Permalänk
Avstängd

VPN frågor

Okej så det har blivit dags att se över integriteten på nätet!

Har dock en drös med frågor då jag inte är speciellt insatt tyvärr!

Jag har byggt ihop en NAS server med hjälp av NAS4free och det är den som jag skulle vilja köra VPN på ut mot nätet fast samtidigt kunna komma åt den i det interna nätverket. Är det möjligt ? Känns som att kör jag VPN på speldatorn så kan man glömma allt FPS spelande online ?

Så här ser min setup ut

Jag har en Asus RT-AC66U som har en flik som heter VPN, Frågan är om det enbart är det interna nätverket den hanterar eller är det mot en vpn server, Mellan min router och VPN servern?

Open VPN verkar vara den starkast krypterade och PPTP är den svagaste?

Nas4free är baserat på freebsd och är inte helt flexibel känns det som, Nu vet jag att man kan köra VPN med lite meck men vill som sagt vara säker på att tunneln ligger utanför mitt nätverk mot VPN servern och att det går att få tag i Nasen i det interna nätverket.

Sen kan någon rekommendera en VPN server(Tjänst) som fungerar och inte sparar loggar om företag/Intresseorganisationer vill veta vem som är bakom IP xxxxxxxx <---- Det fallet VPN ip numret om jag fattat det rätt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kort svar:

Om du kör med en reguljär VPN så kan du inte koppla upp dig utifrån.
De flesta NAS:ar och de flesta routers brukar inte ha tillräckligt kraftiga CPU:er för att hantera krypteringen av VPN uppkoppling (antingen inte alls eller låga hastigheter).

Lösningar:
Med OVPN kan du köpa till en IPv4 adress som pekar på en maskin i ditt nätverk, dvs du kan koppla upp dig utifrån.
En dyrare router kan hantera VPN uppkopplingen, även en datorn med 2 NIC och pfsense kan du sätta mellan fiberuttaget och routern för att hantera krypteringen.

*edit
Läste fel ang din NAS setup, men låter ovanstående stå kvar för andra.
Då är mitt tips att slänga in openvpn som program på NASen och låta den hantera krypteringen, så länga du ha en CPU på denna sida sekelskiftet. För att kunna komma åt den utanför LAN:et rekomenderar jag OVPN, då det är den enda jag hittat med publika adresser.
https://www.ovpn.se/sv/guides/freebsd

Missade setup
Permalänk
Medlem

gällande ditt egna nätverk kommer du alltid komma åt den, med eller utan vpn påslaget.
antar att din nas är något starkare eftersom du kör egen software på den? då kan du installera openvpn (om det finns till nas4free) och köra på den.

att lägga vpn på routern lär den inte fixa då processorn i routern är på tok för svag för att kryptera 256AES eller vad dom nu använder på de företag du är ute efter.
pptp ska du aldrig någonsin använda, det är inte ens säkert.

har du pengar och ingen ork att bygga egen router (om nu nas4free inte har vpn möjligheter) så kan du köpa ovpnbox så agerar den router åt dig och klarar krypteringen.

när jag nu får för mig att skaffa vpn till mitt hemnätverk kommer jag skaffa ovpn med egen ipv4 adress

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Ett annat alternativ är att köpa en Raspberry PI (antar att du ska torrenta).
Mappa upp nfs eller samba från NAS4Free och kör ubuntu eller debian desktop där det är enkelt att connecta mot VPN.

Har provat att köra hela nätverket via OVPN och kan inte rekommendera det, blir för ostabilt för spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Okej så det har blivit dags att se över integriteten på nätet!

Har dock en drös med frågor då jag inte är speciellt insatt tyvärr!

Jag har byggt ihop en NAS server med hjälp av NAS4free och det är den som jag skulle vilja köra VPN på ut mot nätet fast samtidigt kunna komma åt den i det interna nätverket. Är det möjligt ? Känns som att kör jag VPN på speldatorn så kan man glömma allt FPS spelande online ?

