Guide: Ljudkort eller Extern DAC

Permalänk
Medlem

Guide: Ljudkort eller Extern DAC

Hej Sweclockers!

Jag har nyligen köpt ett internt ljudkort till min dator så jag tänkte ge min syn på detta område.

För ett tag sedan så köpte jag ett par Sennheiser PC 363D då jag hört att dessa skulle ha bra positionering och ljudkvalitet. (Spelar mycket CS/FPS)
Jag har under en längre tid, även innan dessa, funderat på att skaffa ett ljudkort men jag har aldrig tyckt att det har varit värt det förrän nu.

När jag sökte info på nätet om vilket alternativ jag skulle köpa så finns det väldigt mycket info men i 9 av 10 fall så är det alltid utifrån en Gamers synvinkel eller en Audiophiles synvinkel. Därför tänker jag vara ganska neutral i denna guide och beskriva det bättre alternativet för båda "lägren".

OBS: Jag är ingen expert på ljud men jag har gjort väldigt mycket research i detta område så jag anser att jag kan göras denna guide. Med det sagt så vill jag även påpeka att om nåt är fel så säg till så ändrar jag det. Om något skulle vara fel ge konkreta argument och en källa!

Ljudkortet jag köpte var ett Creative Sound Blaster ZxR. Om detta var ett bra köp eller ej återkommer jag till senare i guiden.

GUIDE:

När du letar efter ett ljudkort så måste du först identifiera vad du kommer göra mest av. Kommer du spela eller mest lyssa på musik?

Det första du ska göra är kolla på ditt headset eller dina headphones. Vilken prisklass ligger det i? 1000kr? 2000kr? 3000kr?
Detta är väldigt avgörande för om du har nytta av ett ljud kort eller inte. Med detta menar jag endast ljudkvalitet!
Om du har ett headset runt 1000kr så måste du uppgradera det om du verkligen ska ha nytta av ett ljudkort.
Det samma gäller för headphones runt 1000kr.
Nästa prisklass är mellan 2000-3000kr. För detta så måste vi skilja på "gamers" och "musiker".

#2 Gamers
Om du är en gamer som vill ha grymt bra ljud så finns det mycket att välja mellan..
Headphones eller headset. De flesta dyra headset har ett eget ljudkort av någon sort så därför skulle jag rekommendera att köra med det som följer med ditt headset i första hand. Undantaget är Audio Technica och Sennheisers GAME zero headset som inte har ljudkort. Till dessa är det värt att köpa ljudkort.
Har du headphones från ca 1500kr och uppåt så är det också värt att skaffa ljudkort.
Som gamer så anser jag att ska du ha ett internt ljudkort. Dessa har bland annat en egen processor. Dessa kort har inställningar för virtuellt 5.1/7.1 ljud vilket du har nytta av när du spelar. De korten du ska leta efter är i prisklassen ca 900-1400kr

#3 Musik
Som musiklyssnare så ska du ha headphones. Till dessa ska du ha en bra DAC-AMP av hög kvalitet. Anledingen till att du inte ska ha ett ljudkort är för att du har ingen som helst nytta av mjukvaran. Då denna har en massa inställningar som förvränger ljudet. Detta är väldigt dåligt för musik. Musik kräver endast en bra "ren" signal. En mjukvara med surround inställningar förstör bara.

#4 Allround
Denna gruppen tillhör jag. Du vill ha det som funkar för allt ljud. Gaming, musik och film.
För er skulle jag rekommendera headphones från 1500kr (till vad din budget tillåter) med en "Modmic".
Även här är det interna ljudkort som gäller. Här kanske folk säger. "Det är så mycket störningar i datorn". Det är möjligt att det är men det hörs inte. Jag har testat detta med mitt Zxr kort med lurar som kostar mer än nån av er kommer köpa. Så detta är antagligen gammal info som levt kvar här på nätet.
Jag skulle rekommendera antingen Creative Sound Blaster ZxR eller Asus Strix Raid DLX. Om detta är utom räckhåll så kommer Zx eller PRO funka utmärkt.

