Samsung 750 EVO 176mb/sec av utlovade 520mb/sec?

Permalänk
Avstängd

Samsung 750 EVO 176mb/sec av utlovade 520mb/sec?

Köpte en SSD disk till farsans laptop som är en 5 år gammal PackardBell Easynote LM
SSDn är en Samsung 750 Evo 250GB
själva kloningen av gamla HDn gick bra och allt fungerar men jag undrar om det inte går att få upp speeden lite?
några tips på vad man kan göra?

testat i HD Tune så ligger överföringshastigheten på låga 176mb/sec konstant.
Laptopen vart toksnabb men mycket vill ha mer

Windows är Win7 och Trim funktionen är aktiverad
kikade även i Biosen och AHCI är aktiverat

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Moderator
Forumledare

@pg_ice:
Vet du mer exakt modell? Låter lite som där endast är SATA2 och då finns det tyvärr inte mycket att göra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

Köpte en SSD disk till farsans laptop som är en 5 år gammal PackardBell Easynote LM
SSDn är en Samsung 750 Evo 250GB
själva kloningen av gamla HDn gick bra och allt fungerar men jag undrar om det inte går att få upp speeden lite?
några tips på vad man kan göra?

testat i HD Tune så ligger överföringshastigheten på låga 176mb/sec konstant.
Laptopen vart toksnabb men mycket vill ha mer

Windows är Win7 och Trim funktionen är aktiverad
kikade även i Biosen och AHCI är aktiverat

Kanske är sata porten som begränsar hastigheten? Vet du vilken generation det är på porten? Finns ju sata 1, 2 och 3.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

@pg_ice:

Som andra påpekat kan det vara så att SATA-porten i den datorn är SATA II men även med SATA II kan man komma upp i högre hastigheter.
Därför kan jag tro att eftersom du klonat hårddisken till SSDen att partitionen har som hamnat fel på SSDen vilket kan påverka hastigheten.
Vilket du kan kolla med AS-SSD.

Om så skulle vara fallet har du här några guider för att rätta till det: https://www.partitionwizard.com/help/align-partition.html
http://www.overclock.net/t/1226963/how-to-properly-re-align-y...

Kom ihåg att när man gör justeringar till hårddiskar/SSDer innebär det en viss risk och man därför borde tänka på att göra backup om man inte vill riskera att bli av med någonting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

@pg_ice:
Vet du mer exakt modell? Låter lite som där endast är SATA2 och då finns det tyvärr inte mycket att göra

nej exakt där är nog haken
får 250mb/sec läs och 176mb/sec skriv med samsungs magican bench
aja enorm skillnad mot förut i vilketfall!
tippar på accesstiderna var helt åt skogen på den mekaniska disken så det är nog det som märks mest inte den högre överföringshastigheten.

runt 20sek uppstart mot över 2min tidigare
Photoshop startar på 3sek
får duga åt gubben

Skrivet av Glaring_Mistake:

@pg_ice:
eftersom du klonat hårddisken till SSDen att partitionen har som hamnat fel på SSDen vilket kan påverka hastigheten.

körde "copy disk" rakt av i Mini Tool Partition wizard.
helt problemfritt

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

får 250mb/sec läs och 176mb/sec skriv med samsungs magican bench

Det låter precis som SATA 2.0, så det är nog som sagt SATA-porten som begränsar. Om du kollar under Info-tabben i HD Tune så står det vilken SATA-version ni har (vid Standard).

Skrivet av pg_ice:

tippar på accesstiderna var helt åt skogen på den mekaniska disken så det är nog det som märks mest inte den högre överföringshastigheten.

Där tippar du helt rätt. Att SSDer oftast har mycket högre sekventiell överföringshastighet än mekaniska diskar är bara en bonus, den verkliga vinsten är SSDerna har ~100 ggr snabbare åtkomsttider. Så som du märkt är det ingen större tragedi att ni inte får ut full hastighet, ni skulle sällan märka någon skillnad ändå.

