Apple håller Iphone-event den 7 september

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Ozzed:

Aa... Jam minns när Apple uppfann vattenkylda processorer till mobiler, IPO68-klassade mobiler, snabbladdning, allways on display, displayer som är böjda i kanten osv och sedan följde alla andra efter....

Istället för att ha femtioelva kärnor på skyhög klockfrekvens som riskerar att throttla ner pga värmeutveckling så utvecklade de en processor med överlägsen IPC som kan köras på så låg klockfrekvens så att vattenkylning inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Precis vad han skriver också

Haha, sant. Skyller på brist på sömn iom Wow: Legion ^^

Permalänk
Medlem

Ingen ny ipad??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Håller med. OLED har grymma fördelar över LCD. Dock tycker jag att Samsungs OLEDskärmar är lite, hur ska man säga.. för mättade för min smak. Lite som att Samsung vill "skryta" över hur fina färger de kan producera. Kanske blir det bättre efter de kalibrerats av Apple?

Just LCDn i iPhone 6/s är marknadsledande, men lika jobbigt är det att man inte kan få helt svart när man ska kolla film på kvällen/natten i sängen.

Vilka fördelar har du i en telefon? Bättre svärta möjligen, men lite bakgrundsljus jämnar ut skillnaderna där. Annars är OLED inte lika ljusstarka, de har sämre betraktningsvinklar och med PenTile-matris renderar de inte text lika bra.
Jag skulle snarare säga att OLED har grym potential, men än så länge är det mer av en gimmick. Tekniken behöver förbättras och mogna.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot vad dual-sensor kameran kan göra. Hoppas de ger den en hög upplösning. Stöd för raw-filer i iOS 10 kommer också vara mycket välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Istället för att ha femtioelva kärnor på skyhög klockfrekvens som riskerar att throttla ner pga värmeutveckling så utvecklade de en processor med överlägsen IPC som kan köras på så låg klockfrekvens så att vattenkylning inte behövs.

Det kan väl vara lite skoj om man vill vara vitsig, men frågan är om inte de skulle behöva vattenkylning ändå. "your device is overheating" verkar ju folk stöta på ibland och det händer inte med Samsung i alla fall. (det KAN hända, se video nedan) men det är sällsynt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

För denna långåriga iphone kunden blir det apple sista chans att få mig att stanna kvar.

Nä ska mycket till om apple ska träffa rätt i mina ögon.
Billigare är väl den största möjligheten för dem.

Låter som du håller kvar i en olycklig kärlek. Köp Oneplus 3 istället och gör dig och din plånbok en tjänst. Kan inte annat än rekommendera den luren alla.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Ozzed:

Det kan väl vara lite skoj om man vill vara vitsig, men frågan är om inte de skulle behöva vattenkylning ändå. "your device is overheating" verkar ju folk stöta på ibland och det händer inte med Samsung i alla fall. (det KAN hända, se video nedan) men det är sällsynt.

http://www.youtube.com/watch?v=aD3rexCtL-A

Tvärtom så visade Linus Tech Tips att 6S inte throttlar medan flertalet Androidtelefoner gör det: http://youtu.be/igoW7FFhJG8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

http://www.youtube.com/watch?v=aD3rexCtL-A

Vänta lite nu, Ozzed!:)

Du jämför en vattentålig mobil mot en mobil som inte är det i ett test som ingen mobil kommer utsättas för? Jo, iPhone kan självklart överleva i vatten mellan 10-20 minuter, men den är inte officiellt sätt vattentålig.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - AMD 9700 XT | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ryktena lär vara sanna när det gäller OLED, de har enl. tidigare rapporter beställt mängder av displayer från Samsung och vem tillverkar OLED i större kvantiteter än dem?
OLED-tekniken är ju såpass mogen att det borde vara någon slags standard nu på telefoner som kostar över 3000:- t.o.m. OnePlus använder ju dem i OP3.
Sedan finns det såklart varianter på OLED som inte anses vara lika bra, dock är ofta finesserna, om de implementeras rätt, som kommer med tekniken en klar fördel jämför med LCD.

