Permalänk

Tänkte uppgradera min dator lite

Tjenare Sweclockers!

Måste börja med att tacka för tid och hjälp som jag återkommande får vid dator köp osv! TACK.

Nu är de så att jag av eg ingen vettig anledning vill köpa nå nytt till datorn. Tänkte väl köpa witcher när de kommer så tänkte kolla med er vad jag kan tänkas behöva köpa nytt.

MIN SPEC
Operativsystem
Windows 8.1 64-bit
CPU
Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz (vet inte hur man klockar så kör oklockad)
Ivy Bridge 22nm Teknologi
RAM
16,0GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 798MHz (10-10-10-27)
Moderkort
MSI H77MA-G43 (MS-7756) (SOCKET 0)
Grafik
SyncMaster (1920x1080@60Hz)
VG248 (1920x1080@144Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 670 (EVGA)
Minne
111GB Corsair Force 3 SSD (SSD)
931GB Seagate ST1000DM003-1CH162 (SATA) 35 °C
Optiska Enheter
TSSTcorp CDDVDW SH-222BB
Ljud
Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

Det är bara grafikkortet du behöver uppgradera.
Till: GTX 970 eller R9 290 eller R9 290X

Din processor hänger med ett tag till.
Tror inte heller du kan överklocka med det moderkortet.

Du skriver inte om nätaggregatet. Watt?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Din dator är bra men om du vill spendera pengar så hade jag lagt det på ett vassare grafikkort, ev en ssd som spelet får ligga på.

Billigast är ett till 670 beg och köra sli.
Blir det nytt blir det minst ett 970, 290-290x.

Ta gärna en kik på toms hardware gpu hierarkri
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

De rekommenderar att man uppgraderar 3 block uppåt för att man ska märka en större skillnad.
De skulle innebära ett gtx 980, vilket jag inte kan rekommendera pga prislappen men har du ett fett bankkonto så är det bara och tuta o köra.

Permalänk
Avstängd

Som sagts behöver cpun inte bytas (ja såvida du inte vill själv såklart. Till en i7 4790k isåfall)
Witcher blir tungt vad jag hört. Så ett gtx 980 om du har cashen. Ett gtx 970 annars

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Det är bara grafikkortet du behöver uppgradera.
Till: GTX 970 eller R9 290 eller R9 290X

Din processor hänger med ett tag till.
Tror inte heller du kan överklocka med det moderkortet.

Du skriver inte om nätaggregatet. Watt?

Antar att jag måste öppna upp datorn o kolla va jag har för nätt agg?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Din dator är bra men om du vill spendera pengar så hade jag lagt det på ett vassare grafikkort, ev en ssd som spelet får ligga på.

Billigast är ett till 670 beg och köra sli.
Blir det nytt blir det minst ett 970, 290-290x.

Ta gärna en kik på toms hardware gpu hierarkri
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

De rekommenderar att man uppgraderar 3 block uppåt för att man ska märka en större skillnad.
De skulle innebära ett gtx 980, vilket jag inte kan rekommendera pga prislappen men har du ett fett bankkonto så är det bara och tuta o köra.

Har ju en ssd som jag har spelen på för tillfället? eller tycker du jag skall köpa ännu en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banantrad:

Har ju en ssd som jag har spelen på för tillfället? eller tycker du jag skall köpa ännu en?

Får spelet plats på den så räcker det med den du har.
Spelet måste inte ligga på ssd men det är bara om du vill förkorta laddtider och få bästa upplevelsen.

Permalänk

Bump på denna, då jag inte köpte nått vid de tillfället och tänkte göra nu.

Någon som har input i vilket grafik kort man skall köpa nu ? runt 4-5k?
håller proccessor och moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banantrad:

Bump på denna, då jag inte köpte nått vid de tillfället och tänkte göra nu.

Någon som har input i vilket grafik kort man skall köpa nu ? runt 4-5k?
håller proccessor och moderkort?

Du kan inte överklocka processorn med det moderkortet men det fungerar bra ändå! Det här grafikkortet ger väldigt bra prestanda för priset.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-Game...

Visa signatur
Permalänk

@Kote: Tack för input! Jag spelar mest CSGO Dota2 ARK survival. Tror du dom spelen lyfts av bara en upgradering av GPU?

Permalänk
Skrivet av Banantrad:

@Kote: Tack för input! Jag spelar mest CSGO Dota2 ARK survival. Tror du dom spelen lyfts av bara en upgradering av GPU?

Ett GTX 1070 är kanske lite "overkill" för CS:GO och Dota 2 (ARK vet jag inte) då dessa spel inte är så GPU-krävande.
Däremot är de ganska CPU-intensiva som jag förstått det, vilket gör att din CPU riskerar att bli en flaskhals för ett GTX 1070.
Det vore kanske lämpligare att satsa på ett lite enklare grafikkort för de spelen.
Jag är dock ute på lite tunn is här, så rätta mig gärna om mina antaganden är felaktiga.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banantrad:

@Kote: Tack för input! Jag spelar mest CSGO Dota2 ARK survival. Tror du dom spelen lyfts av bara en upgradering av GPU?