Så här ser min setup ut
http://i67.tinypic.com/5mwyus.jpg

Jag har en Asus RT-AC66U som har en flik som heter VPN, Frågan är om det enbart är det interna nätverket den hanterar eller är det mot en vpn server, Mellan min router och VPN servern?

Open VPN verkar vara den starkast krypterade och PPTP är den svagaste?

Nas4free är baserat på freebsd och är inte helt flexibel känns det som, Nu vet jag att man kan köra VPN med lite meck men vill som sagt vara säker på att tunneln ligger utanför mitt nätverk mot VPN servern och att det går att få tag i Nasen i det interna nätverket.

Sen kan någon rekommendera en VPN server(Tjänst) som fungerar och inte sparar loggar om företag/Intresseorganisationer vill veta vem som är bakom IP xxxxxxxx <---- Det fallet VPN ip numret om jag fattat det rätt

Skrivet av RageW:

Kort svar:

Om du kör med en reguljär VPN så kan du inte koppla upp dig utifrån.
De flesta NAS:ar och de flesta routers brukar inte ha tillräckligt kraftiga CPU:er för att hantera krypteringen av VPN uppkoppling (antingen inte alls eller låga hastigheter).

Lösningar:
Med OVPN kan du köpa till en IPv4 adress som pekar på en maskin i ditt nätverk, dvs du kan koppla upp dig utifrån.
En dyrare router kan hantera VPN uppkopplingen, även en datorn med 2 NIC och pfsense kan du sätta mellan fiberuttaget och routern för att hantera krypteringen.

*edit
Läste fel ang din NAS setup, men låter ovanstående stå kvar för andra.
Då är mitt tips att slänga in openvpn som program på NASen och låta den hantera krypteringen, så länga du ha en CPU på denna sida sekelskiftet. För att kunna komma åt den utanför LAN:et rekomenderar jag OVPN, då det är den enda jag hittat med publika adresser.
https://www.ovpn.se/sv/guides/freebsd

Då många lär vara i samma banor efter senaste tidens dramatik så copypastar ja en post jag gjorde i andra tråden som kan vara upplysande och värt att tänka på innan man planerar vidare:

"
det verkar vara många som förespråkar VPN här. Men har någon verkligen kollat upp ifall de ens skulle skilja sig från andra leverantörer så som telia osv..?
De måste väl lämna ut vem som står bakom olika IP adresser om det kommer via domstol dom med?
Kan läsa på t.ex. OVPNs hemsida att de kan lämna ut hur en kund har betalat (vilket borde säga vem personen är). Även om de säger sig inte spara några loggar av aktivitet så sparar de ändå vem som använder ett visst IP via betalinformationen? Så förstår jag det varjefall. Och att detta kommer lämnas ut om domstol kräver det?

Så man kanske ska tänka sig för innan man tror att VPN är safe för de som tänker så.

https://www.ovpn.se/sv/blog/tecknat-forsakring-for-rattegangs....
här kan man läsa om det och kanske tolka det bättre än jag gjorde. Alternativt kontakta dom och fråga själva hur det funkar.
Hade vart intressant att veta hur de olika VPN leverantörerna ställer sig till detta istället för att potentiellt sprida falsk trygghet till andra utan att veta säkert exakt hur det ligger till.

"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Då många lär vara i samma banor efter senaste tidens dramatik så copypastar ja en post jag gjorde i andra tråden som kan vara upplysande och värt att tänka på innan man planerar vidare:

"
det verkar vara många som förespråkar VPN här. Men har någon verkligen kollat upp ifall de ens skulle skilja sig från andra leverantörer så som telia osv..?
De måste väl lämna ut vem som står bakom olika IP adresser om det kommer via domstol dom med?
Kan läsa på t.ex. OVPNs hemsida att de kan lämna ut hur en kund har betalat (vilket borde säga vem personen är). Även om de säger sig inte spara några loggar av aktivitet så sparar de ändå vem som använder ett visst IP via betalinformationen? Så förstår jag det varjefall. Och att detta kommer lämnas ut om domstol kräver det?

