Datorn svårstartad - vilken komponent är på väg att ge upp?

Permalänk
Medlem

Datorn svårstartad - vilken komponent är på väg att ge upp?

Jag har en dator som är "svårstartad", dvs den startar inte alla gånger när jag trycker på "av/på" knappen på chassit utan jag får trycka flera gånger (ibland 20-25 gånger) innan den startar. Tendensen är att jag får göra fler och fler startförsök innan den startar.

När datorn väl startat så fungerar den perfekt för längre användande inkl. tyngre spel då komponenterna får jobba ordentligt.

Jag skulle vilja ha era förslag på vad som håller på att ge upp i datorn och vad jag bör göra åt det. Tack på förhand!

Komponenter (alla cirka 3-4 år gamla):
CPU: Intel i7 2700K @ stock (har alltid varit så).
Moderkort: ASUS Maximus V Gene (Z77).
RAM: 16GB (4x4GB Corsair @ 1600MHz).
GPU: Geforce 780 GTX
PSU: Corsair AX750
Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men har du kollat så din knapp inte börjar ge sig ?

Billigaste felet att börja med..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Nätaggregatet är annars huvudmisstänkt när en dator börjar bli svårstartad.

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på kunzite...

Permalänk
Medlem

Jag hade själv detta problemet för ett litet tag sedan, det visade sig att bioset hade blivit korrupt på något sätt - flashade om bioset och har fungerat klockrent sedan dess, kan vara värt ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Nätaggregatet är annars huvudmisstänkt när en dator börjar bli svårstartad.

Har dock varit med om flera maskiner som kunde konstra sig på detta vis, där Clear-CMOS fick det att fungera, så ibland är felen inte så "logiska".

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Låter som om det är nån kondensator som gått sönder. Såna finns i nätagg och på moderkort.

Var länge sen jag läste att något hade felet. Undrade jämnt hur folk orkade försöka starta 10-40 gånger varje gång de ville starta datorn.

När jag fick samma fel på en gammal reserv dator för länge sedan upptäckte jag snabbt ett trick när jag höll på felsöka som gjorde att jag bara behövde vara uppmärksam starta 2 gånger vid rätt ögonblick för att få igång datorn. Det var moderkortet i mitt fall.

Edit:
Du kan börja med de förslag du fått som inte kräver reserv delar. Tex power knappen och bios.

Power SW knappen/kabeln som startar datorn kan du testa genom att använder du en skruvmejsel som du rör metall piggarna på moderkortet. Helst bör man också ta bort de andra kablarna som går från chassit till moderkortet för att utesluta dom som orsaken. OM det är knappen/kabeln så kan man byta plats på den och reset om man inte orkar fixa eller köpa nytt chassi.

Permalänk
Medlem

Problemen fortsätter enligt första posten. Jag får det att fungera om jag trycker på "clear CMOS" knappen jag har på bakplåten för mitt moderkort. Betyder detta att det är moderkortet som håller på att ge upp?

Jag har inte flashat om BIOS som förslag ovan, men kan det påverka då datorn fungerar fint då den väl startat?

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i mitt tidigare svar så hade jag exakt samma problem som dig, men när jag flashade om bioset så försvann problemet helt - så ja det kan påverka även om datorn fungerar fint när den väl startat

Min teori är att minneskretsen som håller bioset har börjat tappa informationen, dvs att ettorna och nollornas "laddningar" försvagas över tiden och ibland när man startar datorn så känner den av laddningarna och ibland inte för att dem är så svaga - i mitt fall blev det bara svårare och svårare att starta datorn vilken bekräftar min teori, prövade att resetta bios och allt sådant men det var först vid en reflash av bios som problemet försvann

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har en dator som är "svårstartad", dvs den startar inte alla gånger när jag trycker på "av/på" knappen på chassit utan jag får trycka flera gånger (ibland 20-25 gånger) innan den startar. Tendensen är att jag får göra fler och fler startförsök innan den startar.

När datorn väl startat så fungerar den perfekt för längre användande inkl. tyngre spel då komponenterna får jobba ordentligt.

Jag skulle vilja ha era förslag på vad som håller på att ge upp i datorn och vad jag bör göra åt det. Tack på förhand!

Komponenter (alla cirka 3-4 år gamla):
CPU: Intel i7 2700K @ stock (har alltid varit så).
Moderkort: ASUS Maximus V Gene (Z77).
RAM: 16GB (4x4GB Corsair @ 1600MHz).
GPU: Geforce 780 GTX
PSU: Corsair AX750
Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E

Om du trycker på start-knappen som sitter på moderkortet, startar datorn direkt då eller uppstår samma problem?

Permalänk

Skulle lägga min röst på:
1. Nätagg
2. Moderkort

samt att största anledningen är som nämnts tidigare kondensatorer.
Är det på moderkortet brukar man ofta kunna se detta genom att kondensatorerna t.ex. är svullna, missfärgade eller något annat signifikant som skiljer en/flera kondingar mot övriga kondingar.

PSUn måste man ju öppna, men misstänker att det ev. inte är någon garanti kvar (kan dock vara det då nätagg ofta har generösare garantier än standard). Så kontrollera i så fall ifall du har garanti kvar innan du öppnar.

Och är du inte bekväm att öppna nätagg, GÖR EJ DET! Såvida du inte har lite grundläggande el-kunskaper, då det kan vara fara för liv!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

PSUn måste man ju öppna, men misstänker att det ev. inte är någon garanti kvar (kan dock vara det då nätagg ofta har generösare garantier än standard). Så kontrollera i så fall ifall du har garanti kvar innan du öppnar.

Nätagget lanserades 2010 enligt prisjakt, och har 7 års garanti. Så TS bör rimligtvis ha kvar garanti på det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era förslag!

Jag började med att uppdatera BIOS, men det hjälpte inte.

Därefter bytte jag nätaggregatet och då försvann problemet! Tummen upp!