LG tillverkar mer. Jag tror att Apple börjar med oled på klockan.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Att börja tillverka hörlurar/headset med en lightningportkabel känns lika menlöst som DAB. Framtiden är trådlös. Vill man kunna använda sina favorit 3.5 mm lurar till sin iPhone 7 kan med fördel köpa en Bluetooth headset/adapter och trycka in dem i den. Så har jag gjort med alla telefoner som jag haft de senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Finns inga sorgekanter på iPhone....

Och det är dags att 3.5mm ljudutgången försvinner, ofta så kör folk bluetooth headset idag, eller ex WiFi till Apple TV/annan enhet med ex Spotify, eller direkt till hemmabio. Det är väl främst i bilar som 3.5mm uttag är vanligare, men även där finns bluetooth i många bilar sedan flera år.
Och det kommer ju alltid finnas adapter för de som vill ha 3.5mm uttag

Lol, Vad jag vet finns det ingen "smartphone" på jorden som har sämre "body to screen ratio" än Iphone SE och 6s är nästan lika dålig.
Kan vara min personliga smak att det känns extremt billigt och något av de fulaste som finns. Annars finns det aspekter på iPhone som är ganska snyggt, men sorgekanterna får Iphone att se ut som en kineskopia för 200 spänn.

En 690 spänn Apple adapter är en ganska dålig lösning och jag hamnar i samma problem som lightning kontakten att jag plötsligt har en dörrstopp för 9k när jag drar sönder kontakten. Vet inte hur många jag känner som har haft glappande kontakter av att bara ladda telefonen.
Boses QC35 kostar 4k så jag lär behålla mina 3.5mm NC hörlurar ett par år till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Lol, Vad jag vet finns det ingen "smartphone" på jorden som har sämre "body to screen ratio" än Iphone SE och 6s är nästan lika dålig.
Kan vara min personliga smak att de känns extremt billigt och något av de fulaste som finns. Annars finns det aspekter på iPhone som är ganska snyggt, men sorgekanterna får Iphone att se ut som en kineskopia för 200 spänn.

En 690 spänn Apple adapter är en ganska dålig lösning och jag hamnar i samma problem som lightning kontakten att jag plötsligt har en dörrstopp för 9k när jag drar sönder kontakten. Vet inte hur många jag känner som har haft glappande kontakter av att bara ladda telefonen.
Boses QC35 kostar 4k så jag lär behålla mina 3.5mm NC hörlurar ett par år till.

Nu så har ju de flesta telefoner utrymme utöver skärmen, och det går ju inte att undomma sålänge man ska ha högtalare, och hemknapp mm på framsidan.
Och vart du fått 690 kr ifrån är en fråga, då en sådan adapter inte ens är släppt än.

Och drar sönder kontakten? Varför skulle det ske? Det är mindre risk med att ha allt i samma kontakt än att behöva ha 2 kontakter/uttag, och drar du med telefonen så hoppar kabeln ut, inget dras sönder.

Och har de glappande kontakter (den inte tar laddning) så kan du säga åt dem att rensa ur ludd/damm ur uttaget så kommer det inte vara något problem längre.
Eller så köper du ett bluetooth headset med 3.5mm utgång så får du trådlöst på dina lurar

Trådbundet är så gammalt, så kommer knappast sakna 3.5 utgången direkt om den försvinner, förutom om man hamnar i en äldre bil utan bluetooth då, men där kan man ju ha ett bluetooth headset inkopplat på 3.5mm kabeln :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

LG tillverkar mer. Jag tror att Apple börjar med oled på klockan.

Apple Watch använder redan OLED och förväntas övergå till mLED som är både ljusstarkare och energisnålare än OLED.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Vänta lite nu, Ozzed!:)

Du jämför en vattentålig mobil mot en mobil som inte är det i ett test som ingen mobil kommer utsättas för? Jo, iPhone kan självklart överleva i vatten mellan 10-20 minuter, men den är inte officiellt sätt vattentålig.

