Permalänk
Medlem

6950X/6900K - Kylning

Är långt gången i planeringsstadiet av ny stationär och undrar om kylning. Tänkte klocka proppen 6950X till 4,3 GHz och premierar tyst burk. Har kikat på Noctua NH-D15 men det diffar hela 20° vid load mot vattenkylning så det kanske lutar åt vattenkylning ändå. Vilken vattenkylning är lika tyst som Noctuafläktarna eller åtminstone i närheten, så tyst som möjligt?
Kan hända det blir 6900K och då tänkte jag kräma upp den till ca 4,5 GHz.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: du kan ju köpa till noctuafläktar till radiatorn om du hade tänkt o köpa en färdig cpu-kylare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papercat:

@Dockland: du kan ju köpa till noctuafläktar till radiatorn om du hade tänkt o köpa en färdig cpu-kylare.

Jag bygger den inte själv men plockar delarna själv. Radiator vet jag inte riktigt vad det är i en dator.
Jag kan välja vilken kylning jag vill och där Noctua var den dyraste i luftkylningsväg som fanns. Antog den är bäst då?
Om vattenkylning, vad skall jag tänka på?
Datorn kommer stå i vardagsrummet och vara på 7/24 så därav jag vill den skall vara så tyst som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vad kmr du använda datorn till?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papercat:

Vad kmr du använda datorn till?

Processorintensiva tasks där min 4790K flaskar duktigt redan sedan något år tillbaka.
Läser också:
"At 240W, only the best cooling solutions can handle the Core i7-6950X. Because the area that needs to be cooled is small, the cores quickly get up to 90 degrees Celsius while the water is only at 34 degrees. The package doesn't do any better, which means that overclocking Intel's Core i7-6950X to this extent is a fool’s errand. We don't recommend going over 4.0 or 4.1GHz, depending on the quality of your sample. Anything higher turns the CPU into a space heater."

Så vilken kyllösning skall jag sikta på? Pris är inte så noga, jag är way under budget på bygget ändå. Har budget på ca 70.000:- och kommer knappt över 45 på delarna jag valt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ska du ha vattenkylning så välj då hellre lågvarviga EK vardar eller Noiseblocker fläktar.
Jag har 6st Noiseblocker så kan rekommendera dem. http://www.coolerkit.se/shop/noiseblocker-nb-eloop-3420p.html

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är långt gången i planeringsstadiet av ny stationär och undrar om kylning. Tänkte klocka proppen 6950X till 4,3 GHz och premierar tyst burk. Har kikat på Noctua NH-D15 men det diffar hela 20° vid load mot vattenkylning så det kanske lutar åt vattenkylning ändå. Vilken vattenkylning är lika tyst som Noctuafläktarna eller åtminstone i närheten, så tyst som möjligt?
Kan hända det blir 6900K och då tänkte jag kräma upp den till ca 4,5 GHz.

Kör en Noctua NH-D15s till min 5960X som är överklockad till 4,3GHz atm. Går aldrig över 65 grader vid full load.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kör en Noctua NH-D15s till min 5960X som är överklockad till 4,3GHz atm. Går aldrig över 65 grader vid full load.

Tack. Jag testar med den typen. Lutar åt 6900K då den verkar motsvara din 5960x. Känns tryggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack. Jag testar med den typen. Lutar åt 6900K då den verkar motsvara din 5960x. Känns tryggare.

Skickades från m.sweclockers.com

D15s är nice för den har bättre clearance för grafikkort i första pci-e sloten. Jämfört med vanliga D15 dvs.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Okej, jag vet inte vad det innebär, men det låter bra haha.
Grafikkortet blir ett Titan X av senaste generation, är dock ingen gamer, spelar lite Wow bara. Bara grejerna får plats och datorn är knäpptyst, eller så gott som, så är jag nöjd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K