Guide: Ljudkort eller Extern DAC
Hej Sweclockers!
Jag har nyligen köpt ett internt ljudkort till min dator så jag tänkte ge min syn på detta område.
För ett tag sedan så köpte jag ett par Sennheiser PC 363D då jag hört att dessa skulle ha bra positionering och ljudkvalitet. (Spelar mycket CS/FPS)
Jag har under en längre tid, även innan dessa, funderat på att skaffa ett ljudkort men jag har aldrig tyckt att det har varit värt det förrän nu.
När jag sökte info på nätet om vilket alternativ jag skulle köpa så finns det väldigt mycket info men i 9 av 10 fall så är det alltid utifrån en Gamers synvinkel eller en Audiophiles synvinkel. Därför tänker jag vara ganska neutral i denna guide och beskriva det bättre alternativet för båda "lägren".
OBS: Jag är ingen expert på ljud men jag har gjort väldigt mycket research i detta område så jag anser att jag kan göras denna guide. Med det sagt så vill jag även påpeka att om nåt är fel så säg till så ändrar jag det. Om något skulle vara fel ge konkreta argument och en källa!
Ljudkortet jag köpte var ett Creative Sound Blaster ZxR. Om detta var ett bra köp eller ej återkommer jag till senare i guiden.
GUIDE:
När du letar efter ett ljudkort så måste du först identifiera vad du kommer göra mest av. Kommer du spela eller mest lyssa på musik?
Det första du ska göra är kolla på ditt headset eller dina headphones. Vilken prisklass ligger det i? 1000kr? 2000kr? 3000kr?
Detta är väldigt avgörande för om du har nytta av ett ljud kort eller inte. Med detta menar jag endast ljudkvalitet!
Om du har ett headset runt 1000kr så måste du uppgradera det om du verkligen ska ha nytta av ett ljudkort.
Det samma gäller för headphones runt 1000kr.
Nästa prisklass är mellan 2000-3000kr. För detta så måste vi skilja på "gamers" och "musiker".
#2 Gamers
Om du är en gamer som vill ha grymt bra ljud så finns det mycket att välja mellan..
Headphones eller headset. De flesta dyra headset har ett eget ljudkort av någon sort så därför skulle jag rekommendera att köra med det som följer med ditt headset i första hand. Undantaget är Audio Technica och Sennheisers GAME zero headset som inte har ljudkort. Till dessa är det värt att köpa ljudkort.
Har du headphones från ca 1500kr och uppåt så är det också värt att skaffa ljudkort.
Som gamer så anser jag att ska du ha ett internt ljudkort. Dessa har bland annat en egen processor. Dessa kort har inställningar för virtuellt 5.1/7.1 ljud vilket du har nytta av när du spelar. De korten du ska leta efter är i prisklassen ca 900-1400kr
#3 Musik
Som musiklyssnare så ska du ha headphones. Till dessa ska du ha en bra DAC-AMP av hög kvalitet. Anledingen till att du inte ska ha ett ljudkort är för att du har ingen som helst nytta av mjukvaran. Då denna har en massa inställningar som förvränger ljudet. Detta är väldigt dåligt för musik. Musik kräver endast en bra "ren" signal. En mjukvara med surround inställningar förstör bara.
#4 Allround
Denna gruppen tillhör jag. Du vill ha det som funkar för allt ljud. Gaming, musik och film.
För er skulle jag rekommendera headphones från 1500kr (till vad din budget tillåter) med en "Modmic".
Även här är det interna ljudkort som gäller. Här kanske folk säger. "Det är så mycket störningar i datorn". Det är möjligt att det är men det hörs inte. Jag har testat detta med mitt Zxr kort med lurar som kostar mer än nån av er kommer köpa. Så detta är antagligen gammal info som levt kvar här på nätet.
Jag skulle rekommendera antingen Creative Sound Blaster ZxR eller Asus Strix Raid DLX. Om detta är utom räckhåll så kommer Zx eller PRO funka utmärkt.
#5 Onboard
Om du äger ett Z170 mobo som t.ex. Asus Formula, Gigabyte gaming G1 eller MSi Xpower Gaming Titanium edition så skulle jag tro att du klarar dig om du har ett headset. Headphones med extern mic så kan det vara värt att kolla på alt 3 eller 4(ZxR, DLX)
Detta var allt jag hade att säga om ljud för oss PC entusiaster. Har ni frågor eller kommentarer så bara skriv dem nedan.
Jag skulle bara vilja kort avsluta med att säga att skillnaden ZxR kortet gjorde för mina PC 363D var fantastisk. ZxR kortet låter mitt headset arbeta till sin fulla potential. Ljudet är nu mycket "fylligare" än tidigare. Det tillkom en ny dimention liksom Värt varje krona!
Edit 1: Blev mer djupgående diskussion gällande Virtuellt Surround (SBX Studio, Dolby. osv) Detta enligt mig förstärker upplevelsen när jag spelar spel som Assassin's creed, GTA, Elder scrolls, m.fl. Även när jag tittar på film. Då detta ger ett fylligare, rikare ljud.
Däremot förstör det positionering ("Binaural sound") och musik.
Edit 2: Folk har även länkat gällande impedans i kommentarsfältet. Något som kan vara värt att kolla upp om ni vill gå in på det mer tekniska.
Lycka till!
Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR