Avsluta RAID Asus A88XM-A

Permalänk
Medlem

Avsluta RAID Asus A88XM-A

Hej

Situationen är följande, har en maskin som har kört moderkortsnivås RAID med ett Asus A88XM-A (fanns ett skäl till det över mjukvara, men numera finns inte skälet.) och behöver nu avsluta RAID systemet utan att förlora data.

Diskarna jag vill återställe är följande:
En disk med RAID volym, alltså ingen RAID nivå utan enbart RAID anpassad.
Två diskar som har körts RAID 1.

Om jag tar bort dem i RAID menyn så får jag en oidentifierad partition... Detsamma gäller om jag bara byter till AHCI utan att tag bort RAID volymen ur menyn. Även med RAID läget på så kunde inte jag läsa partitionerna med varken Ubuntu desktop live eller gparted-live. Det originella operativsystemet som hanterade RAID volymerna är helt korrupt så glöm det. Det nuvarande OS som är installerat är AHCI.

Någon som har behövt göra något liknande? (Taggar @kinc då han kanske vet något mer.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om någon hittar tråden och har samma problem samt vill ha en lätt lösning så verkar programmet som går att köpa göra jobbet. http://www.easeus.com/data-recovery/other-recovery-software/f... Gratis versionen tillåter en testa att återhämta filer med en gräns på 500MB, men för 30$ (pisspengar gentemot tiden att lösa det på andra sätt) så får man obegränsad data återhämtning på en maskin.

Kan hända att det finns något annat program som antingen är gratis eller bättre, men detta programmet verkar göra jobbet även om fil-skanningen tar lång tid. Recuva fungerade inte och testade även något annat program jag inte minns namnet på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.