Så man kanske ska tänka sig för innan man tror att VPN är safe för de som tänker så.

https://www.ovpn.se/sv/blog/tecknat-forsakring-for-rattegangs....
här kan man läsa om det och kanske tolka det bättre än jag gjorde. Alternativt kontakta dom och fråga själva hur det funkar.
Hade vart intressant att veta hur de olika VPN leverantörerna ställer sig till detta istället för att potentiellt sprida falsk trygghet till andra utan att veta säkert exakt hur det ligger till.

"

Inga problem då man kan betala kontant hos ovpn. Man betalar alltid anonymt hos en vpn leverantör om man vill vara anonym på riktigt då alla sparar info om betalning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Kan läsa på t.ex. OVPNs hemsida att de kan lämna ut hur en kund har betalat (vilket borde säga vem personen är).

Man kan betala anonymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Då många lär vara i samma banor efter senaste tidens dramatik så copypastar ja en post jag gjorde i andra tråden som kan vara upplysande och värt att tänka på innan man planerar vidare:

"
det verkar vara många som förespråkar VPN här. Men har någon verkligen kollat upp ifall de ens skulle skilja sig från andra leverantörer så som telia osv..?
De måste väl lämna ut vem som står bakom olika IP adresser om det kommer via domstol dom med?
Kan läsa på t.ex. OVPNs hemsida att de kan lämna ut hur en kund har betalat (vilket borde säga vem personen är). Även om de säger sig inte spara några loggar av aktivitet så sparar de ändå vem som använder ett visst IP via betalinformationen? Så förstår jag det varjefall. Och att detta kommer lämnas ut om domstol kräver det?

Så man kanske ska tänka sig för innan man tror att VPN är safe för de som tänker så.

https://www.ovpn.se/sv/blog/tecknat-forsakring-for-rattegangs....
här kan man läsa om det och kanske tolka det bättre än jag gjorde. Alternativt kontakta dom och fråga själva hur det funkar.
Hade vart intressant att veta hur de olika VPN leverantörerna ställer sig till detta istället för att potentiellt sprida falsk trygghet till andra utan att veta säkert exakt hur det ligger till.

"

du kan alltid skicka in kontanter i ett brev eller använda bitcoins för att betala på ovpn. då är du helt anonym

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jaha ok..
Men så det borde ändå gälla detsamma då för de som betalar via kort eller t.ex. paypal då. Precis som att ha telia eller någon annan normal ISP menar ni? Isåfall borde man även nämna detta när man rekommenderar VPN till andra i samband med dessa integritetsfrågor.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Tusen tack för alla svar! Intressant det här med betalningen. Fast vad spelar det för roll om dom får reda på att jag betalar för en VPN tunnel? Dom vet ju fortfarande inte till vilket IP jag är knuten eller är jag knuten till ett fast ip hos VPN leveratören ,ja då faller ju hela konceptet känns det som!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Tusen tack för alla svar! Intressant det här med betalningen. Fast vad spelar det för roll om dom får reda på att jag betalar för en VPN tunnel? Dom vet ju fortfarande inte till vilket IP jag är knuten eller är jag knuten till ett fast ip hos VPN leveratören ,ja då faller ju hela konceptet känns det som!

nej, men dom lär logga vilket ip betalningen kommer igenom för att kunna vara säkra på att få ut sina pengar. och sen lär dom ha sparat till vilket konto som X kortnummer betalat till. och ditt kortnummer leder ju bara till dig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

nej, men dom lär logga vilket ip betalningen kommer igenom för att kunna vara säkra på att få ut sina pengar. och sen lär dom ha sparat till vilket konto som X kortnummer betalat till. och ditt kortnummer leder ju bara till dig

Okej så det du säger är att betalar man för en VPN tunnel så är man rökt i vilket fall som helst då dom knyter person till betalning->IP?
Då spelar det ju ingen roll hur man betalar vare sig det är bitcoin eller Cash då det egentligen inte spelar någon roll hur anonym man är på just den punkten