CSGO och dota2 är väl vädigt lätt drivna? ARK har jag ingen koll på. För dom två första skulle jag nog inte uppgradera alls.
Känner du att det behövs eller är du bara sugen på nytt?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

CSGO och dota2 är väl vädigt lätt drivna? ARK har jag ingen koll på. För dom två första skulle jag nog inte uppgradera alls.

Detta funderade jag också på, om det ö.h.t. är nödvändigt/värt med en uppgradering. Isf. möjligtvis ett begagnat GTX 970.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@jacobtr: Är ju en sådan snubbe som älskar köpa elektronik:) Kan inte så värst mkt om de men gillar boxa upp osv:) Samtidigt som jag känner att csgo kan ha bättre fps samt ark är tvär laggigt från o till

Permalänk
Medlem

Ark är väldigt tungt för gpu så om du inte vill att det ska lagga, satsa på ett 1070!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Seglaarn: Tack för input har nog bestämt mig för att uppgradera till ett 1070 kort samt köpa ett nytt moderkort och processor
@guybrush82
@jacobtr
@Kote
1 st Intel Core i7-6700K 4,0Ghz
1 st Gigabyte Z170-GAMING K3-EU

ASUS GeForce GTX1070 Dual 8GB

Corsair Vengeance LPX Black 2666M 2x8
totalt : 9266 kr

Är det en bra uppgradering för pengarna? Samt en fråga jag har tydligen en 600W nätagg räcker det för att rulla min rigg efter ev updatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banantrad:

@Seglaarn: Tack för input har nog bestämt mig för att uppgradera till ett 1070 kort samt köpa ett nytt moderkort och processor
@guybrush82
@jacobtr
@Kote
1 st Intel Core i7-6700K 4,0Ghz
1 st Gigabyte Z170-GAMING K3-EU

ASUS GeForce GTX1070 Dual 8GB

Corsair Vengeance LPX Black 2666M 2x8
totalt : 9266 kr

Är det en bra uppgradering för pengarna? Samt en fråga jag har tydligen en 600W nätagg räcker det för att rulla min rigg efter ev updatering?

Japp det räcker med 600W, kör på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Banantrad:

Bump på denna, då jag inte köpte nått vid de tillfället och tänkte göra nu.

Någon som har input i vilket grafik kort man skall köpa nu ? runt 4-5k?
håller proccessor och moderkort?

Gtx 1060 eller Gtx 1070

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk

@Daniel.Lil: Blir nog ett 1070. Har du något bra svar om jag skulle fråga om vilket 1070 kort? Jag ser inte några stora skillnader i dom som finns men priset kan variera ganska kraftigt. Åker jag på en riktig macka om jag köper de billigaste tex?

Permalänk

@Banantrad:
Onödigt att lägga extra hundralappar. Mitt förslag:
Gigabyte: Detta är billigare och lika bra som de andra korten som MSi OCH ASUS. Detta har mer teknik som t.ex FAN STOP som gör att när kortet inte belastas så stannar fläktarna vilket sparar ström, detta har inte det vita ASUS kortet.
https://www.inet.se/produkt/5402781/gigabyte-geforce-gtx-1070...

Annars om du har en vit/svart build kanske denna passar bättre:
https://www.inet.se/produkt/5402821/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Mvh

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk

@Daniel.Lil:

Hittar ett asus för 4100 på netonnet går tom för de, läste många som klagade på mkt ljud på det du länkade?

Sedan har jag en allmän fråga till
Mitt moderkort, behövs de uppdateras om jag köper ny gpu gtx 1070 samt ny processor i7 6700k

Permalänk
Skrivet av Banantrad:

Sedan har jag en allmän fråga till
Mitt moderkort, behövs de uppdateras om jag köper ny gpu gtx 1070 samt ny processor i7 6700k

För en 6700k behöver du byta moderkort då Skylake har socket 1151 (ditt moderkort har socket 1155). För en ny GPU behöver du ej byta moderkort.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82:
tänkte köpa GeForce GTX 1070 GAMING 8G på webhallens helg rea går den till mitt morderkort stod nått om "Extra krav 6-stifts + 8-stifts PCI Express-strömkontakter"

Permalänk
Skrivet av Banantrad:

@Guybrush82:
tänkte köpa GeForce GTX 1070 GAMING 8G på webhallens helg rea går den till mitt morderkort stod nått om "Extra krav 6-stifts + 8-stifts PCI Express-strömkontakter"

Det har inte med ditt moderkort att göra, utan syftar till att grafikkortet kräver extra strömförsörjning direkt från ditt nätagg via en 6-pin och en 8-pin kontakt. Du ser strömkontakterna längst ut på hörnet på grafikkortet.
De flesta av dagens kraftfullare grafikkort kräver en extra strömförsörjning likt denna.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82:
Tack! Öppnade upp datorn såg att mitt nuvarande hade 2 6 pins så får köpa en adapter så är de löst

