Apple tillkännager nya Macbook Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ase:

Känns som att Apple går bakåt blir mer & mer som en telefon j...el

Har nog en en förklaring med... deras mobila division säljer ju mängder mer än vad datorerna gör.

Alltså iOS enheterna såsom iPhone's och iPad's står för största delen utav deras försäljning / intäkter om jag fattat lite artiklar rätt (nej jag har ingen källa på rak arm - kolla google isåfall..)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hur är det med stationära MacPro's?

Lanserades inte dom senaste för nu snart 3 år sedan?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur är det med stationära MacPro's?

Lanserades inte dom senaste för nu snart 3 år sedan?

Med tanke på att förra generations Mac Pro/G5 hade precis samma design 2003-2012 så tvivlar jag på att något större kommer att hända med den "nya" Mac Pro.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Vart köpte du nytt batterie till den? Jag blev tvungen att plocka ut batteriet i min mid 2010 MacBook Pro 13" och enligt grabbarna på applebutiken skulle ett nytt batteri kosta 1900 kr... Känns inte kul att lägga den summan på en snart 7 år gammal dator

Jag köpte mitt på Amazon i UK. 38 brittiska pund fick jag ge, dvs drygt 420 spänn. Det var det allt värt

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det stämmer på modellen utan Touch Bar som kör "1866 MHz" minne, den billigaste 13-tummaren alltså. De andra bör köra DDR4. Saken är ju dock den att de säger att de kör LPDDR3. Men LPDDR3 stödjer bara processorn upp till 1866 och tvivlar på att de överklockar och kör utanför JEDEC-specifikationerna och processorns specifikationer. Det kommer komma fram senare vilket det är dock. Men DDR3 och LPDDR3 existerar bara upp till 1866 enligt de officiella specifikationerna och när det gäller LPDDR3 enligt tillverkarna som säljer komponenterna.

Ja jag håller med. På Intels hemsida står det att processorn har stöd för DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600 så de måste ha skrivit fel.

En sak som är lite tråkig är att dollarn ligger så högt. 40% högre än den gjorde 2013. Det innebär även 40% högre priser på Apple produkter mätt i kronor.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Den där oled-remsan känns som en riktig gimmick. Varför skulle det vara smidigare att visa emojis och andra oväsentligheter vid tangentbordet istället för direkt på skärmen? Blir ju bara jobbigt att titta upp och ner hela tiden. Säkert smidigt om man inte lärt sig skriva utan att glo på tangenterna, men annars verkar det helt meningslöst.

Håller verkligen inte med om att det är en gimmick. Oväsentligheter? Det är väl vettigt att ha en ”toolbar” som anpassar sig efter aktivt program och som alltid är framme på samma ställe och enkelt nås från tangentbordet?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja jag håller med. På Intels hemsida står det att processorn har stöd för DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600 så de måste ha skrivit fel.

En sak som är lite tråkig är att dollarn ligger så högt. 40% högre än den gjorde 2013. Det innebär även 40% högre priser på Apple produkter mätt i kronor.

Billigaste MBP13 kan man ändå tycka borde kostat max 1200 dollar

Sådär 3500 kr ligger på Apple.

Permalänk
Medlem

Jaha, då kan både Microsoft och HP etc fortsätta göra narr av Apple i sina TV reklamer här i USA.
Lika roligt att se på dem: Det här kan du inte göra med en Mac.......

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Jobbdatorn för 22 lök är inte mycket att hänga i granen...
En HP 840 G3 med 16gb ram... Hade hellre tagit en Mac och kört bootcamp

Permalänk
Medlem

Uppskattar någonstans att de tar mer vara på sina inhemska OS X-mjukvaror och ger dem användarvänligheter som (antagligen) blir relativt unika. Visst en OLED Touch Bar är väl inget magiskt direkt men för mig som jobbar med foto/grafik/ljud/media så är allting som håller mina fingrar levande en positiv funktion. Jag har till och med köpt en laptop med touch-skärm bara för att ibland få känna att jag faktiskt fortfarande lever när jag sitter vid skrivbordet långa pass.

Moderat hårdvara som vanligt, särskilt för kostnaden. 6700HQ är väl ingen dunderpropp direkt men den duger nog till de flesta grundläggande sakerna folk sysslar med även om de nosar lite på media. Ingen jävel gör riktigt tunga grejer på en laptop ändå, hoppas jag iaf och om de gör det har de andra problem än vad det är för märke på den. USB-C-kontakterna i TB3 känns som en cool vision förutsatt att alla periferaler jobbade via USB-C men det gör de inte så att HELT gå över verkar mest jobbigt. Tappa bort en massa svindyra adaptrar är väl inte skitintressant om man redan har lagt 27 lappar på en dator. 16GB minne känns fjösigt på toppmodellen, fick RAM-torsk på 16GB rätt ofta före jag bytte upp mig om jag jobbade lite spritt samtidigt.