#5 Onboard
Om du äger ett Z170 mobo som t.ex. Asus Formula, Gigabyte gaming G1 eller MSi Xpower Gaming Titanium edition så skulle jag tro att du klarar dig om du har ett headset. Headphones med extern mic så kan det vara värt att kolla på alt 3 eller 4(ZxR, DLX)

Detta var allt jag hade att säga om ljud för oss PC entusiaster. Har ni frågor eller kommentarer så bara skriv dem nedan.

Jag skulle bara vilja kort avsluta med att säga att skillnaden ZxR kortet gjorde för mina PC 363D var fantastisk. ZxR kortet låter mitt headset arbeta till sin fulla potential. Ljudet är nu mycket "fylligare" än tidigare. Det tillkom en ny dimention liksom Värt varje krona!

Edit 1: Blev mer djupgående diskussion gällande Virtuellt Surround (SBX Studio, Dolby. osv) Detta enligt mig förstärker upplevelsen när jag spelar spel som Assassin's creed, GTA, Elder scrolls, m.fl. Även när jag tittar på film. Då detta ger ett fylligare, rikare ljud.
Däremot förstör det positionering ("Binaural sound") och musik.

Edit 2: Folk har även länkat gällande impedans i kommentarsfältet. Något som kan vara värt att kolla upp om ni vill gå in på det mer tekniska.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Störningar/EMI varierar från dator till dator, de flesta, om inte samtliga ljudkort saknar EMI-sköld för input, dvs mikrofonen. Jag köpte ett billigt USB ljudkort från Ebay för 9:- inkl frakt, vilket med min modmic ger mycket bättre ljud än det inbyggda "SupremeFX" ljudet på mitt moderkort, mycket sämre än mitt Asus Essence STX.

Men inga störningar. Med Asus kortet är det ett ljudligt starkt elektroniskt buzz som varierar beroende på last i systemet. I spel är det oacceptabelt, folk klagar. Med det inbyggda är det ett ljudligt brus från störningarna.

Är input viktigt, ha det utanför datorn. Playback? Ljudkort med EMI-sköld duger gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Störningar/EMI varierar från dator till dator, de flesta, om inte samtliga ljudkort saknar EMI-sköld för input, dvs mikrofonen. Jag köpte ett billigt USB ljudkort från Ebay för 9:- inkl frakt, vilket med min modmic ger mycket bättre ljud än det inbyggda "SupremeFX" ljudet på mitt moderkort, mycket sämre än mitt Asus Essence STX.

Men inga störningar. Med Asus kortet är det ett ljudligt starkt elektroniskt buzz som varierar beroende på last i systemet. I spel är det oacceptabelt, folk klagar. Med det inbyggda är det ett ljudligt brus från störningarna.

Är input viktigt, ha det utanför datorn. Playback? Ljudkort med EMI-sköld duger gott och väl.

Bra att du tog upp detta tänkte inte på att prata om micen..
Nu är jag medveten om att jag har ett dyrt ljud kort men även de andra interna ljudkorten jag nämner i guiden har en helt täckande sköld.
I de reveiws jag har sett om dessa korten så har jag inte sett att de skrivit nåt om de störningar du pratar om. Essence STX kortet har ju bara en halvt täckande sköld..

Så om input är viktigt kör på ett Zxr eller externt då ZxR har en delning innanför skölden också mellan det digitala och det analoga.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Sound Blaster E5 och G5 säger hej!

Du hårddrar det hela kring om ljudkort ska vara internt eller externt. Det viktiga är ljudkretsen om man gillar en viss virtuell surround-teknik. Det finns även mjukvarulösningar som funkar på alla ljudkort så som Razers. Den suger iofs tycker jag personligen, därav mitt SB E5-ljudkort med SBX 7.1 virtual surround.

Sen har utimpedansen mycket att göra med vilket ljudkort du ska välja. Sitter du med ett par IEM's som har en impedans på typ 18 ohm så är ett SB ZXR inte att föredra då dess utimpedans ligger runt 10 ohm. Detta kan förvränga ljudbilden. Förhållandet utimpedans och hörlurarnas impedans ska vara minst 1 till 8.

