Permalänk
Medlem

Sonos connect AMP

Hej! Har tänkt köpa en Sonos "förstärkare" för att kunna spela musik på mina högtalare i Vardagsrummet, köket och i badrummet. Jag har tänkt köpa infällbara takhögtalare till alla rummen.

Kablarna från varje plats där högtalarna skall sitta är samlade på ett ställe där jag tänkt ha förstärkaren. Jag vill kunna välja vilket av rummen som skall spela musik.

Går det även att para ihop TVn med förstärkaren så att högtalarna i vardagsrummet spelar det jag ser på tvn?

Permalänk
Medlem

Fundera på att köpa Sonos connect + en vanlig förstärkare. Connect amp är inte särskilt kraftfull. Då går det även jättebra med att göra som du beskrev iaf. med connect amp vet jag faktiskt inte. någon annan kommer säkert svara på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlAxXx:

Hej! Har tänkt köpa en Sonos "förstärkare" för att kunna spela musik på mina högtalare i Vardagsrummet, köket och i badrummet. Jag har tänkt köpa infällbara takhögtalare till alla rummen.

Kablarna från varje plats där högtalarna skall sitta är samlade på ett ställe där jag tänkt ha förstärkaren. Jag vill kunna välja vilket av rummen som skall spela musik.

Går det även att para ihop TVn med förstärkaren så att högtalarna i vardagsrummet spelar det jag ser på tvn?

Hej har haft en Connect amp i ca 4 år. Är kanonnöjd, visst det är inget kraftmonster men för sin storlek är den riktigt bra. Driver två st Elac cinemapipe frontar och har en aktiv Elac sub kopplad till sub utgången. Den har endast en analog aux ingång så använder en extern DA omvandlare från TVn. Alltså toslink till RCA. Funkar kanon för film och spel.

Som med allt så beror det lite vad man ska ha den till. Men till ett par mellanstora satelliter eller liknande så är det svårt att hitta en snyggare lösning med sonos integration än just en Connect Amp.

"Edit" ska du ha flera högtalarpar till en AMP måste du ha en extern högtalarswitch, sonosen klarar endast ett par år gången. Men du kan ju alltid köpa flera AMP och styra högtalarpar via sonos äpplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlAxXx:

Hej! Har tänkt köpa en Sonos "förstärkare" för att kunna spela musik på mina högtalare i Vardagsrummet, köket och i badrummet. Jag har tänkt köpa infällbara takhögtalare till alla rummen.

Kablarna från varje plats där högtalarna skall sitta är samlade på ett ställe där jag tänkt ha förstärkaren. Jag vill kunna välja vilket av rummen som skall spela musik.

Går det även att para ihop TVn med förstärkaren så att högtalarna i vardagsrummet spelar det jag ser på tvn?

Hade jag varit dig hade jag köpt en Connect amp för varje rum. Du får dels problem med att driva så många högtalare med bara en Connect amp men du förlorar även mycket av funktionalitet Sonos erjuder om du inte bygger ditt system i zoner.
Det är även ofta så att man vill ha lite olika volym i det olika rummen vilken du inte kan juster om du kopplar allt på en.

Det är möjligt att du bara skrivit "fel" när du skriver EN connect amp och redan tänkt kör en till varje rum. Om du är osäker på om de orkar driva din högtalare i storarummet, vilket är den enda zonen jag ser som riskabel, hade jag stuckit till en HIFI-klubben och snackat med dem (ta med modelbeteckning på högtalarna givetvis). En Connect amp kommer aldrig kunna spela super duper högt men jag finner min spela tillräckligt högt för de tillfällena jag behövt, dvs fester.

I övrigt kan jag bara rekommendera systemet, men visst är det lite dyrt att köpa in de första zonerna man behöver. Det du betalar för är huvudsakligen funktionalitet.
Tex tror jag fortfarande Sonos är det ända systemet som kan spela mer än en låt från Spotify samtidigt.

För att koppla in ljudet till en Connect amp behövs att du får fram ljudet i form av 2 RCA. Har du bara fått fram den så går du sedan in i systemet och väljer källa --> ingång ---> den zon du kopplat in tv:n till (smartast med vardagsrum?). Då kan du få ut ljudet i alla Sonos enheter du har inkopplade.

Permalänk
Medlem

Går du på hifi klubben kan du kolla heos av denon också. Rätt lik funktionalitet, men har Spotify connect istället för i den egna appen som sonos. Sonos har fördelen att man kan använda deras högtalare som surroundhögtalare tillsammans med soundbaren, medan däremot heos soundbar inkluderar en subwoofer i nästan samma pris som sonos bar.

Kort sagt. Lyssna på bägge och bilda dig en egen uppfattning. Själv valde jag heos, men det är en smaksak.

Skickades från m.sweclockers.com