Har ni fått era GTX 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

@-ronz, @Exilo och ni andra som förbokat Asus 1080-Strix hos CDON - det förefaller som man i skrivande stund jobbar med utskick av de tre kort man skulle få in i fredags; kolla er orderstatus så bör den ha ändrats från "Förbokad" till "Behandlas".

Skickades från m.sweclockers.com

"Behandlas"
...
"Mottagen av lagret"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tackar för infon blev ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det där är dock inte oc-varianten. Men ja, lite skumt är det.

Jag är fast på "Förbokad" fortfarande.

Visa signatur

CPU: 7950X | RAM: 32GB | GPU: 3090 w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Det där är dock inte oc-varianten. Men ja, lite skumt är det.

Inet får in sina "Icke-OC" imorgon med.. Flera stycken tydligen.
Detta är info direkt ifrån Inet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tråkigt att dem har så många :S

Komplett verkar inte fått in någonting och datumet flyttas fram hela tiden från början av juli till nu den 23 juli och fortfarande obekräftat.

Surt att behöva betala mer för ett kort från annan ÅF bara för att dem får in kort.

Jag beställde den 16 juni och såg då att den 8 juli var beräknat. Så det blir ca 6 veckors väntetid på ett grafikkort.

Har funderat på att ta bort hela ordern då det är riktigt dåligt att behöva vänta så här länge och Ti modellen lär har släppts innan alla fått sina "vanliga" 1080.

Nu är problemet att många ÅF har höjt priserna på ASUS korten upp till 8.000:- så man drar sig från att avbeställa ordern. Även om andra ÅF fått in kort innan andra så är det av ren snålhet som man inte tänker betala mer för ett kort som man väntat på i flertalet veckor.

Dock så har man en gräns och får jag nys om att Ti släpps innan årsskiftet så åker ordern i soptunnan om dem nu inte tänker ta 10k+ för det kortet eller att det är samma visa som med 1080 lanseringen att det inte finns kort att leverera och det blir en höjning på de också bara för att "efterfrågan" är så stor.

Känns som huvudproblemet är att dem inte ens haft batcher färdiga till släppdagen och ligger efter med allt just nu. har man satt ett datum så måste man se till att det finns kort på marknaden till kunderna. Inte tillverka på beställning som det känns nu och att det kommer mindre än 10 kort/veckan till ÅF.

Men int ä väl jag bitter

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Dä går allri. Nej, lanseringen av 1080 har gått riktigt dåligt.

Visa signatur

Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Skrivet av ronz:

"Behandlas"
...
"Mottagen av lagret"

Spännande - nu låter det ju verkligen som någonting faktiskt är på väg att hända med din beställning. Skriv gärna om din orderstatus förändras ytterligare en gång under eftermiddagen eller kvällen.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Är det ingen som funtar på Gainward GLH? Bra pris samt hört bra om kylaren osv och fin klock!

Har ett Palit GTX 1080 Premium Ed. Palit och Gainward kör på samma hårdvara. Palits Premium Ed. motsvarar Gainwards GLH. Mitt kort är tvär tyst och jag har prov klockat det till 2113Mhz/11200Mhz. Men då kortet snittar runt 2000-2025 Mhz standard så har jag valt att köra det med default klocken.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av Mickur:

Håll ut - i CDON:s egen tråd sade man förra veckan att man i fredags bara skulle få in tre kort, och förstod jag saken rätt var det då tiotalet andra före dig i kön.

Huruvida de tilldelade korten verkligen kom (eller om man fick färre eller fler än utlovat) är oklart; ingenting är såvitt jag vet meddelat i frågan. Förhoppningsvis klargör man dock läget under dagen med ett nytt e-postutskick med allas aktuella köplatser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev ett Strix från webhallen ändå nu. Dags att byta ut sitt 680 och tycker det är lika bra att satsa rejält så man klarar sig några år.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

jag har Gainward, bra kort och tyst.
klockade det till 2ghz utan problem

Skönt att höra! Blir definitivt det för mig alltså! Tack för svaret!

