Sjukskriven! uppsagd men utan min vetskap.

Permalänk
Medlem

Sjukskriven! uppsagd men utan min vetskap.

Hejsan vet ej om detta är korrekt del i forumet men testar.det är så att jag är sjukskriven sedan en MC olycka 2014 där jag skadade mig riktigt rejält, har skickat in papper på läkarintyg mm till min chef under hela tiden,men fick för mig att kontakta ekonomiansvarig och fråga hur det hela ser ut,som svar får jag att jag är uppsagd sedan ett par månader tillbaka och att dem har skickat brev och försökt ringa mm. detta är absurt då jag har inga samtal från chefen eller brev, en annan sak att tänka på är att ingen semesterersättning har betalats ut samt kompledig tid som jag hade har heller inte betalats ut, Hur gör jag nu? är förvirrad om vad som gäller.

Mvh

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Men du har svarat på alla okända och dolda nummer som ringt?

I övrigt får du väl snacka med facket om du anser att det är fel, annars är det försäkringskassan gissar jag?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har du flyttat under tiden? bytt telefon? ny adress? Har du inte haft någon personlig kontakt med din arbetsgivare på 2 år?

Permalänk

Tror det bästa är att du hör av dig till fackföreningen och ser vad dom säger.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Hejsan vet ej om detta är korrekt del i forumet men testar.det är så att jag är sjukskriven sedan en MC olycka 2014 där jag skadade mig riktigt rejält, har skickat in papper på läkarintyg mm till min chef under hela tiden,men fick för mig att kontakta ekonomiansvarig och fråga hur det hela ser ut,som svar får jag att jag är uppsagd sedan ett par månader tillbaka och att dem har skickat brev och försökt ringa mm. detta är absurt då jag har inga samtal från chefen eller brev, en annan sak att tänka på är att ingen semesterersättning har betalats ut samt kompledig tid som jag hade har heller inte betalats ut, Hur gör jag nu? är förvirrad om vad som gäller.

Mvh

Om du är medlem i facket ska din arbetsgivare kalla facket till förhandling innan eventuell uppsägning. Om du inte är det så kan du knyta näven i fickan eller lägga massa pengar på en dyr advokat.

EDIT: En uppsägning måste vara skriftlig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men du har svarat på alla okända och dolda nummer som ringt?
I övrigt får du väl snacka med facket om du anser att det är fel, annars är det försäkringskassan gissar jag?

Jadå alla samtal har besvarats och dem som missats har jag ringt upp efter.

Skrivet av guineapig:

Har du flyttat under tiden? bytt telefon? ny adress? Har du inte haft någon personlig kontakt med din arbetsgivare på 2 år?

har pratat med chefen av och till men nästan alltid som man kontaktar han så får man ett meddelande där det står (kontaktar dig senare) vilket inte händer

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Om du är sjukskriven på det sättet så har du väl kontakt med FK? Dom brukar ta hand om sådana ärenden och ha stadig kontakt med din arbetsgivare, eftersom dom borde ha tagit över det ansvaret och din ersättning.

Det låter som att du kommer vara sjukskriven många år framåt efter en MC-olycka.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om du är sjukskriven på det sättet så har du väl kontakt med FK? Dom brukar ta hand om sådana ärenden och ha stadig kontakt med din arbetsgivare, eftersom dom borde ha tagit över det ansvaret och din ersättning.

Det låter som att du kommer vara sjukskriven många år framåt efter en MC-olycka.

Har pratat med Fkassan och dem hade ingen aning om att jag har blivigt uppsagd, ringde även arbetsförmedlingen och facket men dem hade ingen aning on någon ev uppsägning. Jag kan förstå att jag blir uppsagd men fan inte utan att veta detta. hade en tokstor komp-ledighet samt semester innestående.

Edit: ja jag krossade vänster ben och höger höft samt slet upp hela bålen.till dags datum har jag opererats 56 gånger.är även märgspikad i båda benen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@AmdX2:

låter inte alls kul det där, min farsa bröt ryggen på hoj som ung, får väl vara glad att han "bara" har konstant ryggvärk idag. Hoppas du frisknar till vad det lider.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Mvh

En grej jag fick lära mig genom facket är att om man blir uppsagt via brev/mail så skall företaget alltid kunna bevisa att detta är skickat, så skickade dom det inte sm rekommenderat brev så har dom inga bevis heller, sen vad jag vet så kan man inte bli uppsagd under sin sjukskrivning, kan dock ha ändrats, men så kommer jag ihåg det efter att jag själv blev det för många år sedan.

