Behöver jag verkligen att brygga min Telia-router inför ny?

Permalänk
Medlem

Behöver jag verkligen att brygga min Telia-router inför ny?

Hej.

För ett par veckor sedan så fick vi öppen fiber installerad hit till villan, vilket jag var väldigt exalterad inför. Telia skickade med en router men efter tidigare erfarenheter så misstog jag lite att den skulle vara lite halvkass, liksom det är 2016, varför ska det vara omöjligt att öppna portar på ett smidigt sätt och vart är QoS funktionerna?

Men iallafall, jag väntade med att införskaffa mig en ny router för att se hur denna var men nu så inser jag att det verkligen behövs. Jag har kikat runt lite om hur man på bästa sätt ska göra detta och verkligen alla verkar vara eniga över att jag måste brygga min telia router.
Det är dock nu jag börjar ställa mina frågor. Alla vet ju att ett modem behövs för att kunna få en internetanslutning, eller hur?

Precis när min fibertjänst blev aktiverad så prövade jag bara för lite skojs skull att dra en cat5 kabel direkt från mediaomvandlaren till min dator. Jag skippade helt enkelt både modem och router men på något vänster fick jag en internetanslutning ändå och allting fungerade. Bredbandskollen visade 120/120, jag har 100/100, så nu blir ju jag lite fundersam över hur detta fungerade och ifall jag verkligen måste brygga min telia-router eller kan jag bara dra en internetkabel från mediaomvandlaren till en ny router?

Permalänk
Medlem

Man använder inte modem till fiber och nej, du behöver inte telias router över huvud taget om du inte kommer använda IP-telefoni eller IPTV (går att fixa med andra routrar också, men är krångligare). Mediekonverter - ny router - LAN

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

som sagt ända gången bryggad telia router behövs till fiber är om du vill ha ip-tele och/eller Ip-tv.

dock brukar telia vara lite griniga om du ringer deras support av okänd anledning och inte deras låda sitter på linan att pinga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dock brukar telia vara lite griniga om du ringer deras support av okänd anledning och inte deras låda sitter på linan att pinga.

Gäller nog all support, man kan ju inte sitta och supporta andras produkter.
Det är ju inte som att supporten är tekniskt kunniga, de har ju några mallar att följa som bygger på att kunden har deras produkt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt ända gången bryggad telia router behövs till fiber är om du vill ha ip-tele och/eller Ip-tv.

Fast, om den är bryggad så kan den inte leverera IPTV och IP-telefoni... så enda gången är väl snarare aldrig på fiberlänk...?

Tror inte Telias support är direkt griniga heller när det gäller fiberlänkar, de ansluter ju direkt till avlämningsutrustningen och ser på porten om det går någon trafik. Tror inte de ping:ar ens. Brandväggar är vanligtvis konfigurerade att droppa ICMP-paket

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av smuv:

Hej.

För ett par veckor sedan så fick vi öppen fiber installerad hit till villan, vilket jag var väldigt exalterad inför. Telia skickade med en router men efter tidigare erfarenheter så misstog jag lite att den skulle vara lite halvkass, liksom det är 2016, varför ska det vara omöjligt att öppna portar på ett smidigt sätt och vart är QoS funktionerna?

Men iallafall, jag väntade med att införskaffa mig en ny router för att se hur denna var men nu så inser jag att det verkligen behövs. Jag har kikat runt lite om hur man på bästa sätt ska göra detta och verkligen alla verkar vara eniga över att jag måste brygga min telia router.
Det är dock nu jag börjar ställa mina frågor. Alla vet ju att ett modem behövs för att kunna få en internetanslutning, eller hur?

Precis när min fibertjänst blev aktiverad så prövade jag bara för lite skojs skull att dra en cat5 kabel direkt från mediaomvandlaren till min dator. Jag skippade helt enkelt både modem och router men på något vänster fick jag en internetanslutning ändå och allting fungerade. Bredbandskollen visade 120/120, jag har 100/100, så nu blir ju jag lite fundersam över hur detta fungerade och ifall jag verkligen måste brygga min telia-router eller kan jag bara dra en internetkabel från mediaomvandlaren till en ny router?