Permalänk
Skrivet av Banantrad:

@Guybrush82:
Tack! Öppnade upp datorn såg att mitt nuvarande hade 2 6 pins så får köpa en adapter så är de löst

Jag ska börja med att erkänna att jag själv inte har stenkoll på detta med nägaggregat, output på olika "rails", olika kontakttyper osv.
Med det sagt så tror jag inte det fungerar så bra med en adapter 6-pin till 8-pin (om det var så du tänkt) då 6-pin kontakten är gjord för en effekt på 75W, medan 8-pin är gjord för 150W. GPU:n skulle således få för lite effekt genom 8-pin kontakten, viket kan orsaka problem.
Däremot kan du skaffa en adapter där du kopplar 2x6-pin till 1x8-pin, och en till adapter där du kopplar 2 x molex till 1 x 6-pin.

Dock vill jag återigen påpeka att jag inte är 100% säker på det jag skrivit ovan, så andra användare med bättre kunskaper i ämnet får gärna bekräfta eller dementera det jag skrivit, samt om det finns något mer att beakta gällande detta (har läst något om att man bör koppla in molex-kontakterna på olika "kanaler" i nätagget?).

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82:
vad är de isf som inte är bra? För jag köpte nämligen kortet i lördags med en sådan adapter och de har funkat bra va jag känner iaf. Men vad vet jag, kanske hade fått ut några extra fps med bättre ström till kortet?

Permalänk

Köpte MSI GeForce GTX 1070 Gaming 8GB (GeForce GTX 1070 GAMING 8G) + GOW4 i helgen.

Nu sitter jag och funderar på köpa nytt moderkort samt processor under Black friday eller mellandagsrea. Jag är lite rädd för att installera ett moderkort själv men skall försöka.

Har förstått att Z170 är ett populärt moderkort, skulle behöva mer input om vilket man skall köpa och varför (det är så sjukt svårt med alla modell namn för en nybörjade som jag)

Sedan funderar jag på i7 6700K eller annat? Noteras skall att jag aldrig har klockat något i mitt liv och har noll koll på vad man gör.

funderar på att göra en publik fråga här i forumet om någon i gbg har sug för att komma hem till mig o hjälpa mig med sätta ihop och klocka datorn, va är en rimlig ersättning för ett sådant jobb tro?

@Guybrush82

Permalänk
Skrivet av Banantrad:

@Guybrush82:
vad är de isf som inte är bra? För jag köpte nämligen kortet i lördags med en sådan adapter och de har funkat bra va jag känner iaf. Men vad vet jag, kanske hade fått ut några extra fps med bättre ström till kortet?

Jag kan tänka mig att kortet kanske inte får tillräckligt med ström vid ev. "strömspikar", och/eller att det begränsar vidare överklockning av kortet. Mitt R9 280X ville inte ens starta då det fick för lite ström. Vidare vet jag inte om det kan finnas några risker (om det nu går) med att leverera 150W via en 6-pin kontakt (som är "specad" för 75W). Det har väl också att göra med ditt nätagg och hur många ampere detta kan leverera via olika "rails". Som du kanske hör är jag ute på tunn is här och har inte full koll på vad jag pratar om.
Men om ditt kort nu fungerar utan problem ändå så antar jag att allt är "frid och fröjd", såvida inte någon annan användare (med bättre koll än mig) påpekar något annat.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Banantrad:

Köpte MSI GeForce GTX 1070 Gaming 8GB (GeForce GTX 1070 GAMING 8G) + GOW4 i helgen.

Nu sitter jag och funderar på köpa nytt moderkort samt processor under Black friday eller mellandagsrea. Jag är lite rädd för att installera ett moderkort själv men skall försöka.

Har förstått att Z170 är ett populärt moderkort, skulle behöva mer input om vilket man skall köpa och varför (det är så sjukt svårt med alla modell namn för en nybörjade som jag)

Sedan funderar jag på i7 6700K eller annat? Noteras skall att jag aldrig har klockat något i mitt liv och har noll koll på vad man gör.

funderar på att göra en publik fråga här i forumet om någon i gbg har sug för att komma hem till mig o hjälpa mig med sätta ihop och klocka datorn, va är en rimlig ersättning för ett sådant jobb tro?

@Guybrush82

Z170 är chipsetet på moderkortet, vilket är det mest påkostade chipsetet (vilket dessutom tillåter överklockning) 1151 socketen (Skylake). Vilket av alla dessa moderkort du ska välja beror på om du är ute efter några specifika funktioner, anslutningar, "blingbling" osv. Ett dyrare moderkort presterar generellt inte "bättre". Exempel på ett populärt val är "ASUS Z170 PRO GAMING", för att nämna ett i mängden av prisvärda moderkort.
De flesta "gamers" klarar sig mycket långt på en 6600k, men har du budgeten och vill ha ännu mer prestanda så ser jag inget fel i att välja en 6700k (vilket jag personligen skulle gjort).
Glöm ej att du även måste köpa nya DDR4 RAM.

Visa signatur

Citera för svar.