Källa: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Men det kanske blir lite tekniskt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Stämmer in som ovan säger, idag skulle jag nog rekommendera antingen Creative Sound Blaster G5 eller E5 istället för Z-serien för hörlursanvändare åtminstone. Har själv ett ZxR och ett STX II kort men ZxR hanterar inte virtuell sound korrekt/optimalt för hörlursanvändande. Du kan inte ha 5.1/7.1 processering med ZxR kortet ifall du har kopplat hörluren till hörlursjacket, då får du ingen sound, du är tvungen att använda "hörlur" inställningen i Creative panelen vilket processerar allting intärnt endast som en stereo signal. Visserligen stöder ju ZxR kortet SBX Pro Studio processering men då förvränger du ju också ljudet litegrann och tyckte resultatet var inte riktigt optimalt då heller.

Enligt mig ger detta inte idealisk positionering, ljudet förblir mera instängt "inne i huvudet" istället för att låta som du är i mitten och ljudet upplevs komma runtomkring dig, därav rekommenderar jag själv G5 eller E5.

Skulle själv vara intresserad om någon har haft möjlighet att jämföra G5an med både virtuell 7.1 och virtuell 5.1 ljudkanal inställningen, vilkendera funkar bättre. Med inbyggda Realtek chip tycker jag nämligen 5.1 funkar bättre för hörlurar så därför har jag lite svårt att välja mellan E5 och G5. E5 stöder endast 7.1 men G5an igen så har LEDs och jag vill inte att något ska lysa och det hade ju varit najs med Blåtand stöd i E5an för en "allt i allo" lösning som kan användas till lite vadsomhelst.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

..'headphones'? Det heter väl hörlurar på svenska såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD @heatm

Med hörlurar kommer du ju aldrig få äkta 5.1/7.1 i och med att du bara har 2 element. Finns ju lurar med fler än 2 element men har inte sett nån som har riktigt gillat dem.

Därmed kommer du alltid att få en virtuell surround processering som kommer att förvränga ljudet. Creative har en inställning som heter "Scout mode" för (enligt mig) perfekt positionering. Men återigen som förvränger ljudet liksom alla typer av liknande inställningar. Detta är dock lite meningslöst att diskutera för alla upplever denna förvrängning på olika sätt.

Detta innebär att E5/G5 och interna kort har samma förutsättningar när det gäller mjukvaran.
Hårdvaran skiljer. Enligt de reviews jag har läst så ska de interna ge ett bättre ljud. Därför så nämnde jag inte dem i guide.

Men om du som @str8forthakill påpekade anser input viktigt så kanske e5/g5 är bättre. Om du har en bärbar dator så är ju e5/g5 korten dock givna vid gaming.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

@RPGWiZaRD @heatm

Med hörlurar kommer du ju aldrig få äkta 5.1/7.1 i och med att du bara har 2 element. Finns ju lurar med fler än 2 element men har inte sett nån som har riktigt gillat dem.

Därmed kommer du alltid att få en virtuell surround processering som kommer att förvränga ljudet. Creative har en inställning som heter "Scout mode" för (enligt mig) perfekt positionering. Men återigen som förvränger ljudet liksom alla typer av liknande inställningar. Detta är dock lite meningslöst att diskutera för alla upplever denna förvrängning på olika sätt.

Detta innebär att E5/G5 och interna kort har samma förutsättningar när det gäller mjukvaran.
Hårdvaran skiljer. Enligt de reviews jag har läst så ska de interna ge ett bättre ljud. Därför så nämnde jag inte dem i guide.

Men om du som @str8forthakill påpekade anser input viktigt så kanske e5/g5 är bättre. Om du har en bärbar dator så är ju e5/g5 korten dock givna vid gaming.