Vattnet i sig är inte det intressanta här utan hur snabbt respektive enhet anser sig "överhettad" och då troligen sänker hastigheten för att avhjälpa problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så har ju de flesta telefoner utrymme utöver skärmen, och det går ju inte att undomma sålänge man ska ha högtalare, och hemknapp mm på framsidan.
Och vart du fått 690 kr ifrån är en fråga, då en sådan adapter inte ens är släppt än.

Och drar sönder kontakten? Varför skulle det ske? Det är mindre risk med att ha allt i samma kontakt än att behöva ha 2 kontakter/uttag, och drar du med telefonen så hoppar kabeln ut, inget dras sönder.

Och har de glappande kontakter (den inte tar laddning) så kan du säga åt dem att rensa ur ludd/damm ur uttaget så kommer det inte vara något problem längre.
Eller så köper du ett bluetooth headset med 3.5mm utgång så får du trådlöst på dina lurar

Trådbundet är så gammalt, så kommer knappast sakna 3.5 utgången direkt om den försvinner, förutom om man hamnar i en äldre bil utan bluetooth då, men där kan man ju ha ett bluetooth headset inkopplat på 3.5mm kabeln :).

Uppenbarligen kan 99.99% av alla andra tillverkare bygga mindre telefoner med samma skärmstorlek och många ggr med större skärm.

Adapter priset var ett Äpple skämt 😀.

Har aldrig hört någon dra sönder 3.5mm och även om den ryker som du vägrar fatta kan jag fortfarande ladda telefonen.
Har dock inte testat på nya Lightning-kontakten men den gamla kunde man i princip hänga en fullvuxen man i om sladden vinklades 90 grader.

Var knappast ludd som var problemet, kontakten "rörde" på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Uppenbarligen kan 99.99% av alla andra tillverkare bygga mindre telefoner med samma skärmstorlek och många ggr med större skärm.

Adapter priset var ett Äpple skämt 😀.

Har aldrig hört någon dra sönder 3.5mm och även om den ryker som du vägrar fatta kan jag fortfarande ladda telefonen.
Har dock inte testat på nya Lightning-kontakten men den gamla kunde man i princip hänga en fullvuxen man i om sladden vinklades 90 grader.

Var knappast ludd som var problemet, kontakten "rörde" på sig.

Kan man inte använda en lightningkabel utan att ha itu den är det, som du säger, bättre att man köper androidtelefoner som är lite billigare och mer "throwaway", då lightning är tio gånger tåligare än det här micro-usb-tjafset som sitter på android, ska man ha itu något kan man lika gärna ha itu något billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan väl vara lite skoj om man vill vara vitsig, men frågan är om inte de skulle behöva vattenkylning ändå. "your device is overheating" verkar ju folk stöta på ibland och det händer inte med Samsung i alla fall.

Jag stötte i undantagsfall på det med min iPhone 4s. En inglasad svart telefon är inte helt lysande ute i solen. Jobbtelefonen, en iPhone 5, har aldrig klagat. Inte heller min 6S+.

Skrivet av ramlösa:

Det kan Apple också men har uppenbarligen valt en annan approach. Gissningsvis för att hem-knappen är en så central del och alternativen tenderar inte vara sådär jättehäftiga.

Citat:

Jag har haft hur många glappande 3.5mm-kontakter som helst genom åren. Förvisso aldrig på en iPhone. Där har jag å andra sidan aldrig varit med om problem med Lightning-kontakten heller. Det är knappast något jag kommer oroa mig för när jag beställer en iPhone 7.

Permalänk
Medlem

Gött. Ska bli najs att äntligen byta bort min iPhone 6.
Har ju ryktats om en helt svart telefon också (baksidan) samt att det ej blir några 16gb modeller, utan det minsta man kan få är 32gb.

TAGGAD!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

De kommer fortfarande sälja som smör, de är långt ifrån uteslutna. Jag är mer intresserad av telefonen efter denna. Ryktena säger ju OLED skärm och avsaknad av hemknapp.

