dBlev lite inspirerad när jag läste tråden.
Vet redan att jag hade ganska mycket skit liggandes i flyttlådor, det jag i princip saknade var nätdel och chassi som var lämpligt.
Polaren donerade en i3 maskin, ja någon har tagit ram minnena och klippt alla jävla kablar och kört mejslar i CPU fläkt osv så lite lappande fick det bli och ytterligare ett i3 mobo i en låda som kan vara bra å ha
Konverterade ATX 2.x nätdelen till 1.3 standard så gott det gick när dom ändå klippt alla kablar. Tog bort 4 pins CPU kontakten och slängde dit lite molexar och floppy kontakt istället sedan fick jag dela 24 pins ATX kontakten och separera ut dom 20 pins jag behöver då resterande 4 gjorde att den ej gick ner i ATX kontakten på moderkortet (moderna nätdelar har ju ofta delad 24pins kontakt där 4 pins kan separeras bort om man har äldre 20 pins ATX kontakt på moderkortet).
Fick löda om vart enda USB och ljudkabel till fronten med och byta ut dom flesta kablar och leds till frontpanelen då det var sönder och dessutom använde en enda kontakt till moderkortet så var det enklare att bara separera ut leds, power osv för sig som vilken vanlig atx låda som helst.
Efter detta var gjort testade jag om ATX nätdelen startade med tjuvkoppling, fungerade så då drog jag fram ett IBM aptiva moderkort med en P3 800Mhz coppermine och ett GeForce FX 5900U och testade att boota. Systemet postade så då packade jag ner mobot igen, ja jag har snabbare grejor än så till Win 98
AOpen MX3S-T blev det Hittade denna sida som hade alla drivisar och mjukvara för mobot.
Bilden är från den sidan med, ni kommer se att mitt moderkort har helt andra färger på kondensatorerna.
Det var för att jag köpte det som trasigt av en här på Sweclockers tror jag en gång i tiden eller så var det NH eller liknande sida, vem mins
I alla fall hade det sprängda kondingar överallt så kappade om det för en massa år sedan och testade det, voltmoddade även det en gång för att överclocka processorn, görs genom att brygga pins på baksidan socklen tex.
Med moderkortet fick jag en moddad Slot 1 addapter för Tualatin processorer och en 1.2Ghz Tualatin Celeron med 100Mhz FSB och 256KB L2 cache.
För dom som inte vet så är det efterföljaren till Coppermine alltså Slot 1 och Socket 370 180nm Pentium 3 och Celeron med inbyggt cache.
Tualatin är tillverkade på 130nm, det som användes till Pentium 4.
Tualatin gick upp till 1.4Ghz medans Coppermine gick till 1.13Ghz men vill minnas att 1.13Ghz delen var rät övervoltad och intel hade problem med stabiliteten.
Oavset en Tualatin kunde stoppas i en lämplig Slot 1 adapter och stoppas i ett BX440 moderkort, i stort sett om datorn stödde Pentium 2 eller bättre och stödde 100Mhz FSB så kunde man uppgradera gamla reliker från några hundra Mhz upp till 1.4Ghz då moderkorten ofta såg dom som vilken P2/P3 eller Celeron som helst.
Som tur är för mig så stödjer mitt Socket 370 moderkort Tualatin utan mod så det är rätt nice och en Tualatin är rätt jäkla snabb även Celeron då dom dubblade cachet på både Celeron och P3 jämfört med äldre Coppermine.
Även lågt klockade Pentium 4 får se sig ägda av Tualatin som var en bra CPU men den såldes inte i några mängder då intel ville sälja Pentium 4 istället och vi vet ju hur bra dom var....
Jag sket dock i voltmodd då jag vet att den maxar ca 1.4Ghz och det är inte värt det då den är snabb nog ändå.
Ram blev 2st 256Mb SDR SDRAM stickor som jag också köpte på Swec för många år sedan, inget märkvärdigt dock, ram är ram.
För kylning valde jag en Zalman CNPS3100G.
Ren kopparkylare med guld plätering.
Den användes ursprungligen på en delidad K6-2 500Mhz CPU vid OC på socket 7 tiden.
Var den eller en aluminiumkylare med Delta 60 fläkt , gamla datorer låter som det är, behöver ju inte gör det värre
Sedan slipper man fallerande 60mm fläktar, 40-60mm fläktarna gick alltid sönder för då lagren aldrig höll.