Men har dom försökt ringa eller skicka brev så lär dom allt skaffa fram bevis på att detta är gjort, att dom ringt kan dom få fram lätt, men skickade dom bara ett vanligt brev så kan dom inte bevisa ett skit. så tala med facket om du är med där, eller så ringer du chefen och frågar vad i hela H*****E dom håller på med.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som en olaglig uppsägnnig om det stämmer som du berättar, i så fall har du troligen rätt till skadestånd så du bör ta kontakt med facket eller en jurist
Bland annat så verkar man inte följt >

Lag (1982:80) om anställningsskydd
8 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig.
10 § Uppsägningsbeskedet skall lämnas till arbetstagaren personligen. Är det inte skäligt att kräva detta, får beskedet i stället sändas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress.
Uppsägning anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen.
34 § Om en arbetstagare sägs upp utan saklig grund, skall uppsägningen förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren.
38 § En arbetsgivare som bryter mot denna lag skall betala inte bara lön och andra anställningsförmåner som arbetstagaren kan ha rätt till utan även ersättning för skada som uppkommer

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som en olaglig uppsägnnig om det stämmer som du berättar, i så fall har du troligen rätt till skadestånd så du bör ta kontakt med facket eller en jurist
Bland annat så verkar man inte följt >

Lag (1982:80) om anställningsskydd
8 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig.
10 § Uppsägningsbeskedet skall lämnas till arbetstagaren personligen. Är det inte skäligt att kräva detta, får beskedet i stället sändas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress.
Uppsägning anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen.
34 § Om en arbetstagare sägs upp utan saklig grund, skall uppsägningen förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren.
38 § En arbetsgivare som bryter mot denna lag skall betala inte bara lön och andra anställningsförmåner som arbetstagaren kan ha rätt till utan även ersättning för skada som uppkommer

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Har kontaktat min advokat idag och har tid på måndag kl:10.har även pratat med facket och dem kollar runt samt AF som inte fattar ett jota.

Skrivet av jycken:

Uppsägning från arbetsgivarens sida skall alltid vara skriftlig enl LAS .
https://www.ledarna.se/Chefsguider/Arbetsratt/Uppsagning/

Verkar som att jag har en del kött på benen nu och kan trycka till dem rejält.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är gör företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Får man fråga vad det är gör företag?

Fotbollsklubb där jag arbetat som platsansvarig mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@AmdX2:

låter inte alls kul det där, min farsa bröt ryggen på hoj som ung, får väl vara glad att han "bara" har konstant ryggvärk idag. Hoppas du frisknar till vad det lider.

Ja MC olyckor e hemska, jag kan gå igen men har otroligt mycket smärtor. tack

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AmdX2:

Har kontaktat min advokat idag och har tid på måndag kl:10.har även pratat med facket och dem kollar runt samt AF som inte fattar ett jota.
Verkar som att jag har en del kött på benen nu och kan trycka till dem rejält.

Du borde kunna få juridisk hjälp av facket så du själv inte ska behöva hålla på med det men de kanske har nått samarbete med den jurist du kontaktat.
Hursomhelst så finns det en del formalia som måste skötas på rätt sätt vid uppsägningar (däremot är det ganska lätt och billigt att säga upp folk om man gör rätt.)
Det är i alla fall bra att du får reda ut vad som hänt tillsammans med en facklig ombudsman och en arbetsrättsjurist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde kunna få juridisk hjälp av facket så du själv inte ska behöva hålla på med det men de kanske har nått samarbete med den jurist du kontaktat.
Hursomhelst så finns det en del formalia som måste skötas på rätt sätt vid uppsägningar (däremot är det ganska lätt och billigt att säga upp folk om man gör rätt.)
Det är i alla fall bra att du får reda ut vad som hänt tillsammans med en facklig ombudsman och en arbetsrättsjurist.

ja absolut. efter alla år jag har arbetat där all möda jag lagt in,pratade idag med AF och enligt dem stämmer det inte att dem har godkänt uppsägningen inte heller facket visste om det hela. så jag menar ju på att anställningen tickar vidare tills den dagen jag har fått ett papper på uppsägning och orsak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du pratar om arbetsförmedlingen. Är du anställd igenom arbetsförmedlingen som praktik eller stöd eller vad det heter idag? För annars har ju inte arbetsförmedlingen med det att göra.

Vad hade du för anställning innan olyckan? Visstid, tillsvidare, praktik mm?
Om du har en visstidsanställning kan de inte bara säga upp dig utan fackliga förhandlingar.

Under långtidssjukskrivning så har du fått en kontaktperson på FK som tillsammans med dig, din läkare och arbetsgivare tar fram en rehabiliteringsplan. Med kontinuerliga avstämningar.
Har ni inte haft det?

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Förstår inte varför du pratar om arbetsförmedlingen. Är du anställd igenom arbetsförmedlingen som praktik eller stöd eller vad det heter idag? För annars har ju inte arbetsförmedlingen med det att göra.