Permalänk
Avstängd

stämmer nog bra
har själv funderat på nån PCIe SSD som ligger över 1400mb/sec men tror inte man kommer att märka nån större skillnad mot en vanlig SSD.
det är accesstiderna med SSD överlag som gör största skillnaden mot mekaniska helt klart

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

nej exakt där är nog haken
får 250mb/sec läs och 176mb/sec skriv med samsungs magican bench
aja enorm skillnad mot förut i vilketfall!
tippar på accesstiderna var helt åt skogen på den mekaniska disken så det är nog det som märks mest inte den högre överföringshastigheten.

runt 20sek uppstart mot över 2min tidigare
Photoshop startar på 3sek
får duga åt gubben

Det som ofta kan ske är att de kör IDE läge, vilket kan begränsa detta.
Om du kollar med AS-SSD så säger den om 4k allign är fel, och/eller om drivrutinen är fel.

Dock på udda OEM datorer så kan man inte alltid ändra det, tyvärr, vilket gör att du inte får TRIM funktion heller (som är värre).

Permalänk
Medlem

Som de andra skriver så är det SATA-standarden som är lite äldre på den burken. Accesstiderna är dock det som framför allt påverkar hur snabb datorn upplevs. Sen kanske det var lite overklill med just den SSDn för den datorn, hade räckt med en MX100 eller liknande. Men nu är det gjort

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Som de andra skriver så är det SATA-standarden som är lite äldre på den burken. Accesstiderna är dock det som framför allt påverkar hur snabb datorn upplevs. Sen kanske det var lite overklill med just den SSDn för den datorn, hade räckt med en MX100 eller liknande. Men nu är det gjort

Den ska ha Sata 2 och även om det inte är perfekt 285MB/s på en laptop styrkrets så borde han få över 200MB/s iaf.

Men hur det ska vara overkill med en 750EVO vs en svårt att hitta och svindyr MX100 förstår jag inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den ska ha Sata 2 och även om det inte är perfekt 285MB/s på en laptop styrkrets så borde han få över 200MB/s iaf.

Men hur det ska vara overkill med en 750EVO vs en svårt att hitta och svindyr MX100 förstår jag inte...

Dålig jämförelse Jag tänkte nog på 850evo. MX100 var mycket billigare förut när den fanns i lager

Men det är fullt normalt att du inte får mer, speciellt om den inte kör AHCI-läge. Du får räkna med lite överhead också. Har en 840 Evo i en av mina äldre datorer som också bara kan köra IDE-mode, och får ut ungefär samma prestanda som du får.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Dålig jämförelse Jag tänkte nog på 850evo. MX100 var mycket billigare förut när den fanns i lager

Men det är fullt normalt att du inte får mer, speciellt om den inte kör AHCI-läge. Du får räkna med lite överhead också. Har en 840 Evo i en av mina äldre datorer som också bara kan köra IDE-mode, och får ut ungefär samma prestanda som du får.

Jo, förr så var MX100 bra budget alt, men även BX100 är idag utgående, och alt som Crucial gör idag är allt annat än bra, tyvärr. Den enda MLC disken är MX200, och den har rätt stora latency problem ibland, men är väl den enda jag skulle våga köpa som det är nu. BX200 är en katastrof, och verkligen dålig disk på alla sätt. Enorm voltdrift (som inte kan hanteras), dåligt TLC, latency spikar, strömslukare och dålig prestanda.

MX300 är TLC med 3D NAND så långsamt att vi pratar långt under 100MB/s skrivning i TLC läge. Den har dock Crucials cache teknik (liknande MX200) som gör att den kan använda allt ledigt TLC som SLC cache. Nackdelen är att slitaget ökar med en faktor minst 4x när den gör så och diskens 500-1500 P/E med LDPC ECC nivå är rätt skrämmande dåligt för 3D NAND som dessutom ska vara deras bättre modell.

Har själv 2st BX100 som jag högg i en rea, och jag anser dem fortfarande bättre än 750EVO, pga MLC. Men de finns som sagt inte att köpa längre, då de är för dyra att tillverka.

