt nytt os.
2. Det är fel att det är standardvalet att W10 installeras om man aktivt inte gör något val (Vilket inte sker hos många som inte har så bra koll på datorer, utan bara lärt sig "kryssa ner rutor vi inte känner igen", vilket Microsoft vet att många gör och det är det som de spelar på).
3. KB uppdateringen (själva installationsprogrammet) installeras gång på gång, trots att den avinstalleras och döljs/blockas, men lik väl så "uppdaterar" Microsoft det programmet, och då anses det vara "ny version" och släpps då igenom via AWU och då kommer in igen, detta är också fel, släpper man en ny version av programmet så släpp den då som en helt ny KB och hänvisa till "detta är en uppdatering av KBxxx" så det tydligt framgår vad det är och kan stoppas, eller släpp den då med samma KB men installera den inte på de datorerna som den en gång avinstallerats ifrån och blockats i.

Funderat på varför ingen klagar på Apple, men nu när Microsoft gått över till liknande system så är det helt galet.

Eller beror det på att användarbasen för Windows är så otroligt mycket större, att det märks mer på grund av det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej, det ska inte behövas då krysset just alltid betytt "stäng ner programmet/fönstret, vill inte ha med det att göra längre" inte att man accepterat att de installerar ändå via datorintrång.

Det betyder fortfarande samma sak som det hela tiden tidigare gjort. Stäng dialogrutan. Vart du får det andra ifrån vet jag inte.

Dataintrång? Nej knappast. Eller mer korrekt, omöjligt. En teknikalitet, jag vet. Men du får se till o använda korrekta termer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Det betyder fortfarande samma sak som det hela tiden tidigare gjort. Stäng dialogrutan. Vart du får det andra ifrån vet jag inte.

Dataintrång? Nej knappast. Eller mer korrekt, omöjligt. En teknikalitet, jag vet. Men du får se till o använda korrekta termer.

MS har ju själv erkänt att dom ändrat detta.
Normalt när man använder X för att stänga en ruta görs inga val som rutan innehåller, men MS har nyligen lagt in funktionen (endast i uppgraderingserbjudandet) att stänga med X är samma som att välja OK jag vill uppdatera.
Det är en av sakerna dom är i blåsväder kring i US.

Så vart du får ifrån att det betyder samma sak som det alltid gjort vet jag inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

MS har ju själv erkänt att dom ändrat detta.
Normalt när man använder X för att stänga en ruta görs inga val som rutan innehåller, men MS har nyligen lagt in funktionen (endast i uppgraderingserbjudandet) att stänga med X är samma som att välja OK jag vill uppdatera.
Det är en av sakerna dom är i blåsväder kring i US.

Så vart du får ifrån att det betyder samma sak som det alltid gjort vet jag inte.

Startar installationen i det ögonblicket man trycker på krysset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Nej, på angiven tid som står i dialogrutan.

Du kan om du vill klicka på "Upgrade now" för att starta installationen direkt. Eller som det står "Click here to change upgrade schedule or cancel scheduled upgrade"

Varför vissa påstår att krysset skulle betyda "nej tack" begriper jag inte. Tyvärr kan jag inte hitta några bilder på liknande dialogrutor just nu för att bevisa att det är likadant nu som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Nej då schemaläggs uppdateringen, men det är inte det som är saken.
Överallt annars i Windows så händer inget alls när man stänger en ruta med X, samt att tidigare hände inget heller om man stängde uppdateringserbjudandet med X heller.
MS har för en tid sedan ändrat detta till att man accepterar erbjudandet om man väljer X.

Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, på angiven tid som står i dialogrutan.

Du kan om du vill klicka på "Upgrade now" för att starta installationen direkt. Eller som det står "Click here to change upgrade schedule or cancel scheduled upgrade"

Varför vissa påstår att krysset skulle betyda "nej tack" begriper jag inte. Tyvärr kan jag inte hitta några bilder på liknande dialogrutor just nu för att bevisa att det är likadant nu som tidigare.

Tycker du det betyder "Ja Tack" då?

X betyder varken "Ja Tack" eller "Nej Tack", det betyder ungefär "Jag är inte intresserad av att läsa detta" och innebär att man inte gjort något val.

