Skype + studiomikrofon = big no

Permalänk
Medlem

Skype + studiomikrofon = big no

Hej
är störd. År 2016 har vi plattskärmar och HTPC/minidatorer men fortfarande suger det ibland. Jag har en kondensatormikrofon med phantominmatning - men när jag använder Skype för videochatt låter det som en webbkamera-mikrofon ändå!

Trist att utvecklingen inte kommit längre.

/Lafa

Permalänk
Medlem

Det är väl inte Skypes fel. Det är väl du som kopplat/konfigurerat det felaktigt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Även om man ställer in volymen manuellt i skype så kommer det ändå att autojustera nivåer etc. Helt j:a hopplöst!

Beroende på vilken karaktär din mikrofon har så kan det vara mer eller mindre lämpligt för skype. En omnidirectional kondensatormic blir mycket olämplig tex. Särskilt en modell som placeras långt från ljudkällan (munnen)

Du kanske får köra en kompressor ganska hårt innan skype för något bättre resultat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har valt rätt mikrofon i Skype?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

funkar helt felfritt med min studiomic / mixer / audiointeface... låter som du har någon inställning galen...

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Så det finns en lösning?

Ja, jag använder rätt ljudkälla... "Line in (Scarlett 2i2 USB)".

Permalänk
Avstängd

Hm, låter ju som att något är galet!

Jag stoppade in min ADK A51TL med en Lexicon Omega mixer i datorn och pratade med polarna i Skype. Dom reagerade direkt på att jag hade mycket bättre kvalité på ljudet än med min vanliga mikrofon. Nu för tiden kör jag ett Qpad QH-1339 headset som faktiskt har inbyggd kondensator mikrofon och det låter riktigt bra det också.

Har tyvärr ingen hjälp att ge dig, men det ska kunna låta bra i alla fall!

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14