Skrivet av MarkSix:

Har ett Palit GTX 1080 Premium Ed. Palit och Gainward kör på samma hårdvara. Palits Premium Ed. motsvarar Gainwards GLH. Mitt kort är tvär tyst och jag har prov klockat det till 2113Mhz/11200Mhz. Men då kortet snittar runt 2000-2025 Mhz standard så har jag valt att köra det med default klocken.

Låter ju ypperligt asså! Kul att du är nöjd! Blir ett GLH för min del nämligen! Tack för svaret!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Vad var skillnaden mellan Asus Strix och OC nu igen och vilken ska jag ta? Har en order på Webhallen lagd 5/7 till 7500 kr på en Strix. Värt att vänta eller byta?

Permalänk
Skrivet av Alaska:

Vad var skillnaden mellan Asus Strix och OC nu igen och vilken ska jag ta? Har en order på Webhallen lagd 5/7 till 7500 kr på en Strix. Värt att vänta eller byta?

Kortfattat - OC-varianten är försiktigt överklockad av Asus, medan den konventionella varianten har samma beräkningshastighet som Nvidias så kallade referenskort (rätta mig gärna om jag har fel; så har jag tolkat läget). Huruvida prestanda- och prisskillnaderna motiverar ett köp åt antigen det ena eller andra hållet vågar jag inte riktigt sia om, men rimligtvis torde OC-kortet vara några få/enstaka procent snabbare än sin normalklockade kusin. Gissningsvis är skillnaden inne i spel i det närmaste försumbar (såvida man nu inte jagar enskilda FPS).

Får jag fortsätta att spekulera tror jag att du kommer bli mer än nöjd med den prestanda som ditt 1080 Strix ger, oavsett om det är OC-varianten eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alaska:

EVGA förklarar varför man har två varianter med olika klockfrekvenser av kort med identiskt hårdvara. Detta är sant för oss också och gäller för samtliga kort som är överklockade från fabrik. Kort som säljs som icke överklockade har inte klarat alla tester som vi kräver för kvalificering. Vilket precis som EVGA säger kan vara mycket marginellt och när man väl överklockar själv så kan i vissa fall kort som inte är fabriksöverklockade klocka högre än OC.

Vi konfigurerar fabriksöverklockade grafikkort baserat på hur variation ser ut i ett stort antal kretsar. Att det förekommer variation vid tillverkning av avancerade kretsar med ett stort transistorantal är så normalt det kan bli. Det är grunden till varför AMD, Intel och Nvidia har såpass stor segmentering av produkter baserade på samma tillverkningsnod.

Att en partnertillverkare säljer kort med olika klockfrekvenser betyder alltså inte att partnertillverkaren eller Nvidia har problem med tillverkningen. Affärsmodellen för fabriksöverklockade varianter av kort med identisk kylare och kretskort hade inte funnits om variation ovan inte existerade för all produktion i halvledarmaterial.

Skrivet av Asus kinc här på Sweclockers forum
Källa:

Och såhär säger EVGA om skillnad mellan OC och icke OC kort:
All SC and FTW cards are strenuously tested in order to ensure they can meet the advertised frequency. Not all cards can, but in a lot of cases, they can still overclock fine or even great, because we also test base frequency under certain intense situations, even though under boost clock scenarios it may overclock really high or perhaps even to the same level as standard FTW. In other scenarios they may have been on the absolute edge of meeting it.

The FTW still has the benefits of RGB lighting, 10 power phases, dual BIOS, etc. And of course, it is also at a lower price than the standard FTW part.

Källa:
http://forums.evga.com/FindPost/2506032

Så där har du skillnaden, finns en risk att kortet överklockar sämre, om man väljer att köpa icke OC varianten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet är det bara klockfrekvenserna som skiljer direkt ur lådan. Jag tror inte att OC-varianten är bättre på något sätt om man jämför båda med överklock. Vet inte om dom har binnat 1080 öht denna generation.

Edit: Lite för sen Jag tror ändå att det handlar mer om tur snarare än vilken version av kortet man köper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Bokade ett, men har en fundering kring kortet, eller två rättare sagt!

Detta är ju en non-OC variant och betecknas med (8G), den andra non-OC varianten betecknas med (A8G) men är det någon egentlig skillnad på dem?

