Dator Upgradering, komponent val. Hjälp

Permalänk
Medlem

Dator Upgradering, komponent val. Hjälp

Hej
Läget är som sådant , brorsan har skaffat sig en sprillans ny dator och jag har nu både hans gamla och min nuvarande dator att plocka komponenter ifrån och därmed bygga mig den bästa möjliga datorn utav de komponenterna. Dvs en dator till mig med de bästa komponenterna och resten till en dator som vi tar ner till Kroatien.

(allt som inte nämns , typ skärm , hdd ,SSD, har vi redan till bägge)

Dator 1 (brorsans) ------------- Dator 2 (min)
ASRock X79 Extreme9 vs-------- Asus P8Z77-V
Intel Core i7 3820 3.6 GHz vs-------- CPU Core i7 3770K
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär vs-------- Corsair AX 1200W Nätdel modular 80+ GOLD
ASUS GeForce GTX 690 4096MB vs-------- GTX 980 G1 Gaming (har skaffat nyligen, uppgradering från GTX 580)
Corsair Hydro H100i vs-------- Corsair Hydro H100
Corsair 16GB (4x4GB) Dominator vs-------- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz DOMINATOR

Har nyligen köpt mig en :
ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q G-Sync
Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass Silver

Uppskattar allt hjälp.

Permalänk
Skrivet av Moac:

Hej
Läget är som sådant , brorsan har skaffat sig en sprillans ny dator och jag har nu både hans gamla och min nuvarande dator att plocka komponenter ifrån och därmed bygga mig den bästa möjliga datorn utav de komponenterna. Dvs en dator till mig med de bästa komponenterna och resten till en dator som vi tar ner till Kroatien.

(allt som inte nämns , typ skärm , hdd ,SSD, har vi redan till bägge)

Dator 1 (brorsans) ------------- Dator 2 (min)
ASRock X79 Extreme9 vs-------- Asus P8Z77-V
Intel Core i7 3820 3.6 GHz vs-------- CPU Core i7 3770K
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär vs-------- Corsair AX 1200W Nätdel modular 80+ GOLD
ASUS GeForce GTX 690 4096MB vs-------- GTX 980 G1 Gaming (har skaffat nyligen, uppgradering från GTX 580)
Corsair Hydro H100i vs-------- Corsair Hydro H100
Corsair 8GB (2x4GB) Dominator vs-------- Corsair 8GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz DOMINATOR

Har nyligen köpt mig en :
ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q G-Sync
Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass Silver

Uppskattar allt hjälp.

Detta är vad jag tror är de bästa av det du har.

ASRock X79 Extreme9 Moderkort
Intel Core i7 3820
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, 1200w är extremt onödigt, gör mer skada är nytta.
Gigabyte GTX 980 G1 Gaming
Corsair Hydro H100i
RAM, fattar inte riktigt hur mycket du har då du säger att du har 4x4gb vilket är 16 GB. Men spara de ram som är störst, så mycket du kan få ut av dem.

Lycka till!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.Lil:

Detta är vad jag tror är de bästa av det du har.

ASRock X79 Extreme9 Moderkort
Intel Core i7 3770K
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, 1200w är extremt onödigt, gör mer skada är nytta.
Gigabyte GTX 980 G1 Gaming
Corsair Hydro H100i
RAM, fattar inte riktigt hur mycket du har då du säger att du har 4x4gb vilket är 16 GB. Men spara de ram som är störst, så mycket du kan få ut av dem.

Lycka till!

Mvh

Hej
Funkar en i7 3770K med en AsROCK X79 Extreme9 moderkort?
i7 3770k har socket 1155 och i7 3820 har Socket 2011

Så min 1200w kommer att ha negativ påverkan på datorn? Den köpte brorsan länge sedan , vi kunde inte mycket om datorer då.

