Kan inte koppla in skärmen VGA (D-sub) Out till VGA

Permalänk
Medlem

Kan inte koppla in skärmen VGA (D-sub) Out till VGA

Hej!

Datorn har ett VGA (D-sub) Out (enligt specen) och på skärmens uttag står det VGA. Varför funkar det inte att använda en vanlig VGA-kabel? Måste jag köpa en speciell kabel för VGA (D-sub) Out? Var köper man det i så fall? (Inget fel på kabeln i sig, har provat på andra datorer och skärmar). Får bara upp att ingen signal hittades.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att stänga av datorn koppla bort alla videokablar och bara ha vga anslutet när du startar ?
Och vilken upplösning är det på skärmen ?
Det finns bara en typ av kabel kopplingsmässigt, men de kan skilja i kvalitet men alla borde ge bild om vga utgången är aktiv och du har valt en upplösning monitorn kan ta emot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att stänga av datorn koppla bort alla videokablar och bara ha vga anslutet när du startar ?
Och vilken upplösning är det på skärmen ?
Det finns bara en typ av kabel kopplingsmässigt, men de kan skilja i kvalitet men alla borde ge bild om vga utgången är aktiv och du har valt en upplösning monitorn kan ta emot.

Hur vet jag att utgången är aktiv? De satt en liten gummituta över just den utgången (men inte på de andra) så man måste kanske göra något för att aktivera den? Skärmens upplösning är 1920*1080.

Det är denna dator som jag har http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246081-a...

Permalänk
Skrivet av dotson:

Hur vet jag att utgången är aktiv? De satt en liten gummituta över just den utgången (men inte på de andra) så man måste kanske göra något för att aktivera den? Skärmens upplösning är 1920*1080.

Kollat bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Kollat bios?

Hur gör jag det? Har denna dator http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246081-a... och inte jättekunnig på sånt här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dotson:

Det är denna dator som jag har http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246081-a...

Om du kopplar bort allt annat som jag tidigare skrev har du bara en möjlig videoutgång, har du flera grafikkort eller sitter vgan på ett separat ensamt grafikkort eller är det integrerad grafik från moderkortet du försöker med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Sorry för min okunskap men jag kan inte kunskap att svara på "har du flera grafikkort eller sitter vgan på ett separat ensamt grafikkort eller är det integrerad grafik från moderkortet du försöker med"... Datorn är som sagt den jag länkade till från webbhallen och jag har inte gjort mer än att packat upp den och kört igång den.

Jag har kopplat in mus och tangentbord med usb. För skärmen finns två alternativ varav det ena är VGA och det är den som inte funkar. Det andra är ett annat uttag som jag inte vet vad det heter, ser ut som ett bredare VGA. När jag sätter en adapter mellan det uttaget och VGA-kabeln så funkar det. (Men att ha adapter tar plats och känns onödigt om det ändå finns ett VGA-uttag som borde funka. Och eftersom datorn är helt ny vill jag verkligen veta att allt funkar som det ska.

Har provat igen att starta om datorn med VGA ikopplad men den får då ingen kontakt med skärmen.

Permalänk
Medlem

Köp en DVI-D kabel och anslut den i de breda uttagen istället.

Permalänk
Medlem

@Ldarax: OK jag det låter ju lättast. Har ett sådant uttag på skärmen med. Men varför funkar inte det där VGA-uttaget då? Och egentligen vill jag koppla in två skärmar men det går kanske inte alls? Hur skulle jag göra det i så fall då den ena skärmen har dvi och vga och den andra har bara vga och datorn har ju som sagt vga och dvi (om det nu är det som det ena uttaget hette

Edit: Tror jag fattar nu. DVI-uttaget sitter på grafikkortet eller hur? Så om jag ska koppla in två skärmar så måste jag koppla båda till grafikkortet och där finns inte VGA så då måste jag använda någon typ av adapter alt köpa ny skärm som har HDMI-utgång då grafikkortet bara ha ett DVI samt ett HDMI. Har jag fattat rätt? Dock fattar jag inte vad man ska med det där VGA-uttaget till om det inte klarar av signal till bildskärmen...?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dotson:

@mrqaffe: Sorry för min okunskap men jag kan inte kunskap att svara på "har du flera grafikkort eller sitter vgan på ett separat ensamt grafikkort eller är det integrerad grafik från moderkortet du försöker med"... Datorn är som sagt den jag länkade till från webbhallen och jag har inte gjort mer än att packat upp den och kört igång den.

Jag har kopplat in mus och tangentbord med usb. För skärmen finns två alternativ varav det ena är VGA och det är den som inte funkar. Det andra är ett annat uttag som jag inte vet vad det heter, ser ut som ett bredare VGA. När jag sätter en adapter mellan det uttaget och VGA-kabeln så funkar det. (Men att ha adapter tar plats och känns onödigt om det ändå finns ett VGA-uttag som borde funka. Och eftersom datorn är helt ny vill jag verkligen veta att allt funkar som det ska.

Har provat igen att starta om datorn med VGA ikopplad men den får då ingen kontakt med skärmen.

Det är svårt att säga nått utifrån texten från webbhallen och för att du motsäger den, datorn har vga och hdmi enligt dem men på dig låter det som om den också har dvi. Den har minst ett separat grafikkort men cpun har också integrerad grafik men jag vet inte om moderkortet har anslutningar för det, en bild på baksidan så man ser alla hdmi, vga, dp och dvi kontakter som kan finnas eller en länk till exakt rätt bild eller manual vore bra.
Eller så kollar du själv exakt vilka anslutningar du har för bild och om de sitter på ett grafikkort eller direkt på moderkortet

Skrivet av Ldarax:

Köp en DVI-D kabel och anslut den i de breda uttagen istället.