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Okej så det du säger är att betalar man för en VPN tunnel så är man rökt i vilket fall som helst då dom knyter person till betalning->IP?
Då spelar det ju ingen roll hur man betalar vare sig det är bitcoin eller Cash då det egentligen inte spelar någon roll hur anonym man är på just den punkten

Som jag tolkat deras svar i andra forum går det till såhär:

Ditt konto hos OVPN har ett visst nummer. Du skickar ett kuvert med pengar och detta numret. OVPN ser då att du betalat. Pengarna kan inte spåras tillbaka till dig.
Men jag hade nog använt bitcoin istället, kan ju hända att någon på posten stjäl pengarna. Men jag vet inte hur detta spelar någon roll egentligen. OVPN har inga loggar över din trafik oavsett, så jag ser inte varför det skulle spela någon roll att de kan knyta en viss person till en användare av VPN.

Själv tror jag OVPN är den bästa VPN leverantören i sverige iaf, de känns väldigt transparenta. Jag går förbi deras servrar typ varje dag.
https://www.ovpn.se/sv/blog/nya-servrar-i-malmo/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej, men dom lär logga vilket ip betalningen kommer igenom för att kunna vara säkra på att få ut sina pengar. och sen lär dom ha sparat till vilket konto som X kortnummer betalat till. och ditt kortnummer leder ju bara till dig

Vem som betalar för en VPN är oväsentligt om personen inte är loggad och uppkopplad när kollen sker, OVPN har inga loggar (enligt sig själva) därav spelar det ingen roll men klart vill man ha ett extra lager så skadar det inte. Köp ett temp VISA eller något på pressbyrån och du kan regga dig från ett annat IP. Att bevisa att någon betalat en VPN men inte veta när den logga in eller använde eller vad den hade för IP då är som att veta att någon köpt en värdecheck på en affär men inte vet när eller vart den används om den ens gör det, dvs du kommer ingenstans med informationen.

Lösning på uppsättning;
Jag har min mediaserver på VPN ut, sedan har jag VPN på routern in till privata nätverket med en DDNS bunden så hela mitt vanliga nätverk har standard IP, mediaservern har eget ip ut men allt syns på lokala och går att ansluta till utifrån genom att koppla upp sig till routern utifrån. Fungerar väldigt smidigt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Om du vill köra VPN på din FreeNAS (vet inte om det går) så måste den även vara router åt dig och om du spelar kommer det gå via VPN.

Jag ser ingen anledning att köra VPN på något annat ställe än din PC, du kan ju stänga av din VPN koppling när du spelar och du behöver inte röra din nas. Enda anledningen till att du vill köra VPN på din NAS är väl om du använder den som torrent eller liknande?

I så fall kan du installera VPN på den och all internet-trafik kommer gå ut på VPN men det rör inte din speldator,

Permalänk
Skrivet av Christley:

nej, men dom lär logga vilket ip betalningen kommer igenom för att kunna vara säkra på att få ut sina pengar. och sen lär dom ha sparat till vilket konto som X kortnummer betalat till. och ditt kortnummer leder ju bara till dig

Hej,

Självfallet behöver ingen IP-adress loggas vid köp. Vi sparar aldrig våra kunders IP-adresser eller vem det var som hade en viss IP-adress vid en viss tidpunkt.

Det som står i blogginlägget du länkade är följande (omformulerat):

Om en myndighet begär ut information om vem som hade IP-adress X vid Y tillfälle finns det ingen information vi kan tillhandahålla. Om en myndighet däremot frågar: "Har e-postadress X ett konto hos er?" Då har vi möjlighet att svara Ja eller Nej, men det är inget bevismaterial som någonsin skulle gå att använda.