Jag vände chassifläkten att sug in där bak istället, var nog onödigt för processorn går inte mycket över 30C med denna flänsen.
Grafikkortet blev ett ASUS V9950 Ultra 256MB vilket var ASUS namn för ett av deras då värsta NVIDIA GeForce FX 5900 Ultra.
Guldpläterad kylare och I/O plåt Kostade mig 6 lax en gång i tiden.
Ett äldre grafikkort kanske hade varit mer tidsenligt men jag kan varken hitta mitt GeFroce 4 eller Voodoo 2 kort, finns väl risk att någon slängt dom eller så har någon fått dom, mins inte. Oavsett kortet har 98 stöd och DX 9.0c så varför inte, definitivt ett av dom sista high end korten perfekta för Windows 98.
Dessa val var väl rätt enkla men problemet börjar ju med val av disk och optiska enheter.
IDE eller ja PATA som det heter för även SATA är IDE då det bara betyder att elektroniken är integrerad i disken.
Alla PATA diskar och optiska enheter var slängda, flesta var sönder så orsaken var enkel.
Då kvarstod SATA, det har jag massor av sedan har jag faktiskt ett SCSI kort med och i alla fall en SCSI disk.
Det fick bli ett Adaptec 19160 U160 SCSI kort och SCSI disk för OS.
Körs på vanlig 32bit 33Mhz PCI bus så U160 är snabbt nog (160Mb/sec och PCI bussen är på max 133MB/sec), dessutom är ingen SCSI disk i sig självt från den tiden snabb nog, inte ens en relativ "modern" U320 modell som jag använder är snabb nog för U160 men beroende på system så kan PCI bussen strypa.
SCSI disken blev en Seagate Cheetah 15k.3 18.7GB.
Det är en 15000rpm U320 disk. Den gör en sådär 35-80MB/sek beroende på om det linjär eller slumpmässig last på snabbare system, dock inte bänkat den på detta systemet än men den känns rapp i alla fall.
Jag har flera PCI SATA 150 kort, dom är alla SIL3114 baserade.
Första jag testade var dött men det andra fungerade.
Jag anslöt en DVD läsare och en WD Raptor 74GB, vist lite ny men den är liten och snabb så inga problem med 127Gb limits och annan skit.
2005 års modell så första versionen av 74GB modellen.
Min tanke var att använda en bränd skiva med en boot iso för windows 98 med SATA stöd.
Detta fungerade dock inte.
Prövade att boota memtest86 och andra bootbara verktyg, ja det mesta prövade jag men inget bootar från DVD läsaren för dom vet inte hur dom ska hantera SIL3114 chipet.
SIL chipen har alltid krävt sina egna drivrutiner och jag visste att det kunde bli ett problem men några andra kort har jag inte och moderkortet har inga SATA kontakter.
Jag testade att flasha SIL kortet och ta bort RAID funktionaliteten då det tydlige kunde hjälpa med optiska enheter, skulle ses mer som PATA enheter, dock gjorde det absolut ingen skillnad.
Lyckades starta upp Gentoo Linux från DVD läsaren då Linux har utmärkt SIL3114 stöd så jag visste nu att datorn var kapabel att boota från SATA DVD läsaren via SIL3114 kortet OM jag har drivrutiner för chipet.
Problemet är ju när bootloadern lämnar över till OS'et eller liknande som problemet uppstår.
Nästa problem var att även om jag bootade från en floppy kunde inte DOS se min SCSI disk så även om jag hade fått DVD läsaren att fungera så finns det inget att installera på.
Visade sig att jag behövde nya drivrutiner, dom som kom med Windows 98 SE eller DOS för SCSI buggar tydligen ofta med Adaptec 19160.
Jag fyndade en orörd och obruten förpackning med original floppyn till mitt 19160 kort i orginallådan jag sparat i sådär 10+ år tydligen I bland har man bara en jävla tur.
Var bara att skriva över SCSI drivisarna på boot floppyn via linux och testa igen.
Och nu hittades min SCSI disk, inte nog med det, jag hittade även Raptor disken så det verkar som SIL3114 kortet påverkades av den drivrutinen med, dock hjälpte det inte med DVD läsaren...
Dock såg Fdisk bara 5.5Gb av min 74Gb partition så mja helt perfekt var det väl inte men framsteg i alla fall.