Som du nämnde lite så förvränger "virtuell surround" ljudet och även sänker ljudkvaliten. Och sen beror det mycket på vilket spel man spelar, Jag använder mig av en extern dac/amp och ett par vanliga hörlurar och jag har någorlunda surround redan där, spelar inte så mycket fps ( bara overwatch ) och jag har absolut inga problem att höra vart folk kommer ifrån ( men sätter jag på surround grejen blizzard har lagt in i overwatch så förstörs mitt ljud helt och jag hör sämre vart gubbarna kommer ifrån )

stödet för surround måste finnas i spelet också och gör det det så finns det ingen anledning att ha "virtuellt surround" genom ditt ljudkort, så jag uppfattar det med dem få spelen jag har spelat

Permalänk
Medlem

@ALmo: Scoutmode är mest en EQ för att du ska höra mellanregistret bättre och därmed fotsteg. Detta läggs ovanpå SBX (edit: Inte säker på att SBX är inblandat i scout mode. SBX lyfter ut ljudet från öronen och placerar dom runt dig. Scout mode förstärker snarare stereoseparationen vilket gör att det kanske är bra för CS:GO men personligen tycker jag det är kasst för övriga spel.). Det är SBX studio som "förvränger" ljudet så att du får en virtuell surroundkänsla genom att ge ljud som kommer bakifrån en annan ton än ljud som kommer framifrån och därmed lura hjärnan att höra varifrån ljuden kommer trots att du bara har två element.

Det finns många lösningar på detta varav många gamingheadset som skickas med ett ljudkort använder Dolby headphone vad jag har sett. Utan en sån här lösning är 7.1 eller 5.1 menlöst i en vanlig hörlur eftersom den bara har två element. Det kommer låta precis som stereo i stort sätt. Notera att spelet måste stödja surroundljud till att börja med.

Men nog om detta. Ljud i spel är så djävla kasst nu för tiden iaf så det är sällan man har mycket nytta av det. En vacker dag kommer vi kanske få riktigt ljud med hjälp av ray tracing. Det kan inte komma fort nog.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@ALmo: Scoutmode är mest en EQ för att du ska höra mellanregistret bättre och därmed fotsteg. Detta läggs ovanpå SBX. Det är SBX studio som "förvränger" ljudet så att du får en virtuell surroundkänsla genom att ge ljud som kommer bakifrån en annan ton än ljud som kommer framifrån och därmed lura hjärnan att höra varifrån ljuden kommer trots att du bara har två element.

Det finns många lösningar på detta varav många gamingheadset som skickas med ett ljudkort använder Dolby headphone vad jag har sett. Utan en sån här lösning är 7.1 eller 5.1 menlöst i en vanlig hörlur eftersom den bara har två element. Det kommer låta precis som stereo i stort sätt. Notera att spelet måste stödja surroundljud till att börja med.

Men nog om detta. Ljud i spel är så djävla kasst nu för tiden iaf så det är sällan man har mycket nytta av det. En vacker dag kommer vi kanske få riktigt ljud med hjälp av ray tracing. Det kan inte komma fort nog.

Det första är fel. När du aktiverar Scout mode så stängs SBX av.

Låter som vi menar samma sak. Mina Sennheiser PC 363D har ju sitt USB med knapp för Dolby. Enligt mig så låter det inte alls lika.

Kan bara hålla med..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

..'headphones'? Det heter väl hörlurar på svenska såvitt jag vet.

Han menade ju uppenbarligen det, var spydig någon annanstans.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Inaktiv

Ett externt ljudkort med egen strömförsörjning slipper miljön i datorn som bidrar med "noise". Ett externt ljudkort kostar betydligt mer, de billigare har färre uttag än ett dedikerat internljudkort. Det positiva med externa ljudkort är att du kan använda de flesta med din laptop eller smartphone.

Här har ni en bättre guide för att hitta rätt förstärkare till era hörlurar: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Permalänk
Medlem

@ALmo:

Skrivet av ALmo:

@RPGWiZaRD @heatm

Fel, skillnaden är det att om man använder 5.1/7.1 ljudkanaler med hörlurar så processeras signalen som multikanal ljud och sen i slutändan downmixas till stereo. Men före den downmixas så processeras den med HRTF-algoritm (sök på google om du inte vet vad det betyder) vilket fördröjer ljud och justerar ljudnivån osv olika länge beroende varifrån de kommer från så positioneringen av ljuden blir tydligare. Så även om den downmixas till stereo i slutändan är ljudet inte detsamma som den är om man kör med stereo/hörlur högtalar inställningen.

