Vilket ram har jag och vilka passar bra?

Permalänk

Vilket ram har jag och vilka passar bra?

Hej,

Kan någon verifiera vilken mhz mina ram ligger på?
Har 2st 4gb vet jag men är osäker på ifall de är 800, 1600 eller 2400mhz.

https://postimg.org/image/4a8qdpegz/
Räknar man DRAM fequency x2? tänkte eftersom de är DDR3 så kanske det är x3?

Jag har förstått att man gärna ska köpa flera av samma storlek ifall man ska uppgradera men hur är det med mhz?
Hade tänkt införskaffa dessa från netonnet:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr3/cors...

Svar uppskattas.

Permalänk
Medlem

Du har 800 MHz. Om du har 2 stycken säger man inte att det är 1600 MHz, det är fortfarande 800 MHz.

DDR3 är bara typen, om du ska köpa nytt RAM måste det vara DDR3 om det ska passa på ditt moderkort, om du vill ha det bättre och använda DDR4 måste du byta ut moderkortet mot ett som supportar DDR4.

Och de RAM minnen som du länkade blir iaf bättre än de du har just nu.

Permalänk
Medlem

Faktisk frekvens - 800MHz
Effektiv frekvens - 1600MHz

Alltså skulle dem säljas som 1600MHz minnen.
DDR = Double Data Rate. Siffran är bara ett versions nummer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Griggs:

Du har 800 MHz. Om du har 2 stycken säger man inte att det är 1600 MHz, det är fortfarande 800 MHz.

Han pratar om att han har hört talas lite inkomplett om faktisk och effektiv frekvens, han pratar inte om antal stickor. Alla DDR versioner har en faktisk frekvens och en effektiv frekvens. I alla DDR versioner så är den effektiva frekvens dubbla den faktiska frekvensen, DDR står till och med för Double Data Rate.

Då jag inte orkar skriva en längre förklaring för sjuttioelfte gången (klankar inte ner på folk för att inte veta detta, jag genuint orkar bara inte skriva om minnescykler igen...) om detta och jag slarvat med bokmärkena så länkar jag bara min text (som var bokmärkt) om GDDR5 och GDDR5X som har en effektiv frekvens på 4x respektive 8x som har många paralleller. #16146783

Visa signatur

Permalänk

@Griggs: @philipborg:

Jag vill alltså ha 16gb istället för 8gb. Kommer de fungera bra ihop med de minnena jag redan har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

@Griggs:

Jag vill alltså ha 16gb istället för 8gb. Kommer de fungera bra ihop med de minnena jag redan har?

Frekvens mässigt är dem identiska. Latensen skiljer sig däremot men det lär fortfarande fungera. Det är bara det att dina nya minnen lär inte kunna ge allt dem pallar utan får samma latenser som dina tidigare minnen. CL 11 på dina nuvarande och CL 9 på dem länkade där lägre är bättre.

Får jag fråga vad du har för CPU just nu? Märkte att du kör ett singelt RAM minne vilket innebär att du kan bara använda halva din minnesbandbredd just nu. (Om jag gissar att du har en rätt så modern CPU.) Köper du fler minnesmoduler så lär du kunna använda hela och din prestanda lär gå upp även om man bortser från minnesökningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som alltid när det gäller minnen , kontrollera vad ditt moderkort stöder , det finns i regel en lista på tillverkarens hemsida.

Ju mer information man lämnar när man ställer en fråga dessto bättre svar får man

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

@philipborg:

Jag har en: i5 4570 3,2 GHz.
Så är det enligt dig värt att köpa 2 nya minnen med cl11 istället för cl9? Minnen är ju billiga så det kanske man inte sparar något på ändå och det kan vara bra för fortsatt uppgradering i framtiden kanske.
Jag har väl två minnen? är fan osäker men jag va helt säker på det trodde jag får väl öppna datorn och kolla

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Jag har en: i5 4570 3,2 GHz.
Så är det enligt dig värt att köpa 2 nya minnen med cl11 istället för cl9? Minnen är ju billiga så det kanske man inte sparar något på ändå och det kan vara bra för fortsatt uppgradering i framtiden kanske.
Jag har väl två minnen? är fan osäker men jag va helt säker på det trodde jag får väl öppna datorn och kolla

Jag säger inte att det är mer lönt att köpa CL 11 minnen istället, speciellt inte om det blir dyrare. CL 9 minnen klarar galant att köra i CL 11 konfiguration, jag säger bara att du kommer inte kunna utnyttja faktumet att det är CL 9 minnen då dem kommer bara kunna köra i CL 11. Spelar däremot i dem flesta fall väldigt lite roll, speciellt på en såpass lågklockad CPU som din.