Ang hans laptop, så var det pga jag också misstänkte IDE, som jag undrar om han kanske kunde våga sig in i BIOS. Han kan ju inte bara ändra, utan att Windows vägrar boota, men med lite tur kan man ändra det och få märkbart bättre prestanda, samt TRIM som håller både slitage nere och skrivprestandan uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, förr så var MX100 bra budget alt, men även BX100 är idag utgående, och alt som Crucial gör idag är allt annat än bra, tyvärr. Den enda MLC disken är MX200, och den har rätt stora latency problem ibland, men är väl den enda jag skulle våga köpa som det är nu. BX200 är en katastrof, och verkligen dålig disk på alla sätt. Enorm voltdrift (som inte kan hanteras), dåligt TLC, latency spikar, strömslukare och dålig prestanda.

MX300 är TLC med 3D NAND så långsamt att vi pratar långt under 100MB/s skrivning i TLC läge. Den har dock Crucials cache teknik (liknande MX200) som gör att den kan använda allt ledigt TLC som SLC cache. Nackdelen är att slitaget ökar med en faktor minst 4x när den gör så och diskens 500-1500 P/E med LDPC ECC nivå är rätt skrämmande dåligt för 3D NAND som dessutom ska vara deras bättre modell.

Har själv 2st BX100 som jag högg i en rea, och jag anser dem fortfarande bättre än 750EVO, pga MLC. Men de finns som sagt inte att köpa längre, då de är för dyra att tillverka.

Ang hans laptop, så var det pga jag också misstänkte IDE, som jag undrar om han kanske kunde våga sig in i BIOS. Han kan ju inte bara ändra, utan att Windows vägrar boota, men med lite tur kan man ändra det och få märkbart bättre prestanda, samt TRIM som håller både slitage nere och skrivprestandan uppe.

Helt klart värt att ändra till AHCI om det finns tillgängligt. Har för mig man kan ändra en registernyckel på förhand i windows, innan man ändrar i bios så slipper man bootproblem efteråt.
Detta funkar i alla fall i W7, vet inte hur det är i 8.1 och 10:
1) Run the Registry Editor (regedit.exe)
2) Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
3) Set the "Start" value to 0 (zero)
4) Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Pciide
5) Set the "Start" value to 0 (zero)
6) Shut down
7) Start up again, but before Windows boots go into the BIOS configuration screens and change the disk mode to "AHCI". Save the new BIOS configuration and restart so that Windows boots.
When Windows starts, it will detect the change, load new disk drivers, and do one more reboot to start up with them.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Helt klart värt att ändra till AHCI om det finns tillgängligt. Har för mig man kan ändra en registernyckel på förhand i windows, innan man ändrar i bios så slipper man bootproblem efteråt.
Detta funkar i alla fall i W7, vet inte hur det är i 8.1 och 10:
1) Run the Registry Editor (regedit.exe)
2) Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
3) Set the "Start" value to 0 (zero)
4) Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Pciide
5) Set the "Start" value to 0 (zero)
6) Shut down
7) Start up again, but before Windows boots go into the BIOS configuration screens and change the disk mode to "AHCI". Save the new BIOS configuration and restart so that Windows boots.
When Windows starts, it will detect the change, load new disk drivers, and do one more reboot to start up with them.

Detta fungerar inte i Win 10 (och ibland inte ens i Win 8.1).
Jag skrev instruktion på liknande här:
#16427230

Kort sagt så använder du felsäkert läge för att "nollställa" vilket kontrollerläge du använder. Fungerar bra och är enkelt att göra i Win 10/8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta fungerar inte i Win 10 (och ibland inte ens i Win 8.1).
Jag skrev instruktion på liknande här:
#16427230

Kort sagt så använder du felsäkert läge för att "nollställa" vilket kontrollerläge du använder. Fungerar bra och är enkelt att göra i Win 10/8.1.

Bra att veta! Var länge sen jag behövde göra det då i princip alla burkar är inställda på AHCI från början nu för tiden

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bra att veta! Var länge sen jag behövde göra det då i princip alla burkar är inställda på AHCI från början nu för tiden

Sant.

Har en bekant med ett stengammalt Socket 775 moderkort än dock, som dessutom var tidig gen (typ E6600 serie), som när BIOS återställer, går ner till 2GB minne (pga den har avstängt att använda mer), IDE läge, samt stänger av en hel del vettiga funktioner.

Så du kan gissa hur kul det är när hans BIOS batteri tar slut (vilket det har typ 3 gånger) pga han inte vill ha den strömsatt under natten.