Asus GPU Tweak 2 startar inte upp

Permalänk

Asus GPU Tweak 2 startar inte upp

Hejsan, har precis byggt ihop en ny dator med ett Asus GTX 1080 STRIX OC kort och vill ju såklart kunna ändra led belysning och byta prestanda lägen men när jag installerar senaste Asus GPU Tweak 2 och dubbelklickar på ikonen så startar inte programmet. Laddar ner programmet från asus supportsida, har prövat de 3 senaste versionerna av programmet men ingen av dom vill starta upp.

Någon som haft liknande problem? Någon lösning?

Specs:
Asus z170-a
i7 6700k
Asus GTX 1080 STRIX OC
W10 home(oaktiverad)

Tacksam för svar!

EDIT: Har testat omstart av dator, köra programmet som administrator samt olika versioner av programmet.

Permalänk
Medlem

Har du testat att högerklicka och köra som administratör?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: Japp det är testat!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem flera gånger, jag brukade få dubbelklicka ikonen nere i verktygsfältet och då brukade det starta utan problem.

Dessutom så ska du se till att inaktivera alla hotkeys för att undvika ett sjukt delay på alla alt/ctrl + sifferknapparna

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Var i liknande situation som du en månad sedan, med näst intill identiska specs.

Jag försökte lösa problemen i ett visst antal dagar då min OC alltid återställde sig till default runt varje timme samt att Tweak inte vill starta sig och tillämpa OC'n varje gång jag startar datorn.

Kom fram till att Tweak helt enkelt är väldigt ostabilt just nu och känslig för andra programvaror som konstant stör.

Gå över till MSI Afterburner eller EVGA Precision som jag och vänta tills Asus fixar sin mjukvara.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk

@Arnzeal: Tråkigt tråkigt... Belysningen kan man inte justera I dom andra mjukvarorna va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whAtevercs:

@Stealthalicious: Tråkigt tråkigt... Belysningen kan man inte justera I dom andra mjukvarorna va?

Nej, det stämmer dessvärre, detsamma gäller PWN fläktar om du har sådana kopplade till grafikkortet.

Skulle dock tro att Asus är medvetna om dessa problem och jobbar på att fixa deras Tweak inom en snar framtid.

Edit: Jag har dock inte testat deras senaste release av Tweak 2, var det 'GPUTweak2 Ver1.3.6.0' som du testade med?

https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1080-O8G-...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk

@Arnzeal: Jag insåg igår att det inte är GPU Tweak programmet som justerar belysningen på kortet, det är Asus Aura.

EDIT: Yes det var senaste GPU Tweak 2 jag provide.