Permalänk
Medlem

gör alldrig mera skada en nytta... snarare tvärt om.. brukar vara bättre efektivitet vid lägre utag.. 3770k funkar inte med x79 nej... Men ta hans minnen och vattenkylare.. Då har du bästa burken + en årdentlig överklocking

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

ASRock X79 Extreme9
Intel Core i7 3820 3.6 GHz
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
GTX 980 G1 Gaming
Corsair Hydro H100i
Corsair 16GB (2x8GB) Dominator

Permalänk
Skrivet av Moac:

Hej
Funkar en i7 3770K med en AsROCK X79 Extreme9 moderkort?
i7 3770k har socket 1155 och i7 3820 har Socket 2011

Så min 1200w kommer att ha negativ påverkan på datorn? Den köpte brorsan länge sedan , vi kunde inte mycket om datorer då.

Äääää är jag inte fel skrev jag 3820? Whoops! Fel av mig. Nej 1155 socket funkar ej i 2011. Nätaggregat skadar inte men det drar mer ström ön vad du behöver.

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

ASRock X79 Extreme9
Intel Core i7 3820 3.6 GHz
Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
GTX 980 G1 Gaming
Corsair Hydro H100i
Corsair 16GB (2x8GB) Dominator

Skrivet av Daniel.Lil:

Äääää är jag inte fel skrev jag 3820? Whoops! Fel av mig. Nej 1155 socket funkar ej i 2011. Nätaggregat skadar inte men det drar mer ström ön vad du behöver.

Får olika åsikter om CPU & moderkort val, vilken är det bättre valet?

Permalänk
Medlem

3770k + x79, men det passar inte.

3820 = Sandy Bridge, 3770k = Ivy Bridge. Prestandan kommer inte skilja extremt i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Det är ingen större skillnad i prestanda mellan 3770K och 3820, så det spelar ingen större roll vilken du väljer. 3820 drar dock mer ström, vilket betyder att den blir varmare. 3820 vill också ha 4 st. RAM-stickor för optimal prestanda, medan 3770K bara vill ha 2 st. Så min rekommendation är att bara byta RAM-minnen mellan datorerna och nöja dig med det.

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av Asus moderkortet om du inte behöver det längre, alternativt även cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

3770k + x79, men det passar inte.

3820 = Sandy Bridge, 3770k = Ivy Bridge. Prestandan kommer inte skilja extremt i vilket fall.

Skrivet av perost:

Det är ingen större skillnad i prestanda mellan 3770K och 3820, så det spelar ingen större roll vilken du väljer. 3820 drar dock mer ström, vilket betyder att den blir varmare. 3820 vill också ha 4 st. RAM-stickor för optimal prestanda, medan 3770K bara vill ha 2 st. Så min rekommendation är att bara byta RAM-minnen mellan datorerna och nöja dig med det.

Så det finns ingen fördel mellan ASRock X79 Extreme9 gentemot Asus P8Z77-V?
Visst , AsRock X79 har MÅNGA fler USB uttag samt en egen ljudkort som går in i en slot på moderkortet.
Men vet inte om dessa fördelar är värt att jag använder en något äldre CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

ASRock X79 Extreme9 har mer av det mesta, fler PCIe, fler SATA 6 Gb/s, fler USB, etc. Det är helt klart ett mer påkostat moderkort. Men samtidigt så har sånt ingen riktig påverkan på prestandan, så om du inte har någon nytta av alla extra uttag och finesser så kvittar det ju vilket moderkort du använder.

Men jag tänkte först att det inte var värt besväret att byta ut moderkort och allt, men inser nu att jag tänkte lite snett eftersom det enda du då behöver från din dator är grafikkortet (och eventuellt hårddiskar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Visst , AsRock X79 har MÅNGA fler USB uttag samt en egen ljudkort som går in i en slot på moderkortet.
Men vet inte om dessa fördelar är värt att jag använder en något äldre CPU.