Vad hade du för anställning innan olyckan? Visstid, tillsvidare, praktik mm?
Om du har en visstidsanställning kan de inte bara säga upp dig utan fackliga förhandlingar.

Under långtidssjukskrivning så har du fått en kontaktperson på FK som tillsammans med dig, din läkare och arbetsgivare tar fram en rehabiliteringsplan. Med kontinuerliga avstämningar.
Har ni inte haft det?

Min chef använder AF som stöd. har varit fast anställd sedan 2010. ingen rehabplan har ordnats och mina chefer har totallt ignorerat alla kontakter med Fkassan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

idag inkom ett mail från arbetet där dem ändrar sin inställning till uppsägningen till att det ska vara frånvaro som anledning att jag är uppsagd. har inte missat en dag inte ens haft en enda sjukskrivning tidigare, har även kontaktat min arbetskamrat som intygar detta likväl alla lönepapper som visar på närvaro. detta trodde jag alldrig min arbetsgivare skulle dra till med.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AmdX2:

idag inkom ett mail från arbetet där dem ändrar sin inställning till uppsägningen till att det ska vara frånvaro som anledning att jag är uppsagd. har inte missat en dag inte ens haft en enda sjukskrivning tidigare, har även kontaktat min arbetskamrat som intygar detta likväl alla lönepapper som visar på närvaro. detta trodde jag alldrig min arbetsgivare skulle dra till med.

Företag är ute efter att maximera vinsten. Går det dåligt för företaget så ska den anställda offra sig, blir rollerna ombyta så tar de till varenda trick i boken.

Permalänk
Medlem

Riktig skit till arbetsgivare som gör så. Hoppas du får igen ordentligt!

Permalänk
Medlem

Att man inte bli förvånad längre!!!
Stå på dig och sylta till dom ordentligt.
Mvh/ Mange

Permalänk
Medlem

För din skull nu. Skriv inte ut vart du jobbar på sociala medier eller något om det för asen kan använda det som illojalt beteende vid en utredning. En fråga som du har ställt är helt ok men som sagt. Håll dig undan från FB instagram o övrigt.

Fackordförande...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Fy alltså, har själv vurpat och krossat spinalutskott samt skadat kotor m.m och varit sjukskriven under en längre tid men inget så allvarligt som din vurpa.
Hade iofs tur hafe fästpunkten för nerver vid spinalutskott gått av hade jag varit förlamad idag men det är ju bara om och nu hände inte det, nära skutar ingen hare och lider med dig samt hoppas du repar dig till så nära 100% det bara går och får rättvisa skipad vad gäller jobb haveriet speciellt om olagligt uppsagd och trixande/fulande av jobbet för att få sin vilja igenom efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

För din skull nu. Skriv inte ut vart du jobbar på sociala medier eller något om det för asen kan använda det som illojalt beteende vid en utredning. En fråga som du har ställt är helt ok men som sagt. Håll dig undan från FB instagram o övrigt.

Fackordförande...

Ja jag postar absolut inget angående det mer än det som finns här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Hej!

Jobbar fackligt aktivt en del här, dock inom industrin men lagarna är ju detsamma.
Det är en jobbig och tråkig process i uppförsbacke och jag önskar dig all lycka till! Även om du har rätt är det inte lätt.

Snabbsvar:
Ta kontakt med Facket om du är medlem, svara inte på några mail från arbetsgivaren, skriv inte på något. Av det du säger så låter uppsägningen felaktig.

Långsvar:

Facket SKA ha fått reda på detta i förväg, ska 'förhandlas' i förväg. Enligt Medbestämmandelagen (MBL) råder att arbetsgivaren ska förhandla med arbetstagarorganisation (dvs facket) innen beslut om viktigare förändring av dina anställningsförhållanden.

Vad som gäller i Lagen om Anställningsskydd (LAS) vid avsked är följande:
- Uppsägning via mail är inte giltig såvida du inte bekräftar det. Här ska du hävda att du inte fått något, du behöver inte ge mer ursäkt än så då det är upp till arbetsgivaren att bevisa att du tagit del av det. Enligt LAS 10§ ska uppsägningsbeskedet skall lämnas till arbetstagaren personligen.
- Det enklaste viset för dem att delge dig är att skicka med rekommenderat brev till din senast kända address, då börjar uppsägningstiden löpa 10 dagar efter poststämpeln oavsett om du hämtar ut brevet eller ej.

Källor:

• LAS 8 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig.
    I uppsägningsbeskedet skall arbetsgivaren ange vad arbetstagaren skall iaktta för det fall att arbetstagaren vill göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning av uppsägningen. I beskedet skall vidare anges om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning eller ej. Har arbetstagaren företrädesrätt och krävs det anmälan för att företrädesrätten skall kunna göras gällande, skall det också anges.

• LAS 9 § Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen. Uppgiften skall vara skriftlig, om arbetstagaren begär det.

