Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Nu är det 8 timmar och 33 minuter tills Chalmers upprop... Fy fan vad jag hatar att vara första reserv!!! *****!

Eftersom de har gjort ett överintag på 7 personer måste 8 hoppa av innan jag kan börja.

GAAAH!

Jag känner säkert 10 pers som varit reserv vid upprop på universitet i olika delar av landet, varav alla kom in. Det brukar vara otroligt många avhopp, oroa dig inte!

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samhed89:

Jag känner säkert 10 pers som varit reserv vid upprop på universitet i olika delar av landet, varav alla kom in. Det brukar vara otroligt många avhopp, oroa dig inte!

Det där är ett 7 år gammalt inlägg, tror nog att han gått klart utbildningen om han nu kom in.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Det där är ett 7 år gammalt inlägg, tror nog att han gått klart utbildningen om han nu kom in.

Haha woops

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk
Skrivet av Laccy:

Det där är ett 7 år gammalt inlägg, tror nog att han gått klart utbildningen om han nu kom in.

Man vill ju veta vad som hände!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av Samhed89:

Jag känner säkert 10 pers som varit reserv vid upprop på universitet i olika delar av landet, varav alla kom in. Det brukar vara otroligt många avhopp, oroa dig inte!

Tack för omtanken!

Jag kom in två veckor in på terminen, kände att det var för nära in på studenten och tog och jobbade ett år istället.
Sedan började jag läsa 2010 istället, nu efter lite avbrott för skidsäsong och arbete för kåren sitter jag och läser på om hur man bygger saker av kisel på atom nivån. Inte snabbaste studierna men snart klar iaf!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Tack för omtanken!

Jag kom in två veckor in på terminen, kände att det var för nära in på studenten och tog och jobbade ett år istället.
Sedan började jag läsa 2010 istället, nu efter lite avbrott för skidsäsong och arbete för kåren sitter jag och läser på om hur man bygger saker av kisel på atom nivån. Inte snabbaste studierna men snart klar iaf!

Vad kul! Det är inte alltid man får höra historien om hur det gick såhär 7 år senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 750 | Sapphire RX 6800 XT Nitro+ | Samsung M.2 SSD 970 EVO Plus

Permalänk
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Tack för omtanken!

Jag kom in två veckor in på terminen, kände att det var för nära in på studenten och tog och jobbade ett år istället.
Sedan började jag läsa 2010 istället, nu efter lite avbrott för skidsäsong och arbete för kåren sitter jag och läser på om hur man bygger saker av kisel på atom nivån. Inte snabbaste studierna men snart klar iaf!

haha grymt!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Suck! Mina tänder hinner nog ruttna bort innan de blir lagade. Hade en lagning i juni och en lagning i augusti och en ny tid 19 oktober. Nu ringer man och meddelar att tiden i oktober måste flyttas fram. Fick en ny tid 10 januari 2017.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Blir fan galen på hur många det är som skriver paket med ck!!

Inga Packet till dig i jul inte

Skrivet av Recall:

Fan! Min kära Dell 2007WFP gav precis upp, hörde ett svagt skrikande ljud varpå bilden började fladdra och nu luktar det bränd elektronik. Inköpt den 12 Juni 2007 för 3343 kronor. Tack för den här tiden. Hoppades att vi skulle få fira 10 år tillsammans. RIP

Det lät som en kondensator som ventilerade. Hitta vilken (eller vilka), hitta en som kan lödda och kör ersättnings kondensatorer på elfa, elektrokit, bejoken eller liknande (tom Ebay), och byt. Sen lär du få både 10 och 15 år...

(Har denna månaden löddat om kondingar på 2 moderkort som haft problem, och skärmar är enklare)

Skrivet av Kalium:

Lönen trillade in inatt. Har inte fått lönespecifikationen än men det är något skumt i alla fall. Har precis gått över från timlön till månadslön. Jag antar att jag borde få lönen för både augusti och september nu men lönen jag fick var typ något mittemellan. Den är för stor (tror jag) för att bara vara för en månad men alldeles för liten för att vara för båda månaderna. Det enda jag kan komma på att det skulle kunna vara om det är att alla mina extrapass har hamnat på samma månadslön trots att dom varit utspridda på både augusti och september, då skulle lönen som kom inatt kunna vara för bara en månad. Men då fattas ju fortfarande en månads lön och när man har månadslön så kommer väl inte lönen månaden efter?