@perost har redan besvarat det bra. Jag skulle nog föredra den plattformen över 3770k + z77/1155, men i praktiken är det ingen stora skillnader för de flesta användare.

Hade dock inte i åtanke att du endast hade 2 ram-stickor i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

ASRock X79 Extreme9 har mer av det mesta, fler PCIe, fler SATA 6 Gb/s, fler USB, etc. Det är helt klart ett mer påkostat moderkort. Men samtidigt så har sånt ingen riktig påverkan på prestandan, så om du inte har någon nytta av alla extra uttag och finesser så kvittar det ju vilket moderkort du använder.

Men jag tänkte först att det inte var värt besväret att byta ut moderkort och allt, men inser nu att jag tänkte lite snett eftersom det enda du då behöver från din dator är grafikkortet (och eventuellt hårddiskar).

Så ASRock X79 Extreme9 är det bättre moderkortet, med många fler funktioner dock är 3770K CPUn en aning bättre?
Anser att det skulle vara fint med extra USB portar, dessa som min nuvarande Moderkort har är få till antal.

Skulle du rekommendera ASRock x79 över mitt Asus kort?
Kan vara så att jag har möjlighet att sälja 3820 CPUN till en vän och där efter köpa mig ett 6800K, skulle köpet vara värt det? Dessutom ska Intel släppa nya CPUn snart, dock vet jag inte ifall Socket 2011 eller 1155 kommer få support för dessa.

Vilket svårt val, kan också konstatera att vi har 4 RAM sticks på 4GB vardera till ASRock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

@perost har redan besvarat det bra. Jag skulle nog föredra den plattformen över 3770k + z77/1155, men i praktiken är det ingen stora skillnader för de flesta användare.

Hade dock inte i åtanke att du endast hade 2 ram-stickor i dagsläget.

Hade faktiskt 4 RAM stickor till ASRock , trodde det var 2x 8 men det var 4x 4GB , Har det någon påverkan på vilken jag borde välja?
Dvs , 4 Stickor 4x4GB i ASrock och 2x4GB på asus moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Så ASRock X79 Extreme9 är det bättre moderkortet, med många fler funktioner dock är 3770K CPUn en aning bättre?
Anser att det skulle vara fint med extra USB portar, dessa som min nuvarande Moderkort har är få till antal.

Skulle du rekommendera ASRock x79 över mitt Asus kort?
Kan vara så att jag har möjlighet att sälja 3820 CPUN till en vän och där efter köpa mig ett 6800K, skulle köpet vara värt det? Dessutom ska Intel släppa nya CPUn snart, dock vet jag inte ifall Socket 2011 eller 1155 kommer få support för dessa.

Vilket svårt val, kan också konstatera att vi har 4 RAM sticks på 4GB vardera till ASRock.

Skrivet av Moac:

Hade faktiskt 4 RAM stickor till ASRock , trodde det var 2x 8 men det var 4x 4GB , Har det någon påverkan på vilken jag borde välja?
Dvs , 4 Stickor 4x4GB i ASrock och 2x4GB på asus moderkortet.

Olika socket. Båda är utdaterade plattformar vid det här laget så några nya uppgraderingar kommer inte att komma, jag skulle heller inte lägga pengar på någon "ny" gammal cpu uppgradering när du redan har en i7a till respektive.

Mitt val skulle nog som sagt falla på x79, men jag kan se folk välja annorlunda. Kan nästan singla slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Korrekt, 3770K är väl i runda slängar 10% snabbare i genomsnitt. Men samtidigt så är det ju lätt att överklocka båda CPUerna, så den lilla skillnaden är väl ganska meningslös i det stora hela.

Skrivet av Moac:

Det beror på vad du ska ha datorn till. För spel är 6800K inte det bästa valet kanske, då är 6600K/6700K oftast ett vettigare val. De nya CPUerna är så klart lite snabbare, men 3820 är ju inte direkt dålig heller. Om man överklockar 3820 lite lätt så hänger den utan problem med ett tag till.

Kaby Lake kommer i början av nästa år, och kommer fungera på de flesta LGA 1155 moderkort. 6800K och dess syskon kom för ungefär ett halvår sedan, så det kommer nog dröja ett tag innan någon efterföljare dyker upp till dem.

Skrivet av Moac:

Ok, det är ju bättre än 2x8 GB till X99, även om det inte gör så där våldsam skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Korrekt, 3770K är väl i runda slängar 10% snabbare i genomsnitt. Men samtidigt så är det ju lätt att överklocka båda CPUerna, så den lilla skillnaden är väl ganska meningslös i det stora hela.
Det beror på vad du ska ha datorn till. För spel är 6800K inte det bästa valet kanske, då är 6600K/6700K oftast ett vettigare val. De nya CPUerna är så klart lite snabbare, men 3820 är ju inte direkt dålig heller. Om man överklockar 3820 lite lätt så hänger den utan problem med ett tag till.

Kaby Lake kommer i början av nästa år, och kommer fungera på de flesta LGA 1155 moderkort. 6800K och dess syskon kom för ungefär ett halvår sedan, så det kommer nog dröja ett tag innan någon efterföljare dyker upp till dem.
Ok, det är ju bättre än 2x8 GB till X99, även om det inte gör så där våldsam skillnad.

hittade någon som säljer en 6800k för 2500kr, är det värt att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

hittade någon som säljer en 6800k för 2500kr, är det värt att köpa?

Passar inte i ditt moderkort. Ingen av plattformarna får fler uppgraderingar.

Permalänk
Skrivet av Moac:

Nae, våra åsikter är enade....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Passar inte i ditt moderkort. Ingen av plattformarna får fler uppgraderingar.

kan man inte använda 2011 -v3 CPPU på 2011-socket (x79). : / eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.Lil:

aaa fast så är det ju inte, nätagget levererar ju ström, är ju inte så att ett 1200w agg drar 1200w från väggen konstan och bara dumpar mellanskillnaden i luften, drar datorn 500w levererar nätagget det oavsett om högsta effekten är 800W eller 1200W, det enda som är onödigt
är priset men TS får det ju gratis så finns ingen anledning att inte köra på 1200W agget

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

kan man inte använda 2011 -v3 CPPU på 2011-socket (x79). : / eller?

Nej, LGA 2011 och LGA 2011-3 är olika socklar. För 6800K behöver du ett X99 moderkort.

Skrivet av Jockew1989:

aaa fast så är det ju inte, nätagget levererar ju ström, är ju inte så att ett 1200w agg drar 1200w från väggen konstan och bara dumpar mellanskillnaden i luften, drar datorn 500w levererar nätagget det oavsett om högsta effekten är 800W eller 1200W

Sant, men nätagg är oftast som mest effektiva runt 50-60% belastning, och som sämst under 20%. Eftersom ingen av datorerna lär komma upp i mer än 300W vid full belastning så kommer troligtvis 1200W-agget vara lite mindre effektivt än 850W p.g.a. det, eftersom belastningen på det kommer ligga relativt lägre. Skillnaden kommer dock inte vara särskilt stor, det handlar kanske om några enstaka watt hit eller dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

aaa fast så är det ju inte, nätagget levererar ju ström, är ju inte så att ett 1200w agg drar 1200w från väggen konstan och bara dumpar mellanskillnaden i luften, drar datorn 500w levererar nätagget det oavsett om högsta effekten är 800W eller 1200W, det enda som är onödigt
är priset men TS får det ju gratis så finns ingen anledning att inte köra på 1200W agget

Skrivet av perost:

Sant, men nätagg är oftast som mest effektiva runt 50-60% belastning, och som sämst under 20%. Eftersom ingen av datorerna lär komma upp i mer än 300W vid full belastning så kommer troligtvis 1200W-agget vara lite mindre effektivt än 850W p.g.a. det, eftersom belastningen på det kommer ligga relativt lägre. Skillnaden kommer dock inte vara särskilt stor, det handlar kanske om några enstaka watt hit eller dit.