• LAS 10 § Uppsägningsbeskedet skall lämnas till arbetstagaren personligen. Är det inte skäligt att kräva detta, får beskedet i stället sändas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress.
    Uppsägning anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen. Om arbetstagaren inte kan anträffas och ett uppsägningsbesked har sänts i brev enligt första stycket, anses uppsägning ha skett tio dagar efter det att brevet lämnades till posten för befordran. Har arbetstagaren semester, anses uppsägning ha skett tidigast dagen efter den då semestern upphörde.

• MBL 11 § Innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av sin verksamhet, skall han på eget initiativ förhandla med arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal. Detsamma skall iakttagas innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena för arbetstagare som tillhör organisationen.
    Om synnerliga skäl föranleder det, får arbetsgivaren fatta och verkställa beslut innan han har fullgjort sin förhandlingsskyldighet enligt första stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Fy alltså, har själv vurpat och krossat spinalutskott samt skadat kotor m.m och varit sjukskriven under en längre tid men inget så allvarligt som din vurpa.
Hade iofs tur hafe fästpunkten för nerver vid spinalutskott gått av hade jag varit förlamad idag men det är ju bara om och nu hände inte det, nära skutar ingen hare och lider med dig samt hoppas du repar dig till så nära 100% det bara går och får rättvisa skipad vad gäller jobb haveriet speciellt om olagligt uppsagd och trixande/fulande av jobbet för att få sin vilja igenom efteråt.

Ja mycket ska man vara med om här i livet. Spännande o se vad nästa mail innehåller. har kämpat i detta företag utav bara fan,skippat semestrar och jobbat över varenda helg.åkt hem på semestern för att andra varit sjuka och kört deras pass. sen får man detta rakt i ryggen.men jag ska inte ge mig inte när dem gjort så pass mycket fel gentemot mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Hej!

Jobbar fackligt aktivt en del här, dock inom industrin men lagarna är ju detsamma.
Det är en jobbig och tråkig process i uppförsbacke och jag önskar dig all lycka till! Även om du har rätt är det inte lätt.

Snabbsvar:
Ta kontakt med Facket om du är medlem, svara inte på några mail från arbetsgivaren, skriv inte på något. Av det du säger så låter uppsägningen felaktig.

Långsvar:

Facket SKA ha fått reda på detta i förväg, ska 'förhandlas' i förväg. Enligt Medbestämmandelagen (MBL) råder att arbetsgivaren ska förhandla med arbetstagarorganisation (dvs facket) innen beslut om viktigare förändring av dina anställningsförhållanden.

Vad som gäller i Lagen om Anställningsskydd (LAS) vid avsked är följande:
- Uppsägning via mail är inte giltig såvida du inte bekräftar det. Här ska du hävda att du inte fått något, du behöver inte ge mer ursäkt än så då det är upp till arbetsgivaren att bevisa att du tagit del av det. Enligt LAS 10§ ska uppsägningsbeskedet skall lämnas till arbetstagaren personligen.
- Det enklaste viset för dem att delge dig är att skicka med rekommenderat brev till din senast kända address, då börjar uppsägningstiden löpa 10 dagar efter poststämpeln oavsett om du hämtar ut brevet eller ej.

Källor:

• LAS 8 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig.
    I uppsägningsbeskedet skall arbetsgivaren ange vad arbetstagaren skall iaktta för det fall att arbetstagaren vill göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning av uppsägningen. I beskedet skall vidare anges om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning eller ej. Har arbetstagaren företrädesrätt och krävs det anmälan för att företrädesrätten skall kunna göras gällande, skall det också anges.

• LAS 9 § Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen. Uppgiften skall vara skriftlig, om arbetstagaren begär det.

• LAS 10 § Uppsägningsbeskedet skall lämnas till arbetstagaren personligen. Är det inte skäligt att kräva detta, får beskedet i stället sändas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress.
    Uppsägning anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen. Om arbetstagaren inte kan anträffas och ett uppsägningsbesked har sänts i brev enligt första stycket, anses uppsägning ha skett tio dagar efter det att brevet lämnades till posten för befordran. Har arbetstagaren semester, anses uppsägning ha skett tidigast dagen efter den då semestern upphörde.

• MBL 11 § Innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av sin verksamhet, skall han på eget initiativ förhandla med arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal. Detsamma skall iakttagas innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena för arbetstagare som tillhör organisationen.
    Om synnerliga skäl föranleder det, får arbetsgivaren fatta och verkställa beslut innan han har fullgjort sin förhandlingsskyldighet enligt första stycket.

Ja det är nog bäst att inte svara alls utan låta facket samt juristen jag anlitat trixa med detta.dem har ju avsiktligt gett fan i alla mina semesterdagar intjänad arbetstid mm totallt

Visa signatur