Vetefan, kluven. Touch Bar är något jag vill se mer av på alla datorer, eller åtminstone konceptet att experimentera mer med användarområden och hur man får röra händerna om man vill. Uppskattar också om det skulle finnas utökade möjligheter att själv välja vilka genvägar och verktyg som skulle placeras på Touch Bar för att slippa memorera hutlöst många kortkommandon eller makron, det vore användbart att representera visuellt istället.

Synd att de skämtade bort sitt tangentbord för att få det tunnare och lättare, om det är likt det på MacBook så är det en rejäl nedgradering i skrivupplevelse tycker jag... Dock ett sjukt plus med den befängt stora trackpaden, det har jag också velat se mer av överallt - kan man dessutom börja spela in egna gestures och knyta till funktioner eller makron så börjar det bli roligt.

Inget som får mig att vilja byta sida direkt, men ett intressant initiativ att attackera användarformen och handrörelserna lite mer. Kan någon på Razer fatta det och göra en lika stor trackpad med en liknande Touch Bar på Razer Blade Pro med sin maffiga 4K IGZO Touch-skärm (och gärna ta bort den gröna jävla accentfärgen på USB-kontakterna osv...) så börjar det bli farligt nära en perfekt Notebook i mina ögon.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Att inte fler reagerar på att de har tagit bort Magsafe kontakten? Det kan ju vara den bästa kontakten för att ladda datorer någonsin gjord. Jag har aldrig hanterat något så smidigt som har räddat min dator så många gånger.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det finns andra serier än Macbook Pro som ligger i toppskiktet, t.ex. Macbook Air som är mycket billigare.

> Macbook Air
> Toppskicket

Välj en.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

"Pro"? Var fan är alla anslutningar då?
Och "ny slimmad design", jag tror jag hört den frasen varje år nu gällande Apple. Jag sitter med en MBP 2010 och den tycker jag är rätt bra slimmad. Det där har gått alldeles för långt, de slår knut på sig själva, det finns ju knappt någon dator kvar. Samtidigt har priserna sprängt taket. Då ska man dessutom ha tjogvis med adaptrar för att göra den användbar, vilket nullifierar hela syftet med en slimmad design och högt grundpris. Fullkomligt bisarrt. Tur det finns begagnat alltså.

Och var fasen är uppdaterade Mac Pro?

Positivt dock att de nämner Gaming, smått otroligt att de faktiskt erkänner dess existens.

Skrivet av Bakgrund:

Den där oled-remsan känns som en riktig gimmick. Varför skulle det vara smidigare att visa emojis och andra oväsentligheter vid tangentbordet istället för direkt på skärmen? Blir ju bara jobbigt att titta upp och ner hela tiden. Säkert smidigt om man inte lärt sig skriva utan att glo på tangenterna, men annars verkar det helt meningslöst.

Nästa steg är väl att förlägga Dock till OLED-remsan och köra på 16:9-skärmar…

Skrivet av Svantesson666:

http://www.ebay.com/itm/NEW-battery-for-A1322-A1278-Macbook-P... lite billigare. Inte original förstås men det lär inte vålla dig något problem precis. När det kommer till sånt här är eBay kung.

Skrivet av zyberzero:

Jag köpte mitt på Amazon i UK. 38 brittiska pund fick jag ge, dvs drygt 420 spänn. Det var det allt värt

Jag hade inte köpt sånt random crap från Ebay. Batterier ska man inte snåla för mycket med, det kan gå illa. Jag hittade ett nytt originalbatteri för ca 600kr för en månad sedan.
Ping @Ph4st

Skrivet av Piece of Cake:

Vem kom på den underbart idiotiska idén att ersätta magsafe med USB C?

Skrivet av andreas_dock:

Håller helt med!!

MagSafe har ju varit signum för Apple i så många år och det har verkligen varit SKITBRA.
... att ersätta med USB C är är ett SKITDÅLIGT beslut.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Att inte fler reagerar på att de har tagit bort Magsafe kontakten? Det kan ju vara den bästa kontakten för att ladda datorer någonsin gjord. Jag har aldrig hanterat något så smidigt som har räddat min dator så många gånger.

The good old days…

Skrivet av andreas_dock:

Har nog en en förklaring med... deras mobila division säljer ju mängder mer än vad datorerna gör.

Alltså iOS enheterna såsom iPhone's och iPad's står för största delen utav deras försäljning / intäkter om jag fattat lite artiklar rätt (nej jag har ingen källa på rak arm - kolla google isåfall..)

Fritt från minnet så står Iphone för över hölften av intäkterna medan Mac ligger på 15-20%. Så affärsmässigt är det väl rätt logiskt, de har sålt fler datorer för varje år ända sedan millenieskiftet och alltsedan Iphone kom är det framför allt dessa kunder som drivit datorförsäljningen. Samtidigt har ju Apple sett till att det blivit så. Svårt att säga hur det hade varit om de hållit kvar sin professionella medieproduktionsprofil med Mac, men detta spåret de kör nu är väl biligare. Inga höga kostnader för stora program, tvärtom samkör de mjukvaran och utvecklingen med Iphone så långt det går.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på lite info om en ny Mac Mini.

Permalänk
Avstängd

Men har den 3.5 tums ljudplugg så iphone 7 hörlurar inte passar eller behöver köparna fixa en adapter för sina 3.5 tums headset

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men har den 3.5 tums ljudplugg så iphone 7 hörlurar inte passar eller behöver köparna fixa en adapter för sina 3.5 tums headset

Va köper man 9cm tjocka pluggar? Låter fancy. Vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulis:

Va köper man 9cm tjocka pluggar? Låter fancy. Vill ha

jag tror man behöver borra ett 3.5TUM hål för dem fancy pluggarna

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det stämmer på modellen utan Touch Bar som kör "1866 MHz" minne, den billigaste 13-tummaren alltså. De andra bör köra DDR4. Saken är ju dock den att de säger att de kör LPDDR3. Men LPDDR3 stödjer bara processorn upp till 1866 och tvivlar på att de överklockar och kör utanför JEDEC-specifikationerna och processorns specifikationer. Det kommer komma fram senare vilket det är dock. Men DDR3 och LPDDR3 existerar bara upp till 1866 enligt de officiella specifikationerna och när det gäller LPDDR3 enligt tillverkarna som säljer komponenterna.

Den billiga 13" finns också 2133 LPDDR3 att välja. Antingen tror Apple att 2133.33MT/s är samma som 2133.33 Mhz. Fel skrivning på lpddr3/4 eller tror dom folk inte vet skillnad mellan MT/s och Mhz. Eller har dom egen special lösning för köra lpddr3 på 2133Mhz.

Fast märkligt att alla sajter rapporterar samma sak och ingen vet eller lagt märke till att lpddr3 finns inte i 2133Mhz?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Wow, vilken prissättning. Kör vidare med min 2015-modell som planerat så har dessa säkert sjunkit i pris när jag behöver en ny!

Permalänk
Musikälskare

Underbart! Blir köp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Folk som skriver "utan att titta" kommer hata touchpad rad. Hade det på min gamla x1 carbone. Tack o lov har Lenovo slopat det på nya upplagan!

Man måste kunna känna tangenterna för att få fart på arbetet. Och Pro riktar sig ju till just arbete?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

> Problemet med denna prissättning är att färre kommer köpa Mac
> Färre som har Mac betyder färre app-utvecklare
> Färre app-utvecklare betyder färre appar
> Färre appar betyder att deras andra eco-system blir mindre tilltalande
> iOS, tvOS och watchOS går under pga ingen köper dom längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

> Macbook Air
> Toppskicket

Välj en.

Menade att Pro är toppskiktet och att man inte behöver köra på det, utan air existerar också. Inte den klaraste mening jag har konstruerat

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Behåller min PC

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför tog dom bort mag safe?

Det är nog en av dom absolut bästa grejorna med min MacBook, den har räddat mig hundratals gånger över åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

15000kr för macbook pro har väl varit standard vid varje launch?

Inte speciellt dyrt egentligen, om man jämfört med andra ultrabooks riktade mot professionellt arbete som har samma byggkvalitet. Det är ju inte till för tonåringar som ska gå i skolan med den.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jävla tur att man aldrig gick med i Äpple sekten, 17 lök är 10 lök för många för mig.
Är säkert någon värdelös Y-model prolle som är seg som sirap och som bäst kan driva tetris, 2ghz låter lågt.
För 20 lökar ska man fan få 16gb, småaktigt av Äpplet.