Problemet i Z-serien är att Creative har valt att overrida Windows standard implementering av multikanal ljud, väljer du 5.1 i Windows med ZxR gör det ingen skillnad för det är ändå Creative kontrollpanelens högtalar/hörlur inställning som bestämmer vilken HRTF algoritm som används. Spel är vanligtvis kodade att funka med Windows implementering av 5.1/7.1 kanal ljud men med Z-serien så behandlas allt som en stereo signal oberoende vad du har valt i Windows kontroll panel.

Realtek t.ex. så synkar Realtek kontroll panelen och windows inställningarna med varandra så när du ändrar på det ena stället ändras det på det andra också = de baserar sig på windows implementering av det hela.

Märkväl, eftersom det är bara fråga om enkel HRTF tweaks, så förvrängs inte ljudbilden, det ändras inte mera än så att du skulle flytta runt en högtalare i ditt eget rum, det låter fortfarande som samma högtalare men kommer bara från olika håll. SBX, Dolby Headphone, CMSS3D osv däremot förvränger ljudbilden betydligt MER än vad enkel Windows 5.1/7.1 processering gör, därför har jag inte riktigt gillat någondera 100% även om de lyckas förbättra ljudpositionering till viss mån så gillar jag inte hur kvalitén tar en hit på samma gång och därför gillar jag personligen endast att lita mig på Windows flerkanal ljud processerings algoritmer.

Jag t.o.m. hellre använder moderkortets Realtek ALC1150 med inbyggda hörlursförstärkare (ASRock har den bästa implementeringen av onboard ljud enligt mig och är förvånansvärt bra för att vara onboard ljud) då det hanterar 5.1/7.1 processeringen på korrekt sätt. SoundBlaster E5 och G5 har nu korrigerats i mjukvaran att hantera flerakanal ljud på samma sätt som Realtek, dvs det ger HRTF-tweaksen som Windows gör med 5.1/7.1 inställningen och sen downmixas till stereo medans då t.ex. ZxR är endast stereo<->stereo signal, ingen multikanal processering ägs rum även om högtalar inställningarna är satt till 5.1 i Windows kontroll panelen t.ex. Det är det som "Virtual 7.1 surround" i SoundBlaster E5 står för, det processerar signalen som det vore en 7.1 signal även med hörlurar. Så länge spel är kodade att stöda Windows flerkanal ljud så ska det funka och vanligtvis är spelen det då det är liksom en "standard" man vanligtvis implementerar i vilka fall (antar att det ingår i DirectSound (dvs. DirectX API för ljudhantering)).

Jag baserar detta även på vad mina öron hör i praktiken, om jag inte skulle HÖRA skillnaden skulle det inte vara några problem för mig förstås och livet skulle vara enklare då det skulle finnas flera alternativ att välja mellan osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

@ALmo: Fel, skillnaden är det att om man använder 5.1/7.1 ljudkanaler med hörlurar så processeras signalen som multikanal ljud och sen i slutändan downmixas till stereo. Men före den downmixas så processeras den med HRTF-algoritm (sök på google om du inte vet vad det betyder) vilket fördröjer ljud och justerar ljudnivån osv olika länge beroende varifrån de kommer från så positioneringen av ljuden blir tydligare. Så även om den downmixas till stereo i slutändan är ljudet inte detsamma som den är om man kör med stereo/hörlur högtalar inställningen.

Problemet i Z-serien är att Creative har valt att overrida Windows standard implementering av multikanal ljud, väljer du 5.1 i Windows med ZxR gör det ingen skillnad för det är ändå Creative kontrollpanelens högtalar/hörlur inställning som bestämmer vilken HRTF algoritm som används. Spel är vanligtvis kodade att funka med Windows implementering av 5.1/7.1 kanal ljud men med Z-serien så behandlas allt som en stereo signal oberoende vad du har valt i Windows kontroll panel.

Realtek t.ex. så synkar Realtek kontroll panelen och windows inställningarna med varandra så när du ändrar på det ena stället ändras det på det andra också = de baserar sig på windows implementering av det hela.