Har du två minnen så är det någonting fel. Din screenshot hävdar att du kör single channel vilket antingen betyder att du har ett RAM minne eller stoppat in dina RAM minnen i fel DIMM slot. Står i din moderkorts manual hur man ska stoppa in sina RAM minnen baserat på hur många RAM minnen man har. Stoppar man in dem fel så får man fortfarande rätt mängd RAM minne men prestandan blir helt fel.

Råder om att du följer @mr_sQuintys råd om att kolla på moderkorts sidan efter bekräftade kompatibla RAM minnen, men har svårt att tro att dem inte skulle vara kompatibla. På moderkorts sidan kan du även ladda ner manualen om du inte orkar leta upp den eller slarvat bort/slängt den.

Visa signatur

Permalänk

@philipborg:

Tack för svar.
Jag har kollat lite i manualen och ser att man antingen ska installera i kanal a eller b.
Så är redan minnena monterade.

Enligt manual för h97-plus:
https://postimg.org/image/orzsi1k99/

Hur de sitter:
https://postimg.org/image/cerjovjyl/

Ska jag prova den andra kanalen eller hur felsöker man bäst?

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Tack för svar.
Jag har kollat lite i manualen och ser att man antingen ska installera i kanal a eller b.
Så är redan minnena monterade.

Enligt manual för h97-plus:
https://postimg.org/image/orzsi1k99/

Hur de sitter:
https://postimg.org/image/cerjovjyl/

Ska jag prova den andra kanalen eller hur felsöker man bäst?

Dem är fel insatta. Du vill ju använda kanal A och B inte bara en utav dem. Stoppa in dina minnen i A1 och B1 eller A2 och B2 så lär du få dual channel.

Visa signatur

Permalänk

@philipborg:
Haha, ja nu står det dual i cpu-z. De har suttit så i över 1 år.. satt så när jag köpte datorn och jag har inte reflekterat en sekund över det före nu.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
Haha, ja nu står det dual i cpu-z. De har suttit så i över 1 år.. satt så när jag köpte datorn och jag har inte reflekterat en sekund över det före nu.

Ren intresse fråga, köpte du den begagnad eller från något företag?
Inte ovanligt att RAM minnen sitter fel, logiskt vill ju människan fylla allting och lämna resten tomt. Man antar ju inte att dem ska sitta med mellanrum.

Ivf, nu lär du få prestanda boost även innan du köper fler minnen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ren intresse fråga, köpte du den begagnad eller från något företag?
Inte ovanligt att RAM minnen sitter fel, logiskt vill ju människan fylla allting och lämna resten tomt. Man antar ju inte att dem ska sitta med mellanrum.

Ivf, nu lär du få prestanda boost även innan du köper fler minnen.

Begagnad. Jag såg nu också att grafikkortet är installerat i pci-slotet för crossfire. Jag bytte direkt till det som stödjer pci express 3.0. Har ett 970 atm och vet inte om det går på pci 2.0 eller 3.0 men har ett 1070 som kommer i veckan så det var rätt skönt att jag såg det nu så jag inte bara bytte ut och installerade i fel slot.

Kanske borde ta och se om processorn är vänd upp och ner

Permalänk

@philipborg:
Du verkar kunna en del så jag skulle gärna kolla med dig angående mitt bios och pci express 3.0.

I manualen står det klart och tydligt att det stödjer pci express 3.0:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Jag har nu monterat in grafikkortet i sloten som visas här där pci express 2.0/3.0 är:
http://www.computerlounge.co.nz/Uploads2/Asus/Motherboards/Z9...
(Det satt tidigare under crossfire ready)

Jag ser dock detta i bios:
https://postimg.org/image/ga4jeru0b/

Jag vill ju kunna välja gen3 för pci express 3.0 eller är det troligen så att det är gen2 som är både pci express 2.0 och 3.0?
Bör jag isf lämna den på auto eller välja gen2?

Tack för all hjälp

Permalänk

@philipborg:

Jag tror jag löste det på egen hand genom gpu-z.
https://postimg.org/image/hodwhd5fz/

Verkar vara pci express 3.0 iaf. Jag provade spela också och såg en ~30fps boost i csgo och en 30-50fps boost i Overwatch.
Då har man lärt sig något nytt idag iaf och det är ett tidigare ägaren av datorn inte hade en aning om vad han höll på med. Han lät ju kunnig när jag snacka med honom.

Tack för all hjälp och har du några kommentarer eller tips välkomnas det

Permalänk
Medlem

Kanske borde ta och se om processorn är vänd upp och ner

Då har man lärt sig något nytt idag iaf och det är ett tidigare ägaren av datorn inte hade en aning om vad han höll på med. Han lät ju kunnig när jag snacka med honom.

Haha, gött att du verkar ha fått ordning på allt. Just att använda rätt PCI-E port och rätt DIMM slots är vanliga misstag. Hade det varit en företags monterad maskin så skulle jag gissa bygget utav någon praktikants första vecka. Kul iaf att du märker av prestanda skillnaden. Iofs rätt förståligt, CS:GO och Overwatch är CPU intensiva titlar och lär därav få en rätt rejäl knuff utav dubbla RAM prestandan.