Jag partitionerade nämligen både SCSI och SATA disk via linux och formaterade till FAT32.
Jag bootade linux gentoo, monterade en Windows 98 ISO från en USB sticka och överförde den till C:\ som ligger på SCSI disken så jag kan starta installationen från disk istället för den optiska enheten efter ja bootat med min floppy som nu har SCSI stöd.
Windows installationen gillade inte alls min Raptor, troligen för den precis som fdisk lästen den helt fel och vägrade installera pga detta även om det inte var tilltänkta disken.
Kopplade ur Raptorn så länge, installerade Windows 98, när installationen startade om och skulle boota igen för att fortsätta så fick jag det klassiska, No BOOT device found!
Kul tänkte jag. Jag försökte med allt i bios men icke.
Tillslut många timmar senare så visade det sig att så fort jag har en SATA Optisk enhet på SATA SIL3114 kortet så låter mitt moderkort den få första Boot prio på SCSI OAVSETT vad jag gör.
Ja SATA kortet identifieras som ett SCSI kort och i BIOS måste jag välja att boota från SCSI om jag vill starta windows från Adaptec kortet och U320 SCSI disken.
Jag hade satt Adaptec kortet i den PCI plats som gjorde att det hittas först vid POST och SIL3114 efteråt, detta gör att SCSI diskens första partition blir C:\ och SATA disken Blir tex D:\, jag hade även DVD läsaren kopplad så den hittades som andra enhet efter Raptorn på SATA kortet eller som 3 i ordningen då.
Men i detta fall spelade det ingen roll utan mitt moderkort anser att DVD läsaren ska boota förs och det värsta är inte det, det värsta är att hittar den ingen skiva så försöker den inte med någon annan SCSI enhet heller därmed boot failure meddelandet.
Inga BIOS isntällningar kom runt detta efter typ 6-7h med labbande.
Hittills inte hittat någon väg runt detta utan det är en PATA DVD som gäller alternativt en extern USB för det har jag lånat och testat med en och det fungerar efter man lagt in USB Master Storage drivrutinerna för windows 98 SE.
Gentoo Linux klagar också på mitt moderkorts bios, det är tydligen MYCKET "trasigt", inte trasigt som korrupt utan kasst kodat helt enkelt så förklarar säkert en del problem jag har.
Så tills vidare måste jag koppla ur DVD läsaren efter jag text använt Linux för att överföra installationen av windows, drivrutiner och annat så lite "fippligt".
Efter jag luskat ut att Optiska enheten var problemet med booten så lyckades jag få windows 98 SE installationen att bli färdig.
Jag installerade nu Windows 98 drivisarna från samma Floppy för mitt Adaptec SCSI kort, installerade SIL3114 drivisarna och windows klagar inte alls över min Raptor nu så 74Gb 10000rpm snabbt utrymme där
Fick in alla drivisa till moderkort, grafikkort mm, fick fixat USB stöd så jag slipper boota linux vart enda gång jag ska ha in nåt på datorn.
Den är väl lite work in Progress men den bootar och går och är en jävligt snabb Windows 98 SE maskin
Får lösa det där med en Optisk enhet en dag, har lånat en extern USB några gånger och dom fungerar guld, klart mer flexibla än interna.
Vist kan inte boota från USB på den datorn men så länge jag har en läsare som fungerar i Windows 98 så duger det.
Jag har windows installationsfiler och drivrutiner på två partitioner som bakup nu så kan rätt lätt installera om med enbart en floppy disket för boot.
Slutgiltiga specs är.
Moderkort: AOpen MX3S-T
Processor: Intel® Celeron® Processor 1.20 GHz, 256K Cache, 100 MHz FSB
RAM: 512MB (2x256MB, PC100 eller PC133, mins inte men det går i 100Mhz ändå så spelar liten roll)
Grafikkort: Nvidia GeFroce FX 5900U 256MB 450Mhz GPU, 850Mhz RAM
Kontrollerkort1: Adaptec 19160 U160 SCSI
Kontrollerkort2: SIL3114, 4-port SATA 1.5Gbit
HDD1: Seagate Cheetah 15k.3 18.7GB (15000rpm)
HDD2: WD740GD 74Gb 8MB cache (10000rpm)
Lite bilder, ja ser lite förjävligt ut men är så när folk är vandaler och klipper sönder alla kablar i en dator.
Kopplade ur lite kablar för att få bättre kort.