Off topic:
Jag undrar bara varför du valt Telia. Har du tillgång till Bahnhof som leverantör? Tycker personligen inte om Telia och har haft väldigt få problem med just Bahnhof.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Smarten är inte alls så dålig som de som inte läser manualen påstår, jag har aldrig haft problem med min och de nyaste har ju även fått 802.11ac.
Smarten innehåller även en telefoniadapter och om man bryggar smarten så är det data lanet som släpps ut på en port där man sätter sin egna router, iptv och telefoni påverkas inte alls.
Har man Telia som operatör av de tjänsterna så får man lösa det själv eller använda smarten, har man valt andra operatörer för de tjänsterna så ska deras utrustning endera anslutas till internet eller till tjänstefördelaren (den switch som sitter direkt efter fiberkonvertern och tillhör nätet och inte tjänsterna)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt ända gången bryggad telia router behövs till fiber är om du vill ha ip-tele och/eller Ip-tv.

dock brukar telia vara lite griniga om du ringer deras support av okänd anledning och inte deras låda sitter på linan att pinga.

Varför skulle telias router behövas som bryggad då du kör iptv?
Jag har också telia öppen fiber, telia.
Bredband och tv från telia, har inte packat upp routern jag fick från telia.
Kör egen router för bredband.
Tv har ju en egen utgång från omvandlaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Varför skulle telias router behövas som bryggad då du kör iptv?
Jag har också telia öppen fiber, telia.
Bredband och tv från telia, har inte packat upp routern jag fick från telia.
Kör egen router för bredband.
Tv har ju en egen utgång från omvandlaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det inte jag som påstod detta, men i vissa fall kan det ju vara bra att ha en bryggad router om man ska ha tv och tele. Tänker på de fall där man har mediaomvandlaren i källaren eller annat ställe som är svåråtkomligt. Oftast kommer fibern in där. Då är det ju rätt smidigt att bara behöva dra upp en kabel från källaren, upp i en garderob eller så, och koppla in tvboxar, telefoni etc i (fd) routern. annars blir det mycket kablar upp genom tex betongbjälklag och elände. Har man allt på ett ställe behöve rman som sagt inte någon Teliarouter. I vissa fall lämnar nätägaren en fiberpatch med endast en ren mediaomvandlare utan bredbandsswitch, och då behöver man också Telias router för att plocka ut tv etc. Inte lika vanligt längre, men det förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Varför skulle telias router behövas som bryggad då du kör iptv?
Jag har också telia öppen fiber, telia.
Bredband och tv från telia, har inte packat upp routern jag fick från telia.
Kör egen router för bredband.
Tv har ju en egen utgång från omvandlaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Vår omvandlare vi fick installerad när Telias fiber drogs in har ingen egen utgång för tv. Allt går på samma utgång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smuv:

För ett par veckor sedan så fick vi öppen fiber installerad hit till villan, vilket jag var väldigt exalterad inför. Telia skickade med en router men efter tidigare erfarenheter så misstog jag lite att den skulle vara lite halvkass, liksom det är 2016, varför ska det vara omöjligt att öppna portar på ett smidigt sätt och vart är QoS funktionerna?

Jag tycker att du ska se saker för vad de är.

Det är inga problem att öppna portar på Telias router. Man måste så klart ta reda på hur man gör, men det måste man ju med alla routers. Att den inte har några QoS-funktioner (om det nu är så, jag har aldrig kollat) tycker jag är bra, för det funkar helt enkelt inte så särskilt bra att strypa trafiken i sin egen router endast. När du dessutom kör fiber med 100Mbit+ så behöver du inte QoS över huvud taget. Det finns tillräckligt med kraft i linan för att allt ska funka även under hög belastning.