Rörande Auto/Gen2/Gen1 så är det antagligen bara en övre gräns där Auto betyder bara Gen3. Antagligen så skrev de Auto istället då dem flesta bara slänger Auto på rubbet och skulle snarare bli förvirrad om de var tvungna att välja generation. Både Gtx 970 och Gtx 1070 stödjer som du har märkt PCI-E 3.0 16X, vi väntar ännu på något moderkort med PCI-E 4.0. (Eller något kort som stödjer det för den delen heller.) Rätt konfigurerad PCI-E ger ytterst sällan högre snitt FPS men kan hjälpa i vissa fall med att ge en jämnare FPS vilket är trevligt, speciellt märkbart om man kör flera grafikkort.

Tack för all hjälp och har du några kommentarer eller tips välkomnas det

Inga problem. Är det någonting mer du undrar så är du fri att fråga. Själv kommer jag inte på någonting mer än möjligen den ursprungliga frågan om mer RAM. Personligen så tycker jag att en uppgradering med mer RAM kan vara lönt för dig, 8GB är idag i minsta laget och 16GB är riktigt trevligt. Någonting många missar med mer RAM är att saker och ting går snabbare att ladda då windows sparar data automatiskt i "oanvänt" RAM. Iofs så äter mitt dator användande RAM till frukost så kanske är lite färgad i frågan. Funderar själv på att uppgradera till 64GB från 32GB... Självklart inte för spel då men märker tydlig skillnad även när jag inte kör RAM intensiva applikationer, på laddningstiderna då. Gjorde ett test på dess påverkan men det var på teoretisk nivå så råder inte om att läsa det om du inte är väldigt intresserad utav RAM cache.

Visa signatur

Permalänk

@philipborg:

Tack!
Jag beställde de CL 9 jag länkade tidigare (https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr3/cors...).

Hade tänk ha mina nuvarande A1 och B1 och sedan fylla på med de nya i A2 och B2. Spelar det någon roll egentligen?

Permalänk
Medlem

Hade tänk ha mina nuvarande A1 och B1 och sedan fylla på med de nya i A2 och B2. Spelar det någon roll egentligen?

Möjligen kompatibilitets problem men väldigt osannolikt. Du kan köra dina gamla minnen på kanal A och dina nya på kanal B vilket möjligen skulle kunna lösa ett kompatibilitets problem. Men funkar det att bara slänga in det och du får dual channel så kan du bara vara nöjd.

Kortfattat, blir det inga problem med att göra så som du har tänkt så behöver du inte oroa dig.

Det enda du kan behöva pilla på är inställningarna för RAM minnet. Råder om att du går in i UEFI(/BIOS) och stänger av XMP när du installerar dem nya minnena. Efter det kan du kanske se om du kan få på XMP men tror inte det. Du får alltså ställa in inställningarna manuellt då.

Rätt inställningar för dig är 1.5v och sedan samma som på din egna bild eller samma som det står på dina gamla RAM minnen. Dina nya RAM minnen lär inte ha några problem med att köra på samma inställningar som dina gamla.

Efter du har installerat dina nya minnen råder jag starkt om att köra MemTest86 för att säkra att allt fungerar som det ska. Skulle personligen bränna det till ett USB minne med hjälp utav RUFUS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Möjligen kompatibilitets problem men väldigt osannolikt. Du kan köra dina gamla minnen på kanal A och dina nya på kanal B vilket möjligen skulle kunna lösa ett kompatibilitets problem. Men funkar det att bara slänga in det och du får dual channel så kan du bara vara nöjd.

Kortfattat, blir det inga problem med att göra så som du har tänkt så behöver du inte oroa dig.

Det enda du kan behöva pilla på är inställningarna för RAM minnet. Råder om att du går in i UEFI(/BIOS) och stänger av XMP när du installerar dem nya minnena. Efter det kan du kanske se om du kan få på XMP men tror inte det. Du får alltså ställa in inställningarna manuellt då.

Rätt inställningar för dig är 1.5v och sedan samma som på din egna bild eller samma som det står på dina gamla RAM minnen. Dina nya RAM minnen lär inte ha några problem med att köra på samma inställningar som dina gamla.

Efter du har installerat dina nya minnen råder jag starkt om att köra MemTest86 för att säkra att allt fungerar som det ska. Skulle personligen bränna det till ett USB minne med hjälp utav RUFUS.

Så jag monterar gammalt-gammalt nytt-nytt? Jag trodde A1 och B1 kommunicerade med varandra.

Hur vet jag då om de fungerar bra? Det står ju redan dual cpu-z. Undviker helt så länge som möjligt att pilla i bios

Skickades från m.sweclockers.com