Kanske är en medveten strategi att döda "MACn" på konsument sidan och få alla att gå över till paddlarna?
Inte konstigt det säljs mindre datorer när priserna bara stiger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

[ul]
[li]OSX har någon form av logik för att avgöra om den ska använda dGPU eller iGPU, tyvärr fick den logiken för något år sedan (då jag senaste hade en 15" MBP med dGPU) för sig att t.ex. Chrome minsann måste köras med dGPU, något som pajar batteritiden...[/li]

Till OSXs försvar så har Chrome gått från en snabb och bra browser till en massiv resurslukare dock. Finns lätt spel som drar mindre resurser än den, så jag förstår om den vill slå på max prestanda. Skulle tro dock att om du stänger av H/W acc så lär den inte boosta med dGPU.

Skrivet av Yoshman:

[li]Finns program man kan installera som tvingar systemet att alltid använda iGPU, men då är man tillbaka till att man betalat för något man sedan lägger kraft på att slå av (var så jag använda min förra MBP i slutändan).[/li]

Så är ju allt i Windows 10 nu... man får stänga av halva OSet för att få det vettigt. Så att behöva stänga av en sak i OSX kan inte vara hela världen.

Skrivet av anon159643:

Jag märkte också detta, men majoriteten av professionella användare på macbooken som behöver ha denna minnesmängd fjärrstyr nog bättre datorer. Så jag tror det är väldigt få som blir lidande, även om det ej är roligt att sitta med 16GB ram om några år.
Väldigt många pc har dock liknade begränsningar.

Haswell/Ivy/Sandy hade denna begränsning... inte Skylake. Boven här är deras val av DDR3, då man sitter fast på 8GB moduler vs DDR4. Med det sagt så har jag en spelmaskin med tidig gen Haswell, 4 DIMM platser och 32GB RAM möjlighet och har haft 16GB i den sedan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jävla tur att man aldrig gick med i Äpple sekten, 17 lök är 10 lök för många för mig.
Är säkert någon värdelös Y-model prolle som är seg som sirap och som bäst kan driva tetris, 2ghz låter lågt.
Kanske är en medveten strategi att döda "MACn" på konsument sidan och få alla att gå över till paddlarna?
Inte konstigt det säljs mindre datorer när priserna bara stiger.

Tror det är helt medvetet. De har inte för avsikt att konkurrera i det lägre prissegmentet med Chromebooks och andra billigare datorer. Att köpa en high-end laptop kommer på sikt bli en nisch, tycker vi ser den trenden redan idag. Finns ingen som helst anlesning för tex min mamma att köpa en laptop vs en valfri IOS/Android/windows platta för att utföra sina vanliga aktiviteter som att skriva lite mail, kolla insta,youtube, betala fakturor m.m. De som köper dessa laptops är företag som räknar med en livslängd på minst 3-4år och köper då in många samtidigt och får helt andra priser. Hos oss köpte vi in HP Eletebook 820 G3 som kosar 18k(ink moms) till slutkund, vi köpte dem för 10500kr exmoms

Man måste se förbi specifikationerna idag då i princip alla datorer har samma intel platform i grunden. Det är viktigare med byggkvalitet, skärm, tangentbord, portar, batteritid, garantier, och annat kring dessa. Jag har genom åren gått igenom många datorer hos företag och vissa gåller verkligen inte speciellt länge. Tex Dells tidigare Latitude serie 4XXX, som var sjukt plastiga,tror mer än hälften var trasiga efter 2 år och behövde repareras. Räknar man då på 4 år livslängd så blir en dator som är 5000kr dyrare snabbt billigare om man slipper reparera den och lägga till på support.

Kolla tex. denna artikel.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.639968/ibm--vi-sparar-pengar-...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Känns som att Apple går bakåt blir mer & mer som en telefon j...el

Är inte bakåt att göra maskinen mer stationär, massivs med portar och så vidare?

Tänk tiden då du behövde PS/2-port, Gameport, USB, printerport, bara som en grund. Idag räcker USB mer eller mindre, även på en stationär. Därtill diskettstation, cdläsare och i värsta fall sån där backup enhet som använde band. Idag räcker det oftast med molnet eller en USB-ansluten hårddisk (eller sätt den på nätverket)...

Jag tycker magnetbiten är bra med magsafe. Men det är otroligt smidigt att kunna minska antalet kablar. Tänk om du kan ladda allt med usb-c. Från din bärbara dator med i7 till din stavmixer i köket

Så ser man trenden över tid så är det absolut "less is more" som är framtiden.