Funktionen med att X accepterar erbjudandet är inte samma som innan, detta behöver inte ens diskuteras eftersom MS erkänt att dom ändrat det nyligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Nej då schemaläggs uppdateringen, men det är inte det som är saken.
Överallt annars i Windows så händer inget alls när man stänger en ruta med X, samt att tidigare hände inget heller om man stängde uppdateringserbjudandet med X heller.
MS har för en tid sedan ändrat detta till att man accepterar erbjudandet om man väljer X.
Tycker du det betyder "Ja Tack" då?

X betyder varken "Ja Tack" eller "Nej Tack", det betyder ungefär "Jag är inte intresserad av att läsa detta" och innebär att man inte gjort något val.

Funktionen med att X accepterar erbjudandet är inte samma som innan, detta behöver inte ens diskuteras eftersom MS erkänt att dom ändrat det nyligen.

För mig betyder det "stäng", varken mer eller mindre.

Sedan så är det ju faktiskt dialogrutan i sig som är ändrad, inte funktionen för krysset.

Gamla rutan:

2 val. Uppgradera nu eller ikväll.

Nya rutan:

Informerar klart och tydligt att installationen har schemalagts. Varför krysset i detta fallet skulle betyda mer än "stäng rutan" förstår jag inte? För mig är det faktiskt inte alls logiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Funderat på varför ingen klagar på Apple, men nu när Microsoft gått över till liknande system så är det helt galet.

Eller beror det på att användarbasen för Windows är så otroligt mycket större, att det märks mer på grund av det?

Man kan tycka vad man vill om Apple men de har inte alls samma metod att pressa ut uppdateringar och försöker inte heller obegränsat antal gånger om kunden tackat nej, de informerar och accepterar kundens val sedan är det bra med det, Microsoft skiter i kundens val och gör allt för att lura kunden eller så skiter de helt i kunden och kör in uppdateringarna ändå.
Dessutom finns det en stor skillnad i hur bra uppdateringen fungerar, MS har dels "dödat datorer" genom att pressa in mjukvara som inte stöds, de har också tvingat in uppdateringar vid helt fel tillfällen, har själv en vän som inte kund använda arbetsdatorn på en dag eftersom den påbörjade en ovald uppdatering när hon slog på datorn för att arbeta, uppdateringen i sig förstörde inte datorn i det fallet men hon tappade en halv dags arbete på tilltaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

För mig betyder det "stäng", varken mer eller mindre.

Sedan så är det ju faktiskt dialogrutan i sig som är ändrad, inte funktionen för krysset.

Gamla rutan:

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2016/05/Win10.jpg

2 val. Uppgradera nu eller ikväll.

Nya rutan:

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2016/05/GWX-New-640x417.png

Informerar klart och tydligt att installationen har schemalagts. Varför krysset i detta fallet skulle betyda mer än "stäng rutan" förstår jag inte? För mig är det faktiskt inte alls logiskt.

Innebörden blir detsamma, du har inte gjort något val när du använder X och då skall det normalt inte hända något.
Det är detta som är enormt fult och som MS blivit stämda för i US och dom har även lovat att ändra tillbaka till att det inte händer något när man stänger med X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad har det med saken att göra? Det är ju något som gemene Svensson alltid gör............

Saken är den att Win10 tvångsinstalleras, utan att gemene Svensson har något val att tacka nej eller avbryta installationen.
Något som du säger inte händer.

Man har vant sig vid att det är stora rutor, när det gäller Win10. Men i detta fall så är det bara en liten en, som säger att det finns uppdateringar. Då tänker man sig att det kanske är någon buggfix, antivirus eller något annat som uppdateras..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vad har det med saken att göra? Det är ju något som gemene Svensson alltid gör............

Saken är den att Win10 tvångsinstalleras, utan att gemene Svensson har något val att tacka nej eller avbryta installationen.
Något som du säger inte händer.

Man har vant sig vid att det är stora rutor, när det gäller Win10. Men i detta fall så är det bara en liten en, som säger att det finns uppdateringar. Då tänker man sig att det kanske är någon buggfix, antivirus eller något annat som uppdateras..

Precis, för oss som har lite koll händer det inget iallafall.

I dagens samhälle så skulle man inte sätta vem som helst framför en dator verkar det som. Det krävs lite mer kunskap.