Vi behöver inte logga IP-adresser såsom internetleverantörer gör eftersom Lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation tillämpbar på oss enligt 1 kap. 4§. Jag rekommenderar att du läser följande artikel för klargörande kring våra ståndpunkter om våra kunders integritet: https://www.ovpn.se/sv/blog/oppet-brev-till-polisen/

Permalänk
Medlem
Skrivet av OVPN_se:

Hej,

Självfallet behöver ingen IP-adress loggas vid köp. Vi sparar aldrig våra kunders IP-adresser eller vem det var som hade en viss IP-adress vid en viss tidpunkt.

Det som står i blogginlägget du länkade är följande (omformulerat):

Om en myndighet begär ut information om vem som hade IP-adress X vid Y tillfälle finns det ingen information vi kan tillhandahålla. Om en myndighet däremot frågar: "Har e-postadress X ett konto hos er?" Då har vi möjlighet att svara Ja eller Nej, men det är inget bevismaterial som någonsin skulle gå att använda.

Vi behöver inte logga IP-adresser såsom internetleverantörer gör eftersom Lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation tillämpbar på oss enligt 1 kap. 4§. Jag rekommenderar att du läser följande artikel för klargörande kring våra ståndpunkter om våra kunders integritet: https://www.ovpn.se/sv/blog/oppet-brev-till-polisen/

har inte länkat ett blogginlägg men antar att du syftar på en annan postare.

men bra, då har jag fått en korrektur av en sak jag var rädd för själv.
sparar ni information om kort då? som visa och mastercard?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

har inte länkat ett blogginlägg men antar att du syftar på en annan postare.

men bra, då har jag fått en korrektur av en sak jag var rädd för själv.
sparar ni information om kort då? som visa och mastercard?

Ah, jag kollade lite snabbt där - det var Nima2001 som länkade till blogginlägget.
Vi sparar ingen kortinformation i vår databas då vår kortbetalningsleverantör Braintree som är PCI DSS certifierad säkerställer att kortuppgifterna sparas krypterat och säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OVPN_se:

Ah, jag kollade lite snabbt där - det var Nima2001 som länkade till blogginlägget.
Vi sparar ingen kortinformation i vår databas då vår kortbetalningsleverantör Braintree som är PCI DSS certifierad säkerställer att kortuppgifterna sparas krypterat och säkert.

Okej för att få klarhet i detta. Om jag köper tjänsten av er och betalar med kort...

Om nu en intresseorganisation vill veta vem som står bakom VPN ipt som jag är tilldelat exempelvis så kan ni inte lämna ut det för det finns inga uppgifter ? Menar ni att jag får olika IP nummer var och varannan dag loggfritt? Om ett visst IP nummer är knutet till mig permanent så är ju risken ganska stor att ni vet vem som står som ägare på det numret och då kan väl ni tvingas lämna ut uppgifter?

*Så får man olika ip vid olika tillfällen eller är det ett fast ip knutet till kontot?

*Sen undrar jag om inte dessa organisationer kan vända sig till Braintree för att få reda på vem som betalar för en VPN tunnel hos er?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Om nu en intresseorganisation vill veta vem som står bakom VPN ipt som jag är tilldelat exempelvis så kan ni inte lämna ut det för det finns inga uppgifter ? Menar ni att jag får olika IP nummer var och varannan dag loggfritt?

Det är korrekt. Vi kan inte lämna ut den informationen då man får en ny IP-adress vid varje anslutning och vi inte för några loggar.

Skrivet av Wiruz:

Så får man olika ip vid olika tillfällen eller är det ett fast ip knutet till kontot?

Vi tillhandahåller båda tjänsterna. Om man har en fast IP-adress så har man beställt vår tilläggstjänst Publik IPv4 och då rekommenderar vi att man betalar anonymt.

Skrivet av Wiruz:

Sen undrar jag om inte dessa organisationer kan vända sig till Braintree för att få reda på vem som betalar för en VPN tunnel hos er?

Eventuellt kan dem göra det ja, men det är fullkomligt lagligt att ha en VPN-tjänst så förstår inte vad poängen skulle vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OVPN_se:

Det är korrekt. Vi kan inte lämna ut den informationen då man får en ny IP-adress vid varje anslutning och vi inte för några loggar.