Undrar också om det blir någon skillnad i prestanda gentemot OC-varianten? Tänker efter att man tagit sig en runda i Afterburner så är det med eller mindre samma kort på pricken?

Tacksam för visdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Detta är ju en non-OC variant och betecknas med (8G), den andra non-OC varianten betecknas med (A8G) men är det någon egentlig skillnad på dem?

Undrar också om det blir någon skillnad i prestanda gentemot OC-varianten? Tänker efter att man tagit sig en runda i Afterburner så är det med eller mindre samma kort på pricken?

Tacksam för visdom

Exakt samma kort men ej överklockat. Finns några poster precis här ovanför som förklarar mer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bacchus:

Tacksam för visdom

Min åsikt är att dessa kort inte klarade av att bli OC-varianten. Med det sagt är det fortfarande ett bra kort men kanske lite dyrt...

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Tacksam för visdom

Det viktigaste är väl, skulle du märka någon skillnad in Game mellan dessa två kort... Troligtvis inte.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Hämtat hem mitt EVGA FTW 1080 kort och installerat. Sitter och benchar lite, kan iallafall rappotera att inte ett minsta coilwhine och även når upp till 2025MHz utan något ändrat. Får se hur långt den orkar upp.
Mitt gamla 980 skrek som ett stucken gris så skönt när man sitter utan headset nu iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Såg det också när jag sett på tåget hem. Av ren slump gick jag in på Webhallen.se och kollade lite av ren nyfikenhet och såg att det fanns 16 st vid det tillfället! Så jag klickade hem ett kort omedelbart
Nu ser jag att det bara finns 4 kvar. Så de gick åt som smör i solsken.
Blir en rolig helg som kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Såg det också när jag sett på tåget hem. Av ren slump gick jag in på Webhallen.se och kollade lite av ren nyfikenhet och såg att det fanns 16 st vid det tillfället! Så jag klickade hem ett kort omedelbart
Nu ser jag att det bara finns 4 kvar. Så de gick åt som smör i solsken.
Blir en rolig helg som kommer

Mm det var över 50st runt kl 15.00

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mm det var över 50st runt kl 15.00

Lite intressant att 50 människor ska uppgradera sig till 1080 från ja what ever.

Vad sitter egentligen majoriteten som är ute efter 1080 just nu på är det 3 års periods kort från ett 780 som det alltid sägs.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har inte vågat beställa ännu... väntar på recensioner

Permalänk
Medlem

@Vangen: För min del går jag ifrån 970 SLI.

Jo det är sant att in-game kommer det knappast vara någon skillnad, frågade mest av intresse då jag inte riktigt förstår varför de ibland ändrar beteckningen då det ändå är samma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Lite intressant att 50 människor ska uppgradera sig till 1080 från ja what ever.

Vad sitter egentligen majoriteten som är ute efter 1080 just nu på är det 3 års periods kort från ett 780 som det alltid sägs.

Uppgraderar från ett 680 från 2012. Kände att det var läge nu.
Hade jag haft en 980/ti så hade det aldrig hänt däremot.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

@Vangen:

Sitter på ett 980 (sign) och det är framförallt VRAMen som inte räcker till. Kör ju i 1440p.
Hade mitt 980 haft 6 eller 8 GB RAM så hade jag bara köpt ett till 980, men nu är inte fallet så tyvärr.
Sen vill jag kunna lira nya Deus Ex som kommer om en månad, och Mass Effect: Andromeda som kommer Q1 2017 på max (förhoppningsvis..)

Permalänk
Hedersmedlem

Fortfarande lite bitter över att jag la en beställning på just dessa icke OC kort i torsdags (7/7, inte väntat länge, men ändå), och ser inte ut som jag kommer få något kort från denna batch (trots meddelande på facebook om att det skulle skickas ut som vanligt)

Lite synd att det preimeras att få sälja kortet dyrt att att se till att befintliga kunder som redan bokat får sin vara...

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Jag byter upp mig från ett 680, lär bli ett jäkla hopp i prestandan. Klickade hem en 1440p-skärm med g-sync också, blir rena julafton när nu kortet dyker upp

Visa signatur