Märkväl, eftersom det är bara fråga om enkel HRTF tweaks, så förvrängs inte ljudbilden, det ändras inte mera än så att du skulle flytta runt en högtalare i ditt eget rum, det låter fortfarande som samma högtalare men kommer bara från olika håll. SBX, Dolby Headphone, CMSS3D osv däremot förvränger ljudbilden betydligt MER än vad enkel Windows 5.1/7.1 processering gör, därför har jag inte riktigt gillat någondera 100% även om de lyckas förbättra ljudpositionering till viss mån så gillar jag inte hur kvalitén tar en hit på samma gång och därför gillar jag personligen endast att lita mig på Windows flerkanal ljud processerings algoritmer.

Jag t.o.m. hellre använder moderkortets Realtek ALC1150 med inbyggda hörlursförstärkare (ASRock har den bästa implementeringen av onboard ljud enligt mig och är förvånansvärt bra för att vara onboard ljud) då det hanterar 5.1/7.1 processeringen på korrekt sätt. SoundBlaster E5 och G5 har nu korrigerats i mjukvaran att hantera flerakanal ljud på samma sätt som Realtek, dvs det ger HRTF-tweaksen som Windows gör med 5.1/7.1 inställningen och sen downmixas till stereo medans då t.ex. ZxR är endast stereo<->stereo signal, ingen multikanal processering ägs rum även om högtalar inställningarna är satt till 5.1 i Windows kontroll panelen t.ex. Det är det som "Virtual 7.1 surround" i SoundBlaster E5 står för, det processerar signalen som det vore en 7.1 signal även med hörlurar. Så länge spel är kodade att stöda Windows flerkanal ljud så ska det funka och vanligtvis är spelen det då det är liksom en "standard" man vanligtvis implementerar i vilka fall (antar att det ingår i DirectSound (dvs. DirectX API för ljudhantering)).

Jag baserar detta även på vad mina öron hör i praktiken, om jag inte skulle HÖRA skillnaden skulle det inte vara några problem för mig förstås och livet skulle vara enklare då det skulle finnas flera alternativ att välja mellan osv.

Var har du läst att ZxR inte skulle downmixa från 5.1 till 2.0. SBX är creatives egna HRTF algoritm. SBX enda uppgift är att göra just det. Hittar inget som stödjer det du säger. Eller missuppfattade jag nåt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Var har du läst att ZxR inte skulle downmixa från 5.1 till 2.0. SBX är creatives egna HRTF algoritm. SBX enda uppgift är att göra just det. Hittar inget som stödjer det du säger. Eller missuppfattade jag nåt?

Nu vet jag ju inte hur SBX är kodat men grejjen är att SBX påverkar ljudet ganska märkvärt, dock är det bäst hittills jämfört med Dolby Headphone (boostar basen och mutar litegrann högre-medelregistret och höga frekvenser litegrann och tillsätter en hel del reverb) och CMSS3D som gör att ljudena låter som de skulle komma från en konservburk med kraftigt nedsatt kvalité speciellt märkbart med högre frekvenser, låter lite som 96 kbps mp3 kvalité.

Ska vi säga om CMSS3D påverkar ljudkvalitén negativt med 50% och Dolby Headphone ca 35% så kanske SBX endast 20~25%. Men däremot med Windows 5.1/7.1 flerkanals hantering så påverkas inte ljudkvalitén alls, tvärtom tycker jag det förbättrar soundstagen (ljudscenen?) och detta gäller även stereo musik tack vare HRTF tweaksen och därav användar jag ju 5.1 inställningen hela tiden medan med SBX så skulle man ju måste hålla på switcha on/off när man spelar endast. Tycker att t.ex. med Realtek onboard eller troligtvis SoundBlaster E5 eller G5 så förbättras t.o.m. ljudet en ca 10-15% med 5.1 även när man lyssnar på musik då positionering av de olika instrumenten bredas ut litegrann och man får en känsla att det flyttar sig litegrann ut från huvudet i viss mån, ingen dag och natt skillnad men tillräckligt att man ska märka det, lite som att gå från en stängd hörlur till en öppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nu vet jag ju inte hur SBX är kodat men grejjen är att SBX påverkar ljudet ganska märkvärt, dock är det bäst hittills jämfört med Dolby Headphone (boostar basen och mutar litegrann högre-medelregistret och höga frekvenser litegrann och tillsätter en hel del reverb) och CMSS3D som gör att ljudena låter som de skulle komma från en konservburk med kraftigt nedsatt kvalité speciellt märkbart med högre frekvenser, låter lite som 96 kbps mp3 kvalité.

Ska vi säga om CMSS3D påverkar ljudkvalitén negativt med 50% och Dolby Headphone ca 35% så kanske SBX endast 20~25%. Men däremot med Windows 5.1/7.1 flerkanals hantering så påverkas inte ljudkvalitén alls, tvärtom tycker jag det förbättrar soundstagen (ljudscenen?) och detta gäller även stereo musik tack vare HRTF tweaksen och därav användar jag ju 5.1 inställningen hela tiden medan med SBX så skulle man ju måste hålla på switcha on/off när man spelar endast. Tycker att t.ex. med Realtek onboard eller troligtvis SoundBlaster E5 eller G5 så förbättras t.o.m. ljudet en ca 10-15% med 5.1 även när man lyssnar på musik då positionering av de olika instrumenten bredas ut litegrann och man får en känsla att det flyttar sig litegrann ut från huvudet i viss mån, ingen dag och natt skillnad men tillräckligt att man ska märka det, lite som att gå från en stängd hörlur till en öppen.

Jaha du mera så ok. Är möjligt att det är så. Har ingen erfarenhet av de olika.

Antar att det är lite hur man använder SBX också. Personligen så har jag det alltid på förutom när jag lyssnar på musik (Allt är då av) och när jag spelar CS:GO. Då tycker jag "Scout mode" funkar bättre.

Det enda jag har märkt ang. ljudkvalitén är om jag ställer basen (i SBX) för högt så blir kvalitén lite sämre och positioneringen mer "utspridd".
Därför har jag vridit ner basen till ca. 15% i SBX sen ökat den i EQ.

Jag har nu som min signatur säger z68. Ljudchippet på den är ett ALC889 tror jag. Vilket i jämförelse med ZxR givetvis är skit.. Får väl se hur det blir 2018 när jag byter plattform!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Jaha du mera så ok. Är möjligt att det är så. Har ingen erfarenhet av de olika.

Antar att det är lite hur man använder SBX också. Personligen så har jag det alltid på förutom när jag lyssnar på musik (Allt är då av) och när jag spelar CS:GO. Då tycker jag "Scout mode" funkar bättre.

Det enda jag har märkt ang. ljudkvalitén är om jag ställer basen (i SBX) för högt så blir kvalitén lite sämre och positioneringen mer "utspridd".
Därför har jag vridit ner basen till ca. 15% i SBX sen ökat den i EQ.

Jag har nu som min signatur säger z68. Ljudchippet på den är ett ALC889 tror jag. Vilket i jämförelse med ZxR givetvis är skit.. Får väl se hur det blir 2018 när jag byter plattform!

Jep, olika inställningar i Creative panelen påverkar lite olika, själv skulle jag undvika "bass boost, crystallizer" osv eller använda endast väldigt liten mängd av dessa. Bättre att använda equalizern som är av riktigt god kvalité om du vill justera balansen. Både ASUS och Realteks equalizer är ett skämt i jämförelse som man bör undvika för man hör att det är mer än balansen som påverkas men Creative har en bra EQ som gör vad den ska och inget mera.

Gällande Realtek så det senaste ALC1150 chipet är nog betydligt bättre, mitt förra hade också samma som din och det är en märkbar skillnad men även inbyggda hörlurförsärkaren som så gott som alla moderkortstillverkare brukar köra med i kombination med ALC1150 gör stor skillnad också men olika tillverkare brukar välja lite olika kapacitorer och hörlursförstärkare och just ASRock har tydligen valt bra här då jag testat olika moderkort med ALC1150 och blev lite besviken på ASUS t.ex. (väldigt bastungt ljud, t.o.m. tyngre än ZxR med för "varmt" ljud, höga frekvenserna saknades t.ex.) men ASRock har lyckats pricka rätt, är ganska nära i ljud som STX II till balansen. Har läst om personer med Sennheiser HD650 lurar som talat väldigt gott om ASRocks ALC1150 implementation vilket förstås har skapat lite uppståndelse.

Visa signatur