Vi tillhandahåller båda tjänsterna. Om man har en fast IP-adress så har man beställt vår tilläggstjänst Publik IPv4 och då rekommenderar vi att man betalar anonymt.

Eventuellt kan dem göra det ja, men det är fullkomligt lagligt att ha en VPN-tjänst så förstår inte vad poängen skulle vara.

Jag får tacka för alla bra svar! Nu till en väldigt relevant fråga för min del. Har som sagt ingen erfarenhet av VPN.

Jag har en FreeBSD server som jag vill koppla mot en VPN tunnel. Blir en del trix men följer man en guide som jag hittat så ska man tydligen få ett certifikat i form av .crt och .ovpn . Stämmer det? Annars är guiden jag tänkte följa rätt irrelevant.

Citat:

The tricky part, certificate installation
Download your certificates *.crt as well as *.ovpn (do all that on your main PC, desktop for example), rename them to *.crt->openvpn.crt and *.ovpn->openvpn.conf copy them using WinSCP to /usr/local/etc/openvpn/
Once copied edit the openvpn.conf and you should see something like that:

client
dev tun
proto udp
remote 11.170.97.173 443 # - Your server IP and OpenVPN Port
resolv-retry infinite
nobind
tun-mtu 1500
tun-mtu-extra 32
mssfix 1450
persist-key
persist-tun
ca openvpn.crt
auth-user-pass
comp-lzo
verb 3

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av OVPN_se:

Vi tillhandahåller båda tjänsterna. Om man har en fast IP-adress så har man beställt vår tilläggstjänst Publik IPv4 och då rekommenderar vi att man betalar anonymt.

Jag kan inte se informationen om det på er sida? Eller tittar jag kanske på fel ställe. Köpte nämligen Publik-adress i tron om att det inte skulle påverka anonymiteten.

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Jag får tacka för alla bra svar! Nu till en väldigt relevant fråga för min del. Har som sagt ingen erfarenhet av VPN.

Jag har en FreeBSD server som jag vill koppla mot en VPN tunnel. Blir en del trix men följer man en guide som jag hittat så ska man tydligen få ett certifikat i form av .crt och .ovpn . Stämmer det? Annars är guiden jag tänkte följa rätt irrelevant.

Vi har en guide för FreeBSD här som du kan följa: https://www.ovpn.se/sv/guides/freebsd
Skicka ett mail till supportten om du inte får till det så kollar vi på det

Skrivet av Njeu:

Jag kan inte se informationen om det på er sida? Eller tittar jag kanske på fel ställe. Köpte nämligen Publik-adress i tron om att det inte skulle påverka anonymiteten.

Det står specificerat här, vilket vi bör tydliggöra bättre. Skriv till supporten så kan vi komma fram till en bra lösning.

/David

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OVPN_se:

Vi har en guide för FreeBSD här som du kan följa: https://www.ovpn.se/sv/guides/freebsd
Skicka ett mail till supportten om du inte får till det så kollar vi på det

Det står specificerat här, vilket vi bör tydliggöra bättre. Skriv till supporten så kan vi komma fram till en bra lösning.

/David

Tusen tack!!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OVPN_se:

Vi har en guide för FreeBSD här som du kan följa: https://www.ovpn.se/sv/guides/freebsd
Skicka ett mail till supportten om du inte får till det så kollar vi på det

Det står specificerat här, vilket vi bör tydliggöra bättre. Skriv till supporten så kan vi komma fram till en bra lösning.

/David

Hej har ytterligare en fråga som jag glömde fråga.

Jag kör som sagt Nas4free en freeBSD klon eller vad man nu ska kalla det?

Nu funderar jag på följande. Är jag uppkopplad 24/7 så har jag samma IP hos er, Det innebär i praktiken att om jag är online 24dagar utan att starta om så har jag samma IP nummer right?

Om jag lägger in automatiserade omstarter så borde IP numret bytas ut eller?

