Permalänk
Medlem

Bygga el rc båt

Tjena. Som ni såg på rubriken tänkte jag bygga en elektrisk rc båt. Den ska gå hyfsat fort, men inte alls för fort men iaf över 20 km/h. Skrovet jag ska använda är ganska litet. 30cm långt, 11cm bred och 5 cm högt.

Har aldrig gjort detta förr och behöver hjälp på alla delar jag behöver. Detta ska även inte bli jätte dyrt då jag inte har så stor budget på detta!
All hjälp behövs!
Med vänlig hälsning, Rollbolt

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en bara? Wltoys har några för ca 500kr med önskad prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Varför inte köpa en bara? Wltoys har några för ca 500kr med önskad prestanda

Kul att bygga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Kul att bygga!

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till. Alltid roligare att bygga sitt eget.
Har du kollat efter något svenskt RC forum? De borde ju vara experter på området och kan säkert ge lite starta tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Lycka till. Alltid roligare att bygga sitt eget.
Har du kollat efter något svenskt RC forum? De borde ju vara experter på området och kan säkert ge lite starta tips.

Ja. Lite bättre kanske att byta forum! man tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Ja. Lite bättre kanske att byta forum! man tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Inte kanske byta men kolla på flera

Permalänk

Kul! Radiostyrt är alltid roligt!
Om du aldrig har pysslat något med radiostyrt eller elektronik innan rekomenderar jag dig att t.ex plocka isär en gammal radiostyrd bil bara för att skaffa sig ett hum om hur radiostyrt funkar, kanske hittar du också något som du kan använda dig av till båten. Bästa sättet att lära sig är att experimentera.

Iallafall, saker du kommer behöva:

Propeller med vattentät drivaxel
Roder
DC-motor för att driva propellern
Servo- motor för rodret
Fjärrkontroll samt mottagare
Batterier för motor
Batterier för mottagare samt servo

Jag har själv pysslat en del med radiostyrt men bara byggt en båt så jag kanske inte är den bäste men har du frågor är det bara att pm:a mig

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med skrov, har du nån typ av propeller, roder eller annat eller har du bara ett helt tomt plastskrov, du behöver ju en 2 kanals radiostyrning med ett fartreglage och ett roderservo för att styra båten men behöver du drivlinan också ?
De här verkar ha ganska billiga kontroller.
http://www.autopartner.se
Senast jag hade en båt använde jag delar från Graupner och du borde kunna plocka ihop nått därifrån.
http://graupner.se/sv/batar/tillbehor-for-drivning/
https://www.graupner.de/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med skrov, har du nån typ av propeller, roder eller annat eller har du bara ett helt tomt plastskrov, du behöver ju en 2 kanals radiostyrning med ett fartreglage och ett roderservo för att styra båten men behöver du drivlinan också ?
De här verkar ha ganska billiga kontroller.
http://www.autopartner.se
Senast jag hade en båt använde jag delar från Graupner och du borde kunna plocka ihop nått därifrån.
http://graupner.se/sv/batar/tillbehor-for-drivning/
https://www.graupner.de/

Japp. Tomt plastskrov, inget i. Har varit men inte längre! Ska titta hemsidorna! Tack för tipsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Kul! Radiostyrt är alltid roligt!
Om du aldrig har pysslat något med radiostyrt eller elektronik innan rekomenderar jag dig att t.ex plocka isär en gammal radiostyrd bil bara för att skaffa sig ett hum om hur radiostyrt funkar, kanske hittar du också något som du kan använda dig av till båten. Bästa sättet att lära sig är att experimentera.

Iallafall, saker du kommer behöva:

Propeller med vattentät drivaxel
Roder
DC-motor för att driva propellern
Servo- motor för rodret
Fjärrkontroll samt mottagare
Batterier för motor
Batterier för mottagare samt servo

Jag har själv pysslat en del med radiostyrt men bara byggt en båt så jag kanske inte är den bäste men har du frågor är det bara att pm:a mig

Ok, tack! Det hjälpte med listan. Klargjorde lite över vad jag behöver. Pm:ar dig imorgon när jag är lite mer pigg i skallen och kan tänka rätt. Då kan vi snacka lite mer specifikt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RollBolt:

Japp. Tomt plastskrov, inget i. Har varit men inte längre! Ska titta hemsidorna! Tack för tipsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan även leta Kinadelar om du kan vänta länge men vill ha det billigaste, det kan nog bli lite pusslande för dig om du har ett tomt skrov och själv ska utrusta det eller finns det nån lista med delar som passar i det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan även leta Kinadelar om du kan vänta länge men vill ha det billigaste, det kan nog bli lite pusslande för dig om du har ett tomt skrov och själv ska utrusta det eller finns det nån lista med delar som passar i det ?

Vet inte om nån lista. Kina är bra pris men skulle helst gå till en rc butik och köpa det jag behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RollBolt:

Vet inte om nån lista. Kina är bra pris men skulle helst gå till en rc butik och köpa det jag behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du mäta och planera vad som ryms och tex kolla hos Graupner vad som kan passa, de finns i många hobbybutiker och om inte har de nog nått motsvarande, du kan ju även bygga en del själv typ roder och länkar för de är oftast inte så komplicerade att tillverka med handverktyg, det går ju tex att bocka pianotråd till en länk mellan servo och roder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får du mäta och planera vad som ryms och tex kolla hos Graupner vad som kan passa, de finns i många hobbybutiker och om inte har de nog nått motsvarande, du kan ju även bygga en del själv typ roder och länkar för de är oftast inte så komplicerade att tillverka med handverktyg, det går ju tex att bocka pianotråd till en länk mellan servo och roder.

Tack för tipsen! Ska börja mäta och se vad som får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]