Är väl främst i idle som är problemet med 1200w då det kommer att vara vid såpass låg belastningsnivå där. Ett ~750-850w agg brukar ju fungera även i ett relativt strömsnålt singelkortsbygge.

Skrivet av perost:

Kaby Lake kommer i början av nästa år, och kommer fungera på de flesta LGA 1155 moderkort.

Smög sig in en liten kråka som kanske gör TS fundersam.

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Så må det va, men efter att jag läst om många på nätet som säger att det blir onödigt dyra elräkningar
"Is that you should use 60 percent or over of what the wattage output is on the power supply. this is for efficiency reasons. So it will be very inefficient no matter the efficiency rating. "

Kan vara fel men så har jag förstått det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jo, LGA 1151 ska det ju så klart vara. Börjar bli svårt att hålla reda på alla Intel-siffror nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, LGA 2011 och LGA 2011-3 är olika socklar. För 6800K behöver du ett X99 moderkort.

Skrivet av kronwalled:

Är väl främst i idle som är problemet med 1200w då det kommer att vara vid såpass låg belastningsnivå där. Ett ~750-850w agg brukar ju fungera även i ett relativt strömsnålt singelkortsbygge.

Skrivet av perost:

Jo, LGA 1151 ska det ju så klart vara. Börjar bli svårt att hålla reda på alla Intel-siffror nu

Så vänta nu... Jag har socket 2011 , men ... vilka CPU kan jag ens använda? När jag kollar runt så är det 2011-v3 på de flesta CPUn. Och kommande CPUn som släpps för 1151 är väl inget jag kan använda? Då mina är 1155 och 2011.

Varför måste intel vara så krånglig med sina Socket namn?

Utöver allt annat, så borde det gå att lätt överklocka 3820 till 4+GHZ ganska lätt, ASRock ska tydligen ha något i BIOS som gör det enkelt.
Det verkar som de flesta lutar mot att jag använder x79 ASRock moderkortet och 3820 Cpun. : /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

Så vänta nu... Jag har socket 2011 , men ... vilka CPU kan jag ens använda?

ASRock har en lista med CPUer som är kompatibla med det moderkortet.

Skrivet av Moac:

Och kommande CPUn som släpps för 1151 är väl inget jag kan använda? Då mina är 1155 och 2011.

Nej, det släpps inte längre nya CPUer till dina moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skrivet av kronwalled:

Skrivet av Daniel.Lil:

Så må det va, men efter att jag läst om många på nätet som säger att det blir onödigt dyra elräkningar
"Is that you should use 60 percent or over of what the wattage output is on the power supply. this is for efficiency reasons. So it will be very inefficient no matter the efficiency rating. "

Kan vara fel men så har jag förstått det.

jo det stämmer men det handlar kanske om skillnader nere på 10 tals watt fär att 1200 agget är ineffektivare, hade TS funderat på vilket han skulle köpa hade jag aldrig rekomenderat 1200 agget då det färmodligen kostar dubbelt så mkt men kan han välja vilket som hade jag alla dagar i veckan valt 1200 agget
men som sagt, 850 agget duger ju gott till detta bygge

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

jo det stämmer men det handlar kanske om skillnader nere på 10 tals watt fär att 1200 agget är ineffektivare, hade TS funderat på vilket han skulle köpa hade jag aldrig rekomenderat 1200 agget då det färmodligen kostar dubbelt så mkt men kan han välja vilket som hade jag alla dagar i veckan valt 1200 agget
men som sagt, 850 agget duger ju gott till detta bygge

Vad är poängen? Att skryta? Han behöver ju inte slänga bort AX1200, men varför ens köra det när han med största sannolikhet aldrig kommer nyttja det?