Det är tekniskt omöjligt eftersom dvi-d inte överför samma signaler som vga, dvi-a eller dvi-i har samma signaler medans dvi-d kommer att kräva någon form av elektronisk signalomvandlare och inte bara en kabel, det går att lösa men det är mycket dyrare än "bara en kabel"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Grafikkortet är NVIDIA GeForce GTX960 2GB och har 1HDMI, 1DVI, 3DP. Så jag antar då att VGA sitter på moderkortet för de sitter högre upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

@mrqaffe: Grafikkortet är NVIDIA GeForce GTX960 2GB och har 1HDMI, 1DVI, 3DP. Så jag antar då att VGA sitter på moderkortet för de sitter högre upp.

Så är det säkert, grafiken i CPU'n stängs av via bios när man kopplar in ett annat grafikkort.
Det är därför de har satt över vgaporten på moderkortet från fabrik.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Så är det säkert, grafiken i CPU'n stängs av via bios när man kopplar in ett annat grafikkort.
Det är därför de har satt över vgaporten på moderkortet från fabrik.

This.

Helt korrekt tänkt, har för mig att de stängt av det i bios från start på deras maskiner, en del lägger som sagt en svart gummiplugg över med skruvar så att man inte ens ska kunna ta fel och använda den

Lättast för TS är adapter dvi till vga

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dotson:

Då blir det spännande, du kan troligen få igång vgan om du verkligen vill men då kommer du troligen att begränsa funktionerna på Nvidiakortet, Nvidia har gjort en del mjukvaruspärrar i drivrutinerna som förhindrar att man använder drivers/grafikkort av andra fabrikat tillsammans med deras, win i sig stödjer det men Nvidia låser ner det, det finns hackade drivers men det enklaste om du verkligen vill ha igång vga är nog att köpa ett Nvidigrafikkort till som ger dig anslutningen, eller en aktiv omvandlare tex från DP eller så skaffar du en modern monitor i stället och slipper ifrån en massa strul.

Eftersom du behövde ställa dess frågor tror jag att det kommer att bli en massa strul för dig att få det att fungera med flera kort eller hackade drivers.
Att köpa en signalkonverterare kostar nästan lika mycket som en monitor och du tappar ändå bildkvalitet via vga så det är inte nån prisvärd lösning.

Du bör troligen skaffa en annan monitor du kan ansluta direkt till grafikkortet för att lösa det här.
Edit:Om ditt grafikkort har en dvi i anslutning så finns det vga i den och då kan det räcka med bara en kontakadapter, men det förutsätter ju att dvi-i kontakten är ledig på grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack snälla ni för allt tålamod och hjälp. Nu fattar jag hur det funkar. Jag kommer inte att hacka några drivers eller liknande 😀. Jag sätter tillbaka den svarta pluppen och kör på adaptern helt enkelt. Tack än en gång 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

Jag sätter tillbaka den svarta pluppen och kör på adaptern helt enkelt.

Om jag förstår dig rätt så använder du nu alltså DVI-uttaget från grafikkortet, och sedan en adapter till VGA-ingången på skärmen? Det är inte helt optimalt om skärmen också har en DVI-ingång. VGA är nämligen analogt, medan DVI, HDMI och DP är digitala. Så nu måste grafikkortet konvertera den digitala signalen till en analog signal, som skärmen sedan måste konvertera tillbaka till en digital signal.

Det vore då mycket bättre att bara använda en DVI-kabel direkt, så blir det digitalt hela vägen. Det kan ge bättre bildkvalité, men det beror på hur bra grafikkortet och skärmen är på analog signalomvandling. Eller med andra ord: att blanda in VGA kan försämra bildkvalitén, medan DVI/HDMI/DP inte gör det.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16361500" userid="104587" name="perost"]
Om jag förstår dig rätt så använder du nu alltså DVI-uttaget från grafikkortet, och sedan en adapter till VGA-ingången på skärmen? Det är inte helt optimalt om skärmen också har en DVI-ingång. VGA är nämligen analogt, medan DVI, HDMI och DP är digitala. Så nu måste grafikkortet konvertera den digitala signalen till en analog signal, som skärmen sedan måste konvertera tillbaka till en digital signal.

Det vore då mycket bättre att bara använda en DVI-kabel direkt, så blir det digitalt hela vägen. Det kan ge bättre bildkvalité, men det beror på hur bra grafikkortet och skärmen är på analog signalomvandling. Eller med andra ord: att blanda in VGA kan försämra bildkvalitén, medan DVI/HDMI/DP inte gör det.
[/

Det stämmer precis så är det nu. Vilken dvi-kabel ska man använda. Verkar finnas flera sorter, typ DVI I, DVI D osv. Och går det att använda kabel som funkar hdmi till DVI?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dotson:

[quote postid="16361500" userid="104587" name="perost"]

[/

Det stämmer precis så är det nu. Vilken dvi-kabel ska man använda. Verkar finnas flera sorter, typ DVI I, DVI D osv. Och går det att använda kabel som funkar hdmi till DVI?

Kolla vilken dvikontakt du har på grafikkortet och monitorn, det är troligen en dvi-i duallink men det måste inte vara det, ska du överföra 1920x1080 så kan kabeln vara singellink men har du duallink kontakter på grafikkort/monitor så går det med en duallinkkabel och en sån är ett krav om du ska ha 144Hz eller högre upplösning.
det går bra att ha en kabel med dvi och hdmi i varsin ände, den stödjer då dvi-d singellink.

Visa signatur