Telias Smart får ofta kritik för sin trådlösa täckning. Och visst, den innehåller inte alla de senaste teknikerna, men den är långt ifrån en katastrof. Så klart måste man placera routern bra för att få bästa täckning, men det måste du med alla routers och AP. Jag skulle faktiskt gå så långt att säga att om det är din trådlösa täckning som är problemet så köp istället en snygg, lättplacerad AP och montera mitt i huset så får du betydligt bättre trådlös täckning än vilken router som helst, enkom för att du kan placera den så optimalt som möjligt. Man vill ju liksom inte ha en svart spindel med åtta fula antenner mitt i vardagsrummet, men en rund disk går ju bättre.

Skrivet av Mike73:

Varför skulle telias router behövas som bryggad då du kör iptv?
Jag har också telia öppen fiber, telia.
Bredband och tv från telia, har inte packat upp routern jag fick från telia.
Kör egen router för bredband.
Tv har ju en egen utgång från omvandlaren!

Helt rätt. Kör man ADSL behöver man ju någon form av modem, vilket en bryggad Smart kan lösa, men när det gäller fiber finns det flera andra lösningar man kan hitta på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kokkelimokk:

Vår omvandlare vi fick installerad när Telias fiber drogs in har ingen egen utgång för tv. Allt går på samma utgång.

Fiberkonverterns "utsignal" kan vara en trunk https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_LAN man skickar alltså ut flera nät via samma kontakt och separerar dem sen i en switch, Telia matar in trunken i smarten om du har dem som operatör men andra operatörer gör på andra sätt så exakt vilka nätverksprylar man får från operatören beror på hur man kombinerar tjänster och operatörer.
Fibern är inte bara en anslutning till internet utan ofta är det internet och flera olika lan i den och det paketeras i en trunk med hjälp av vlan och ibland är det även kabeltv (inte ip tv) i den och det använder då inte "vanlig nätverksteknik" utan "blinkar tv" mer jämförbart med om man haft en coax med antennsignal i stället för en optofiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fast, om den är bryggad så kan den inte leverera IPTV och IP-telefoni... så enda gången är väl snarare aldrig på fiberlänk...?

Tror inte Telias support är direkt griniga heller när det gäller fiberlänkar, de ansluter ju direkt till avlämningsutrustningen och ser på porten om det går någon trafik. Tror inte de ping:ar ens. Brandväggar är vanligtvis konfigurerade att droppa ICMP-paket

Borde gå alldeles utmärkt då bryggningen bara betyder att den fungerar som en L2 brygga/switch med VLAN stöd, har inget med firewall/NAT att göra.

Det är mycket möjligt och troligt att den "tekniker" du får prata med på Telia som sitter i ett callcenter nånstans knappast kan logga in på switchen i din källare, däremot kan hen se att det lyser rött i sitt CRM system om att det inte går att komma åt smartboxen.

Det är ganska vanligt att man inte tillåter ICMP paket, rätt korkat egentligen för man knappast blir säkrare för att man inte svarar på Ping. Det kan dessutom vara korkat då TCP (ännu mer i IPv6) kan vara beroende av att skicka ICMP paket.

Permalänk
Medlem

Om du ringer till Telia och byter till 1000Mbit så kommer dom att skicka en ny bättre trådlös router. Efter en månad så ringer du och byter tillbaka till den hastighet du har idag och får då behålla den bättre routern! Dom erbjuder tre månader att testa 1000Mbit så du behöver inte betala något mer än vad du gör idag.

Permalänk
Skrivet av FLiPiNc:

Om du ringer till Telia och byter till 1000Mbit så kommer dom att skicka en ny bättre trådlös router. Efter en månad så ringer du och byter tillbaka till den hastighet du har idag och får då behålla den bättre routern! Dom erbjuder tre månader att testa 1000Mbit så du behöver inte betala något mer än vad du gör idag.