Timlön kommer allt månaden efter.
Månadslön så kommer grundlönen samma månad, men ev övertid, tillägg, ändringar mm är en månad efter.

Skrivet av fantomsmurfen:

Suck! Mina tänder hinner nog ruttna bort innan de blir lagade. Hade en lagning i juni och en lagning i augusti och en ny tid 19 oktober. Nu ringer man och meddelar att tiden i oktober måste flyttas fram. Fick en ny tid 10 januari 2017.

Om du inte går på vårdgaranti (gratis upp till viss ålder) så titta efter en privattandläkare. Ofta har de tid samma vecka, eller tom samma dag, och du får fortfarande tandvårdsersättning. Går själv till en firma med polska tandläkare. Ja.. man får prata engelska, men de är duktiga på sitt jobb, har bra priser och service (och har tid till en). Det finns rätt mycket alternativ, bara o titta.

Permalänk

Jag är så fucking sur för att jag köpte en Thrustmaster TX som var i väldigt bra skick på blocket för 2300kr för att en vecka senare vägra starta.... Inte ens någon fucking repa på den så ''bra'' skick den var..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Fick en plötslig yrselattack och körde ner i diket med min motorcykel i våras. Minns inte när jag innan dess senast haft en yrselattack och har inte sedan dess haft någon yrselattack varken i eller utanför trafiken.

kristallsjukan?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du inte går på vårdgaranti (gratis upp till viss ålder) så titta efter en privattandläkare. Ofta har de tid samma vecka, eller tom samma dag, och du får fortfarande tandvårdsersättning. Går själv till en firma med polska tandläkare. Ja.. man får prata engelska, men de är duktiga på sitt jobb, har bra priser och service (och har tid till en). Det finns rätt mycket alternativ, bara o titta.

Tror tyvärr inte att myndigheterna här i Finland är så generösa som i Sverige med ersättning om man går till en privat tandläkare.

EDIT: Kollade upp det på nätet. Ersättningsnivåerna här i Finland är så låga att det bara täcker en liten bråkdel av kostnaderna. Skulle totalt sett för privatekonomin inte just bli någon skillnad om man fick någon ersättning eller inte.

T.ex. för en fyllning på en yta får man 10 € i ersättning resten betalar man själv. För en lagning med tandkrona får man 23 € i ersättning resten betalar man själv

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är sjukt orolig för min mormor, hon har sedan ett par år tillbaka varit på rullator med försvagade muskler. Nyligen har hon fallit, varit halvt oresponsiv och varit på sjukhus över helgen. Men hon verkar återhämta sig men kommer få spendera en vecka på någon av form av stödhem (min mor var inte helt klar på termen) innan hon får komma hem igen.

Men det börjar kännas emotionellt hur pass nära hon är bortgång, och det tar hårt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tror tyvärr inte att myndigheterna här i Finland är så generösa som i Sverige med ersättning om man går till en privat tandläkare.

EDIT: Kollade upp det på nätet. Ersättningsnivåerna här i Finland är så låga att det bara täcker en liten bråkdel av kostnaderna. Skulle totalt sett för privatekonomin inte just bli någon skillnad om man fick någon ersättning eller inte.

T.ex. för en fyllning på en yta får man 10 € i ersättning resten betalar man själv. För en lagning med tandkrona får man 23 € i ersättning resten betalar man själv

Så är det ju i sverige också. Jag får 150 kronor per år (eller 250?) i tandvårdsbidrag.. Det är löjligt lågt, och känns mest som ett sätt för regeringen att kunna säga att det finns ett tandvårdsbidrag.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Så är det ju i sverige också. Jag får 150 kronor per år (eller 250?) i tandvårdsbidrag.. Det är löjligt lågt, och känns mest som ett sätt för regeringen att kunna säga att det finns ett tandvårdsbidrag.

Bidrag? Du antar jag att man utöver det kan få ersättning för vare enskild åtgärd som faktiskt görs hos en privat tandläkare.

EDIT: Men ni har t.ex. högkostnadsskydd. 50% ersättning vid årliga kostnader mellan 3000 och 15000 kr och hela 85% ersättning vid kostnader över 15000 kr.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Bidrag? Du antar jag att man utöver det kan få ersättning för vare enskild åtgärd som faktiskt görs hos en privat tandläkare.