Oled kommer inte för än nästa år. Hemknappen kommer också vara kvar, då ios10 får nya upplåsningsfuktioner beroende på hur man trycker på Hemknappen..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tvärtom så visade Linus Tech Tips att 6S inte throttlar medan flertalet Androidtelefoner gör det: http://youtu.be/igoW7FFhJG8

Scrolla ner på GPU:
http://www.xda-developers.com/s7-edge-throttling-thermals-benchmark-stress-tests-of-sd820-810-808-exynos-7420/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Håller med, därför jag beställde en Note 7. Är trött på Apples produkter på senare år, dom besitter ingen innovation längre.

Hah! Den var rolig

Permalänk
Medlem

Varför är "gammalt" och "tjock" bra argument mot 3,5mm kontakten? Vad jag ser på Lightning hörlurar är högre pris endast en port för laddning och musik (kan lösas säker med någon sorts grenkontakt etc men jösses vad fult de had vart...) Och "bättre DAC"= ännu en del som kan gå sönder på hörlurarna... Lightning= bundet till Apple..
Fördelar? Nytt=bra?...

Fördelarna med 3,5mm: flesta hörlurar har den kontakten, billig, den är cylindrisk!, man kan plugga in i en dosa om man vill ha bluetooth, inget batteri krävs för dem (parentes: för den är tjock kan man få in mer batteri och högre stabilitet ("bendgate"...).
Nackdelar: tjock, kan inte tas ut extra licensavgift...

Men jag finner Iphones tråkiga men oftast bra stabila telefoner, men som 6ans design har ju nu upptäckts lilla problemet med touchskärmen kan lägga av pga för att tunnhet och vikt prioriterats att chips lödkulor knuffas sönder när de viks det minsta... https://www.youtube.com/watch?v=zhJW140kLCY

Och tyvärr gör "vissa" apple evangelister att jag tappar intresset mer än det tråkiga UI och minimala förändringar år til år, samt avsaknaden av trådlös laddning, men Apple har väl inte hittat någon där de kan ta ut avgift för att vara "kompatibel"... (och skal för trådlös laddning är inte smidiga)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Barn, husdjur eller så kanske man själv råkar fastna i kabeln när man går förbi då mobilen ligger på laddning t.ex.

Skrivet av PowerNet:

Trådbundet är gammalt ja, och långt mycket bättre än trådlöst.

Permalänk
Avstängd

Trådlös laddning skulle väl kanske implementeras i 7:an?

Förstår dock inte poängen med det? Hur svårt är det att ansluta en kabel? Dessutom kan man ju använda mobilen samtidigt som den laddas när man använder kabel. Snabbare laddning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Trådlös laddning skulle väl kanske implementeras i 7:an?

Förstår dock inte poängen med det? Hur svårt är det att ansluta en kabel? Dessutom kan man ju använda mobilen samtidigt som den laddas när man använder kabel. Snabbare laddning också.

Ja har inte aning och tycker Iphone rykten är inte värda mycket skulle ju dumpas hörlurskontakt i 6s versionen...

Flera mindre bra anledningar som jag vet i stort sett alltid vart telefonen är och att den laddas, sliter mycket mindre på kontakten, går kontakten sönder kan den ändå laddas, laddar långsamt är bra för batteriet (men långsamt bär man behöver batteri nu är mindre bra så alternativ snabb laddning över USB är mycket bra komplement) OCH behöver inte leta kabel och vart hålet är/skrapa telefonen när det är mörkt och ja e trött/ofokuserad pga "frivillig förgiftning"...
Samt varför inte? vad kan de skada att ha det implementerat 0,01mm tjockare telefon?

(Och ja jag är klantig och har ibland rejäl otur så jag brukar veta vad som håller viss sorts misshandel....)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dravond:

Ja har inte aning och tycker Iphone rykten är inte värda mycket skulle ju dumpas hörlurskontakt i 6s versionen...

Flera mindre bra anledningar som jag vet i stort sett alltid vart telefonen är och att den laddas, sliter mycket mindre på kontakten, går kontakten sönder kan den ändå laddas, laddar långsamt är bra för batteriet (men långsamt bär man behöver batteri nu är mindre bra så alternativ snabb laddning över USB är mycket bra komplement) OCH behöver inte leta kabel och vart hålet är/skrapa telefonen när det är mörkt och ja e trött/ofokuserad pga "frivillig förgiftning"...
Samt varför inte? vad kan de skada att ha det implementerat 0,01mm tjockare telefon?

(Och ja jag är klantig och har ibland rejäl otur så jag brukar veta vad som håller viss sorts misshandel....)

Glappande eller slitna kontakter har jag aldrig råkat ut för på någon mobil, även om man haft dem i bra många år. Trots att jag brukar ansluta laddaren oftare än vad som skulle behövas.

Hur vanligt är det problemet?

För övrigt så införskaffade jag några laddplattor till min Galaxy S7. Har inte använt dem speciellt mycket ännu. Kör fortfarande på vanliga sladden eftersom det är smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Håller med. OLED har grymma fördelar över LCD. Dock tycker jag att Samsungs OLEDskärmar är lite, hur ska man säga.. för mättade för min smak. Lite som att Samsung vill "skryta" över hur fina färger de kan producera. Kanske blir det bättre efter de kalibrerats av Apple?

Samsung-mobilerna är tokiga "direkt ur lådan" men det är som regel bara att växla över till Movie/Basic-mode i Display-settings så sätter de färgåtergivningen rätt.

Så du behöver inte vänta på att Apple kalibrerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka fördelar har du i en telefon? Bättre svärta möjligen, men lite bakgrundsljus jämnar ut skillnaderna där. Annars är OLED inte lika ljusstarka, de har sämre betraktningsvinklar och med PenTile-matris renderar de inte text lika bra..

Frågan är snarare vad LCD har för fördel?
Den överlägsna svärtan/dynamiken är faktiskt väldigt användbar när man kikar på video innan läggdags...

Att oled skulle ha sämre betrakningsvinklar är fel. Båda har i det närmaste obetydliga färgfel i vinkel men oled håller ljusstyrka och dynamik bättre än lcd.

Oled kan vara nog så ljusstarka (GS7 peakar på 855 nits, i6 stannar på 566 nits, t.ex.) men ja, ett mindre tapp i överlag ljusa bilder (hög APL) finns där.

Rendering av text, eller skärpan överlag, är knappast något problem på någon av displaytyperna.

Inte ens energiförbrukning är ett självklart LCD-argument längre:

Citat:

LCDs are typically more power efficient for images with mostly white content (like text screens, for example), while OLEDs
are more power efficient for mixed image content because they are emissive displays so their power varies with the
Average Picture Level (average Brightness) of the image content. For LCDs the display power is independent of image content.

For mixed image content (that includes photos, videos, and movies, for example) with a typical 50 percent Average Picture Level,
the latest OLED Galaxy Note 4 display is 21 percent more efficient than the iPhone 6 and 6 Plus displays. On the other hand, for a
Full White Screen the iPhone 6 and 6 Plus are 45 percent more display power efficient than the latest OLED Galaxy Note 4 display.

Så du verkar sitta på gammal info. Bara beta av displaymates tester så ser du hur det ligger till:
http://www.displaymate.com/mobile.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka fördelar har du i en telefon? Bättre svärta möjligen, men lite bakgrundsljus jämnar ut skillnaderna där. Annars är OLED inte lika ljusstarka, de har sämre betraktningsvinklar och med PenTile-matris renderar de inte text lika bra.
Jag skulle snarare säga att OLED har grym potential, men än så länge är det mer av en gimmick. Tekniken behöver förbättras och mogna.

Lol, tror du sist kollade på en amoled från 2004.
Note 7 ska enligt "displaymate" ha den ljusstarkaste skärmen som de har uppmätt. Vet inte riktigt vad du har rökt men betraktningsvinklarna har alltid varit bäst på oled och oled blöder generellt mindre ljus än andra skärmar.
Ja historiskt har oled skärmar haft problem med ljusstyrkan, men det var ett par år sedan.
PenTile-matris problemet, är det verkligen ett problem? Speciellt på en 2k res telefon, min platta Tab s är 10.5" och jag kan inte se problemet eller pixlar för den delen?