Sen ser jag att ni även har en tjänst som kallas Multihop ,Betyder det att jag får fler IP nummer på vägen? dvs...

Mitt IP--> VPN IP-->VPN IP-->VPN IP-->VPN IP--> Internet ?
Och försämrar det prestandan?

En annan sak jag tänkt på, Ställer det här till det när det kommer till portforward i Bitorrent?

Sen vet jag inte om jag fick svar på frågan om jag kunde komma åt mitt interna nätverk fast jag har servern kopplad mot VPN tunneln?
https://www.ovpn.se/sv/guides/freebsd
Denna guide du postade gör så min lina är krypterad mellan mig och er med OpenVPN som kryptering?

Och det är endast min Freebsd server som är kopplad till VPN tunneln? Det är den enda maskinen som jag vill ska vara kopplad till en VPN nämligen.

Många frågor tyvärr.
Sen funderar jag på om man får någon längre testperiod för att kolla om det fungerar som det ska, Ser 5 timmar men om man behöver en dag på sig är det omöjligt?

Är som sagt intresserad av Abonnemang med OpenVPN kryptering samt Multihop isf

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OVPN_se:

Vi har en guide för FreeBSD här som du kan följa: https://www.ovpn.se/sv/guides/freebsd
Skicka ett mail till supportten om du inte får till det så kollar vi på det

Är inte meningen att kidnappa tråden men då vi har er på tråden
Förstår att ni inte kör något annat än OVPN men finns det någon lösning för oss som gör lite mer enterprise prylar? Jag kör ett vSRX kluster hemma i vmware och skulle gärna vilja testa OVPN men inte så lätt

Permalänk
Medlem

jag sitter i samma båt som TS men vill inte heller lägga massa pengar på dyra abonnemang när jag kan skaffa oVPN från Bahnhof för 40kr/månad.
Saken är den att jag kör med Synology som stödjer OpenVPN men inte i bridge-mode så annars kunde den ha tagit hand om den pucken.
Så nu är frågan hur man lättast skall göra för att lösa detta så trafiken till och från NASen är krypterad men vill enda kunna komma åt den internt i nätverket och gärna externt om det går?

Ska man köpa en ny router, lägga in den mellan sin NAS och sin vanliga router, lägga in Tomato på den och sen köra ovpn på den?
Hur blir det då skulle man fortfarande kunna komma åt den internt på nätverket och går det att på nått sätt brygga en säker anslutning till sin NAS via sin vanliga router så man kommer åt den typ Plex från externt?

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite
Jag har skaffat mig en VPN via Private Tunnel. Använder RDP en hel del när jag är på jobbet. Hur funkar det när jag har VPN igång? IP-nummer etc stämmer ju inte utåt.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av svalle:

Kapar tråden lite
Jag har skaffat mig en VPN via Private Tunnel. Använder RDP en hel del när jag är på jobbet. Hur funkar det när jag har VPN igång? IP-nummer etc stämmer ju inte utåt.

Din "vanliga" internetanslutning fungerar fortfarande, så du kan fortfarande ansluta med RDP (eller vad som helst för den delen..) till din vanliga IP-adress. Om du kör med router kan du kolla i dess webbgränssnitt för att se vilket WAN IP den får, eller koppla in en annan enhet och kolla din publika IP genom typ http://mittip.se/. Eller så disconnectar du VPN-anslutningen tillfälligt och kolla vilket publikt IP du får på datorn och notera ner det.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Din "vanliga" internetanslutning fungerar fortfarande, så du kan fortfarande ansluta med RDP (eller vad som helst för den delen..) till din vanliga IP-adress. Om du kör med router kan du kolla i dess webbgränssnitt för att se vilket WAN IP den får, eller koppla in en annan enhet och kolla din publika IP genom typ http://mittip.se/. Eller så disconnectar du VPN-anslutningen tillfälligt och kolla vilket publikt IP du får på datorn och notera ner det.

Så jag behöver inte gå in och ändra något i routern eller noip.com. Allt fungerar som innan även om jag har igång VPN?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max