EDIT: Men ni har t.ex. högkostnadsskydd. 50% ersättning vid årliga kostnader mellan 3000 och 15000 kr och hela 85% ersättning vid kostnader över 15000 kr.

Ja, högskostnadsskydd finns ju! Men man får utöver det 150/250 kronor per år, spelar ingen roll vilken tandläkare man besöker.
Högskostnadsskyddet räknas dessutom ut baserat på en referenskostnad, som är lägre än riktiga kostnaden oavsett vart du går..

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Timlön kommer allt månaden efter.
Månadslön så kommer grundlönen samma månad, men ev övertid, tillägg, ändringar mm är en månad efter.

Det var lön för båda månaderna men hade inte fått något betalt för extrapassen i augusti (vilket jag skulle ha fått) och dom hade dragit typ 37% skatt. Kommer få det nästa månad istället, samt dom tre extrapassen jag gjorde i september. Så det var alltså mestadels rätt men dom hade missat lite samt att jag lär få rejäl skatteåterbäring sen. Har skattat typ 8-10% mer nu än vad jag egentligen ska göra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Mansonite: Men det är ändå ett rätt generöst högkostnadsskydd i Sverige. Speciellt för kostnader över 15000 kr. I Finland finns inget högkostnadsskydd för tandvård så kostnaderna kan verkligen rusa i väg om man behöver omfattande behandling.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det var lön för båda månaderna men hade inte fått något betalt för extrapassen i augusti (vilket jag skulle ha fått) och dom hade dragit typ 37% skatt. Kommer få det nästa månad istället, samt dom tre extrapassen jag gjorde i september. Så det var alltså mestadels rätt men dom hade missat lite samt att jag lär få rejäl skatteåterbäring sen. Har skattat typ 8-10% mer nu än vad jag egentligen ska göra.

Det brukar bli lite galet när man gör den övergången, då en hel del komplikationer kan uppstå. Även dina semesterdagar räknas annorlunda, så du får inte semesterersättning på samma sätt längre.

Ang skatten så brukar det ta 1-2 år att pejla in den. Ofta om man jobbar extrapass så blir det aldrig helt 100%, men de brukar lägga på lite extra då det ofta är lite roligare att få en skatteåterbäring än en skattesmäll pga övergången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det brukar bli lite galet när man gör den övergången, då en hel del komplikationer kan uppstå. Även dina semesterdagar räknas annorlunda, så du får inte semesterersättning på samma sätt längre.

Ang skatten så brukar det ta 1-2 år att pejla in den. Ofta om man jobbar extrapass så blir det aldrig helt 100%, men de brukar lägga på lite extra då det ofta är lite roligare att få en skatteåterbäring än en skattesmäll pga övergången.

Mm precis, fick ju inte ~2800kr i semesterersättning som jag fick när jag hade timlön utan nu fick jag något semesterlönetillägg på typ 800kr som jag fortfarande inte förstår vad det är för något och dessutom har jag 5 betalda semesterdagar.

Har ju bara jobbat sen början av sommaren och skatten räknas väl på årsinkomsten? Jag tjänar ju bra men slår man ut det på ett år så kommer jag ha en ganska låg "månadslön".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har fortfarande lite kris kring mitt jobb. Har hamnat i en roll och i ett team jag inte trivs i. Det känns aldrig roligt, utan jag känner mig bara otillräcklig och som att jag aldrig gör något på jobbet. Jag vet inte vad jag ska göra åt situationen heller, det finns ingen annan som kan ta min plats, vilket gör att jag varken kan "steppa ner", byta team eller byta jobb. Jag har ångest över detta rätt ofta och har svårt att tänka på annat. Det har påverkat mig ganska mycket de senaste månaderna, känner mig lite apatisk på något vis, både på jobbet och på fritiden.

Har funderat på att bara säga upp mig men behöver liksom lönen för mat, hyra, överlevnad osv. :/ Suck.

Permalänk
Medlem

Ugh, måste seriöst hitta ett nytt jobb... men det är fan inte lätt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

@Eldritzh: Vad jobbar du med? Varför måste du byta jobb?

Permalänk
Medlem

@Wishie: Jobbar som IT Konsult just nu, sitter med mycket 1st och 2nd line samt lite Incident Manager arbete här och där.