Den routern, som kallas extreme, gav ingen förbättring av styrkan och räckvidden på mitt wifi vilket jag hade hoppats så det är inte lönt. Däremot känns den rappare än telias "standard"-router. Så om det är bättre wifi-signal som ts vill uppnå så är nog accesspunkt/er eller annan router enda sättet. Accesspunkten har ju den fördelen att den enbart kräver en kabel till sig och man kan gömma allt annat, nas, hdd etc. ihop med routern någonstans.

Permalänk
Skrivet av Mike73:

Varför skulle telias router behövas som bryggad då du kör iptv?
Jag har också telia öppen fiber, telia.
Bredband och tv från telia, har inte packat upp routern jag fick från telia.
Kör egen router för bredband.
Tv har ju en egen utgång från omvandlaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Om man hat tillgång till omvandlaren ja.

Bor man i lägenhet sitter den oftast någonstans i källaren och har bara tillgång till en laningång i lägenheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Borde gå alldeles utmärkt då bryggningen bara betyder att den fungerar som en L2 brygga/switch med VLAN stöd, har inget med firewall/NAT att göra.

Det är mycket möjligt och troligt att den "tekniker" du får prata med på Telia som sitter i ett callcenter nånstans knappast kan logga in på switchen i din källare, däremot kan hen se att det lyser rött i sitt CRM system om att det inte går att komma åt smartboxen.

Det är ganska vanligt att man inte tillåter ICMP paket, rätt korkat egentligen för man knappast blir säkrare för att man inte svarar på Ping. Det kan dessutom vara korkat då TCP (ännu mer i IPv6) kan vara beroende av att skicka ICMP paket.

Ok. Har bryggat en smartbox för DSL och hade för mig att den blev helt dum... Nu när du säger det så kollande jag faktiskt inte L2-funktionaliteten så den kanske fanns kvar ändå?

Jomenvisst är det så. Det hör man ju klart och tydligt när man pratar med dem att de "ser" status. Var inhyrd på Telias NOC runt 2000 och redan då var CRM rätt så integrerat med övervakningen. Därav menade jag att de ser vilken utrustning du förväntas ha och vet hur tolka de "röda plupparna" utan att behöva bli griniga - kan tyckas alltså.

Security by obscurity är inget nytt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Borde gå alldeles utmärkt då bryggningen bara betyder att den fungerar som en L2 brygga/switch med VLAN stöd, har inget med firewall/NAT att göra.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Ok. Har bryggat en smartbox för DSL och hade för mig att den blev helt dum... Nu när du säger det så kollande jag faktiskt inte L2-funktionaliteten så den kanske fanns kvar ändå?

En "bryggning" av Telia smart innebär att Internettjänsten lyfts över till en egen virtuell switch/brygga och kopplas ihop med LAN4. Det handlar alltså om en ren L2-förbindelse (utan FW/NAT/routing) mellan WAN-sidans VLAN/PVC för internet och LAN-sidans port 4. VoiP och telefoni kommer däremot att ligga kvar i "smartens" routerdel. Vi får alltså två burkar i en: dels en brygga som endast hanterar internettjänsten och dels en router som hanterar TV och Tele.

Ovan gäller oavsett om det handlar om fiber eller dsl. I dsl-fallet bryggas pvc 8/35 ihop men LAN4 och i fiberfallet bryggas otaggad trafik ihop med LAN4.

Skrivet av smuv:

varför ska det vara omöjligt att öppna portar på ett smidigt sätt

Jag har aldrig misslyckats med att öppna portar i den. Det funkar hur bra som helst och är inget problem så länge man vet vad man håller på med.

En absolut jättemajoritet av de som skriver om att de inte kan öppna portar har noll-koll på vad de sysslar med. De konfigurerar fel, de testar fel, de har fel förväntningar och de begriper inte ens vad en port-forward är. Skit bakom rattarna helt enkelt.