Sålde mig för billigt efter att varit arbetslös en längre tid. Så sitter med en galet dålig lön, och är många kollegor som är missnöjda med företaget sedan tidigare vad jag hört. Så är dags att ta mig vidare.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Mm precis, fick ju inte ~2800kr i semesterersättning som jag fick när jag hade timlön utan nu fick jag något semesterlönetillägg på typ 800kr som jag fortfarande inte förstår vad det är för något och dessutom har jag 5 betalda semesterdagar.

Har ju bara jobbat sen början av sommaren och skatten räknas väl på årsinkomsten? Jag tjänar ju bra men slår man ut det på ett år så kommer jag ha en ganska låg "månadslön".

När man jobbar på timlön så blir lönen "högre" på så sätt att du får ut alla semesterdagar i pengar direkt. Men nackdelen... du får aldrig ledigt och betalt samtidigt.

När du dock har semesterdagar, som du får från att jobba månadslön, så får du betalda arbetsdagar. Så du får både dagar du kan vara ledig, och lön för dem, samtidigt som du ofta får lite mer ut då semesterdagar inte är skattade på samma sätt. Så tro mig... att kunna ligga på stranden 5 veckor om året (om du nu vill det), och ändå få betalt, gör att du räknat på "arbetstid du gör något" tjänar in mer

Lägg till att alla extra pass, övertid mm inte betalas x1, utan ofta x1,5-2 gör att du kan jobba extra 8 tim en helg tex, och få ca 16 timmars lön för jobbet. Så övertid blir inte bara "fler timmar".

Permalänk
Inaktiv

Bilen gick inte igenom besiktningen och jag blev uppsagd från jobbet idag.
Slutet är nära....här kommer jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Bilen gick inte igenom besiktningen och jag blev uppsagd från jobbet idag.
Slutet är nära....här kommer jag
http://www.escapeartist.com/assetprotection/wp-content/uploads/2012/10/us-capitalism.jpg

:'(

Vissa dagar...
Får hoppas du hittar en annan lösning än bilden dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

:'(

Vissa dagar...
Får hoppas du hittar en annan lösning än bilden dock.

Tack!

Ni behöver inte vara oroliga att jag ska ta till lösningen från bilden men det känns lite så mentalt just nu.
Jag menar vad f-n hände? Jag vaknade i morse och såg fram emot en härlig dag och här sitter man nu som ett vrak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tack!

Ni behöver inte vara oroliga att jag ska ta till lösningen från bilden men det känns lite så mentalt just nu.
Jag menar vad f-n hände? Jag vaknade i morse och såg fram emot en härlig dag och här sitter man nu som ett vrak.

Kunde varit värre... du kunde ha haft en stor olycka med bilen, där du hamnat på sjukhus med brutna ben eller värre... kanske så pass att du inte kan jobba mer resten av ditt liv.

Så... du kan iaf köra bilen en månad, samt du är frisk nog att leta nytt jobb

Men jag förstår din: "wtf happend".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

När man jobbar på timlön så blir lönen "högre" på så sätt att du får ut alla semesterdagar i pengar direkt. Men nackdelen... du får aldrig ledigt och betalt samtidigt.

När du dock har semesterdagar, som du får från att jobba månadslön, så får du betalda arbetsdagar. Så du får både dagar du kan vara ledig, och lön för dem, samtidigt som du ofta får lite mer ut då semesterdagar inte är skattade på samma sätt. Så tro mig... att kunna ligga på stranden 5 veckor om året (om du nu vill det), och ändå få betalt, gör att du räknat på "arbetstid du gör något" tjänar in mer

Lägg till att alla extra pass, övertid mm inte betalas x1, utan ofta x1,5-2 gör att du kan jobba extra 8 tim en helg tex, och få ca 16 timmars lön för jobbet. Så övertid blir inte bara "fler timmar".

Ja, fick tips från kollegorna att alltid skriva upp mig på extralistan och jobba så mycket extra jag får (max 50h per månad men jobbar 12h pass så kan ta fyra pass i månaden) och om jag känner att det blir för mycket så kan jag ta en betald semesterdag för jag får mer pengar på det viset.

Det känns bra i alla fall. Sökte fast anställning idag också, såg att dom hade annonserat om det internt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare